1 Mart 1933 Tarihli Kadro Dergisi Sayfa 49

1 Mart 1933 tarihli Kadro Dergisi Sayfa 49

Zaprak vardı, işliyemedin. Onu, b katlığın eline bıraktın. O, katı toprakla kuru ehimiyetin, cehlin, yoksulluğun ve göğün arasında bir yabani ot gibi bitti. Şimdi elinde orak, buraya hasada gelmişsin. Na ektin ki ne biçeceksin? Bu ısırganları, cak. Tabii ayaklarımna batacak. Işte acıdan yüzünü burusşturuyorsun, yumruklarını sıkıyorsun, y senin kendi eserindir, senin kendi eserindir.> seti, ısgtırap veren bu $U kuru dikenleri mi? Tabii ellerine bata- her yanın şerha serha kanıyor, ve Sana Türk münevveri!, Bu kitabı oku da, kendinin ne matah olduğunu dü- şünmeğe hasla artık!. Zira bataklıklar kurutulacak: ne sülük, ne solucan!... Ta. Hay. Kronik, İlimlerin terakkisi, ortodoks nazariyeleri nakzediyor. Lord Melehett haperisl Öhemical dustry Le adlı unyam İngillere Kimya trustü Reist Türkçeye çeviren: Z. Zeybhek. Servetin mütemadiyen arttığı bir âlemde, bugün biz, iktisat tuari- hinde müsli görülmiyen bir krizle karsı karşıya bulunuyoruz. Ma- zide pekâla işimize yarayan ve asırlardanberi esaslı hiç bir ta- dile uğramıyan bu sistemin acc ba bozukluk neresinde? Evval emirde para mesclelerinin bizi yanlış yola sevketmesine kat'i- yen imkân vyermememiz, iktisat sistemimizi her Şşeyden evvel esas şeniyetlerin münasebeti o7 lan emtia ve hizmet bakımından nazarı itibara almamız ve bunun bizim için hayati birehemm'yeti haiz olduğunu idrak etmemiz lâzımdır. Ortadaks nazüariyelerle ve geçi- rilen tecrübelerden alınan dert lerle iktifa edersek, iş ve hizme tin para ile ifade olunan kıymeat- lerinin tenezzülüne ve bizzal pa- ranm «satılamazı denecek kadar bolluğuna bakarak, bugün em- salsiz bir vefah içinde yaşama- mız (âzımdır. Bütün âlemde refah yerine bil Akis fakru sofaletin hüküm sür düğünü ve selâh emarelerinin mevcudiyetinden de henüz eser görülmediğini müşahede etinck için dâhi olmağa lüzum yoktur. Cihaniın 1927 ve 1928 de şahit olduğu ticari fauliyet ve rixbi refahtan maal'esef pek uzakta- yız. Filhakika ticari ve sınai fa- aliyet bugüne kadar görülme- miş bir seviyeye düşmüş bulunu- yör, Bunun için, iktisadın orto- doks nazariyelerine ve hassalen para siyasetine karşı bir çok se- lâhiyettary mütefekkirlerin hattı hareketinde vukua gelen büyük tahavvülâta hayret etmemelidir. Ortodoks para nazariyesine göre paranin kıymeti, miktarına vmz- olunan tahdidata tâbidir ve bu 49