30 Temmuz 1931 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

30 Temmuz 1931 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

| Kendilerini güya himaye eden- i W asi tefrika :8 ERMENİLER Ermeniler Antakyada 20000 dönüm erazi yok bahasına ermenilere sattırılmıştı. Bize gelince memleketimiz dahilinde kanlı vak'alara alet edilen bir unsurun şimdi de ce- up hududumuz üzerinde top- lanılmasın: ve hayali bir gaye ile daima bize düşman duygu- larla beslenmesini tabii hoş gö- remeyiz, fakat bu tekâsüften bir korktumuz da yoktur, bizim | p acındığımız bir nokta var kio da hiç bir günahı olmıyan ve bulunduğu yerde sakin ve müs terih çalışırken kaldırılıp tehli keli bir mıntakaya serpiştirilen Ermeni ailelerinin akıbetidir. Şuraya dercettiğimiz kroki Ermenilerin ne maksatla nere- lere yerleştiğini daha açık gös- termektedir. Beyrut civarında, Hıristiyan Lübnanın birçok yer lerinde bereketli ve ticarete el- verişli yerler bomboş dururken şimale ve Türklere meskün yer lere derilmeleri merhamet- siz bir siyasetin eseri değil mi- dir? Başlarına gelecek felâketi bu muhacirler anlamakta gecik memişlerdir, gösterilen yerler- de oturmakla beraber daima iğ reti bir vaziyettedirler, kendile rinden ev yaplırmazlar, fabri- ka yapmazlar, para sarfederek fazla emlâk edinmeğe h: t mezler, bu vaziyet te gösteri yor ki hudutta veya dahilde u- fak tehlike zuhur edince bunlar derhal yerlerini terkedecekler- Suriyeden maları menediler Ermeni iskânı için umumi bütçeye 30,000 frank konduğu gibi Su- riye ve Lübnan bütçelerine de çık- mühim miktarlar koydurulmuş | tur, Akvam cemiyeti de murah has Lytoyl ve şii nye vasıtasile ianeler maktadır, Beyrut civarında dağnık bu- lunan 1500 Ermeni için (Burc Hamut) denilen mahalde ayrı- ca bir kasaba tesisine teşebbüs edilmiştir. Antakya civarında (20,000) dönümden fazla arazi hasına Ermenilere sattırılmış- ter. Karakin Avadizyan, Pirant Kaldıryan ve Ohanes isminde- ki Taşnak azaları Beyruta gele rek oradaki taşak reisi Papaz- yan ile görüşmüş, Yunanistan- dan ve daba muhtelif mahaller- den (15,000) Ermeninin nakli için Yüce Komiserlik nezdinde teşebbüsatta bulunmağa karar vermişlerdir, bunlar ayni za manda Kürtlerin ne suretle tek rar faaliyete geçirilebileceğini ve müstakbel teşkilât ile Suri yede Ermenilerin ne suretle yerleşebileceklerini bir kongre ile tespite karar vermişlerdir, Ermenilerin şimali Suriyede teksifleri için Halep Ermeni or todoks patriği bilhassa müra- cantlarda bulunmaktadır. Fransızlar daha ziyade Frat mmtakasında kuvvetli bir er- meni yerdu tesisine çalışıyor. Halepte ç (Elahvâl) ga- zetesi diyor Suriyede ermeni yurdu tesi sinin faaliyet merkezini kı gikos Sahak teşkil eder, yalnız toplat- i de Mr. Bro | yok ba- | Yazan: A.H. yerleşiyor (lerin tertip etttikleri gazveler arasında budut vak'alarında Su riye dahilinden gelecek darbe- lerde bu zavallıların hali ne ola cak? Bu muhacirler Fransız si- yasetini ve Fransız elemanları. nın midelerini memnun etmek için mi bu vaziyete katlanıyor. lar? diye hazin bir istifham in- | sanın zihninde uzanıp kıvrdı |yor Turbiyan Aram ismindeki Er meni müellifi Ermenilerin tali- inden bahseden kitabına ibret ve ders alınacak şöyle bir isim koymuş: (Avrupa siyasetinin ebedi kurbanı.) katolik patriği bu teşebbüsün tehlikesini anlamış ve Lübnan | tabiiyetine geçerek şahsi mes'u liyetten uzaklaşmıştır. Türki- yeden mümkün olduğu kadar çok ermeni celbetmek için pa- paslar büyük gayretler sarfet- mektedirler, Mısır ermenileri pâraca en çok yardım ediyor- lar. Suriyede tütün inhisarı İağ vedilir edilmez meşhur tütün- cü Manosyan Berut ve Halepte şubeler açarak propagandaya ve para tedarikine başlamıştır. Melkonyan da ayni faaliyetler- de bulunmaktadır.,, Berutta Papazyanın evinde kürtleri tekrar nasıl faaliyete geçirebilecekleri mevzuu bahso unurken garip bir tesadüf bize şöyle bir tamim sureti getirdi; Paris taşnak bürosu | İran ve Irak şubelerine yazıyor: “İran ve Irak kürtlerinin kur tarılması bizi alâkadar etmez biz yalnız Türkiye kürtlerile meşgul olacağız; bu noktalara çok dikkat ediniz:,, Oynanan komedi bir kaç mil letin hayat ve emniyeti ile alâ- kadar olduğu için, evvelce de yazdığımız cihetle, Ramgavar fırkası büyük ermeni istiklâli İ bulyasına iştirak etmemiş; yal İ mez Türkiyede ermeni hukuku. İ nun temini için uğraşılmasını kabul etmiştir.Hınçaklar ise er menilrin daha fazla siyaset iş- kercelerine tahammülü olma- İ dığını, herkesin bulunduğu yer de sükün ve terakki ile yaşa- | masını ve bilhassa türklerle yi geçinilmesi prensipini ileri | sürmüştür. Ağrı vak'asından evvel Berutta vuku bulan er- meni kongresini müteakip hın- cak Kederyanın hemen o gün öldürülmesi bundan ileri gelmiştir. Hatıralarda olduğu | üzere o zaman mahalli hükü- İmet, Papazyan da dahil olduğu halde, bir çok ermenileri tev- kif etmiş ve taşnak dosyalarını ele geçirmişti. e Fransızlar bu vesaiki tercüme ve tetkik et- İ tirmişler ve bir çoklarının fo- toğrafilerim almışlardır bunlar asında; Amerikadaki faaliyet İlere ve Ağrı harekâtının hazır- İ lanmasına dair çok mühii kalar vardı;eğer bu v | retmek mümkün ol bun ve büyük ermenistan na- mına oynanan traji komediler bizi hem güldürür, hem ağlatır dı. Paris taşmak merkezinin F- | ransiz hariciyesi ile yaptığı te- | mas ve anlaşmadan sonra Pa- pazyan ve arkadaşları tahliye edilmiş, vesaik te kendilerine ' | Artık Yunanistanda HARİCİ HABERLER... İngiliz nazırları avdet ettiler Mac Donald Almanyanın kudretli teşkilâtı saye- sinde kendi kendini kurtarabileceğini söylüyor Yunanistan ve komşuları m — Yunan Hariciye nazı- rının yeni beyanatı ATİNA, 27 (A.A.) Baş- vekile vekâlet eden Hariciye Na: M. Mihalokopulos Pat- ras'da şerefine verilen bir ziya fette mühim bir siyasi nutuk söylemiştir: M. Mihalakopulos nutkun- da iktısadi buhran hakkında de miştir ki: “Dünya buhranı Yunanista- na da sirayet etmiştir. Fakat Yunan milletinin hayatiyeti ve müşkül vaziyetlere (o uymasını mümkün kılan mukavemet kuv veti sayesinde Yunanistan buh ranı diğer memleketelerden da ha hafif geçirmektedir. M. Mihalokopulos, Panga- los diktatörlüğünün miras bı- raktığı müşkülâta temas ede- rek demiştir ki: “Diktatörlük bize ezcümle Yugoslavya ile bir takım ihti- lâflar miras bırakmıştır. Bu memlekete yalnız çok eski rabı talarla değil, ayni gaye için dö külen müşterek kanlara bağir bulunuyoruz. Hariciye Nazırı sıfatile zemini temizledim. Fa- kat bu zemin üzerinde sağlam Yunan - Yugoslav dostluğunu kuran M. Venizelos olmuştur. diktatör- lük tehlikesi kalmamıştır. ğer taraftan evvelleri Yunaı tan ile İtalya arasında mevcut olan rabıtaları tekrar tesis et- tedim. Çünkü 6 Avrupa çok müşkül anlarında Giridin Yunanistana ilhakını ilk olarak | teklif eden İtalyanın hakkımız da ancak dostluk besleyebilece | | ğini bi diyordum. Venizelos hükümeti bu eseride bitirdi. Beynelmilel hakem maddesine | ilhak etmek suretile beşeriye- ih tin rı dahilinde ten- sikini kat'iyyen arzu ettiğimizi | gösterdi. Türkiye ile olan dostane mü nasebatımıza gelince bu dost- luk Yunan milletine yalnız hu- | zur temin ölmekle kalmamış, fakat aynı zamanda askeri büt çemizde müsbet (tasarruflar yapmamızı mümkün kılmıştır. Bulgaristanla da hususunda büsnü niyet göster- mekten hali kalmadık. Bir çok senelerden beri aramızda mün- hasıran meli olan ihtilâfları ha- lisane halletmek için çalışıyo- rum, Gazeteler, M. Mihalakopulo- sun nutkundan hararetle bah- setmekte ve (o Patras halkınm Hariciye Nazırma gösterdiği hüsnü kabulü ehemmiyetle kay deylemektedir. . Lloyd George'a ameliyat yapıldı LONDRA, 28 (A.A.) —M. Lloyd George'a bu sabah ame- liyat yapılmıştır. Ameliyat es- nasmda hazır bulunan doktor. lar arasında Kralm hususi dok toru Lord Davson da bulun makta idi. Ameliyattan sonra neşredilen resmi bir tebliğde hastalık sebebinin tamamiyle ortadan kaldırılmış olduğu, ameliyatın ehemmiyetine naza ran hastanın sıhhi vaziyetinin memnuniyeti mucip bir halde olduğu (kaydedilmiştir. M. Lloyd George 68 yaşında bu- lunmaktadır. iade olunmuştur. Yeni faaliyet de mahut Abdülkadir Kemali ile Hoybun ibi Memduh Se- limin de mühüm rolleri gö: yor. Halepten hemen her iki günde bir taşnak kuriye ve a- janları Antakyada Kemalinin yanıma gelip gitmişdirler. (Devamı var) uyuşmak | | | İ vapuru ile dün Zeppelin Malyguine buzkıra- nına mülâki oldu MOSKOVA, 28 (A.A.) - Tass ajansı, Zeppelin'in saba- hım birinde şimal arazisini ter- ketmiş olduğunu bildiriyor. MOSKOVA, 28 (AA Tass ajansı, Graf Zeppelin'in dün mahli süratle saat 21,30da hiç bir mâniaya uğramaksızın Malyguine (Obuz o kıranmın yanına inmiş olduğunu bildir. mektedir. Hemen muhaberat evrakın teatisine başlanılmış ve bun- dan sonra yol haritasına göre Zeppelin yoluna devam etmiştir. VARŞOVA, 28 (A.A) — Zeppelin ile Malyguine buz kı- ranı yekdiğerme mülâki oldu- ğu zaman M. Eckener ile M. Samsilowitch, Jeneral Nobile'- yi Say içmek üzere balona da vet etmişlerdir. MOSKOVA, 28 (A.A.) — 'Tass ajansının Zeppelin'de bu- lunmakta olan hususi muhabiri Moskovaya aşağıdaki göndermiştir: “François Jozephe arazisine vasıl olduk. Hooker | telsiz tel- graf istasyonu ile doğrudan doğruya muhavereyi temin et- tik. Hooker adası önünde de- mirlemiş olan Malygvine buz kıranı ile posta teatisine başla” yacağız Hepimiz bu muhabe- in hazırlıklarda bu lunmakla meşgulüt. Ahval vaiye, uçmak için “raüsaittir. 190, metre irtifamdayız. Hara- ret derecesi, sıf? altında 4 san rattır, Saniyede Z metre sür atle esmekte olan muhalif bir rüzgür ile seyrediyoruz, — — emme —— Bulgaristana seyahat Sofyaya tertip olunan Türk seyyah kafilesi Çar Ferdinand Burgaza hare- ket etmiştir. Seyyahlar Bur- gazdan sonra Varaya gidecek ve üç gün orada kalacaklardır. Ondan sonra Sofyayıda ziya- ret edip ayni tarik ile avdet ede ceklerdir. Seyahat 13 gün devam ede cektir. Türk-Bulgar dostluğu La Bulgarie gazetesi Sofya Elgi- miz Tevfik Kâmil Beyin yeni vari- fosine başlaması münasebetile yaz- dığı bir başmakalede iki komşu mil let arasında ciham harbinden © beri tecessüs etmiş olan dostluğu işaret ederek, bu dostluğun bem İki mil. letin kendi aralarındaki münasebet- İ ler, hem de Balkan ve cihan sulkü İ aoktai nazarından haiz olduğu ©- hemmiyetten, bahsetmektedir. Ga. zete diyor ki: : “iki millet arasında karşılıklı iti mat ve hürmet mevcuttur. Aradaki samimi inünasebetin daha sıkı bir sekil almasma müâni olacak hiç bir sebep yoktur. Eksik olan şy, biribi. rinin doğrudan doğruya komşusu olan bu iki milletin biribirleri hak- kında daha yakın snalümata sahip olamamalarıdır, Eğer bu husus da temin edilecek olursa, © zaman, ara daki münasebet her türlü arzunun fevkinde olacaktır. Genç < Türkiye | Cümhuriyeti, dahi müessis ve şefi Bin irşadı sayesinde medeniyet yo- lunda durmdkaızın ilerlemektedir. Türkiye bu suretle bir muvazene ve istikrar amili olmaktadır. Cümhuri- | yetle Bulgaristan arasındaki müna- sobatin daha sıkı dostluk rabıtaları- yla töyit ve takviyesi için o Tevfik Kâmil Beye gerek Bulgar hüküme- ü, gerek Bulgar milleti yardım ede ceklerdir. Yeni Sefirin, selefi Hüs- rev gibi, muvaffak olacağı şüphesiz dir. Babusus ki, selefi © tarafından iyi hazırlanmış bir zemin © bulun. maktadır.” tesbit edilmiş olan | | telsizi | Laval, Romaya Gidiyor Nazırlar paytahtlar ara- sında gidip geliyorlar BERLİN, 28 A.A.— M. Brüning M. Mac Donald ve M, mülâlenti öğleden sonra Mülâkatta bilhas ranşı mukarreri da tahakkuk ettirilmesi gı tür. İki memleket nazırları umumi iktisadi vaziyet ve iktısadi sahada bugün mevcut olan müşkülâtı izale tedbirlerini tetkik etmislerdir. Ru Hönderson bitmiştir. Londra konfe- un ameli bir tarz işülmüş M Laval cümleden olmak üzere beynelmilel madenler itilifnamesinin mer'iyete konulması ve terki teslihat meselesi müzakere edilmiştir. o Mükâlemat gok dostane mahiyette olmuş ve te masların devamı ve tevsi | hususu kararlaştarılmaştar. (Valf) Mülekabil nutuklar BERLİN, 27 A. A. — Başvekil M. Brüning, İngiliz nazırları yafette bir mertole irat “Alman milleti İngiliz devlet damlarının Almanyaya © yaptıkları bu ilk ve mühim ziyaret hakkımda derin minmet hisleri beklemektedir. Endişe ile dolu bir zamanda buraya anyamın vaziyeti- geliyorsunuz. Al ni uzun uzadıya izah etmek frsatna nail olmuştum. Almanya, buhranı durdurmak için bütün kuv vetile çalışmakta ve kısa vadeli kre dileri çekmek suretile bu buhranı hat bir devreye getiren diğer mem- leketlerin bu hususta kendisile teş- riki mesaide bulunacağını ümit cy lemektedir. Hoover plönmi bilâkay duşart kabul etmek suretile İngiliz hükümetinin bize | yaptığı. iyiliği Sizin de müşkil bir devir liyoruz. Avrupa ik- Usadiyatının salâh bulması ancak bötün eilletlerin halisane teri mesaisile kabildir. Bu toşriki mesai nin temel taşı Londrada atılmıştır. Şimdi bu ise devam olunacaktır. M. Mac Donald cevabında miştir kiz Biz Beli siyaretini iade içi de- Chaepere bagünkü ağmen AL sizin berke mal bulduğunu bütün cihana gös termek için geldik. Yapmak mecbu riyetinde bulunduğu © mücadelede Almanyaya muzabiriz ve Almanya- ya karşı hayırhahız ve eğer bu me- eder ve ümitsizliğe yaln sniye devam düşmezse, diğer milletlerin de yar- dım edeceklerine ve Alman milleti nin mahvolmasına meydan vermiye ceklerine eminiz. Kendi kıymetini müdrik serbest bir Almanya mede. niyet camiası için zaruridir. Sanat, iksat ve zeka sahalarında tema- yüz eden bir milletin, diğer millet. lerin muzaheretine mail olmamasını akıl almaz. Bugünkü buhranın sebepleri açık ça nazarı itibare alınmalıdır. Buh- ranın izakesi için birinci şart da milletler arasında itimattır. Londra konferansı bittikten beri birçok şey ler yapılmıştır. Evvelâ yardımını ehemmiyetle Fransanın kaydetmek gelmesi beklenmekte idi. Ge | yareden bu dakika; kolaylıkla inebilme: rikalı tayyarexileri kadar hiç ANKARA, 29 (A.A.) ziraat mektebi ve enstiti edilecektir. ANKARA, 29 (A.A.) MOSKOVA, 29 (A.A.) BURDUR 28 (Hususi) — Hâkimiyeti münasebetile Burdur Muallim gençlik küt milliye bayramı ler birliğinde bir hallerde bulunmuşlar ve genç- lerden Rıza B. söz alarak ate- şin bir be irat etmiş ve nut- kunun bir yerinde muhalefet perdesine © bürünerek, (şahsi menfaatleri peşinden koşanla- rın, milletin büyüklerine nasıl dil uzatabildiklerine hayret et miş ve yapılan büyük işleri” millet nazarmda küçültmek teyenlerin maksatlarını teşrih ederek demiştir ki: “Biz gençler Büyük rehberi- miz olan Yüce Gaziçin açtığı ve aydmlattığı nurlu yoldan koşarak, neşriyatla mücadele için seferberiz. bu muzır Bundan sonra da genç Nuri Bey bir nutuk söyleyerek larına karşı yapılan hücumu takbih etmiştir. Gene gençlerden Muhtar B. lerinden bahsederek, gençlerin yüce kurtarıcılar etrafında çe- likten bir çember olduğunu söy ledi ve alkışlandılar. temennisindo,bulunmak yi unutmalıyız. Çünkü istikbal, toşriki mesai fikrile hareket © eden hüsnü niyet sahibi adamların takip yasete bağlıdır. Genç ne- ve itimatsızlığı bırak aya doğru (Vole) Bir iflâs daha! BERLİN, 28 A. A, — İktisadi buhran tesirat ve tahribatını icrada berdevamdır. Bugün bir billar sof. ra takımı trüstünün iflâs ettiği bildi rilmektedir. Birkaç yüz bin Tiralık bir açık tesbit edilmiştir. Bankalarda tediyat BERLİN, 28 A.A. — Bugün neşrolunan bir emirnamede banka- lar tarafından yapılacak © tediyat miktarı tezyit olunmuştur. Salâhi. yettar makamlar önümüzdeki hafta bidayetinde mormal para maamele- sinin tekrar iadesini derpiş etmekte dirler. Yeni bir banka BERLİN, 28 A.A, — Yeni te şekkül eden teminat bankasının mü | messiller heyeti bugün Alman ban- kası merkezinde — toplanmışlardır. yarısından sonra tayyare karargâhndan silât istedik. Bize şu malümatı verdiler; Nevyorktan hareket eden tayyareyi biz de bekliyoruz. uçuşun 56 * 60 sant devam edeceği tahmin edilmektedir. Taği - Ankarada yeni eri bu senei dersiye bidayetinde na3f” ri tedrisata başlayacaktır. Gazi çiftliğinde staj görmek yükdek ziraat mektebine lise mezunlarından stajier talebe kabi | kası müdürü Moret ile esi toplanarak samimi hasbü- | İ tir. M. Kromar, Alman - iktısadi buhranı vesile ittihaz e | derek memleketin temiz evlât | büyüklerimizin büyük meziyet | arasındaki müzakeratın icabında di- | leridir. Bir uçuşta Nevyorki tan İstanbula | | Tayyareciler salı sabahı Nevyorki İ tan hareket etmişlerdir. Pilot M. Polando ve M. Bordman'ın râkip oldukları renin Nevyorktan salı günü saat altıda (bizim saatle 11) rudan doğruya İstanbula müteveccihen hareket ettiği hakli da Amerika sefaretine malümat gelmiştir. Dün gece Yeşilköl taj telefonla bir haber almadık. Tayyare için İzm gelen tedbirler alınmıştır. Al sabaha karşı gelmeleri muhtemeldir. Yüksek ziraat mektebi ve enstitülel inşa edilen yül üret Tavukçuluk enstitüsü merasimle açılıyol! Şehimizde tavukçuluk enstitüsü 9) ağustos pazartesi günü merasimle açılacaktir. İngiliz edibi Bernard Cha Leningratta - İngiliz edibi M, Bernard Chau ningratta seslı sinema için Lenin | Burdur'da Hakimi-| yeti Milliye bayramı| | Yardım ide bir nutuk söylemişti” İngiltereye PARIS, 28 A. A. — Gazetelefi İ ingiltere bakam murahhas Azası” dan Sir Kindersley'in Fransa bati müteadil nülâkat yaptığını bildiriyorlar. Metin gazetesi, Cumartesi başlıyan bu mükâlematın henüz ticelenmediğini zannetmektedir. İr gilterenin Londra para piyasasi İngiliz lirasmı tutmak imkânını vw mek ve beynelmilel taahhüdatemi, yapabilmek için Fransanın muavesi tine ihtiyaç olduğu anlaşılmaktadır" Echo de Paris gazetesine gör” 1907 de yapılan şekilde bir muz?” 1907 de Frans ereye 3 miyon İngilif lirası avans vörmiştir. Bu © defefi #whmelenin daha mühim ( olacağ! anlaşılmaktadır. 20 milyon İngilif lirasından bahsedilmektedir. Almanya - Avusturya" LA HAYE, 28 ALA, — Daimi 8 dalet divanı Çekoslovakya ajanı Me Kromar'ın verdiği izahatı dinlemif” Avustary? gümrük birliğinin Avusturyanın i tiklâlini maruz bırakacağı teblikele' hakkında beyanatta bulunmuştur. Divan Italyan ajanı M. Pillett'fi İ de dinlemiştir. M. Pilletti bu gür rük birliğinin Almanyaya Avustuf” işlerine müdahale hakkını vere ğini, bunun ise serbest bir devleti istiklâli ve hâkimiyeti eiasile teklif ) edilebilecek bir şey olmadığımı bö İ yan etmiştir, < e a e Hükümetin o müzaheretii İ ğer milletlerin de iştirakile devamı | 200 milyon marklık sermayeyi bum” terim. Ma | lar koymuşlardır. (Volt) İngiliz mazırları döndüler BERLİN, 28 A.A. — M. Hendef son, saat 22 de hareket etmiş, ist” siyonda birçok zevat ve bilhassa Ml Curtirs tarafından teşyi edilmiştir. M. Curtius, trenin O harrketimdei sonra, İngiltere sefaretanesine gid? (İ cek M. Mac Donald ile görüşmüş” tür. M. Mac Donald, yarın hava t8* rikile saat 9 n doğru hareket ede cektir, M. Laval Romeya gelecek ROMA, 28 A.A. — Almanya v8 Ayvrupann mali vaziyetini düzelt mek için son günlerde Londra vw Pariste yapılmış olan o beynelmilel müzakereleri mevzuu bahseden İ talyan gazetelri Fransız © başvekili M. Laval'in M, Mussoliniyi ziyaret etmek üzre yakında Romaya geler si muhtemel oldağunu der, Bu haber, teyit edilmiğe mel” taştır. M. Mellon Pariste PARİS, 28 A. A. — M. Melo buşün Londra'dan buraya gelmiği yazmaktır” ve Fransız.Alman devlet adamları | Müessisler, mühasıran Berlin şirket | tir.