11 Ağustos 1931 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

11 Ağustos 1931 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

z Siyasi. tefrika :19 ERMENİLER Yazan: A.H. Neden hepsi Fransa toprağında toplandı? Türk vatanının aleyhinde çalışanları Fransa veya Suriyede görüyoruz Sonra bir de Türk mezarla- rının kabul etmediği Hortlak- lar var ki Fransa bunların en şefkatli yuvası ve en sadık gra mofonudur. (150) o likler ve bunların yoldaşları o Fransada toplanmıştır. Aleyhimize çalışan Ermeni ve Kürt grupları © yuvalarını Fransa ve Suriyede kurmuşlar dır. Hoybun niçin Irak veya İranda kökleşmiyor? Niçin a- leyhimizdeki hareketlerin esas ları hep Fransız | toprağında hazırlanıyor? 150 liklerin Pariste çıkart- tığı mahut Fransızca yaprak ile çıkaracaklarını işittiğimiz diğer yaprakların kullandığı li sana başka hangi memleketin nezaketi müsaade edebilir? (Mehmet Ali ve Albert Fua) nın mideleri yalnız Fran- sada mı bulanır, ve bu nezle mendilleri yalnız Fransada mı çıkar? Gazi Türklerin mukad- des kurtarıcısı ve (o büyük yol göstericisidir. Gazi vatanın matrutları vakia her yerde mi de bulantılarile bu Oo mübarek havasını hazmede- österiyorlar. Fa- kat ağızları kokan Mehmet Ali ve Albert Fua gibilerin bu ka- dar iğrenç söylenmelerine hiç bir memleket müsaade etme- miş yahut onlar hiç bir eri kette bu cesareti gp men lardır. Her hangi (Fransız ricali hakkında Türk © matbustında bu kadar âdi bir lisana tesadüf edilmiş midir? Fransa ile harp halinde bulunduğumuz devir- ler de bile Türkiyede (Fransa aleyhine bu kadar bayağı ifti- alar, bayağı ifsatlar ve bayağı şekiller görülmüş müdür? Ne gariptir ki 1913 denberi Fran- sa hükümetinin resmi bir pro- paganda teşekkülü olan Fran- ce - Orient cemiyetinin fahri reisi Mr. Paul Daumerdir. Ve yüköek azaları arasında Mare- Mr Franşe Desperey Cenapları da bulunmaktadır . Yine garip bir tecellidir idi Mr. ,Paul Daumer (o bu sene Fransa reisicümhuru o olmuş- tür. France - Orient cemiyeti. nin gayesi şarkta - Fransa le- hine propaganda yapmak oldu duna göre büyük harpten son- ra yapılan şeylerin bu gayeye hiç de yanaşmadığını en küçük bir tetkik ve şuyazdığımız bir kaç misal göstermeğe kâfidi Şarkı anlamış © ve ekserisi Fransanın mukadderatile biz- zat alâkadar bulunmakta olan France - Orient kömitesi için $u makalelerin nasıl bir büsnü niyet ve müşterek bir zaruret altında yazıldığını söylemeğe lüzum duymuyorum. Büyük fe | dakârlıklar neticesinde asırlar danberi şarkta yaşıyan muhte- Yem Fransanın ölmesini kimse istemez. Fakat şarkta © ölme mek için Türk kalbinde yaşa- manın bir kıymeti o olduğunu Fransanın büyük adamları el- bette takdir etmişlerdir. Hülâsa, genç ve uslu cüm- huriyetimiz aleyhinde devamlı e yıkıcı bir propaganda ta edilmektedir. “Tehlike içindeyiz,, başlıklı o makalele- rimde söylediğim gibi, burada yine hatırlatacağım: Cihan har binde Almanyayı yıkan silâh propagandası olmuştu. Bu si- âh daima bir memleketin te- mel taşlarına © ve direklerine saldırır. Almanyayı tutan Ak- yamların başımda © imparator vardı. Evvelâ ona saldırdılar. Sonra kumandanlar (aleyhine yürüdül, sonra iaşe darlığı ve sulh için mevcut (idarenin İ değişmesi zaruretinden bahset- tiler. Nihayet dünyanın en metin bir milleti ve en sağlam bir ordusu olan Almanları çü- rük bir iskelet haline getirdi- ler. Biz şimdi ayni silâhın oyun ları ve tehditleri & karşısında- yız. Büyük harpteki propagan da elâmanları değişmiş, fakat ayni rolleri başka aftozlar tat- ike başlamışlardır. UHarpten sonra Almanların bu bahse da- ir neşrettikleri kitaplar okunur ve Munihteki “propaganda sa rayı,, gezilerek oradaki lâvha- lar tetkik olunur & ve bizdeki tatbikatla mukayese © edilirse ayni sahnenin tekrar edilmek- te olduğu anlaşılır. sıhhati, İsmet Paşanın mevi kumandanlarımız — arasındaki sarsılmaz ahenk, ve dim iledün ya işlerinin ayrılmış olması bizim en metin, en güvendi miz temeller değil midir? İşte bunun içindir ki bu propagan- aldırıyor ve yahut bunun içindir aldıran her söz veher hare- ket bizi yıkmağa çalışan bir düşman propagandasıdır. 3 — İştirak ve itiraf. Ermeniler hakkında yazdı- ğımız makalelerin husule getir diği akisleri üç grupta topla- mıştık. Tehdit vepropaganda kısaca naklettik. Fi doğru (bulan ve Ermeni selâmetini Türk dost- luğunda arıyan ekseriyetin mü talcalarından da daha kısa ola rak bahsedeli; Makalelerimizin intişarını müteakip Türkiyedeki (o Türk Ermeni katolikleri ve diğer Ermeni şefleri yazıları ve söz- İerile fikirlerimizi (o tasdik, ve bize alenen teşekkür ettiler. O sıralarda o Taşnakların İstanbulda Ermenilen başına geçirmeğe muvafık © gör- dükleri (© adamları ta tile sustular. Hattâ O serse- rilerden biri sokakta “Taşnak hükümeti ölmemiştir., gibi he- zeyanlarla bulanık © ruhlarda nasıl bir telkin eseri yaşadığı nı gösterdi. Muhterem Milli yet gazetesi bu vak'ayı nakle. derken sözlerimizin doğruluğu na bunun canlı ve ibret alma- Haftalık Edebi Musahabe Tercüme Daha uzun seneler, kendi yazdık- Tarımızdan ziyade tercüme © edilen kitaplara ehemmiyet vermemiz mu- kadderdir. Bunu söylerken bizimki- lere karşı hiç de haklı © olmıyacak bir istihfaf veya Avrupa'dan gelen her şeye karşı kayıtsız, şartaz bir hayranlık gösterdiğim sin. Bilâkis; yaşlı veya genç Türk muharrirlerinin yeni eserleri da alâka ile okuduklarım olduğu gi bi bir ecnebi dilinden tercüme edi- len yazıların çoğuna da sinirleniyo- rum, Söylemek istediğim, bugün ker. | kesin itizar götürmez bir hakikat zannedilme- diye karşıladığı bir şeydir: Avrupa: | meselesi lıların gerek klasik, gerek modern güzel, iyi eserlerinden dilimize çevi- receklerimiz elbette ki kilerden ilim sahasında da, san'at sahasında da onlar rehberlik edecektir. Bize rehberlik edecekler... İşte bunun içindir ki bu hususta son de- kendimizim- İ rece titiz, müşkülpesent olmamız i- cap eder, Herhangi bir kitabı ter. | cüme ederken, kütüphanesi pek bü. | yük olmıyan bir millete mensup ol Gukları için irfanları da, zevkleri de başka milletlerin eserleri ile teşek- kül edecek gençlere birer örnek tek- lif ettiğimizi unutmamalıyız. Çoğumuz, çok kari celbedip bize tün olacaktır. Zaten bize | anmi mm netice Nümayişçilerd Prusya Başv:kili M. Otto Braun, milligetperver fır- ka Reisi Hugenberg, M. Hitler, Çelik Miğferler Reisi M. Seldte BERLİN, 9 A.A. — Reylerin tas nifine sit ilk neticeler, Prusya yetimin feshi için pek az kişinin iştirak ettiği terulmkan bü in kali Bilka Bin açıktan açığa mağlâp olacakla- rına delâlet eylemektedir. lik rakamlar | BERLİN, 9 A.A, — Hanovra İ sehrinde müseccel 133,500 müntar hip üzerinden, 243 intihap bürosum- dan yüzüne nit neticeler şöyledir; 22,857, “Evet”; 925, «Hayir»; 451, “Boy”, Hatırlardadır ki muhalefet fır. kaları muvaffak olmak için rey ve- ren müntahiplerin değil, müseccel müntahiplerin ckseriyetini elde et- mek mecburiyetindedirler. Asuabruck muntakasında Papen- burg şebrinde 5,740 müssecel mün tahipten yalnız 593 ü “Evet”, 553ğ Hayir” demişlerdir. 7,950 müscecel mütahibe malik olan Arnsberg kasabasında böyle ol muş 1,311 müntahip o “Evet”, 27 müntahip de «Hayir» demiştir. Görülüyor ki hemen hemen her tarafta “Evet,, misbeti kâfi derecede değildir. BERLİN, 9 A.A. — Franefort - Sur - L'Oder'de müseccel müntahip lerin miktarı 31,367, “Evet,, diyen- lerin miktarı 12,268; Şimali Vestfalya'da Bonhol'da: jüseceel müntahipler miktarı 18,404 “Evet,, diyenler 2,172, Nersebourg şehrinde müseccel müntahiplerin adedi 8.152, “Evet, diyenler 3,438 Sehleswiz - Holstoin şehrinde müseccel müntahiplerin a- dedi 25,803, “Evet,, diyenler; 9,176 Şimali Vestfalya köylerinde mü- seceel müntahiplerin adedi 31,311, “Evet,, diyenler 2,551, Slesviç © Holatsin'da müseccel müntahiplerin adedi 11,377, *Evet,, 176,055 “Evet, 34,607. BERLİN, 9 ALA. — Saat 20 de malüm olan neticeler 6,323,68; tahihi kavi olan intihap da diyenler olduğunu (Bitmedi) daha büyük bir istifade temin etsin diye bilebile en münasız, en bayağı | romanları, hikâyeleri tercüme edi- yoruz. Doğrusu bu, o kadar tehlike | Ki değildir; çünkü, en dikkatsizler bile, bunları tefriku eden yazetele. | rin en pöhpöhlü insana işin aslını haber veren bir | istihza, hir tebessüm bulunduğunu | farkederler, Hayır, bunların tehlike İ si izam edilecek derecede değildir. Asıl korkulacak şey, güzeldir, iyi dir zannile tercüme edilecek kitap- ların fena olmasıdır. İlim © eserleriden © bahsetmiyo- rum; çünkü ilim, bilhassa müsbet | ilimler sahasında © iyiyi — fenadan ayırdedecek esaslar vardır. İlim ki- İ tapları arasında büsbütün faydasızı, İ zararlısı hemen hemen yok gibidir. İ Zaten bu hususta mütercimlerimi- | sin yanıldığı da pek vaki değildir. Prusya reyiâmı kanl verdi ilânlarında dahi, | en İ5 kişinin m söyleniyor heyeti mocmuasına ittir. e “Evet, diyenlerin miktarı 2,168,506 kişiye baliğ olmakta olup takriben yüzde 34,3 dür. Şu halde, bu rakamların ekserisi şehirlere ait olmakla bera ber, muhalefet fırkalarının mağ yeti muhakkak gibidir. Maamafih köylerde icra edilen intihabat neti- İ celerinin bu erkamı biraz değiştir mesi mümkündür. Prusya'daki müseccel müntahip- | ler miktarmın yekünu 26,000,000 olduğundan yukarıda zikredilen er kam, takriben müntahiplerin dörtte birini ihtiva etmektedir. Mağlübiyet BERLİN, 10 A.A, — Hükümet, goce kat | 9793,603 “Evet, Yür», 230,000 boş. BERLİN, 10 A.A — Plebisistin akim kaldığı meydandadır. Bunu tavsiye etmiş olan fırkalar 1930 in tihabatında © Prusya'da müseccel müntahiplerin 7, 47,7 sini elde et- mişlerdi, bugün ancak , 3751 ini | elde edebildiler. neticeleri bildirmiştir: 391,300 «Ha- Komünistler ne yaptı? BERLİN, 9 (A.A) —Re- ferandomun ilk neticeleri seccel müntahiplerin yüzde 35 den fazlasının fesih leyhinde rey vermi- yeceklerini söylemeğe müsaittir. Referandom leyhinde olan fırka ların 4 eylül 1930 da kazanmış ol- dukları reylerin 94, 15 ini kaybet miş oldukları görülmektedir. Bunun sebebi komünist münta- iplerin, birkaç gün evvel nasyona- listlerin teşebbüslerin müzaheret etmeleri suretinde reisleri tarafın- dan verilen emin itaatten — istinkâf #tmeleri olduğu ve bu yüzden plebi istin akamete 'uğruyacağı tahmin edilmektedir. Müfritlerin tahrikâtı BERLİN, $ A.A. — Gündüz müritler, büyük bir fazliyet göster mişler, halkı rey vermeğe teşvik e- den duvar il rını söküp atmışlar- dır. Ayni zamanda birçok afiş sü. tunlarımı da yakmışlardır. İtfaiye ef radı, yolları kapatan şeffaf kâğıtları kaldırmıştır. Şehrin şimal ve şarkın- daki kalabalık mahallelerde © haller “Kızıl muharipler” birliğine dahil olmağa davet eden afişler, | inzibat memurları ile itfsiye efradı taraf n- dan kaldırıldığı gibi evlerin damla- rma ve fabrikaların bacalarına asıl. Öğleye kadar, fesada teşvik eder mahiyette bir takım beyannameler talik eden 48 kişi tevkif edilmiştir. Berlin'de 2,498 intihap bürosun- da 20,000 kişi intihap muamelâtmın iyi bir surette cereyan etmesini te. içim çalışmıştır. Ölenler var BERLİN, 10 A.A. — Presse Rouge binası önünde vukua gelen arbedeler, iki polis komiseri ile, bir muavin ve birçok nümayiş Inamıştır. Komünistlerden bazı nın maktul düşmüş olduğu söylen- mektedir. Nümayişçiler arasında 15 kadar kişinin telef olduğundan bahsedi yor, Yaralıların miktarı henüz ma- lüm değildir. Fakat iş, san'at eserlerine ititikal edines böyle değildir. Edebiyat eser leri arasında, tablolar, musiki parça- ları, filmler arasında fenaları, zarar- hiları iyilerinden fazladır. Burada, üzerinde düşünmemiz lâ- zim gelen bazı noktal sanlar, kafaların geri, olduğunu, zevklerinin baya #ılığından daha kolaylıkla kabul g- derler. “Falan şeyi öğrenmedim, o- mun için bilmiyorum; bilmemek a bilmek istememek ayıp, Bunun içindir ki ilim eserleri ara. sında kendimize #z çok uyacak ola. nı değil, bize bir şey öğretecek ola ni seçmeğe razı oluruz. Fakat, sanat | eserleri arasmda kendimize en yakın bulduklarımıza doğru gideriz. Biz ise bagün, niçin itiraf etmemeli? zevk itibarile pek geri, pek iptidaiyiz. Memleketimiz. mış olan bayraklar da indirilmiştir. | HARİCİ HABERLER. ı | Roma | Mülâkatı Alman nazırları Berline döndüler ROMA, 9 (A.A.) — Alman Başvekili M. Brüning ile Hari- ciye Nazırı M. Curtius'un Ro- mayi ziyaretleri münasebetile şu resmi tebliğ neşredilmiştir: Alman BaşvekiliM. Brüning ile Hariciye Nazırı Fon Cur- tius, M. Mussolini ve M. Gran- di ile dün ve evvelki gün birkaç defa fikir teatisinde bulunmuş- lardır. Bu fikir teatileri büyük bir samimiyet havası içinde €e- reyan etmiştir. Vukubulan mü- kâlemeler esmasında Avrupa- nın umumi vaziyeti tetkik edil | miş ve bu günkü müşkülâta karşı koymak için bütün haükü metlerin bir arada gayretle çalışmaları lâzım gel- aayyün etmiştir. Ayni za cak tahdidi teslihat konferansı nım cihan iktısadiyatı ve sulh le hinde mahsüs ve fili neticelere iktiran etmesi için her türlü gayretlerin sarfedilmesi lüzu- mu teslim olunmuştur. M. Brüning, M. Muss büyük bir | Frankfurt - Berlin ekspresine suikast BERLİN, 9 (A.A.) — Frankfurt - Berlin ekspresine ran infi versler kaldırılmıştır. bıraktığı mahaller tesbit e İ lacaktır. Merkez kazada iki şil çekirgedir. dir. Tehlike zail olmuştur. Berlini ziyarete davet etmiştir. M. Mussolini bu daveti kabul etmiş ve Berline yapacağı 8e- yahatin tarihini i İaştıracağını M. Mussolini dün akşam M. Brüning ile M. Curtius'un şe- | reflerine bir ziyafet vermiştir. Bu'ziyafette Almanya: ma sefiri M. Schubert man sefareti erkânı, İtalyan Hariciye Nezareti erkâ nı ve daha bir çok rical hazır | bulunmuşlardır. Ziyafetin sonu | na doğru M. Mussolini bir nu- tuk söyleyerek demiştir ki: Ge rek Almanya ve gerek bütün dünya memleketleri için fevka- lâde müşkül olan bu dakikalar da İtalya hükümeti müşterek zaruretleri hakkile takdir et- mektedir. Biz bugünkü müşkü- âtı yenmek ve büyük beşeri- için bir refah devresi açmak | -arenin bükümetler arasında fa'alâne vedostane bir mesai iştirakinden ibaret oldu- ğuna kani bulunuyoruz. Faşist İtalya büyük harbin sebep oldu ğu maddi ve marevi fenalıkları ortadan kaldıracak müşte- rekxmesaiye müteessir bir suret te iştirak etmek için elinden ge | len her şeyi yapmıştır. F şist İ İtalya bu maksatla girişilen her türlü teşebbüsire yardım edrek bu yolda yürümekte de- vam etmeğe kat'i surette az- metmiştir. İlalyan milleti be- şeri faaliyetin her sahasında Al man milletinin sarfelmiş oldu- ğu büyük gayretleri derin bir teveccüh ve mübalasatla takip etmiştir. İtalyan milleti, Al man milletinin tuttuğu bu yol. | da yeni bir canlılıkla devam e deceğine kani bulu, tadır. M. Brüning verdiği cevapta M. Mussoliniye göstermiş oldu ğu samimi misafirperlikten do- layı teşekkür etmiş ve M. Cur. tius ile kendisinin bugünkü va ziyette devlet adamları arasın- da şahsi temaslara girişmekten ve açıkça müzakereler yapmak tan daha faideli bir şey olmaya cağını müdrik geldiklerini — söylemi; Brüning nutkuma devamla M. de rağbet gören san'at eserlerine bir bakın: hemen hemen hepsi sen- timental, hissidir. Her türlü san'at eseri güzel ola- ; kafat, lirik şirin ve musiki sn müstesna, sentimen- tal eserin güzel olmasina imkân pek tasavvur olunamaz. Asıl mevzuw- muzdan bizi biraz o uzaklaştırmak la beraber, gelişi güzel hükümler veriyor gözükmekten korktuğum için, bu noktada bir parça israr ede- ceğim, Sanatin sahası his olduğu, öle denberi, bir mütsarife hâlinde, u- mumiyetle kabul olunur. Bu doğru- dur; fakat sanatkâr hislerile ibda eder, hisse hitap eder demek değil; hisleri, ihtirasları, ihsasları tetkik o- der demektir. San'atkâr bizim his- lerimize değil, zekâmuza hitap eder. Aldı kıt, cahil, fakat fevkalâde has- kopmuş ve infilâk 13 kilometre m. çıkan trenin başmemuru mücavir hattm üzerinde travers görmüş ve diğer trenin muvasalatından evvel b Juterbog civarında bomba ile yapılan ve altı vagonun ) çıkmasını mucip olan suikast hakkında alınan malümata neticesinde 3 buçuk metre boyunda bir ray p afeden duyulmuştur. Y Tren kazasında ikisi ağır olmâk üzere 15 yolcu yarala tır. Şimendifer kumpanyası hat muhafızlarını takviye etn suikastçıları tevkif edenlere 20 bin mark mükâfat vadetmi Muğlada çekirge mücadelesi MUĞLA 10 (A.A.) — Vilâyet dahilinde çekirgelerin miş köyde, Milâs kazasında 3, Boc da dört, Fethiyede beş köyde tohum vardır. Bunların ekser Kışın sürme ameliyesi Ziya Gevher B.in sıhhati iyi ANKARA, 10 (Telefonla) — Ziya Gevher Beyin sıhhat Ankaradan hareket edenler ANKARA, 10 (Telefonla) — Muhtelit mübadele komi nunda ikinci murahhasımız Esat Beyle Paris sefareti müst Orhan Şemseddin Bey İstanbula hareket etmişlerdir. Polis müdürleri arasında tebeddülât ANKARA, 10 (Telefonla) — İstanbul P: » Müdiriyet | rinci şube müdiriyetine Eskişehir polis müdürü, Samsun ? ! müdür üne Mardin Polis müdürü tayin edilmiştir. Türkiye - Rusya ticaret muahedesi ANKARA, 10 (Telefonla) — Türkiye - Rusya ticaret w İ hedesi bugünkü Resmi Gazetede intişar etmiş ve meriyete - | miştir. Mussolininin Hoover plânının İ ehemmiyetini kavramış olan devlet adamlarının ön safınd. bulunmuş olduğunu ve kendi ne has açık görüş ile fikrini İ liyat sahasında da izhar ettiği- ni ve hayli müddetten beri itti- haz etmiş olduğu hareket tar- mi şve demiştir ki: M, Musso- lininin bu seri ve Âlicenabanc kararı umumi ikta de çırpınmakta olduğu buhran İı vaziyette bütün dünyada ye- ni ümitlerin doğduğunda bü- yük bir tesir yapmıştır. Bun- İ dan dolayı M, Mussolini herke sin minnettarlığına hak kazan- İ mıştır. M. Brüning İtalya ile Alman ya arasında mevcut harsi müna sebetlerin tarihi ehemmiyetini kaydettikten İtalya ile Almanya arosında iktısadi ve siyasi mesai iştirakinin iki memleketin hayır ve menfaat- lerine, hak ve adalet esaslarma sonra | müstenit beynelmilel mesai iş- tirakinin lehine olarak müessir ve fili surette inkişafta devam edeceğine kuvvetle kani bulun- duğunu söylemiştir. M. Brüning, Papanın nezdinde ROMA, 9 (A. A.) — M. Brü ning refakatinde Papalık nez- dindeki Alman sefareti müste- şarı bulunduğu halde dün saat 18 de Kardinal Peçelliyi ziya- ret etmiştir. Mumaileyh bun- dan sonra Papa tarafından Pa palık makamının hususi kütüp hanesi salonunda kabul edilmiş tir. Mülâkat 30 dakika devam etmiştir. sas olduğu güzel eserler vücv. de getiren sanatkâr, bir efsanede: başka bir şey değildir. San'at ese rinden anlıyan (adam da, romanı okur veya tiyatroyu &rn hakikaten canlı olup olmadığını görebilendir. Sentimental kari eseri, eserdeki eşhası değil, kendi kendini görmek ister. Eşhastan birini ya kendine benzetir, müteessir olur; yahut kendini onun yerine koyup müteessir olur. San'at eseri karşı düşünmek, onu an- onun kendimiz den ayrı bir realite olduğumu ka bul etmedikçe hakiki bit kari, bir seyirci olamayız. o Kendimize göre anlamanın, mana vermenin, kendi- mizi düşünerek okuyup mana ver. mekle bittabi bir münasebeti yok. tur. Enfüsilikten değil, sentimental likten şikâyet ediyorum. seyrederken | büngür hüngür ağlıyan değil, eşba- | Harp Borçları Yarı yarıya tenzi edileceği söyleniyo LONDRA, 9 A.A. — People zetesi, M. Mac Donald ile M. St sin'un İskoçya da yekdiğerine lâki oldukları esnada harp bo rından bir kusinin gas proji tetkik etmiş olduklarını yazmı dır İlki devlet adnmı, memleket bu borçlar yüküne tahammül miyeceği fikrinde bulunmaktad lar ve bu borçların yarı yarıya dirilmesini derpiş etmişlerdir. M. Stimson, Amerika'nın Pa sefirinden kendisile borçlar me: si hakkımda görüşmek üzere İn; tere'ye gelmesini talep etmiştir. M. Stimson, diğer Avrupa de adamları ve diplomatları ile göri tükten sonra Amerika'ya avdeti; vaziyetin teferruatı hakkında Hoover'e izahat ve raalümat ves cektir, aile Siri 2E ii Çürük bankalar NEVYORK, 9 A. A. — Hü met, kânunvevvel buhranımda ifl etmiş olan Müttehidei Amerika kası aleyhine iki buçuk milyon larlık bir dava aşmıştır. Bu nın kırk tane müdürü bankayı retsizlikle, ihmalle idare etmiş ve bankanm hakiki mali siyetini gizlemek için sahte bir hasebe sistemi kullanmakla if edilmektedir. Hankeouda kir hastarl yıkıldı 400 kişi öldü HANKEOU, 9 AA — feyezanlar dolayısile yerliler ballesindeki birlik © misyonerl ait hastane yıkılmıştır. 400 kişi let olmuştur. Birinci nokta ii kendi sentimental olduğumuz i mize yakın, yani fena, girikin lere gidiyoruz. Ikinci nokta: “Kimsenin ze: karışılmaz,, derler; edebiyat zevk meselesidir, o hâlde herkes İİ tediği eseri beğenebilir. Bu da do rudur; fakat ancak en yüksek 2 re arasında, sanatın ari sey ol Büsbütün cahillerin san'atte £ zel ile çirkini ayırdedemiyeceği herkes tasdik ediyor. e Hamalli kahvesinde çalınan gramofon plâ ile meselâ Mozart'ın musikisi sında bir kıyas noktası bulunanı cağını, bunların her ikisini de bi birinden üstün tutamıyacağam herkes tasdik eder. Fakat, her tü zevkin makbul olduğu doğru ols* dı, hamallar kahvesindeki çal Mozart'a tercih etmenin de caiz