10 Kasım 1931 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

10 Kasım 1931 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

gm .srin TE IDA No: Hav © rakmayı icap Hatıratımla başbaşa! (intişar etmemiş kısa sözler) Bir sakalın macerası Yaşı ilerlemiş, mevki sahibi olmuş zevatın mutlaka sakalı vardı Yazan: İZZET ZİYA Eski zamanlarda sakalın bü | siz de rical, erkân sırasına da- yük bir ehemmiyet ve haysi- yeti, dini ve içtimai bir kıyme- ti vardı. Hele eski Fical, eski ulema sakalına Tüzumundan çok fazla ehemmiyet verirler- di. O zamanlar (küşadı Tihye) tabir olunan sakal bırakma â- deti, bir çok yerlerde merasimi mahsusa ile (yapılırdı. Hele devlet devairinde, meşihat ka- pısmda memuriyeti yüksek de- receyi bulanlar, ihraz ettiği makamın şerefini, haysiyetini muhafaza etmek için mutlaka sakal koyvermek mecburiyeti- ni hissederlerdi. Böyle mevkide bulunan ze- vat için sakal ç bırakmak bir vecibei diniye, feragat ve ib- mali gayri caiz bir âdeti içti- maiye idi. Sini ilerlemiş, mevki sahibi olmuş kimseler, her fırsattan istifade ederek gençleri teşvik- kâr sözlerile sakal bırakmağa icbar ederlerdi. Vaktile muharrirlerimizden bir zat, fes giyişte püsküllerin aldığı muhtelif vaziyetlere gö- re, bunlardan sahiplerinin mi- zaç ve tabiatlerini © gösteren, manalar istihraç eden uzun bir tetkik makalesi yazmıştı. Püskülde £ olduğu gibi, o zaman sakal eşkâlinin de ken- dine göre bir takım manaları, remzleri vardı. Sakalı, olduğu gibi bırak- mak, hiç makas ( veys tarak vurdurmamak derviş nihat bir tabistin, kalenderane bir mize- cm indendi. Sakal başları inceden başla- yarak, çene üzerinde nihayet bulan kısmını sivri birakmak şıklığa delâlet ederdi. Sakah çene ortasından iki kısma ayırarak taramak O za- manların münevverleri içinde bir nevi alafrangalık, frenkpe- restane bir usul, bir takliti, Yanakları üzerindeki kılla- rı yolmak suretile yanakta ö- pülecek küçük, £ boş bir saha bırakmak, o vakitki zendost- | ların köyü Sakalı asimle bıraktık. tan sonra, artık (onu istediği vakit traşetmek, şekilden şek- le sokmak çok ayıp sayılırdı. Sakallı zevata (o hürmet ve itaat göstermek, onlarm sözile hareket etrmek, nasihatlerini dinlemek gençlerin içtimai ter biyeleri iktizasındandı. Durubu emsal sırasına ge- çen : (Sakalım yok ki, sözüm dinlensin!) Cümlesi, sakala o zamanlarda verilen kıymet ve kaysiyetin derecesini gösterme ğe kâfidir. Vaktile bir yerde mi oku- dum, yoksa biri mi hikâye etti, buralarını pek iyice tefrik ede- miyorum, şimdi hatırıma ge len garip bir sakal macerasını bu: zikretmeyi o faideden hâli görmedim. Selânik — Manastır şimen- difer hattı inşa olunduğu za- manda (galiba 309, 310 tarih- lerine müsadif olacak) Nafia Nezareti tarafındn bu yeni şi- mendifer hattı komiserliğine, Darüşşafaka © mezunlarından Rasim Bey (o isminde bir zat memur edilmişti. Bu zat daha evvelce Haydarpaşa şimendi- fer müdüriyetinin bir çok işle- rinde de istihdam “olunmuş, li- san aşina, hoş sohbet, alafran- ga meşrep bir zat imiş. O zaman Haydarpaşa hat- ti güzergâhında sayfiyelerde ikamet eden ricali devlete hü- lâl ederek bu yeni olunan hat komiserliği gil il €pice mühim bir . hizmetine geçmişti, Rasim Bey bu memuriyete tayin olunur olunmaz, ricalden bir cok zevat, ezcümle mensup olduğu nezaretin büyük me- kendisine sakal bırak- fayı teklif etmişler: — Memuriyetiniz sakal bı. ettiriyor, artık | bil oldunuz. Gigi sözlerle (Rasim Beyi her gün birer suretle sıkıştır. mışlardı. Sağdan soldan mütemadi- yen böyle tekliflere maruz ka- lan Rasim Bey, nihayet sakal bırakmaktan başka çare bula- mamış, mahalli memuriyeti o- lan Selânik'e — yukarıda bah- settiğim şekilde — çenesi siv- ri şık bir sakalla gitmişti. Bir müddet sonra, Selânik valiliğine tayin olunan Rıza Paşa, Rasim Beyle (tanışmış, onun mecl hoş soh- betleri, zarif mizaç ve meşrebi paşanın çök hoşuna giderek fevkalâde teveccüh ve hususi- yetini celbetmiş, paşanın gece- li gündüzlü görüştüğü ahbap- ları sırasında mümtaz bir mev ki kazanmıştı. Bir gün paşa ile görüşürken, işi sakal meselesine getirerek, henüz genç denilecek bir yaş- ta, ve tam teehhül devresinde, arzusu hilâfına (olarak böyle emirle, icbarla pek vakitsiz sa- kal koyverdiğinden şikâyet et- miş ve paşa da: — Adam sen de.. Bu da dü- şünülüp endişe edilecek bir şey mi? Madem ki sakal sevmiyor- sun ve teehhül etmek arzusun- da da bulunuyorsun, o halde traşettir de, bu hoşuna gitme- yen vaziyetten kurtul. Demişti . Rasim Bey, paşanm bu sö- zünü canıma minnet bilmiş, pa- şadan aldığı bu kuvvetli cesa. retle hemen ertesi günü saka- İn icabına bakmıştı.. Fakat, sakalını ( traşetmek hiffetinde bulunanlara, muta- assıp ve vakar sahibi kimseler. ce dinden, imandan çıkmış bir mürtet nazarile bakılan bir de- virde, bittabi Rasim Beyin em- sali vâki olmayan bu teşebbü- sü şehrin mutaassıp ve müte- deyyin kısmı üzerinde büyük bir hoşnutsuzluk tevlidine, bü hafifliğe © karşı hatırı sayılır derecede için için bir isyan u- yandırmağa sebebiyet vermiş. ti. Bu namesbuk hâdiseye her- kes birer suretle mana vere O derecede ki, bu ha kal meselesi, Selânik gibi o va- kitlerde münevver addolunan bir şehir muhitinde: dedikodu- nun alabildiğine revaç verdiği bir hâdise, ve hattâ mücazatı icap ettiren bir meselei fevka- lâde şekline girmişti Etraf Abdülhamit devrinin hafiyelerile, müthiş casuslarile dolu idi. Bu iş, tahmin hilâfın- da olarak büyüdü, en âdi şey- lerin bile (berayi sadakat) ar- zeylediği Yıldız sarayına ka- dar gitti, Ahdülbamidin sadık, gay- yur casusları, biribiri üzerine saraya jurnal yağdırmağa baş- lamışlar, bu sakal meselesini (sünneti şerife) yi tahkir ve Gislâmiyeti tezyif) şeklinde göstererek saraym taassubunu çölketmek gayretine koyulmuş Bu iş vâkın Abdülhamidin doğrudan doğruya (nefsi hü- mayununa) dokunur mesailden madut olmamakla & beraber Selânikten yağan bu jurnallar (nazarı dikkatini celbetmek) kaydile bermutat Nafia Nezare Nafia nezareti saraydan ge len kâğıtlara — emsali nezaret ler gibi — bir o ehemmiyeti mahsusa atfeder, yalnız (hifz) işaretile bu evrakı ihmale ma- ruz bırakamazdı. Artık bu iş O mevkii resme ülmüştü. Nezaret, Selânik vilâyetine yazdığı şu: “Vilâyet hat komiseri Ra- sim Beyin islâmiyet ve sünneti şerifeyi rencide bir tarzda sakalını traş ettirdiği müteaddit ihbaratı resmiye ile teeyyüt etmekte (olduğundan keyfiyetin tahkik ve hakikati halin mütaleni âliyei vilâyet. MILLIYET SALI HARİCİ HA ERLER | İngiliz Nazırları Kraldan nezaret mü- hürlerini aldılar LONDRA, 9 A.A. — M. Mac Donald, bu sabah Euston in na geli duğu gön Matasileybi kanin emeğin diyen telefonla temasta bulunmuş ol duğu M. Baldvin ile bilitilâf nazır. lar ve müsteşarlar listesini tanzim et miş olduğu söylenmektedir. Diğer taraftan eski hülüümet er- kânı, mühürlerini hükümdara tak- dim etmişler, müteakiben kral da bu mühürleri yeni nazırlara tevdi eyle- düşüncelerinin hilâfıma olarak bugün n sonra kabine içtima: olmıyacaktır. Yalnız M. Maç Donald, başvekâlet dairesi- ne milli amele mazırlarına bir çay ziyafeti verecektir. Yegâne mühim siyasi hâdisenin, | bu M. mald'ın Lond- ra şehir emininin vereceği ziyafete | & edeceği nutuk olması muhtemel | dir. LONDRA, 9 A.A. — Kral şim- diki kabineye dahil bulunmıyan eski nazırlardan mühürleri (alarak yeni nazırlara tevdi etmiştir. LONDRAA, SAA. —M, Mac Donald, dün öğleden sonra Lossi- mouth'dan hareket etmiştir. Mumai | leyh, ikinci derecede nazırlar İiste- sini ve bu akşam Guild - Hall bele- | diye lordunun ziyafetinde irat ede- ceği mutku tanzim ile fevkalâde meş dul olmuştur. bagi Komünistleri Zabıta ile şiddetli bir müsademe olda o) SAA. — Dün, Rus aı emeği ile polis arasında bir arbede olmuştur. , İki kadın, tevkif edilmiştir. Bu sonra nümayiş, sükün Perre etmiştir. Ispanya limanlarında ve tahliye amelesi gemilerdeki tica- ret eşyasını emri çıkarmaktan imtina etmişlerdi: kimin kün çalmmizlia penahilerile serian inbası ba- bi ” İbareli resmi tahriratı, Rı- za paşayı haylı müşkül bir mev kide bırakmıştı . Bahusus, o zerreyi kubbe, habbeyi deve yapan bu sakal işinde, Rıza paşa da Rasim Be yi evvelce teşvik etmiş bulunu yordu! z Rıza paşa, yazacağı cevap- ta çok temkinli hareket eyle- mek çok nazik ve idareli cüm- lelerle işi ört bas etmek mec- buriyetinde idi. Aksi hal, mec- sim Beyin ve belki de en umul- maz bir sebeple kendisinin bile infisalini mucip olabilirdi. İ Fakat Rıza paşa hadit meş- e. çok asabi ve dürüst bir zat olduğu için, nözaretin bu saf- satasımı bir türlü hazmedemi- yerek gayrete gelmişti. Bu kadar mesaili cedide ve resmiye dururken, © nezaretin böyle işlerle muhabere kapısı açmasına, daha doğrusu bizzat kendi şahsımı işgal © etmesine fevkalâde canı sıkılmıştı. Nihayet paşa, mütalecaname sini nezarete bildirmişti. Fakat bu mütalea, Nafia Nezaretinin beklediği zihniyette, yahut a- e aşan, ö; yatkâr a- drmlarla yürünen o devri ta- gallüp ve taassupta emsaline tesadüf edilmeyen bir cesaret ve celâdetle yazdığı, ve Selâ- nik münevver muhitinin takdir le karşıladığı bu tahrirat: “Selânik — Manastır şi mendifer hattı komiseri Rasim Beyin sakalını traş edip etme- diği meselesinde tahkik oluna çak bir cihet görülemediği gi- bi komiserlik vezaifini ifa için sakalın berlüzum ve ehemmi- yeti de makamı âcizice varidi hatır olamadığından elyevm müstakim © memurlarımızdan bulunan mumaileh Rasim Be- | yin komiserlik vezaifini hakki- le ifa eylediği....,, Suretinde be nezarete ders verir bir şekilde cesurane yözrl mış bir cevap idi! Şubat — 338 Harp başladı! Bir Çin eyaleti valisı | Emniyet işleri bütçesinde mühim harp ilân etti Çinliler Japon mevzilerini topa tuttular. Japonlar da bir Çin'şehrini bombardıman ettiler JSiyasi mümessiller Tekisdan geri mi çağrılacak? Resmi Fransız TOKYO, 9 A.A, — Asahi gaze- tesinin verdiği bir habere göre jene- ral Machang Shan Japon mevzileri- ni boml etmeğe başlamış» tur, Vaziyet vehamet peyda ediyor LONDRA, 9 A.A, — Tokyo'dan Renter ajansına bildiriliyor. Şimali Mançuri'de vaziyet vehamiet peyda etmiştir. Herbiye nazırı, Çinlilerin kendi- lerine mukavemet edebilecek ancak 1000 mevcudu olan ve Tahsien'de bulunan Japon hatların takriben 32 kilometre mesafesinde köln Anga €hi'nin cenubunda 5600 piyade ve 2400 süvari tahşit etmekte oldukla- rını ve beraberlerinde bir de topçu kıt'ası bulunduğunu beyan etrhiştir. Daha şimdiden Çin kıtaatının Japon ileri karakollarına ateş açtıkları ha- ber verilmektedir. ine taz habere teyit eder mahi. yette telâkki edilmektedir. İaponlar, bu tuzağa düşmekten | fik kaçmak istediklerini beyan etmekte- dirler. Bir şehirde sokak muharebeleri PEKİN,9 AA, — Ya Telin ee e ehemmiyetli salıkları çıkaranlarla zabıta arasında teati edilen tüfek ateşi ancak sabaha karşı nihayet bulmuştur. Çin asker. lerinin Tien - Tsin de idareyi ve ha- pini «lâ geçirdikleri haber alın- Çinli abiler ba karamşalıklara iş trak ederekvölen Çinlilerin özerin- leri bulunduğumu kargaşalık. lar esnasında 4 kişi ölü 10 kişi de yaralanmıştır. Bir vali Japonyaya harp ilân etmiş! LONDRA, 9 AA. — Tekyo'dan Router ajansına bil Mukden'den Nichinichi - Shimboum. gazetesine gelen bir telgrafta Hai - - Kinng vilâyeti valisi Ma - Tehan - Charm Japonya'ya harp i- Hân etmiş olduğu söyl tedir. Bu telgrafnama, Ma - Tchan- Çhan'ın mareşal Tehang - Sue - Ang'a bir teleraf çekerek karşı yapılacak taarruz — dolayısile Hel - Loung - Kinng ordusunu tak viye için Kirim'de seferberlik yapma sın istemiş olduğunu ilive eylemek. tedir, Tien-Tsin Bombarduman edildi LONDRA, 9 A.A. — Çin menabi | inden verilen haberi! ere göre Ties Tsin'de bir takım vahim hâdiseler olmuştur, Bu kargaşalıklar canasın. da Japon muhafiz kuvvetleri kuman in sikerlerile müsellüh ine çe- kilmeleri için emir verdiği söylen. mektedir. Yine Çin merabalarından alınan haberlere göre Çinliler dan bu emrini dinlemediklerinden lar Tin - Tein'in Çinlilerle meskân olan kısmını ve kışlaları. borabard. man etmeğe başlamışlar ve bir | ta. kım maddi zarar ve basar yapmış. lardır. TOKYO, 9 A.A. — Tine - Tain” deki Japon kumandanı bu © şehirde bulunan 60,000 kadar Jnponyalmın bimayesi için lâzım gelen tedbirlerin “| na karşı hazırlamış olduğu cevap bu | ki ,. | tevlit eden bir takam şayiaların neşri ine göre | lar zarfında Cenevre meclisine gön- Li: | karşı da protesto edecek ve Cemiyo- PARIS, 9 A.A. mahafili, M. Bri meti nezdindeki si rin geri çağırılması meselesi hakkın. da Cemiyeti Akvam meclisi azası i- le nokiai nazar teatisinde bulunmuş olduğuna dair olan (habere ait hiç bir şey bilmemekte olduklarını be yan etmektedirler. Yaponya Cemiyeti akvamdan nasihat islemiyor LONDRA, 9 A. Tokyo'dan Renter ajansma bildirildiğine göre, Japonyanın Amerika'nın muhturası- bu cevabın metni > bir şey inşa edilmemiş ise “hemen anonim O cüvep, tarzında tzmzlmn edilmiş olduğu zan edilmektedir. akşam gönderilecektir. Her ne ka- hiç hususunun önüne geçebilmek için bın neşrine ruhset verilmesi- 7 pan Ceniyel dan nasihat dinlemeğe amade old ğu ve fakat emir telâkki edemi ği merkezindedir. Ayni (o mahafil, Celi, Alivikini Çin'in bütün be- yanatnı kabule görünmesi de | gitmişlerdir. M. Malcolm Mac Do- Japon;ranın bir protestosu LONDRA, 9 A.A. — Tokyo'dan Router ajansına bildirildiğine göre M. Yoskizawa umumi kütipliği ade- ta bir Çin propaganda idaresi haline gelmiş olan Cemiyeti Akvam tarafın dan ok eksik ve kusurlu İn rı M, Briand veyahut Sir Eric Dru- mond nezdinde protesto etmek için yeni talimat almıştır, Japonlar, Cemiyeti Akvam ns rabhası M. nn'ın son bafta derilen telgraflar için 120,000 Mele- sika dolar: sarfetmiş olduğunu id- dia etmektedirler, M. Yoskizawa, devletlerin Tokyo' daki siyasi mümessillerini geri çağı- rabilecekleri suretindeki | şayiaya ti Akvam kâtibi umucni ieeyyüt etmemiş olan ve olmıyan haberlerin müsade etmeğe hakkı bildirecektir. in Cemiyeti Ak- a devresi €sma-| bi ortaya attıkla rim, ika ie İnrin hayali veya teyyüt etmemiş haberleri; -vermiek: | ten sureti mahsusada istinkâf eyle miş oldukların: ilâve etmektedirler. Japon notasının muhteviyatı, PARIS, 8 A.A. — Japonya m Briard'ın 29 “Teşrinievvel © tarij mektubuna cevap olarak gönderdiği notada Cemiyeti Akvamın 30 eviği- de verdiği kararım hüküm ve kuvve tinin fuz kalması noktasında Ja- pon hükümetinin M. Briand ile ta- mamen ayni e — bulunduğunu beyan etmiştir. Japonya bu notaımda askerlerini demiryolu muntakası dahiline en kı- sa bir müddet zarfında geri çekmek hususundaki samimi arzusunu yeni- den teyit etmekle beraber vaziyetin bugünkü gerginliğine mazaran Ju- pon askerlerinin geri alınmasını mü- teakip Çin idaresi altında devamlı bir sulh teessüs edeceğini ümide im- ikân olmadığını da kaydetmiştir. b alınmış olduğunu ancak Japonların hakları ve menfantleri ihlâl edilme. üikçe tam bir bitaraflık muhafaza edeceğini beyan eylemiştir. Tien - Tsin'deki o kargaşalığın Chang Huel Liang'ye düşman bulu- Ban Çinli bir takım unsarlar tarafın dan çıkarıldığı ve şehrin © Çinlilere ait olan kısmında muharebenin de- vam ettiği söylenmektedir. Maama. fih ihtişaşçılar Japonlara ait imtiyaz lı mntakaya girmek teşebbüsünde bulunmamaktadırlar. Bununla bera. ber bir Japon askeri se kure un isabeti neticesinde ölmüştür. Tokyo gazetelerinden birinin ver diği bir habere göre © jeneral Ma. chang Shan Japonlara aleyhtar bulu nan Hei Kiang ordusunu takviye et mek üzere 'deki askerleri sefer bor hale yetirm. jeneral Chang Hsuh iLang'den istemiştir. TOKYO, $ A.A. — Harbiye na- zirı yarin Kyus Hu'de yapılacak bü- yük manevralarda, Tien » Tsin'de iğtişaş çıkması üzerine hazır buluna mıyacaktır, in 30 eylül Tariki kararına tamamile riayet gösterdiği zannında bulunduğunu da ilâve et miştir, Japon sefiri M. Yoshizawa. To- kyo hükümetinin bu cevabı notasını M. Briand'a tevdi ettiği sırada vaki beyanatında son günlerde vuku bu- lan hâdiselerin Mançurideki tebaa- sının emniyet ve selâmetini düşünen Japon hükümetini askerlerini kat'i — geri şekmeğe sevkedecek bir mahiyette olmadığını" söylemiştir. Sefir beyanatına devamla: Nonni ırmağı havalisindeki askeri hareket- lerden de bahsetmiş ve demiştir kiz Japon nüfuz mıntakasından 500 kilometre uzakta bulunmakta işe de Çindeki #silerin tahrip ettikleri Köp rülerin tamiri lüzumunun buralarda yapılan askeri hareketleri mazur ve haklı gösterecek mahiyettedir. Çün- kü bu köprülerin yıkılmış veya bo- zulmuş olması cenubi Mançuri halkı nm inşesi için lâzım olan buğdayin gönderilmesine mâni olmaktadır. “| murahhasları hemen keyfiyetten ha | mal'da ve müslüman hükümdarlar Yeni p polis teşkilâtı mikyasta tadilât yapılacak ANKARA, 9 (Telefonla) — Hazırlanmış olan yeni polis teş- kilâtı lâyihası Malıye vekâletinin mütaleası veçhile ikmal edile- rek Dahiliye vekâletinden Heyeti vekileye takdim olunmuş, He yeti Vekilede müzakere edildikten sonra Millet Meclisine tevdi olunmuştur. âyihanın Mecliste alacağı şekle göre emniyet işleri bütçesinde mühim mikdarda tadilât yapılacağı anlaşılmaktadır. Cümhuriyeti koruma kanunu ANKARA, 9 (Telefonl»* *- Hükümet Cümhuriyeti koruma kanun lâyihasını ikmal ederek pek yakında Millet Mecl e tak“ dim edecektir. Bu lâyiha daha evvel Halk fırkası grupunda mü- zakrere edilecekti Tayyareci Vecihi Beyin seyahati ANKARA, 9 (A.A.) — Tayyareci Vecihi Bey, garp vilâyetle rinde yapacağı ziyaret ve propaganda seyahati için bugün saat 12 de şehrimizden hareket etmiştir. Seyahatin ilk merhalesi, Ba" lâ, Koçhisar, Aksaray, Konyadır. Muğla ormanlarında çıkan yangın söndürüldü MUĞLA, 9 (A.A.) — Muğlanın Göktepe ormanlarında yan gin çıkmışsa da alınan tedabir ve merkezden gönderilen kuvvet: lerle söndürülmüştür. Hindistanda Muhtariyet Gandhi böyle bir şeye razı olmuyor LONDRA, 8 A.A. — Hint kon- gresinin Gandhi'yi Hindistan'a dön- mi davet Siediğine ii clan ha- ea la ey, e darülfünumunu ziyarete gitmekte ol duğu sırada almıştır. Hakim, Malaviya ile diğer Hint I M. Grandinin Seyahati İtalya Hariciye nazırı ayın 27sinde dönecek NAPOLİ, 8 A.A. — Hariciye na ve M Geçe Ra'd Ne levyork Conte Grande aklamtiğine bineişir M. Grandi'nin refakatında orta elçilerden M. Rosso ile Başvekâlet mi kalemi müdir muavini M. Rocco ve başkitiplerden Vitetti, M. Noninz ve M. Talvacchin bulunmak tadırlar, berdar edilmişlerdir. Bunun üzerine bu zevat,hemen vaziyet bakkında gö rüşmek üzere Mahatmanın mezdine M. Grandi hareketinden evvel Napoli fevkalâde komüsori M. Castd nald vw M. Lothiam konferansta lın- | li ile mahalli hükümet erkânı, mat Dün akşam buraya gelmiş olan lord Sancay'in de Gandhi ile görüş- mesi muhtemeldir. LONDRA, 9 AA. — Hindistan” an siyasi teşekkülüne — mukaddeme olmak üzere Hint eyaletlerinde muh tariyet tesis edileceğine dair olan gayinlara cevap vermek için Gandhi ile diğer birçok Hint murahhasları M. Mac Donald ile görüşerek bu ka bil heberlerin neşredilmiş olmasın. dan dolayı teessüflerini beyan etmiş lerdir. Mumsiley! ekalliyetler meselesi ne kadar mühim olursa ol- sun bu meselenin mes'al bir hükü- csisine matuf daha tam bir ini gezikdirmemesi li dal Italyan gazeteleri bu münascbet- le yazdıkları uzun makalelerde hari | ciye nazırının Washington sayaha- tından memnuniyetle bahsetmekte İtalya ile Amerika arasında mevcut derin dostluk rabıtalarından o ehem miyetle bahsetmektedirler. Bu gazeteler Italya ile Amerika nda dı beynel- | milel sulh Beli el birliğile çalışa! bileceklerini kaydetmektedirler. Gs) zeteler M. Grandi'nin seyahat pro“ gramı ile Amerika'da yapacağı müs lâkatlar hakkında bir tebliğ “ei İ leceğini de ilâve etmektedirler. M. Grandi 27 Teşrinisani'de Al lelerin yegâne hâl suretin fikirle- rince ancak mes'ul bir hükümet te- sis olunduğunu söylemişlerdir. Filatlin bereber sinek ce AMB İ Hindularla müslümanlar | tes vapuru il & kâmunueyvel'de Ne BOMBAY, 9 A.A, — Kismir'de | poli'ye dönecektir. i vukua gelen kargaşalıkların — zeri Arzuhal Encümen! | reisliği j ANKARA 9 (Telefonla) — Meclis arzuhal encümeni riyar! setine Kayseri meb'usu Ahmet Tevfik Bey intihap alunmuşe) Valii unmuminin vermiş olduğu emirlere. rağmen Pençap'tan gelen ve grup halinde bulunan müslüman lar Kişmir'e girmişlerdir. Hindülür, Haydarâbat'ta, Behu- tarafından idare edilmekte olan di- | tur. ğer memleketlerde şi — e. — karmak tehdidinde dır. Mi Tapu ve Kadastro M. Pranoği Ponce ai yrolirlğ Pari | ilmen PARİS,8 AA. —M, Laval müdürlüğüne Eransa'am Berlin sefiri M. François Surayi Dev Ponçe'yi kabul etmiştir. M. Ponçe Alman başvekili O M Brüning ve M. Fen Bülov ile yap- tığı mülâkatları hakkında M. Laval ç izaha vermiştir. Bazı haberler hi- lâfıma olarak M. Ponce Alman hü- kümetinin bir takım yeni tekliflerini hamil olarak (| gelmiş değildir. Brisnd tara” vex Sivil tayyare kulübü heyeti idaresi dün içtima etmiştir. Çok yakında faaliyete geçecek olan kulüp için Beyoğlunda merkeği bir bina bulunmustur