15 Kasım 1931 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

15 Kasım 1931 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

Yeni sigorta tarifesi başladı.. Ekonomi Esnaf Japon dampin- ginden şikâyetçi! Tüccar, manifatura kaçakçılığı yapıldığını da iddia etmektedir pin Ticaret odasında bazı acirlerinin de işti- i Beyin riyasetinde aktedi- bu içtimada manifatura eş- m son zamanlardaki fiat zülü etrafında görüşül- Müştür. Uzun müddet devam eden Süzakerat neticesinde manifa- lura eşyasındaki fiat tenezzülü en mühim sebebinin Japon ingi olduğu neticesine va İmıştır. Japon rekabeti, yerli Manifatura eşyası da dahil ol- duğu b İde, mevcut manifatu- Fa eşyasının fiatlerini devamlı bir sukuta sürüklemektedir. Bundan başka cihan manifa piyasasmdaki tebeddül de fiat tenezzülünde bir âmil- len in : wi şin asıl garibi komis manifatura fiatlerindeki Menezzülün bir sebebini de bu t üzerinde yapılan kaçak- ün cokluğunda bulmakta- Fransa Yugoslavyadan buğday alıyor a Yugoslavya Ticaret nazırı ile Fransa'nın Belgrat sefiri a- Tasmda uzun müddetten beri | Müzakere edilen buğday muka- gi evvelki gün imza edilmiş Vi Mukavele mucibince Fransa &dây ithalâtmın yüzde onu- Bu Yuğöslavya'dan yapacaktır. İngiltere bazı gümrük resimlerini arttırdı İngiltere hükümeti bütçesin edi fazla olan açığı kapatmak i- birçok tedbirler | alınıştır. i meyanda bazı ithalât eşya- 8 üzerine mevzu gümrük res. Mi arttırılmıştır. Resmi artırılan maddeler | inde tütün de bulunmakta- Ofis bu hususta malümat ge- rtmiştir, — Buğday dün de 10-15 para düştü Buğday fiatlerindeki sukut dün de devam etmiştir. Dün İl Morında buğday cinsine | göre — 15 para düşmüştür. Dün Anadolu'dan 107 va- ii buğday gelmiştir. Ameri- dün gelen telgraflar da fiat. Ni düşük gösterdiğinden fiat ler tenezzüle mütemayil görül İstanbul'dan son bir hafta 4603 çuval buğday ih- *aç edilmiştir. Afyon fiatleri çok düşük Afyon piyasası son günler- me feci bir şekil arzet oan haftadır İstanbul borsasında afyon — üzerine he- Men hiç bir muamele olmamış» » Bu vaziyetin muhtelif se de j Kambiyo Borsası 708,007 Kuron 16,00,75 50,50 Mecidiye a Banknot bepleri arasında bilhassa ecne- bi müesseselerinin yaptığı kar telin ihdas ettiği vaziyet te var dır, Afyon fiatleri o normal za- manlara nazaran çok düşmüş- tür, Normal öndeler 12 ii raya satılan iyi cins afyonlar şimdi 8 liraya düştüğü halde müşteri bulunmamaktadır. Afyon tacirleri Ofiste bugün bir içtima yaparak bu vaziyet etrafında görüşeceklerdir. Tekirdağından bir aylık ihracat Geçen ay (o Tekirdağından doğrudan doğruya 1,066,548 okka buğday ihraç edilmiştir. Ayni ayda 48,792 okka (arpa 497,627 okka kuşyemi ihraç e- dilmiştir. Tekirdağında geçen aym vasati buğday fiati 6 kuruş ©- Adil Bey dün Ankaraya gitti Maliye heyeti teftişiye reisi ve borsa komiseri (Adil Bey Ankara'ya gitmiştir. Adil Be- yin bu seyahati konsorsiyo- mun son umumi içlimamda ser mayenin franga tahvili hakkın- da verilen kararla, Japon para- sı Yen'in borsaya kabulü mese lesile alâkadardır. Adil Bey bu hususta letle temas edecektir. Yün PARİS, 14 A.A, — Beynel- milel yün konferansı, Fransa vekâ- | murahhası M. Duboulle'un ra- porunu dinlemiştir. Fazla istihsaltın, noksan is- tihlâkatın, birçok piyasaların kapadılmasının şimdiki mali ve iktısadi sebeplerini tetkik e- den hatip Arjantin'de ve Ürü- ge'de istihsalâlim mütemadi- yen artması sebebini izah et- miş ve buralarda | istihsalât 1926 senesinde 890,000 ton i- ken şimdi 1,350,000 tona çık- mış olduğunu söylemiştir. Mu maileyh, hayvan yetiştirenleri elim bir vaziyete sokan fiat meselesinden de bahseylemi; tir, Hatip, cihanda iktisadi i Iâflar aktini ve cil i tında itimadın yeniden vücude getirilmesini iltizam etmiştir. Mumsileyh, netice olarak yün istihsalâtı hakkında şöyle demiştir: Kırpilan tüylerin mik tarı artmış olmasına rağmen dünyada fazla miktarda © yün bulunduğunu zannetmiyorum . Bunun iki sebebi vardır, biri kadınların tekrar yün çamaşır giymeğe başlamış olmaları; di- geri de simdiki düşük, fi: yün yerine ikame edilecek her türlü mahsulâtı öldürmekte ol- masıdır. Bundan (o başka yün, diğer iptidai maddeleri o kadar gok izrar etmiş olan sun'i ted- birlerden müteessir olmamış. tır, Hindistanda ham pamuk YENİ DELHİ, MM A.A. — Ham pamuktan itbalât resmi alınması hakkındaki maddenin ilgası hususundaki takrir o 49 muhalif reye karşı 60 rey ile reddedilmiştir. İpek piyasası LYON, 14 A. A. — Lyon piyasası, sakindir; e Avrupa i- peklerinde birkaç muamele ya- yalniz lale ikedml yoktur. Birçok İtalyan iplikha- neleri kapanmıştır. Veya ka- panmak üzeredir. Sun'i ipekler - Fransız mar- kalı sun'i ipekler için vuku bu- lan muntazam taleplerin dı mı, iyi bir tesir hâsıl etmiştir. Mahkemelerde Çemberlitaş Cinayeti Katil polis olis Faik Ef.nin muhakemesi başladı Bundan bir müddet evvel Çemberlitaşta bir vak'a ol Faik efendi isminde bir Nadir isminde bir meyha öldürmüştü. efendi mezun bulundu | ğu bir gün ve biraz sarhoş oldu ğu halde Çemberlitaştan ge- | çiyormuş, yanında bir de ka- dın varmış, Hüseyin isminde bir adam yanındaki kadına söz atmış, bu yüzden Faik efendi ile Hüseyin arasında bir kavga başlamış, meyhaneci Nadir e- fendi de kavgacıları ayırmak i- çin araya girmiştir. Polis Faik efendi bu müdahaleden müğber olmuş, evvelâ tabancasının kab zasıyla, Nadirin başına vurmuş sonra da üzerine bir el ateş et miştir. Bu kurşun isabet edin- ce Nadir ölmüş, Faik efendi de koşa koşa Kaçmıya başlamış” tir. Manav Ahmet isminde bi: riyle bekçiler Faik efendiyi ta» kibe başlamışlardır. Faik efen- di takip edildiğini anlayınca, muakkiplerin üzerine ateş et- meğe başlamıştır. Fakat muak kipler takipten vazgeçmemiş- ler ve 15 kurşun atılıp biti ye kadar takip etmişler, ni yet Faik efendiyi Dizdariye ci- hetlerinde © yakalamışlardır . Dün ağır ceza mahkemesinde bu davanın rüyetine başlanıl- mış, müstantik ve iddia karar- nameleri okunmuş, Fakat maz- Dun vekil tutacağını söylediğin den, dava talik olunmuştur. Arjantinli Zeki Beyin davaları Bundan bir müddet evvel Arjantinli Zeki Bey namında bir zat bütün o gazeteler ve o meyanda Son Posta gaze tesi aleyhinde bir dava ikame etmiş ve bu dava beraetle neti- celenmiş Arjantinli Zeki Bey bu da- vadan, yani Son Posta mes'ul davadan baş- ka gene Son Posta aleyhinde, fakat mes'ul müdür Halit Bah: ri ve M.Zekeriyya B. ler ismine de bir dava ikame etmiş, bu da- va müstantikten geçerek ikinci cezaya havale edilmiştir. Dün ikinci cezada ayni mesele hak. kındaki bu ikinci davanın rüye tine başlanmıştır. Son Poötanın vekili bu mese- lenin evvelce tetkik edilerek be raetle neticelendiğini, (tekrar tetkikine imkânı kanuni olma- dığmı söylemiş, heyeti hâkime de badelmüzakere davanın ev- velce tetkik edilip beraetle ne- ticelendiğine göre, ayni mesele Din tekrar tetkikine mahal ve imkân olmadığına ve bu dava dosyasının da diğer dava dos- yası ile tevhidine karar vermiş tir, Kasayı Kim soydu? Malmüdürlüğün kasa- sını soyan henüz bulunamadı Beşiktaş mal müdürlüğünün kasasını soyanlar hakkındaki takibata devam edilmektedir. Kasayı henüz kimin soyduğu anlaşılamamıştır. Şüpheli olanlar isticvap e- dilmektedir. ———————— Amerika fabrikaları, tarifeleri- ni o suretle tebdil etmişlerdir ki Amerikan istihlakâtı S4 50 nisbetinde Avrupa istihlâkâtı- ni geçecektir; bu hal, hakiki i- peğin Amerika'daki mahreçle- rini neden dolayı güçlükle mu- hafaza etmekte olduğunu kıs- men izah etmektedir. Şirketlerde | Maarifte Yeni sigorta tarifesi- nin tatbikına başlandı Bu tarife eskisine nazaran yüzde 20 tenzilâtı ihtiva etmektedir sinin, Mn vek len emir mucibince, Bugünden itibaren tatbikına başlanacak- tır, Yeni yangm sigorta tarife- sinde eskisine nisbetle yüzde 15 — 20 derecesinde bir ten- zilât vardır. Bu tenezzül! bilü- mum portföy yekününün üze- rinden hesap edilmiştir. Yalnız yüzde 10 tenzilât bi- lümum tarife nisbetleri üzerin. den, yüzde (o on derecesinden daha ziyade sinai ve zirai si- gortalar üzerinden yapılmıştır. Sigorta tarifelerinde - eski- den iki kategori meycuttu. An- ri idi. Yeni tarifede bu eski şe- kil kaldırılmış ve bir kül hali- lardan ibarettir; Eski şekilde taşra tarifesi yüksek idi. Yeni bir formülle tevhit edilerek bir tenzilât ya- pılmıştır. Tarifenin bilümum tablo sı- nıfları üzerinde yüzde on tenzi lât vardır. Ankara, İzmir ve İs- tanbul'dan maada diğer şehir- ler için de yalnız ikamete mah- sus binalara âit olmak üzere tekrar bir tenzilât mevcuttur. Bu tenzilâttan başka sırf köylü yü korumak ve ziraati teşvik maksadile yeni tarife esasları üzerinden, hububat gortala- rından yüzde 10 ve alâtı zirai- yeden yüzde 20 ayrıca tenzilât yapılmıştır. Dolma, kerpiç binalar eski tarifede ahşap telâkki edilmek- te idi. Halbuki yeni © tarifede bu da ayrıca kuvvetli bir tenzi- lât sayılabilir. Bilhassa İzmir'- in hinterlandı, Konya, Kayse- ri, Adana ve Mersin havalisin- deki binalar ekseriyetle bu kı- sımdandır , Diğer taraftan ikinci tablo- daki sınai tehlikeler üzerindeki fistlerin bazıları indirilmiştir. 80,000: lirayı kaldırıp 10,000e kim razı olur? Borsa resnünin kaldırılması müm-| kün görülrüüyor ve izahat veriliyor Ticaret borsasında muame- le gören maddelerden © alınan borsa resminin (o kaldırılması hakkında yapılan teklif iktısa- di mehafilde alâka uyandırmış tır. Maamafih derhal ilâve et- meli ki, alâkadar (arasında böyle bir şey imkânsız görül- mi lir, Evvelâ böyle bir şeye borsa hizamnamesi müsait değildir. Nizamnamı alınması lâzım gelen binde iki resmin kaldırıl ması için heyeti vekile kararı Küçük Haberler | * Veremle mücadele cemiye ti hey'eti merkeziye âzasından ve maarifçilerimizden muallim Közum Nami Bey Bebek Ro- ber Kollej mektebi | talebesin den 100 efendiyi cemiyete âza kaydetmiştir. * Himayei etfal cemiyetine merbut Analar birliği pazartesi günü saat 14 te mutat içtima- ımı aktedecektir. * Veremle mücadele cemiye tinin Cümhuriyet bayramında tevzi ettiği rozet hasılatı 1250 Birayı bulmuştur. Kutu mevcu- dunun az olmasına orağmen, halkın cemiyete gösterdiği rağ bet şayanı şükran görülmüş- tür, * Haber aldığımıza göre Hi lâli ahmer gençlik , teşkilâtına sit nizamname (o Hilâli ahmer merkezi umumisince tanzim e- dilmiş ise de, henüz şehrimiz Hilâli ahmer cemiyetine tebliğ edilmemiştir. * Sabık Tekirdağ Evkaf mü dürü Mustafa Bey Bolu Evkaf iğüne tayin edilmiştir. güne kadar mahalli me muriyetine gidecektir. * Evkaf müdüriyetince E- yüp camiinin tamirine bugün- den itibaren başlanacaktır. * Fatih kazasında — çalışan on iki tabriri müsakkafat ko- misyonuna yeniden 19, 25 nu- maralı komisyonlar da ilâve e- dilmiştir. Bu suretle tahrir ko lâzımdır. Borsada senevi takri- ben 40 milyon liralık bir hare- ket olmaktadır. Bu muamele- den borsa 80,000 lira kadar bir resim alıyor. Borsanın bütün varidatı 106 bin lira olduğu hal bunlar kâzir addedilmiştir ki | de kâfi gelmemektedir. Halbuki teklifi yapan zeva- tn borsa masarifine | karşılık gösterdikleri kaydiye ücreti an cak 10,000 liradır. Bu paranm borsa muamelâtını tedvir ede- cek kadroya kifayet etmiyeceği aşikârder. Çürük değil, Eski! Deniz ticaret müdürü Haliç vapur- ları için ne diyor? Haliç vapurlarınm hurda bir halde olduğu hakkında şirket komiseri tarafından verilen ra- por bir taraftan da Deniz Tica ret müdürlüğünü alâkadar et- mektedir. Deniz Ticaret müdür lüğü de bu hususta tetkikat / yapmaktadır. Limanda işliyen merakibin ur eleri Deniz Ticaret mü .arafından yapılmakta ve sefer müsaadeleri verilmek. tedir . Deniz Ticaret müdürü Zeki Bey bu hususta diyor ki: “ — Haliç vapurlarının çü- rük ve sefer yapmağa (o müte- hammil olmamasma imkân gör miyorum. Yalnız şirketin va- purları eskidir. Fakat sefer ya pamıyacak vapura müsaade e- dilmiyeceği de şüphesizdir.” yy | misyonları 14 de iblâğ edilmiş tir. 19 numaralı komisyon Şeh remini nahiyesinde ve 25 numa ralı komisyon da Samatya ma- hiyesinde işe başlamıştır. * Tahriri müsakkafat komis yonları müfettişi Hacı Vâhip Bey dün Fatih kazasımdaki tah rir komisvonlarını teftiş etmiş tir Gazetecilik Mektebi Künnrinsadide kış sö- | inestrinde açılacaktır. Bazı gazeteler gazetecilik mektebinin bu sene açılamıya- cağmı yazmışlardı, Tahkikatı- mıza nazaran mektep kânunu- sanide kış . sömestri başında açılacaktır. Millet mektepleri için talimatname Millet mekteplerinin yeni ta limatnamesi vilâyete gelmiş ve talimatname belediye matbaa- sında teksir edilerek kâyma- kamlıklara ve alâkadar makam lara tevzi edilmiştir. Yeni tali- matname 1929 senesinde vucu de getirilen talimatnameyi fes hetmektedir. Talimatname iki senelik millet mektebi tedrisatından kazanılan tecrübelerle daha sa- lim bir şekle konmuştur. Yeni talimatnameye nazaran millet mektepleri maarif mü- fettişlerinden maada mülkiye müfettişlerinin 'de sıkı | teftişi altımda bulunacaktır. Müddeti tahsil teşrinisanide başlamak ve şubatta bitmek ü- zere dört ay olarak tesbit edil. miştir, Dört ay tedrisatta bulu nan muallime maktuan 50,mek tebinde ikiden fazla dershane açılmış olan o başmuallimlere dört ay için 50, ilk tedrisat mü fettişlerine 60, maarif müdür. lerine de bu dört aylık devre i- çin 901 icret verilecektir. Millet mekteplerinde tedri- sat günde bir saat olmak üzere haftada 6 saattir. Hudut Haricine ! Agop Apikyan hudut hariçine çıkarıldı Agop n, «yan Türkiye ricaline (suikast yapmak üzere Romanya vapu- ru İle limanımıza gelen ve ya- kalanacağını anlayınca kendini asıp intihar eden Herant Ca- nikyanın arkadaşı Agop Apik- yan Dahiliye vekâletinin kara rı mucibince milli hudutları- mız haricine çıkarılmıştır. Ya- pılan tahkikatta Agop Api Bin, suikastçı Herant Canikyan ile vapurda tanıştığı anlaşılmış tar, Agop Apikyan Romanyaya gitmiştir. Fakir talebeyi iaşe Şehrimiz Hilâli ahmer cemi yeti tarafından, her sene oldu- ğu gibi, bu sene de mektepler. | deki 2500 fakir talebenin iaşe- sine yakında başlanacaktır. Ce miyetçe Maarif ey e yani elemek adele İaşe için sarfedilecek para için Hi- lâli ahmer cemiyeti merkezi u mumisinden salâhiyet alınmış tır. Tütün ikramiyeleri ikramiye alanların dei öğleye kadar yapılan tev ziatın akşama kadar temdidi takar. tör etmiştir. Dün 50 kişiye tevzint Vilâyette Eski Evrak. Bir ayak hi huzurunda yakılıyor Eski harflerle matbu olup tatbikat sahasından kaldırılmış bulunan buymetli evrak tasmf edilerek bir kısmı saklanmakta ve işe yaramıyanlar yakılmak- tadır. Teftişe devam Mülkiye müfettişleri muhte lif dairelerdeki teftişlerine de vam etmektedirler. Bilhassa polis işleri esas surette tetkik edilmektedir Belediyede Ada Elektriği Tenvirata ay sonunda başlanıyor Ada elektriği için bütün nok- sanlar ikmal edilmiştir. Cere- yanın bu ay sonunda verilmesi muhtemeldir. Fakat mukavele mucibince cereyan azami 10 ay nihaye- tinde verilmesi şarttır, Müddet ise şubatta biteceğinden o za- mana kadar belediye şirketi taz yik edemiyecektir. Umumi meclis bugün de toplanıyor İstanbül umumi meclisi bu- gün saat 14 te içtima edecek- tir. Bugün teşrinisani devresi hitam bulacaktır. Kanun muci- bince belediye meclislerinin iç- tima devreleri on beşer gün- dür. Yalnız bütçe müzakere ol. duğu devre bir aydır. Şehir plânı Bazı gazeteler Dahiliye ve- kâletinin şehir plânı ve N yom meselesi hakkında beledi- yeden izahat istediğini yazmış lardı, Bu huhusta belediye ma- hafilinde ademi malümat be yan edilmektedir. Sirkeci - Bakırköy otobüsleri işliyor Sirkeci ile Bakırköy arasın- da işlemek üzere bir şirketita- rafından istenen otobüs mi adesi verilmiş ve otobüsler dün den itibaren yemin başlar» mışlardır. Tescil edilmiyen hiz- metçiler ceza verecek Müstahdeminin belediyeye tesçili ve muayeneleri mühleti bu akşam hitam bulmaktadır. Şimdiye kadar tescil edilip ve- sika verilen müstahdem adedi 2200 dür. Tesçil ve muayene edilmemiş daha (bir kaç bin müstahdem olduğu tahmin e- dilmektedir. Yarından itibaren mahalle ihtiyar heyetleri tesçil edilmemiş müstahdeminin lis- telerini vücude getirmeğe baş- layacaklardır. Muayene ve tes- gil edilmiyen © bizmetçilerden para cezası almacaktır. Mühlet bir daha temdit edilmiyecektir. Mektupçu bugün Ankaraya gidiyor Belediye mektupçusu' Ha- lük B. belediyeye ait bazı işler hakkında istatistik umum mü. dürlüğü ile temas etmek üzere Tan Ankaraya gidecektir. Şevki Bey Ankaraya gidiyor Mübadele komisyonu işlerini vekile izah edecektir. Muhtelit mübadele komis- yonu Türk heyeti reisi Şevki EB: Yarn Akar'a gi Şevki B. Aalziile bir hafta on gün kadar kalacak mübade- le işleri etrafında hariciye ve- kilile temasta bulunacaktır.