17 Kasım 1931 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 5

17 Kasım 1931 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 5

MİLLİYET. SALI --17 “TEŞRİNİSANİ Milli para için sağlam bir karanti Bu plân varmı, nerede, ldbal edilecek kimde, nasıl? Sön deniz kazasının Ve edil k a? ga e edilmeyece müthiş tafsilâtı Eşya Muhiddin Bey bir şey söylemiyor, | 4 fakat bir plân olduğu muhakkak! Şehir plânı ve stadyom me- i mevzuu bahsolduğu bu tralarda operatör Emin Beyin #hreminliği zamanında yaptı- ie şehir plânı hatırlanmış- amm tetkikat netice- he göre, Emin Beyo vakit "Lör Her,, isminde gene Al- Manyalı bir şehir mütehassısı Sbederek İstanbulun müsta plânı yaptırmıştır. Li İ ero vakitler Istanbulda u- Xin müddet tetkikat © yapmış Ye İstanbulun plânmı vücude “ #etirmiştir. Bu plân şimdi be- iyede mahfuz bulunmakta- dır. Bu plânda şehrin her nevi ihtiyaçları tesbit © edilmiştir. lan Çukurbo: İlk yer Çukurbostan olduğunu “öylemişlerdir. Çukurbostan ce tup rüzgârlarına maruz bulun Maktadır. O vakitler bu plân | Vali ve belediye reisi B. dün bu eski plân in demiştir ki: plân hakkında ev- Veko, bir iki defa gazetelere be i başlanması takarri tâ şimdi münakaşası yapı. İ Belediye Reisi Muhiddin B. yanatta bulunmuştum. Ayni meseleyi tekrar etme | ğe vaktim müsait değildir. Ga zetelerin eski senelere ait dos- yalarında bu plânm olması lâ- zımdır.,, Mevsukan aldığımız malü- mata nazaran stadyomun gele cek sene Yenibahçede inşasına etmiştir. İni maddelerimizin 1931 deki vazıyeti Ihracat ofisinin bir tedbiri İhracat ofisi memleketimizin baş- Uca ihraç maddelerinin 1931 senesi Yaziyetini tesbit etmiştir. Bu kıymetli tetkiki neşrediyoruz: Fındık — Türkiyenin 1931 sene- vi fındık istihsalâtı beheri 80 kilo kik 160,000 çuval iç fındık tahmin #dilmiştir, Kânunusaniden eylül s0- Yün kadar altı ay, zarfında iç fin dik ihracatımız 5,576,464 liradı İhracat mevâiminin ilk ayı olan ağu: tosta kabuklu — fındığın okkası en Yüksek 80 kuruş 7,5 para. Eylül ayı #arlında kabuklu fındığın okkası en Yüksek 41 kuruş, 36 para ve iç fın- Nim okkası en yüksek 62 kuruş 1,5 eşrinievel ayı zarfında ka- buldu Fadığın okası. en yüksek 61 uruş 33, 5 para. Teşrinisani ayının ilk haftasında kabuklu fındığın ok. st 37 kuruş ve iç Fndığıs okan 86 kuruş 21,5 paradır. Afyon — Türkiyenin 1931 senesi | Afyon mahsulü 3,500 ilâ 4,000 san-| dık tahmin “edilmiştir . Kânunusani bidayetinden eylül sonuna kadar 9 Aylık afyon ihracatımız 2,271,663 “ir. Kânunusani ayı zarfında #yo Nun vasati fiatı 1554 kuruş, hazi- tanda 1045 kuruş, temmuz 924 ku- Tez, ağustosta 579. kuruş, eylülde 1075 kuruş ve teşrinievvelde 883 ku Tuştur, Pamuk — Türliyonin 1091“denebi| bamuk ist min edil salâtr 168,000 balye tah lmiştir. Kânunusani bidaye- Yünden eylülün sonuna kadar dokuz| & Ay zarfında Türkiyenin pamuk ihra- ik ayı olan €y- İilde Amerikan nev'i pamuğun va- Sati azami fialı: batmanı 164 kuruş İsne pamuğunun batmanı 163 kuruş Vo kozacı parlağının batmanı 130 ku Yuştur, Teşrinievvelde (amerikan batmanı 160 kuruş, iane 150 kuruş, kozacı pamuğu 137 kuruş. ün — Türkiyenin 1931 senesi mahsulü 25,000 ton tahmin #dilmiştir. Piyasaya çıkan mikdar 40ile 50 bim balye tahmin k- tedir. 1931 senesi kânunusani e Yetinden eylül sonuna kadar yapa; ihracatımız 10,307,833 ikradır. K Ki hunusani. ayında yünün vasati fiatı 71 kuruş 9 paradır. Şubatta 73 ku- Yuş 25,5 para, martta 69 kuruş 4 bar, nisanda 5, kuruş 1,5 para, ma- Yısta 66 kuruş 26 para, haziranda 59 kuruş 3 para, temmuzda 57 kuruş 8,5 para, ağustosta 54 kuruş, eylül. de 67 kuruş, teşrinievvelde 57 ku- Yuştar, Tiftik — Türkiyenin 1931 senesi tik mahsulü 35 ilâ 40 bin balye tahmin Kânunusani ayı #arfında tiftiğin vasat finti 74 ku- taş 37 para, şubatta 101 kuruş 6.5 Par, martta 9391 kuruş 2 para, ni- Şanda 94 kuruş 1,5 para, mayısta 94 kuruş 34 para, haziranda 84 kuruş 17 para, temmuzda 71 kuruş 33 pa- Ya, ağustosta 83 kuruş, eylülde 70 ruş, teşrinievvelde 62 kuruştur. Arpa — 1931 senesi kânunusani bidayetinden eylülün sonuna kadar Arpa ihracatımız 1,108,618 liradır. Arpanın vasati fiati kânumusanide 5 kuruş 9,5 para, şubatta 4 kuraş 17 para, martta 4 kuruş 25,5 para, ni- sanda 4 kuruş 37 para, mayısta 5 kuruş 31 para, haziranda 5 kuruş 2 par, temuzda 5 kuruş 7,5 para, ağus tosta 4 kuruş 85 para, eylülde 4 ku ruş 8,6 para, teşrinievvelde 4 kuruş 25 paradır. Üzüm — Türkiyenin 1931 senesi üzüm mahsulü 31,000 ton tahmin €- dilmiştir. Kâmunu-ani bidayetinden eylül sonuna kadar üzüm ihracatı. muz 5,812,532 liradır. 1931 senesi mevsim bidayeti olam eylül ayı zar- fnda üzümün fisti en yüksek aliyül âlâ 65 kuruştur. ALÂ 57 kuru, birin ci SI kuruştur. Teşrinievel ayı zar. farda vir 61 kuruş, âlâ 52 ku- ri 48 kuruştur. İncir — Türkiyenin 1931 senesi mahsulü 28,000 ton tahmin e- iştir. Kânunusani bidayetinden eylülün sonuna kadar i miz 1743,662 liradır. Mevsim bi yeti olan eylül ayı zarfında üzüm en yüksek fiatı süzme 37 kuruş, eileme 30 kuruş, paçal 23 kuruştur, Teşrini evvelde süzme 35 kuruş, elleme 29 kuruş, paçal 22 kuruştur. Et komisyonu ne zamantoplanacak? Vali ve belediye reisi Mu- hiddin B. dün et meselesi hak- kında şu beyanatta bulunmuş- ui Et meselesini tetkik ve halletmek üzere teşekkül eden komisyon henüz faaliyete geç- ir. Çünkü bu iş için ih- sai ve ilhizari bazı malümat top lanmaktadır. Bu tetkikat ikmal edildikten sonra komisyon ilk içlimaını aktedecektir. Komis- yonun tetkikatı esnasında lü- zum görülürse şehrin muhtelif semtlerine hareket ettirilmek üzere içinde havayici zaruriye dolu arabalar tahrik edilecek- tir.,, Romanyada parlâ- mento açıldı BÜKREŞ, 16 (A.A.) — Parlâmentonun âdi içtima resi, dün öğle vakti açılmıştır. Başvekil M. Yorga, kralın bir mektubunu okumuştur. Kral, bu mektubunda rahatsızlığı de layısile celsede hazır buluna- mıyacağından dolayı mütees- sir ve müteessif - olduğunu be- yan etmektedir. Müteakiben M Yorga, parlâmentonun içtima devresinin küşadına dair olan nutkunun metnini okumuş ve alkışlanmıştır. Ayan ve meb'usan meclis- leri, riyaset divalarını yarın in- tihap edecektir (Başı 1 inci sahifede) akkında dün Ankara muhabirimiz- den şu haberi aldık: ANKARA 16 (Telefonla) — Lis ela » yanda ya izahat verilmekti itede birinci sütunda buli 3— Üç ncü (sütunda bulunan sikdarlar kömemsevvel 931 zarfında idhaline müsaade olunan mikdarlar- der, 4 — Listede mevcut olmayan ta- rife numarlarına tekabül eden mad- deler teşrinisaninin son mısfında ve künunuevvelde idhal edilemez. — Hizalarmda sıfır bulunan maddeler teşrinisaninin son mrsfı ile kânunuevvelde idhal olunamaz. ANKARA, 16 (A.A.) — Heyeti Vekile memleketin yüksek menfaat lerini müdafaa ve iktısadiyatını ve te Ka abiçağl kalallan vuskan Ve: me hazırlamıştır. Bu tedbirin hedefi gerek şanj üzerine ve gerek idhalâ alkadr eden her nevi tahdidat neti- cesi olarak başka memleketlere gire- miyen azim mikdarda © emteanın Türk gümrük kanunlarının gösterdi- gi suhuletlerden istifade ederek mem leketimize tehacüm etmesine mâni olmaktır. Tahdidata 1930 idhalât ©sas teşkil edecektir. İdhalât ve ih ractunız arasındaki f i met edecek bazıtedabiri ihti te olan bu kararname bu gün Resmi Ceride ile neşredilecektir. Hareket Memuraları (Başı 1 inci sahifede) lunduğu salona geldikten sonra mektep müdürü Eşref B. gü- zel bir mutuk söylemiş, bundan sonra diploma tevziatma baş- lanmıştır. Birinci gelen Cemil ve'ikinci gelen Enver Eferdile re birer saat hediye edildi. Mezu olan Efendiler şunlar. dır: Cemil, Enver, Nazif, Vehbi, Remzi, Rasih, Ahmet, Hilmi, Ahmet, Adil, Osman, Hasan, Sabahattin, Rifat, Salahattin, Hilmi, Necdet Necip, Azmi, Hasan Azmi, Reşat, Efdal, Ali Necati, Tevfik, Ahmet Sait, Ve dat, İhsan, Enis, Tacettin, Maz har, Mehmet, Reşat, Suat, Ke- mal Efendiler. Bu Efendilerin (29) au Hay- darpaşa (4)ü Kayseri (3)ü Samsun (5)i Konya, (5) i Di- yarıbekir hattına mensup ol- mak üzere 46 istasyona tefrik edilmişlerdir. Mektepten şim- diye kadar mezun olanların ade di 775 kişiye baliğ olmuştur. Diploma tevziinden sonra talebe namına Cemil Efendi, ve demiryolları umumi müdürlük namına Zihni Efendi birer nu- tuk söylemiş, davetlilere çay ikram edilmiştir. Ayrıca mesle ki filimler de gösterilmiştir. Salihli kaymakamının bir muvaffakıyeti MANİSA, (Milliyet) Rarıkamış kaymakamlığından Salihli kazası kaymakamlığına tahvil edilen Kâmil Bey ahiren gelmiş ve vazifesine başlamış- tar, Kâmil Bey'ilk iş olmak ü- zere beraberinde jandarma ku- mücadele olduğu mandan: ve sıtma doktoru Ahmet Bey halde Salihlinin şimal kısmın- | da Çapaklı değirmenine ait bü yük su arkının etrafında husu- le getirdiği bataklıkları izale etmek ve arkın mecrası te- mizletmek üzere mahalli mez- küra gitmiş ve ittihaz eylediği cezri tedbir sayesinde pek eski miş olan bu meseleyi intaç et- etmiştir . Öteden beri umumun sıhha ti üzerinde menfi bir rol oyna- yan bu bataklığın izalesi Kâ mil Bey için cidden büvük bir | muvaffakıyettir . Manisa valisi MANİSA, (Mihiyet) Vali Fuat Bey yirmi gün me. zuniyetle ankaraya gitti. Ken- disine vilâyet mektupçusu Cev det Bey vekâlet edecektir. Va- Ni Bey mezuniyetinin tasını Ankarada, bir hi da İstanbulda geçirecektir. hiz| nüz belli ANKARA, 16 (A.A.) — Hâkimiyeti milliyenin yarınki püshasında Falih © Rıfkı Bey “Büyük bir tedbir,, serlevhasi- le neşrettiği baş © makalede “Memleket - iktısadiyatını ko- ruma,, kararnamesi imkânı hü lâsa edildikten sonra diyor ki: “Bu tedbirler bize Türk pa- rası buhran geçirdiği zaman gene İsmet Paşa hükümeti ta- rafından alman tedbiri hatırlat maktadır. Türk parası antak bu tahdit tedbiri ile kurtulmuş ve istikrar bulmuştur. İsmet Paşa hükümeti daha o zaman müvazenesi tam © olmaksızın milli iktisadı korumak “#nüm- kün olmadığını anlamıştı. Yeni kararname milli para- nın sağlam ve sarsılmaz istik- rarı ve tediye müvazenesinin temini için en iyi tedbirlerdir. Bütün dünyayı © kaplıyan buhranın ne kadar süreceği he ildir. Yarın öbür gün semere verecek çarelerden bahsedildiği (de yoktur. Her şartlara göre korunma tedi tedbirlerle | milli sermayeyi, | milli sâyi ve milli serveti anar şiden kurtaran Türkiye, vaziye tini daha uzun müddet yarım kanunun birinci müzakeresi” kanun kabul edilmiştir. ticaret Ki yük bir içtima tertip etmiştir. ret etrafında nutuklar söylenmiştir . şa Hazretleri ve Hariciye Vekili edilmi Akvam meclisinin içtima devresi bugün açılmıştır . İ © M. Briand Çin — Japon lis hususi mahiyette olarak i Sivil tayyarecile- rin faaliyeti Sivil Türk tayyarecileri klü lü varidat ve teşkilât encümen leri vazifelerini ikmal etenişler dir. Yakında faaliyete © geçile- Klüp için Beyoğlunda Am- basödör binası tefriş edilmekte 1 kânunusanide küşat'res. mi yapılacaktır. Ayrıca tayya- reci Hayrünnas B. tarafmdan da radyoda tayyarecilik Oo hak- kında konferanslar £ verilecek. tir. — Tasfiye edilen memurlar İ MANİSA, (Milliyet) Geçenlerde teşekkül eden tas- fiye komisyonu târafından ba- zı memurlar tasfiyeye tabi tu- tulmuşlardır. Tasfiyeye tabi tutulanlar muhasebeci hususiye tahsildarlarile © adliyeden bir | koç mumurdur | caristan, Çekoslavakya, Falih Rıfkı Beyin “Büyük bir ted- bir,, serlevhalı mühim bir makalesi tedbir ve tereddüt içinde bıra- kamazdı. Büyük fırtına geçinceye ka- dar biz de her millet gibi her türlü emniyet cihazlarını kul- lanmağa mecburuz. Cümhuri- yet hükümeti / ithalâtı tahdit etmek hakkını bütün ticaret muahedelerinde mahfuz tut- muştur. Biz, ne veremiyeceği- mizden fazla alarak mal gönde renleri zarara (sokmak nede memleketi iktisadi kargaşalık- lar içinde muztarip etmek isti- yoruz - Alınan tedbir elâstikidir. İh racat arttıkça ithelâtta artacak | tır, İthalâtı tanzim tedbirlerini ilk alan devlet biz değiliz. Ke manya ve Fransa her biri ken- dine hâs bir sürü tahdid ve tak yitlerde bulunmuşlardır. Tedbirimizin ikinci karakte ri otomatik bir surette işleme- si, takdire yani yolsuzluk ihti - mallerine meydan bırakmam; sıdır. Bugün neşrolunan karar- name zaten istikrar bulan mil- li para için büsbüti sağlam bir garanti olduktan © başka dünya buhranının tehlikelerine karşı en iyi müdafaa çaresi ve münasebati bulunduğumuz beynelmilel iktisadi âlem için de tediye kabiliyetimizi ve iti- barrmızı devam ettirecek başlı ca yoldur. Millet Meclisinde dün verilen kararlar ANKARA, 16 (A.A.) —B. Refet Beyin riyasetinde toplanmıştır. Bir gayri menkulün his- sedarlar arasında taksimine dair sulh Oo mahkemeleinden veri- len kararlardan maktuan 100 kuruş ve taksimi mümkün olmıyan gayri menkulün satılarak bedelinin taksimi suretile izalei şuyu'a müteallik verilecek hükümlerden müşan açık arttırma netice sindeki kıymetinin yüzde5biri nisbetinde harç alınması hakkında 12 eylül 1929 tarihli hârçlar kanununa bir madde ilâvesine dair yapılmıştır. 1931 bütçesinin “D” cetvelinin maarif vekâletine ait kıs- mında liseler, orta mektepler suretinde levhanın lise, muallim ve orta mektepler şeklinde tashihine ait M. Meclisi bugün Reis Vekili yapılmış olan ser- Meclis cumartesi günü toplanacaktır. Türk-Bulgar dostluk cemiyeti toplandı SOFYA, 16 (A.A.) — Türk Bulgar dostluk cemiyeti dün odasında Türkiye sefiri Tevfik Kâmil Bey şerefine bü- İçtimada Başvekil ve Hariciye Nazırı M. Mouchanoff Türkiye sefiri Tevfik Kâmil Bey ve sefa- erkânr, kâtibi umumi M, Badeff, Hariciye Nezareti erkâ- nı Sofyada bulunan Türkler, ticaret bir çok zevat hazır bulunmuşlar ve sanayi âlemi mensup ve Türk — Bulgar dostulu Rus ihtilâlinin 14 üncü yıldönümü münasebetile telgraflar teati edildi ANKARA, 16 (A.A.) — Sovyet ihtilâlinin 14 üncü yıldö- nümü münasebetile Reisicümhur Hazretleri, Başvekil İsmet Pa- Tevfik ORüştü Beyefendi ile M. Kalenin, M. Molotof ve M. Karahan arasında telgraflar teati fevkalâde içtimaı PARİS, 16 (A.A.) — Cemiyeti akvam meclisinin fevkalâde âfının bir tarihçesini yap- ruştır, Bir çok murahhaslar meselenin - esası hakkında müzake- veye başlanmadan evvel hususi surette mükâlemeler yapılma- smı temenni ettiklerinden M, Briand bu murahhasların talebi üzerine umumi ve aleni celseyi tatil etmiştir. Bundan sonra mec- imaa devam etmişti ———— ————- Fransız muhripleri ile Alman mubripleri REİMS, 16 (A.A.) — Re- ims şehrinin eski muharriple- ri ,geçen sene Wartemberg şeh ri muhariplerinin Stuttgard'da kendilerine yaptıkları resmi ka bule mukabele etmişlerdir. Wartemberg'li muharipler belediye dairesinde karşılanmış lar ve şereflerine bir ziyafet verilmiştir. Bu ziyafete ,Al- manya, İngiltere, Avusturya Amerika muttahit cumhuriyet eri, İtalya ve Fransa sabık mu hariplerinin mümessilleri hzair bulunmuşlardır. j Hazirun beynelmilel uzlaş- manın tahakkuk hususundaki arzularını izhar eylemişler ve Cemiyeti akyama (bir telgraf keşide ederek beynelmilel uz- laşma siyasetinin vücut bulma sı hakkındaki kuvvetli arzuları nı Layıt ve Cemiyeti akvamın İ Sa hissedince her dödülde “ sancağı Gecenin ve sisin içinde altı daki- kada batan yapurun kaptanı Dünkü müshamızda bir deniz faciası vuku bir vapur battığını, bir adam boğul duğunu haber vermiştik, Dün bu fa- hakkmda mütemmim malümat al Vapurların isimleri Batan vapur İspanyanın Billao li- manma mensup 5 bin tonluk Aran- guren vapurudur. — (Bu tonaj aşağı yakarı bizim İzmir vapurunan tona- İma muadildir.) Batıran vapur Frah- sz isimli petrol nakliye gemi tan İspanyol bandralı Aranguren va puru kaptanı M. Mendiyatta Lando- ra idaresinde olüp Romanyadari zs- hire hamulesi ile cumartesi günü li- manımıza gelmiş, aynı gün hareket etmiştir, Batıran vapur Kronet kap- tan M. Matol Leri idaresinde olup Tölondan gelmekte ve gaz almak ü- zere Batuma gitmekte imiş. Kazaya takaddüm eden saatler Şebrimzde acantalardan Kaza 2 .centastna mensup olan Araguren vı puru cumartesi sabahı Karadeniz Bo Marmarada bulduğunu, & Çanakkale boğazdan geçece- in klavuzluk idaresinden tekrar bir klavuz istemiş ve bu sefer de bah | riyeden mütekait klavuz kaptan 1s- mail Bey gemiye gönderilmiştir. Ge- mi saat 3 raddelerinde Akdenize mü tevecihen limanımızdan hareket et- miş, fakat İsmail kaptanın vazifesi gemiyi boğazdan geçirmek olduğu için o vazife almamış ve hiç bir şeye karışmadan kaptan köprüsünde otur muştur, Kazada Marmarada klavuz sularının haricinde olmuştur. Kaza nasıl o'du? Gemi Marmarada seyrine devam & | derken sis başlamış, bazen kesafet| peyde ederken, bazan hafifleyerek devam etmekte olduğu görülünce, gemi süvarisi M. Mendiyatta Landa ro kaptan köprüsüne çıkıp geminin idaresini eline almış ve kaza bundan tam iki buçuk saat sonra 22,44 de vukua gelerek 5 bin tonluk koca bir gemi altı dakika gibi kısa bir zaman- zarfında batmıştı. Anlatılanlar A e ir "ii leke seyi &i yarıya indirilmiş ve usulü dairesin de sis düdükleri çalmarak yola de- vam edilmiştir. Vapur Marmara E- reğlisi açıklarına gelince, kesif bir sis tabakası içinde ve geminin iskele baş unuzluğundan şiddetli ziya huz- meleri görülmüş ve bu ziyanm karşı sından gelen bir vapura ait olduğu anlaşılarak süvari makineyi derhal istoper etmiştir. Fakat ziyan gö- rünmesile beraber karşıdan gelen ge minin görülmesi arasında yarım da- kikalık bir fasıla bile geçmemiştir. Kami kaptanı karıların geliyorum, diye işaret vermiş, bu i garete Fransız vapurundan © cevap verilmemiştir. Fakat kaptan Mendi- pin kazadan tarak etmek için ma mesi ie müsademe arasında bir dakika bi.) le geçmemiştir. Aranguren tornistan k sarcağa gelirken Le Loing bütün mesane iskelen bir v. numaralı arasına bindirmiştir. Müsademeyi müteakip “Müsademe o kadar şiddetli olmuş tur ki , Aranguren hemen su alma- | ğa başlamış, yan yatmış, filikalrını bile indirmeğe vakit bulamadan altı dakika zarfında batmıştır. Müsade. meyi mütenkıp vaziyet cidden çek feci olmuş. Gemide Türk klavuz kap tanla hepsi 33 kişiye baliğ olan in- sanlar can kaygusu ile ne yaptıkla- rını bilmez bir hale gelmişlerdir. Mü sademe olduğu esnada vardiyada bu- Yunmayanlar uykuda oldukları için vaziyet daha fena olmuştur. Yatak. larından fırlaynlar sine) ma birer tahlisiye yelği geçirip ken. i de tmışlar ve bu arada ihtiyaten denize iskele, tahta parçası ve saire gibi eyler de atmayı unutmamışlar ar. Can kaygusu ve mal hırsı Bu arada vapurda aşçılık eden 26 yaşında İspanyanın Bostorya eya etinin Biskaya şehrinden Jüan Ko- iryana da kendini denize atmıştır. Fakat aşçıbaşı biraz mal canlısı oldu ğu için, varını yoğunu Üzerine al. muş, paltosunu da sırtıma geçirmiş, denize öyle atlamış, bu yüzden de derhal bal ölmüştür. Denize en son atılan Türk klavuz İsmail kap.) —————- kendi manevi kuvvetlerine isti nat edebileceğini beyan eyle- | dikten sönra Mançuri ihtilâfın dan dolayı Çin ile Japonyanın | bu ihtilâfa muslihane bir tarz- | da ve Paris misakı ahkâmma | tevfikan halleylemeleri temen- | yoktur. * nisinde bulurmuşltrdır. neler anlatıyor? tanla kaptan Mendiyatta olmuştur. İsmail kaptan tahlisiye yeleği bula- mamış, ayağından lâstiklerini çıkara rak imkân ve zamana bile malik ol- mad kendini eline geçirdiği bir tah- ta parçası ile denize atmıştır. Denizde mücadele Türk klavuz İsmail kaptanin de nizdeki mücadelesi şayanı dikkattir. Denize ancak bir tahta parçası ile a- tilan bu biçare adamın üzerine de- nizdeki İspanyollar hücum etmiş, Loj e * | elindeki tahta parçasını de onlar ak mıştır. Müsademeyi mütealap Le Loimg vapuru derhal durmuş, filika larını indirmiş, ve kazazedelri topla maya başlamış, denize atılır atılmaz batan ahçı Jüvan Koiryandan başka bütün İspanyollar kurtarılmışlardır. Denizde hiç bir yardımcı vastaya ma lik olmadan sadec: kendi bazuları i- le mücadele eden Türk kaptanı da baygın bir halde “denizden çıkarıl mış, Fransız yapurunda elbiseleri ji- letle kesilerek, tedavi edilmek sureti le kurtarlabilmiştir Kazadan sonra he Loing vapuru kuzazedeleri hâmilen İstanbula hare | ket etmiş ve evvelki sabah saat 9 da hem de Kaza; acentasiyle diğer alâ- kadar makamlara ihbar etmiştir. Kaza haber alımın almmaz bir ta- raftan beşinci şube, diğer taraftan müddelumumi muavinlerinden Mu- hittin Bey, Fransız sefareti, Ticareti bahriye mışlardır. Ticaret müdürlüğü yaptı- ğı tahkikata kazanın sebebini, nere de vaki olduğunu, kaçta vukua geldi ki boğuldu; klavuz İsmail kaptanı isticvap etmi; tir. Fransız sefarethanesi Fransız ge in kaptanı ile kaza esnasında ada bulunanları isticvap etmiş tir. Fransız kaptanı ile serdümeni dün de sefarethancye giderek ifade vermişlerdir. Adli tahkikat ve tokibat Müddeiumumilik adli tahkikat ve takibata devam etmektedir. Henüz her iki tarftan kimse isticvap edilme- miştir. Batıran gemi Fransiz donan- masına mensup olduğu cihetle, Hari ci ez memleket addedilerek, hukuku düvel kaidelerine göre ifayı simuamc le etmek icap etmektedir. Kaptanlar ve kurtarılanlar isticvap edilecek, i fadeleri Adliye vekâletine gönderile cektir, Kaptanın söyledikleri Le Loing vapurunun kaptanı ken görüşmek isteyen muharririmi se: — Ben bir şey söyleyemem, sefa- retten malümat alınız, demiştir. Aranguren vapurunun kaplanı M. Mendiyatin Landora da: — Kaza esnasında gemide Türk pilet bulunuyordu. Fazla sis vardı. Kazadan içtinap gayri kabildi, Türk kaptan, kaptan köprüsünde oturdu- ğu için her hareketi biletraf görü yordu. Her iki tarafta da kabahat Her iki tarafta icap eder manevralr: yaptı, Fakat birbirimizi çok geç gördüğümüz için manevra lar tesirsiz kaldı, Gemide Türk kia vuzla beraber 33 kişi vardı. 32 tuldu, Ölen ahçıdir, çünkü mantosu ile denize atıldı, demiştir. Kurtarılanlar Arangure vapurundan kurtarlan mürettebat dün akşam göç vakte ka- dar Le Loing vapurunda kalmışlar. dır. Bunun sebebi mürettebatın çir. gplak olmasıdır. Kazas acentası geç vakte kadar mürettebata elbise teda rik ödememiş, ancak geç vakit elbi- se tedarik edip Le Loing vapuruna götürmüş ve mürettebatı çıkarabil- miştir. Le Loing vapurunun başın. da bir rahne vardır. Bu hafif hafif rahne bugün tamir edilecek ve va- pur 48 saat zarfında limanımızı ter. kedecektir. M. Grandi Nevyorkta! Muvasalatından evvel bir arbede oldu LONDRA, 16 (AA.) — Dailş Mail gazetesinin Nevyorktan istihba vpn göre dün M. Grandinin Ame- ziyaretini protesto etmek üze ılan bir miting esnasında ko- münistlerle Faşistler arasmda bir ar bede vukua gelmiştir. Neticede 12 ki şi yaralanmıştır. NEVYORK, 16 (A.A) — M. Grandi, Conte Grande vapuru ile sa bahleyin buraya gelmi: Müzmai- İ leyh, Lindberg tarafından sevkedin leck bir tayyare ile Vaşinetona gide çektir.