17 Kasım 1931 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 6

17 Kasım 1931 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 6

Tütün Satışı İnhisar idaresinin akdettiği yeni mukaveleler Tütün meslesi son zamanlarda tek rar mevzuu bahsolmağa başladı. Bu| mesele hakkında tütün işlerile al ika der bir zat şu sözleri söylemişti — Tütün mesele: ide bir ticaret meselsi olmaktan yade hir memleket ve servet işi oldu #unu hepimiz bildiğimiz ve daima da tekrarladığımız halde maalesef bu mühim servet membamnızdan azami surette istifade etmek çarelerini şim diye kadar kat'i bir surette bulama- ve daha doğrusu cezri bir suret halledememiştik. Hiç şüphe yok ki umumi buhrandan, her memleket gibi, hiz de müteessir olduk ve olu yoruz. Fakat buhrandan müteessir olan devletler varidat membalarm- dan azami rendman aldıktan son. çık klan bütçelerini tevazün ettir. in tasarruf çarelerini düşünü yer ve vergilere zam imkânı olup ol madığını arayorlar. Halbuki biz, ih- racat plânçosunda tütün sayesinde ihalât ile tevazün kurabilecek bir memleketi temsil etmemiz itibarile bu servet membarmızdan azami ran- dman almak için yeni yeni teşkilât. İsr başarmağa ber milletten ziyade mühtacız. Eğer biz muasır teşkilât lar, muasır zihniyetler ve muasır sây tarzlarını benimsemek şartile isti- fade etmesini bilirsek ve daha doğ- usu ihmal etmezsek tütünlerimiz bi zi her suretle momnun edebilr. ve id halit ertenmizin yekünuna birden tekabül edecek bir serveti yalnız ba #ına bize verebilir. Sor senelerin tü- tün ve algara sanayii istatistiklerini edilen hükümetlerin tütünden ne su retle istifade ettiklerini tetkik ede “dek uyanık bir Türkün yüreğinde elem ıztırapları duymaksızın tetkiki ni bitirebilmesine imkan yoktur. Çün kü Türk tütünü ticareti bizim ihme- limiz yüzünden, süratli bir yürü yünle Türkün elinden çılemış, bizim, mal bizim olduğu halde de ciheti başkalarına intikal etmiştir. Şayanı şülrandır ki son zamanlarda esaslı bir salahat programı mak ve ye getirmek için çok hayırlı adımlar at- mağa başlamıştır. İdarenin ticareti ha riciyesine verdiği — ba ehemmiyetin ciddiyetini, idarenin ve memleketin €n büyük menafiinin ihracatın teza- yüdü ve dünya piyasalarının mahsu İlt ve mamulâtumizı daha hakiki va- sıflarile tanıyıp araması gibi mühim meler de olduğunu tamamen ihata etmek ve bunun fili ve canlı delili olarak âhiren mühim ihracat muka- veleleri imza eylemek suretile göster miştir ki eğer bu mukaveleler mu- vafafikıyetle mevkii tatbika vazedile- cek ve arzu edilen semereyi verecek olursa yalnız inhisar idaresinin değil dolayısile Türk tötüncülüğünün ha- hikaten yüzü gülecktir. Bu mukave- İelerin biri cemahiri müttehidei A- merika ve diğeri de Büyük Britanya ve dömünyonları olmak üzere iki bü yük kumpanya ile aktedilmiştir. Kim ne derse de, isar idare- si bugün Türkiyenin en ümit verici bir metasnm, dolayısile bu meta saye sinde yüzü gülecek ticareti milliye- mizin mukadderatna vaziülyet bulu muyor demektir ki bu, çok şerefli bir vaziyet olduğu nisbette vebal ile de muhattır. Ve inhisarlardan hiç biri- riklerinin her ikisini de aynı nisbet ve derecede ihtivar etmektedir. Yeni nahiye müdürleri MANİSA, (Milliyet) — Ahmetli nahiyesi müdürlüğü- ne Mülkiye mektebinin bu se. neki mezunlarından (Muhsin Bey tayin edilmiştir. Ocak kongreleri C.H. Fırkası ocak kongre- lerine devam edilmektedir. Ev velki gece de Beyoğlu kazası İstiklâl nahiyesi Hüseyin Ağa ocağı kongresini aktetmiştir. Kongreye reis olarak öz diye muavini Hamit Bey intihap edilmiştir. Senelik faaliyet raporu o- tunmuş ve muvafık görülmüş tür. Bundan sonra yeni idare hey'eti intihap edilmiştir. Kongre münasebetile Reisi gümhur Gazi Hazretlerine, hü 'kümet erkânma ve C. H. Fır. kası umumi kâtibi Recep Beye tazimat ve teşekkür telgrafları çekilmiştir. Kongre çok sami- mi olmuştur. i Beşiktaş kazası fırka ocak kongreleri de dün akşamdan i- tibaren başlamıştır. Dün Türk Ali ve Abbas ağa ocaklarınm kongerleri yapılmış ve netice- ie bu iki ocağın tevhidine ka- rar verilmiştir. İki ocak birleş- tirildikten sonra yeni idare hey #i intihabı yapılmış ve netice- de riyasete İhsan © özalıklara | Dursun, Osman, Halil, Muam mer Beyler ve kaza mümessil. liğine de İhsan ve Fatin Bey. jer secilmislerdir Tarife No 1 5 2 2 25 MILLIYET SALI 17 TE Bir buçuk ay içinde memlekete girecek ve girmiyecek şeylerle Eşyanın Cinsi At cinsi A —İdiş Dört yaşmda Dört yaşınıl şına kadar B — Ayğır Dört yaşmdan yukarı Dört yaşından aşağı C — Kısrak Dört yaşında ve yukarı Dörtten aşağı D — Bir yaşına kader tay Katır: (erkek ve dişi) A — Dört yaşında ve ondan yu kar aşağı bir yar ndan şa; Eşek : (erkek ve dişi) A — Üç yaşımda ve ondan yı B — Üç yaşından aşağı C — Sütten kesilmemiş Deve: (erkek ve dişi) A — Sütten kesildikten sonra her hangi bir yaşta B — Sütten kesilmemiş Manda: A — Buğa ve idiş B — Dişi manda € — Sütten keşilmiş manda ya- vruları (Altmış kilo ve ondan aşağı sıklette) D — Sütten keşilmemiş manda yavruları Sığır: A — Öküz ve buğa B — İnek € — Sütten kesilmiş yavrule- 1: (Elli kilo ve ondan aşağı sıklette olanlar) D — Sütten kesilmemiş yavru Koç, koyun, keçi ve buruku Kuzu ve oğlak Çon kilodan &- sağı) Domuz A — 15 kilodan yukarr B — 15 kilodan aşağr Köpek ve yavruları: Çoban ve bekçi köpeği Süs ve av köpeği Tavşan Dört ayaklı sair hayvanlar Kümca hayvanatı: A — Kaz, hindi ve palaz B — Tavuk, horoz, ördek pi- liç € — Bunların civcivleri Sair kümes hayvanları Kuşlar A — Deve İuşu, cennet kuşu, balıklar B — Kanarya, papajfan tavus € — Sair kuşlar Arı Kovanile Doldurulmuş hayvanlar A — Bilâmüm kuşlar B — Sair hayvanat 2 — Bilumum hayvanat iskeletleri D — Bilümum böcek, haşere koleksiyonları H — Eczalı mayiat derununda gelen bilünum hayvanat (ce- sin de dahildir) Etler: hayvanattan hâsıl olan mekölâi Her nevi kasaplık ve dört e yaklı av hayvanatı etleri (kel İe, dil ciğer, işkembe, ayak dahildir): A — Taze dondurulmuş taz- İn veya salamuralı B — Tütsülenmiş veya kuru- dulmuş (sucuk ve pasturma dahil; zirde zikredilenler ha- riş) € — Kapalı kaplarda mahfuz veya ahar suretle ihzar edil miş (kabili ekil mevat ile mah kat olanlar da dahildir); Her nevi jambon, salımı, s0- is, sosisenlar ve sair domuz eti mamulitı ve müstahzeratı (Kutu içerisinde olanlar da da Bildir) Sığır dili; tütsülenmiş, kuru- dulmuş veya ahar süretle ih- zar edilmiş Kümes hayvanatı ve öv kg ları etleri ve müstahzeratı A — Tezeleri (Tüyleri olsun olmasın) Tuzhuları ve salam raları (Salamura sıkleti | Öa- bildir) B — Bunların konserveleri ve zikredilmeyen sair surette ha- sırlanmış olanları (İç kaplar»- nin sikletleri dahildir). C — Kaz ciğeri ve yağı (İç kapların sıkletleri dahildir) er nevi etlerin hülâsa ve gu- ları, katı, suku toz ve diğer şe kildede (Kabili ekil sair me- vat ile mahlât olanları dahi dahildir) (İç kaplarının sikle ti dahildir.) Süt, kaymak, yoğurt (İç kap- arının skleti dahildir) A — Taze, takim veya teksif edilmiş süt (Şekersiz) B — Taze, takim veya teksif edilmiş süt (Şekerli). C — Toz, parça halinde süt Ç — her şekilde kaymak (Ka bili.ekil mevat ile mahlür ok Sun olmasın). D — Yoğurt, (Kefir dahildir) Peynirler: (İç kaplarının sık- eti dahildir) A — Salamuralı, (salamura darası tenzil edilmez). tulum kaşar, kaşkaval, dil, lor, çayir ve emsa B — Gravyar, parmezan, ların emsali Peynir ve yoğ sı; (İç kapların srkletleri dahildir) İhtar: Nebati nebatat faslındadır rokfor, çeşter, Felemenk ve bim. rt my; T.evvekde ithal olunacak muktar Güremen o o Giremen Giremez o 2 Giremez Giremez Giremez o Giremez Giremez Yağlar Tere yağı eskide Kevvelde ithal olhnacak mıktar o 3 3 Giremez Giremez > Tarife No sı Eşyanın Cinsi tu mebatiye İ- ke yağ Ekle mahsus eridilmemiş van yağları İstarin, palmetin, olein Saat, dikiş yazı makineleri piyano yağlama aletleri yide müstamel ya nızatı şahniye hay Tababette müstamel yağ inayide müstamel Yumurta A — Çiğ ve pişmiş B — Akı, sarısı her şekilde salamura, kuru samun, mersin ezme ç, langüst dye vesa Kaplumbağa, (karada ve suda yangoz canlı ve cansır) 38, 39 numaralarda göste- rilen bayvanatın salamura, ex me, konserve ve sölr surette müstahzar alanları Çiç kapların sikletleri dahildir). mumlu ve dil, tarama, ja pon havyarı Tavvelde ithal olunaak 2 Giremez 18 1500 Giremez 3200 150 Gireme Giremez Gireme Giremes Giremez 1 , tar Kavvelde ithal | Tarife No olunücak miktar | Mevadı hayvaniye ve mamulâtı At yelesi ve kuyruğu Domuz kılı ve döküntüleri İşbu tarifenin başka yerlerin de” tikredilmeyen esir hayva. nat kılları İnsan şaçı A — İşlenmemiş B — İşlenmiş (Saç, sakal ve bıyık taklitleri dahildir,(Me- vadı saire ile mürettep veya gağrı mürettep) Kemik, tımak A — Ham, toz bal küntüleri B — Levha, yaprak şekilde kesilmiş Boynuz A — Hem, Goz halinde ve küntüleri B a, yepesl e sair ilde kesilmi Kemik, tırnak ve mamul eşya: boynuz din ve taş larla mürettep olanlar B — Mevadı saire ile müret- Hayrı müre edan boynuzu ve ma A — Ham B — Zik C — Mevadı saire ile müret tep ve ya gayrı mürettep me mulğtı Hayvanat dişleri ve mamulâ- & A — Fül, deniz aygırı, gerge dan dişleri (İşlenmemiş) B — Sair hayvanat dişleri (İş lenmemiş) » C — Fil, deniz aygırı, gerge dan dişleri mamulâtı 1 — Zikıymet meadin veya taşlarla mürettep 2 — Mevadı saire ile müret tep ve gayri mürettep olan lar” D — Sair hayvanat mamulâtı Balina kemiği ve çubuğu (Mürekkep balığı kemiği) Ve mamvaliite: A —Ham ve döküntüleri B— Çubukalrı Bağa ve mamulâtı A — Ham ve döküntü B — Zikıymet mamulitr C — Mevaddı saire ile mü. Tettep — Hayvanatı naime kabukları A — İnci sedefi 1 — Ham veya kesilmiş 2 — Doğme ve dokme i 3 — Sair sedef mamülât B — Sair hayvanatı naim kabukları ve mamulâtı İnci, çıplak — Mercan A — Ham B — İşlenmiş Sünger A — Ham B — İşlenmiş İpek böceği tah Kuş tüyleri Deve, cennet .met meadin ve taş dişleri kuşları tüyleri de- € — Yatak V.S. tüyleri D — Yatak VS. doldurmağa bsus kaleminden ayrılmış Hazırlanmış zinet tüyleri A — Deve kuşu, cennet kuş tüyleri B — Sair ziynet tüyleri Kartal kanadı ve kalemi: Tüy süpürğe ve ateş yelpaze. metli ziynet kuşları tü ynet kuşları tüy da). amulâtr escüm- Je: diş hilâli, kalem ve fırça sapları ve saire Gışa, barsak, A — Yaş veya tuz B — Kuru (Gayri şekilde) c— kursak, mamul her Her nevi kiriş Çlevade e ile mürettep veya gayri u Giremes Giremez Giremez Giremez Giremez Giremez Giremez 18 — Giremez Giremez iremez iremez Giremez Giremez Giremez ve ma. , m0 Giremci 4 Giremez Giremez Giremez Giremez Giygmez Giremez Giremez Giremez öiremez Giremez 0 Giremez Giremez 0 Giremez Giremez Giremez 0 © Giremez Giremez Giremez Giremez Giremez Giremez Giremez Giremez : Gürgmez Giremez D — Sai mamulâtı (Mevadi mürettep veya rı mlrettep), gay- mumu inde dahildir) B — Balmumundan fitilli E — Yağ mi dan fitilli her nevi mum, Boyalı, yaldizlı, müzey fitilli her cins mum (M. vadi saire ile mürettep gayri mürettep) H — Mühür mumu (Herne vi) Dişçi mumu ara, ci A mm, V — Balmumundan, yağ, m mundan, istearindan mamul inci, çiçek, yaprak ve mevy taklitlerile heykel, maske, manken vesair eşya (Mevadı saire ile mürettep veya gayri ttep). İhtar: parafin ve seresin gi bi aslan madeni veya nebati ve yahut o bunlarla mahlüt mumlardan fitilli mumlar (C) ve yaldızlı müzeyyen alan ları (D) ve mamulâtı da (V) fıkralarma dahildir. Tutkal: A — Hayvani tutkal levha, gubuk ve toz halimde B — Jelitin, levha, çubuk ve toz hâlin € — Bunların marmulât D — Balık tutkalr Çihtiyo kol) ve balık nefsi (ihtiyol) Beyaz veya tabil her şekilde ve müstahzaraatı H — Comalaka Kırmızı hayvani (Her cine) (Kırmızı nebati nebatat fae- Jındadir) Fabmı hayvani ve isi (Fahmi nebati nebatat faslmdadır) Lakday, sepya ve işbu tarife in sair yerlerinde sikir o- lunmayan hayvani boyalar İşbu tarifenin sair yerlerinde zikredilmeyen hayvanat dö- küntüleri Gübreler A — Kuş gübresi (guvano) B — Sair tahii gübreler C — Kımyevi gübreler Yaş deriler - Kuzu, oğlak derileri B — Koyun ve heçi derileri Sair deriler: 18 kiloya kadar 18 kilo ve ondan yukarr Küru deriler, İşlenmeni Kuzu, oğlak derileri ve keçi derileri ir deriler: 15 kiloya kadar — 15 kilo ve ondan yukarı Çarık için kesilmiş debagat- külçe ve yap Gistampalılarda her veya miş deriler: Tabaklanmış boyanma- miş | — Keçi, koyun, lak derileri 2 — Vidali, vaketa 3 — Sair deriler B — Tabaklanmış ve miş 1 — Keçi, kuzu , koyun zu ve oğlak derileri 2 — Vidala, vaketa v 3 — Sair deriler C — Koyun, kuzu, keçi, lak, timsah, yılan derileri Tirşe ve ince Domuz derisi Kösele ve sn'i kösele: A — Kösele ve sun'i ökçelik parçalar B — Desi, kösele dökü: Saraç köselesi Çarık için kesilmiş deriler kuzu, oğ- deriler boyan- ku- ve telatin oğ- öleri Deri Deriden biçilmiş çizme ve ayakkabı konçlarr, yüzleri ve sair aksamı (Dikilmis olanlar- da dahildir.) L7 Kösele veya sun'i köseleden kesilmiş taban, ökçe, vardelâ (Şerit haline getirilmiş Veya sair ayakkabı aksamı Deri ve köneleden murluk, tozluk ve mümasiileri Yüz'eri boyalı boyasız deri lerden mamal ayakkapları, ta- banları köseleden veya sair me vaddan (Tüylü veya tüysüz derilerden mamul çarıklarda da hildir. A — Keçi, koyun kuzu ve oğ lak derilerinden ) — Bir çiftin sikleti (400) grama kadar 2 — Bir çiftin sikleti (401) gramdan (800) gramma kadar. 3 — Bir çiftin sikleti (800) gram ve ondan yükarr B — Vidala, vaketa ve telâtin denilen derilerle zirdeki fik- rada mezkür olanlardan maada derilerden 1 — Bir çiftin grama kadar 2-Bir çiftin sıkleti (401) ge ramdan (800) grama kadar 3— Birçiftn sikleti (800) giram ve ondan yukarı € — Koyun,kuzu, keçi, oğlak, fok; yılan ve timsah derilerile sair bilcümle derilerin rugan- Ir, kabartmalı, giâse, kumlu,re aldızir kadife taklidi (podö et) Maroken, tüyü ve sair suretle müzeyyen olanlardan? 1 — Bir çi mul çar sikleti (400) Bir çiftir gramdan (600) & Tevve, olun de ithal ık muhtar Giremex Giremez Giremez Giremez 0 3420 101,500 36000 Giremer 45770 Giremez Giremez Siremez o 18 3 0 s6 4 3000 s2 1680 0 Giremez 23 5200 is Giremez mamulâtı Giremez Göreme Giremez Giremez ı o Giremes