29 Aralık 1931 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

29 Aralık 1931 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

Ekonomi Ticaret odası teşkilâtı yılbaşında değişiyor Yeni teşkilâta göre Oda, tetkik ve muhasebe müdürlüklerine ayrılıyor Ticaret odası teşkili ay. başım dan itibaren yeni bir şekle dir, Cumartesi gününden itibaren tat bik edilecek olan bu yeni şekle Ticaret ve Sanayi odası lüğe ayrılmaktadır. Bu müdürlükler elek medh ki, ün raportör ve manayin- Hilderi bu müdürlüğe tabi olacaktır. Bu müdürlüğe Hakkı Nezihi | Bey tayin edilmiştir. Ikinci müdürlük muhasebe tescil ve sicil müdürlüğüdür ki, bu kısma Taip Servet Bey bakacaktır. Oda istatistik şobesi ise müstaki- len çahşacaktır. Memleketin Tütün vaziyeti İktisat vekâleti her yerde tetkikat yaptırıyor Aldığımız malümata nazaran, İs- tanbul Ticaret müdürlüğü © İktisat vekâletinden aldığı bir emir üzerine şehrimizin tütün tcareli vaziyeti hakkında arm başlamıştır. m Şehrimiz tütün ticaret ve ihraca- tında mühim bir rol oynadığından bu tetkike ehemmiyet verilmektedir. Tetkiki hilhanen. meevcst Mokun tesbiti ile bankalara merhum ve olmayan tütünler etrafında ve maktadır Bu husustaki vapor sür'atle ha: lanarak gönderilecektir. Söyle: ne nazaran, tütün mmtakalarındaki İktısat müdürlükleri de bu yolda tetkikst yapmaktadırlar. Bu tetkika izin | şubatta toplanacak tütün kon- sile alâkadar olduğu anlaşılmak- tadır. Diğer taraftan aldığımız malüme ta göre, ellerindeki stoku çıkarama- lamda slelii SAE Tiyeli bazı tütün ihracat tacirleri bir çare. bulunması için İktisat vekâletine mü racaat edeceklerdir. Ofisin yılbaşı tebriki İhracat ofisi yeni sene münase betile bütün ihracat tacirlerine sir. | küller mahiyetinde bir sene başı teb- riki göndermiştir. Bu sirkülerde Ofisin, o Türkiye Borsa fiatları Kambiyo panış Fransız frangı 7 06J00 Ingiliz lirası | 7125150 Dolar (47/40176 Liret 9130100 Belga 3139/75 Drahmi 36/01/00 Isviçre frangı | 2142165 Lava 6232150 Florin Kuron Ç. gile A. ezata Mark Zloti Pengo Ley Dinir Çesonsts Tahvilât İ. Dahili D. Muvahhade A. Demirvolu bayi tarafta; ticaret başlı baş diğer er pim bulu- vurdu. Ticaretin o eski serbest bey- nelmilel şekilden ayrıldığı, ve devlet ret ticarete rel e olma eki çok arttığını kabul etmek ve i- kinci tasnifle ticaretin çok da- ha kuvvetli sevki kabil olacağı- nı memül etmek kabil olurdu. Ancak, memleketimiz henüz, ne büyük ve hattâ ne de orta sanayi memleketi değildir. Bu itibarla, birinci şekilde olduğu gibi, ticaretin ve sanayiin bir a rada bulunması, doetrinaire o- Jan ikinci tasniften bizi o kadar eme ticaretine teallik (eden her memaliki cenebiye ithalâtcılarına ma mulüt ve masmuatmızın tanıtıldığı kaydodilmektedir. Sirkülerde, Ofisin, Türkiye ihrx cat maddelerine ait messilin başlıca mercii ve Türkiye | ithalâtçılarmın yardımcısı olduğu zil tedir. ii ei Mısır'la yeni ticaret muahedesi A İmei ymeimekrime) aramızda yeni ticaret muahedesi yapılacaktır. İns ekle ba Ti caret odasından bir rapor istemiştir. Bu rapor hazırlanırken tütün tacir. lerinin de fikri sorulacaktır. Odanın yıldönümü Ticaret odasının yıldönümü nusaniye tesadüf etmektedir. Odada o gün merasim yapılacaktır. Merasim için şimdiden hazırlıkları başlanmıştır. Ticaret odasının ellinci yıldönü mü münasebetile bir kitap çıkarrla- caktır. Bu kitapta. ticaret | odasının tarihçesi hakkında malümat vardı. Bu kitapta verilen malimata gö- re şehrimizde ilik ticaret odası bir ec. nebi müessesesi olmuştur. Bu oda 1870 senesinde açılan A- vusturya ve Macaristan ticaret oda- sadır. Bundan başka ecnehilere ait tüc car cemiyetleri vardır. Bunların için de en kuvvetlisi İngiliz tcaret ce miyetiydi. Türk tacirleri de bu ecne bi cemiyetlerinden örnek alarak, bir tüccar cemiyeti teşkil etmişlerdi. Nihayet 1882 â M4 di olmuştur. ee. Kaçak sigaralar Tütün inhirar muhafaza memur ları son bir hafta zarfında gene bir çok kaçakçıları meydana çıkarmış- İardar. Haydarpaşa istasyonunda Kâ- sımdan 630 defter siğara kâğıdı bu- Tummuştur. Kasımpaşada Şemseddin den 255 paket Bulgar sigarası, Hay- darpasada Firdevs hanımdan 3 olka kıyılmış tütün bulunmuştur. Satıl- mış H. köylü siğarası satarken 50 paketle yakalanmıştır. Eyipte Şerif Bolgar siyarası 53 paketle tutulmuş tur. Haydarpaşada iki elma sandı- ğında 57 kilo kıyılmış tütün bulun- muştur. Balık pazarında ismi meç- hul bir şabıs elindeki sepeti bırak- mış ve sepette 8 kilo kaçak tütün bu Tanmuştur. Binbir direkte Naciye, Ayşe, Kör Ayşe Hanımlaria Kürt Nurinin ev. leri aranmış 51 paket askere mah. ss sigara, 25 ei kayalmış — tütün mütadere Me zayıza teşekkür Ayd yedi eylül mektebine i devam eden fakir çocuklar içim yapılan bir içtimada çocuk ve- lerinden kereste tüccarı Mu- harrem çavuş himayeye mub. | itir taç çocukların bir cylık iaşesi- ni ve kitaplarını deruhte etmiş tir. Gösterdiği şefkat ve muave- netinden dolayı bu hamiyetli zate gazeteniz vasitasile arzı te şekkür eyleriz. Yedi eylül mektebi BALV. tin iş siklet merkezi, nihayet gene ticarettir, ve bir müddet e öyle kalacaktır. beptendir ki son tasnifi ziyetimize en «bi if olarak kabul- de tereddüt caiz değildir. Maliye Vekâletimizin ikiye bölünmesi, İktisat Vekâletinin bulunmasını icap ettiren esba- bı mucibeden daha az kuvvetli esbabı mucibeye istinat etmez. Devlet işletme müesseselerinin genişlediği ve devlet varidatı- nım bir zerresinin dahi ziyaa uğ ramaması lâzım geldiği bir za- manda, bütçemizin aktif kısmı- nı ehemmiyetle korumak mec- buriyetindeyiz. İİ viyelerine gönderdi » | Karamürsel yolu bittiği | mişi MİLLİYET SALI Vilâyette Kaçakçılık Kalemi Badema vilâyet te ka- çakçılıkla uğraşacak Dahiliye vekâletinden gelen bir emir üzerine vilâyette bir kaçakçılık kalemi teşkil edilmiştir. Kalem mai- yet memurlarından Şekip Beyin em- rine verilmiştir. Kaçakçılığın takibi hesusunda müş kararlar ver- mek üzere Devletin kaçakçılıkla wğ- yaşan şehirdeki bütün | teşkilât bu kalemle temasta bulunacaktır. Vilâyet mahalleler heyeti Biye bir tamimde her hangi bir imla cek kaçak rakı, sigara kâğrdr ve sai- ye gibi vukuattan kaçakçı ile birlik- te mahalle muhtar ve heyet riyelerile mahallât bekçilerinin mes'- ul tutularak mahkemeye verilecekle- vini bildirmiştir. Kaçakçılığı karşı me suretle mü cadele edileceği Vali Muhiddin Be- yin riyasetinde yapılan bir içtimada tesbit olunmuştur. Kaçakçılık kale ani emrinde müteaddit taharri me- murları bulunacaktır. Vilâyet ve Yalova yolları Wilâyet yolları baş mühendisi Av- ni Bey, evvelki gün Şişli - Kâhtame, Maslak yollarını teftiş etmiş ve dün etmiştir. Avni Bey, Yalovada kaplı calara giden yolu teftiş edecektir. Bu teftişat Gazi Hz. nin İstanbul ve Yalovayı teşrifleri gününün ya- kılaşmasile alakadar görülmektedir Beş senelik yol programı İstanbul © ve civarı içim umumü masrafı (2) milyon lirayı bulacak beş senelik bir yol program: yapıl- İ maktadır. Bu programı tahakktık ot- tirmek için her sene 400 bin lira sar edilecektir. 1932 senesinin yol pro- gramı da yapılmıştır. Bu program mucibince Silivri ve civarında 40 tane köprü inşa edilecektir. Yalova- için Nafın Vekâleti İstanbula bir heyet gönder Bu heyet dün Yalovaya git- oh: tetkik edecek © ve mu vakkat bir karar verecektir. Bu ha- zirana kadar bitirilecek olan yol ve köprüler şunlardır: Topkapı - Çek- mece, Yalova - Hamam asfalt yolla- rile Teke . AB - Beykoz, Yalova - Bursa şoseleri; Silahtarağa Sünnet, Karamürsel ve Yalova köp- rüleri. Bir kadın, çocuğunu gün Bilecikten şehrimize mazmun bir kadın ğe iade edilmiştir. deki bu kedim bundan sekiz vel Mehmet efendi isminde bir mu- hacirle evlenmiş, fakat bir sene som- ra geçinemiyerek ayrılmıştır. Bun- dan bir müddet evvel Hatice Hans- mın halinde gavip emareler görül. müş, vücudu zişmanlamış, Adeta ha- asilelik alâlmi gö iye başlamış. Bu hal, köy halı arasında epey de- dikoduya sebep olmuş. Fakat bir gün, kadın, her zamanki tabii bahile ortaya çıkmca şüpheler | büsbütün artmış, fakat bunları teyit eder bir| dir. vak'a görülmemiş. Nihayet bir yağ- murlu günde, Hatice Hanımın evi çen yol çavuşları, top- çocuk Filvaki bir gün, arpa oraklarken ba- m kimseler Hatiçe Hansa tecavüz etmişler, Kadın, bu tecavüzün eseri- ni, yedi ay taşımış ve bir gün, vaz'ı hambinden sonra diridiri | toprağa gömmüş. Hâdise, kadının şuurun. im sie uyandırdığı için İstanbu- muayene e gönderilmiştir. Hatiçe Harım da filvaki bir parça muhakeme noksanı vardır. Maliye vekâletimizi iki iki yırmakla, bazı vacmmlakerlördğ mevcut ve tecrübe edilmiş fai- deli bir tasnifi kabul etmiş bu- umuyoruz. Aynı zamanda da bugünkü Türk maliyesinin e- heramiyetli bir ihtiyacına ce- vap veriyoruz, 3—Ihracatımızın tanzimi İhracatımız günden güne tanzim edilmektedir. Son gün- lerde gene yeni bir nizam ile fındık ihracatımız zaptu rapt bm lale liyi Fındık Türkiyeye senede 10 milyon Türk lirasından fazla inindir. | misyonu bir depoyu tabrir ederken depo memurlarından birinin Muhtarlar “da kaçakçıları takip edecekler! 2 KANUNUEVV EL g1 Mahkemelerde Uydurma define — omre — Şahitler 1000 li ira dolandıran Agop aleyhinde ifade verdiler Çimentodan küçük küçük ler yaparak ve bu külçelrin iş , gümüş meskâkât koyarak define Kaldam iye Hasan Pehmi Efendi isminde bir adarmı aldatan ve 1000 lirasını dalandıran Agop Efen dinin mahakemesnic dün devam edil miş, şahitler dinlenilmişlerdir. Şahitler Agop Efendinin uydur- ma define hikâyesile dalandırıcılık yaptığını tekit etmişlerdir. Muhakeme diğer şahitlerin celbi için başka güne kalmıştır. Polise hakaretle maznun kadın Polis Kadri Efendiyi tahkir et- mekten mazmun ve başka bir cürüm. den 4 buçuk ay hapsd mahküm Mu zafler Hanımın muhakemesine dün ikinci ceza mahkemesinde başlamıl. muşta Muzaffer Hanım cürmünü inkâr iş, muhakeme şahitlerin celbi i- gin başka güne bırakılmıştır. Bir beraet kararı Şerif Beyin İstanbul polis müdür lüğü esnasında hakkı olmadığı halde kendisine bir apartman tahsis edil. diği bir zamanlar yazılmıştı, Bu tahsis muamelesinde vazifesi- ni «wi istimal etmekten — mazmemen tahtı muhakemeye alınan Tahsin ©- fendi dün beract etmiştir. Çolak Hayrinin sabıkalari Mühtelif cürümlerden dolayı Poliste Bir sarhoş, Rüsumatta Gelen Koliler Kontenjana tabi ol dukları bildirildi Bir müddetten beri üzerinde bir muayene yapılmayan ve paket postahanesinde Yyığı- inisleri | kp kalan Miriiba gi kokile edilmiş, miyen şahitlerin celbi için başka gü- ne kalmıştır. Kızın yüzünü jiletle kesen genç Beyoğlunda Olga Zaim km Üzeri rak jiletle yüzünü kesen © ve kaçan Feyzi efendinin muhakemesine dün ikinci ceza mahkemesinde başlamıl- mış, şabitler dinlenerek, dava, evra- kan tetkiki için başka güne bıralak. | dahil smaştar, Bir rüşvet davası Seyyit Sinan tapu memuru Şev- ket ve otelci Hasan Basri efendilerin harita çıkarmak behanesiyle köylü den rüşvet aldıkları iddiasıyla aleyh- lerinde açılan davaya dün devam c- dilmiştir, Dünkü (celsede şahitler İddia makamı Hazan dinlenilmiştir. Basri efendinin bersetini, Şevket fendinin tecziyesini gergi mahale ime müdafaa için haşka güne kalmış. br. Bayram sokağı cinayeti Beyoğlunda Bayram sokağında akıkıyı öldürmekle mazmun Age m mubakemesine dün ağırceza mahkemesinde devam edilmiş yakit ler dinlenerek, muhakeme gelmiyen #ahitlerin celbi için başka güne kal- yaşta, bir komser muavinini yaraladı i——e Kendisine “vuku bulan ihtardan muğber olmuş, pıçağını çekmiş... Bundan iki gece evvel, Galata'da Çeşme meydanında bir cerh vak'ası olmuş ve hu vak'a neticesinde bir komiser muavini yaralanmıştır. Vak'a şudur: Hasan isminde biri, sm — derece sarhoş olduğu halde Çeşme meyda nında ötekine berikine çatmakta i- ken, Arap camii polis mevkii komi- ser mwavini Nedim B. de teftiş gez- mektedir. Nedim B., Hasan'a da rast gelin- -İ ee, kendisini süküt ve süküna davet etmiş, Hasan ise o kafa ile bu ibları m Nedim B. ihtarında wrar edince, Hasan, işi lâkırdı münakaşasından çıkarmış ve bıçağını çekerek Nedim B. yin üzerine alınış ve o komiser muavinini müteaddit U yerlerinden yaralamıştır. Hâdise bu şekilde kan- İı hir netice verince, diğer | zabıta memurları da gelmişler ve Hasan'ı yakalayarak karakola götürmüşler. Nedim BB. de tedavi altıma alın. İ mıştır. Tahlikaş devam etmektedir. Kaçak tütün kullanan depo memuru Fatihte tabriri o wüsakkafat ko- ak tötün kullandığı görülmüş ve ie ya haber verilmiştir. Memurlar ge- kadar depo ge tülün çıkmak istemiş ise Gandi Kalede yl gele silt GE İ muştur. İ Kendi parası gibi Sabıkalılardan açıkgöz Rah irat getiriyo, catımızın on beşte biri, Bu &- bemmiyetli ihracat maddesinin bugüne kadarki ihraç şekilleri fevkalâde iptidai bir halde idi. Son senelerde artan para ihtiya cı dolayısile, fındık ihracı acele, tasnifsiz, karışık oluyordu. Bu yüzden bir çok red, bir çok pro testo, bir çok zarar vukua geli- | me, yordu. Red, demek, Türk İm gelecek “sene müşkülâtla satılması demektir. Protesto demek, Türk malını ihraç ede- nin sıkışması demektir. Zarar da nihayet milli zarardır. Son iki üç senedir, en fazla fındık ihracatı yaptığımız Tir. yeste, Hamburg gibi piyasa yer lerinde, Türk fındıkları kaylı - tatbik etmekte mi isminde biri dün Bakırkö- yüne gitmiş ve burada vuracak bir parti aramıştır. Bu sırada, Ali E(. isminde bir bakkalın dükkânma girmiş ve. onu meşgul ettiği bir sırada çekmecede eline geçen on dört lirayı kapıp kaçmak istemiştir. Fakat Ali Efendi bunu gör- müş ve Rahmiyi yakalayarak polise teslim etmiştir. Açık göz. Rahmi tevkif edilerek Adliyeye teslim edilmiştir. Böyle arkadaşlık olurmu Galatada oturan Safer ve Rıza isimlerinde ikiarkadaş kav ga etmişler; ka Safer, Rıza'yı bıçakla yarala- mıştır. Safer yakalanmış, Rıza tedavi altına alınmıştır. Bir dükkân yandı Galatada Pavli isminde biri neticesinde | bit edilmiştir. rin vaziyeti dün taayyün etmiş tir. Dün öğle üstü İstanbul gümrükleri o başmüdürlüğüne gelen bir emirde, hariçten gel- miş ve gelecek olan bilcümle koliler kontenjana tâbi tutul- muştur, Posta ile gelen bir kilo r kadar yeşil etiketli paket- ler de kontenjana tabidir. Bu suretle idhali tahdit edilen koli ler ay başımdan itibaren ve her ay için ayrılan muayyen hadler ilinde memlekete girebile- çektir. Tabii eşyayı zatiye pa- ketleri bundan hâriç tutulmak- tadır. Dün bu emri alan İstan- bul gümrük başmüdürlüğü kâ- munusani kontenjanından ber maddeden icap eden mikdarı a- yırarak paket için yeni bir kon tenjan tertibine Daştammaştır. Belediyede Hariçte kesilen Etler Belediye hudutlarından içeri sokulmayacak Pendik, Maltepe, Kartal ile belediyeden son zamanlarda ay rılmış olan Mecidiye köyünde | , kesilen etlerin şehre girmeme- si için belediye hudutlarında kaçalıçılık kontrolu başlamış- tar. 10 kuruşa müşteri taşıyan otomobiller Taksi otomobillerinin on ku- Tuşa müşteri taşımaları memnu olduğu halde, şebrin bazı semt lerinde hâlâ on kuruşa adam ta şındığı belediyeye ihbar edil- miştir, Vaziyet tetkik edilmek: tedir. Inzıbat komisyonu dün toplandı Belediye inzıbat komisyonu dün içtima etmiş ve memurla- rın sicillerini tetkik etmiştir. Beyinler sepette satılmayacak İ Konsorsiyom Müddeti bitiyor Bu iç Camlar merkez bankası üzerine alacaktır.. Bankalar konsorsiyomunun mevcut mukavele mucibince fa | aliyeti bu ay nihayetinde hitam bulacaktır. iyomun mu artık yenilenmiyecek ve 2 kânunusaniden itibaren fa- aliyete geçecek olan Cümhğl” yet Merkez Bankası İsta ği ; şubesi ,konsorsiyom muam, na vaz'ıyet. ve bu muamı “İ deruhte edecektir. Konsor: “| mun halen elinde buluman ser- maye bankalarn hisseleri çık- tıktan sonra mevcut kâr da ilâ ve edilerek, Cümhuriyet Mer- kez Bankasına devrolunacak- tır, Konsorsiyomun şimdiye ka dar yapmakta olduğu vazifeler esasen kanunla Cümhuriyet Merkez Bankasına verilecektir. Banka 2 kânunusanide. | açılıyor 1 Küânunusanide açılması mu karrer et m i kez Bankası İstanbul şubesi bu tarihin cuma gününe tesadüf et mesinden dolayı iki kâmunusa- nide faaliyete gececektir, ape Müessit Bir irtihal Dr. izzet Kâmil Bey dün irtihal etti Umumi meclis azasından Dr. İz- kaymetli doktoru kurtarmak kabil o- Tamamıştır. Merhum umumi meclis azasından olmakla beraber memleketimizin ta- Banmaş, kiymetli cilt hekimlerinden- di, kendisi uzun müddet (Bahriye merkez hastanesi cilt ve zührevi has © talıklar mütehassıslığını ifa etmiş ve memlekeie birçok güzide müte bassıslar yetiştirmişti. Bu o mucasif ziyadan dolayı teessürlerimizi kay. dederken ailesine de taziyelerimizi beyan ederiz. 7 Trier Şehir meclisi azasından Emrazı ,€ mütehastısı doktor | İzzet Bey müptelâ m r babtalk Beyinlerin sepette satılması | ö karrür etmiştir. Ekmek narhı Bu hafta ekmek fiatı 7 ve francala 11,5 kuruş olarak tes- — e Kadın birliği bir nin tuhafiye magazasında yan- | içi g'n çıkmış ve dükkân kismen yandıktan sonra söndürülmüş- tür, Yangının sebebi tahkik edil mektedir. Bir yankesici yakalandı Polis Hayim isminde bir yan kesiciyi yakalamıştır. Hayim, son günlerde müteaddit yanke- sicibklerin faili bulunmaktadır. mış fındık muameleleri, keme işleri vardır. İşte, bütün bu gibi sebepler- den dolayıdır ki, hükümet, fn- dık ihracatını nizama koymak maksadile bir “Fındık ihracatı nın mürakabesine dair nizamna ilem ve şu günlerde bulunmuştur. Yeni nizama göre Türk fm- dığı, son ihraç iskelesinde kon trol edilir. Bu iskeleler mahdut tur, Her iskeleden fındık ihraç edilemez. İhraç iskeleleri, Trab zon, Ordu, Rize, Ünye, Görele Fatsadır. İskelelerden çıkan fındıklar bir çok nevi üzerinden değil, Kaza kongreleri reisleri dün toplandılar C.H. Fırkası kaza reisleri i edilebilir. Ve her senenin san sulü ayrı ayrı olarak, biribirile karıştırılmadan ihr: badetname alacak ve ancak scak böy le ihraç olunabilecektir. Görülüyor ki, ihracat madde lerimizin iyet sırasında üçüncü gelen bu maddenin ih- racı radikal bir takım tedbirler altına alınmış oluyor. Cihan ti- caretinde, fındık rakiplerimi- zin en kuvvetlisi olan İspanya- da, buna benzer tedbirler var- dır. Hattâ o tedbirlerin sıkılığı dolayısiledir ki, renk ve boy o- larak tasnif edilmis olen İsvan Cenabı hak rahmet eylesin. *.. Istanbul Belediyesinden: Umumi meclis azayı muhterem. sinden doktor İzzet Kâmil | Bey 6 fendi irtihal eylemiştir. Cenazesi bu- gön öğle vakti kai Olrenyoğendnki hana tasvip edildi Baro heyeti umumiyesi dün | ikinci içtimamı yapmıştır. İçti- mada geçen haftaki içtimada bütçenin tetkiki için teşkil edi- len encümenin raporu okunmuş ve tasvip edilmiştir. darı, beynelmilel piya- pi Türk fmdığma muvaffakı yetle rekabet ediyor. Evsaf, ya Bi rayiha ve yağ muhteviyatı i tibarile fındıklarımızdan aşağı olan İspanya (fındıklarının, $a | mahsulümüzle muvsffakıyetle | rekabet edebilmesi, ihracatımı- zın keyfi ve tesadüfi olmasın- dan idi. | Ümit ve temenni olunur ki, 1932 rekoltesinden itibaren te- siri görülecek olan yeni fındık nizamı, memleketimizin ihra- cat kuvvetini arttırsın, ticaret Müvazenemize hayırlı surette yardım etsin,