27 Mart 1932 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 6

27 Mart 1932 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 6

Muhabir mektubu Türkiyenin Montekar- losu neresi imiş? Sapanca nasıl bir yer ve niçin ahalisi hep meyveci? Sapanca (Milliyet) İzmit ve battâ Istanbulun bir mahallesi bükmünde olan Sapanca kasa. bası, ayni isimdeki büyük bir gölün kenarında ve demiryolu üzerinde havası, suyu güzel ve meyvası mebzul bir pahiye mer kezidir. Ben gece vakti bura" pe. Eğer ki, beni istik- bale gelenler olmasaydı. zifiri karanlıklar içinde caddeye çı- kamıyacaktım. İstasyona çıkan yolcular ka pıyı bulup ta yola | düzelmek için müşkülât çekmekte ve ba zıları da şaşırarak dikenli telle re takılmaktadırlar, Misafirlik Buradan gelip geçenler Nal bant Zade tahsildar Nuri E- fendiyi tanırlar. Bu zat kasa" banm yegâne misafir kabul €- den iyi yürekli bir vatandaştır. Ben buraya be zaman gelsem büyük bir sevinçle istikbal ede rek hanesine alır götürür ve elinden gelen hizmette kusur etmez. Bir cevelân Çarşı ve pazar (o yerleri ve kismen de mahalle araları kal dırımlarla döşenmiş olduğun- dan yağmurlu zamanlarda €s- kisi gibi çamur ve bataklıklara dalmadan rahatça yürümek ka bil olmaktadır. Bu kaldırım- lar müdür Hakkı Beyin himme tile yaptırılmıştır. Burada al. ti kahvehane vardır. Ve hepsi de ağzma kadar her gün dolu dur. Kasabada iki sene zarfın da 25 ev yapılmış ve tütün in. hisarı tarafından (zarif ve şık bir daire inşa olunmuştur. Sa- pancanın evlerinde bir kıymeti mimariye yoktur. Hepsi de ah şap ve gelişi güzel kurulmuş bınalardır, Son (zamanlarda Birkaç | Mevsim dolayısile iş ve güce gidemiyen halk kahvehaneler. de toplanmışlardı. Herkes, tav la ve iskambil ile meşgul idi- Manzarası Kasabanın manzarası kışın > kadar hoşa gitmez. Fakat ya zın pek lâtif bir manzara ala” tağma şüphe yoktur. Bir tara fında meyvalı ağaçlarla bir or| inan halini almış olan karlı dağlar silsilesi ve bunun üze- rindeki müteaddit köyler, diğer taraftan da kâh sakin ve kâk dalgalı ve havai mavi deniz gi bi bir göl ve sahilinde ki bir çok ağaçlı bahçelerle çev rilmiş olan bu şirin kasabanın rilmiş bu şirin ka sabanm < ilkbahardaki (Oman- Belediye burasını cüz'i bir bim metle tamir edebilir. Sol tara fında sıtma mücadele binası, hükümet dairesi ve tütün inhi- sarmın beyaz ve şirin şatosu geçildikten sonra Sarıya giri giri- lir. Burada karşılıkh dükkân. lar, kahvehaneler, o berberler, ve “daha bazı mağazalardan son Ya çarşının sonu gelir. Iktısadi vaziyeti , Sapanca denilince insanın aklına bir elma memleketi ge- lir. Filhakika burada mebzu. len elma yetişmektedir. Tren. e istasyona girer girmez iri- i ufaklı birçok satıcılar elle ce elma sepetlerile vagon iğ pencerelerine hücum eder ve elmadan başka, ki- raz, erik, şeftali armut, ceviz ve fındık dahi ihraç © olunur. Bu sene elma mahsulü iyi ol. muşsa da para etmediğinden ecnebiye sevkolunamamıştır. İde kumar İrada kumarın taammümüne se- İver bir zat varmış. Fakat şimdi imi diye bekliyorlarmış! bu elmaları çekmekte bulunan | İskenderiyede rast gelene mal l gönderilmekten bir fayda hasıl | olmadığı cihetle bu sene sevki. yattan sarfınazar olunmuştur. Elmalarda maalesef basta-| lık vardır. Bu hastalıkla mü- ca için lâzm olan tulum- baları her köy tedarik etmek istiyorsa da vilâyet hususi mu hasebesinden bir sene vade ile (27,5) liraya satılmakta oldu- ğundan kimse bunları (Oalmak istemiyor. “Halbuki, ayni t lumbaları | Tavşançıl ahalisi-| nin (17) liraya aldıkları haber" alındığından orasile muhabore den sonra alacaklarını beyan| ederek, mübayaadan vazgeç- mişlerdir. | Küçük Montekarlo Herkes Sapanca için “Kü- çük Monte Karlo,, | diyor. | Çünkü bura ahalisinden bir kız mi yazın meyva © parasından İ ellerine geçen parayı Beyoğlun da yiyerek beş “parasız kal. dıktan sonra, kabzımallardan | üç beş lira yol parası (o alarak| avdet ediyorlarmış! Kış mev-| simlerinde işsizlik © dolayısile | bu parasız kalanlarla bir parça | parası olanlar gerek kahveba| nelerde ve gerekse hususi evler | oynadıklarından dolayı bu isim verilmiştir. Bu-| bep olan aklı başında ve münev | para olmadığından & kumarın | şekli de pek hafiftir. Bunlar akşama kadar altı kuruşluk pa ketine tavla ve iskambil oyna! makla iktifa etmektedirler. Ma | ahaza parasızlıktan dolayı göz leri de İstanbula doğru çevril- miştir. Acaba bir O kabzımal gelecek te bize para (verecek — — Ümran Kasaba dahilindeki sokak. lardan bir kısmı yapılmış ve köy yollarının inşasına da baş- lanmıştır. Kırkpınar köyünse ahali tarafından 3 dersaneli ve iki kat bir metkep ikmal olun. muştur, Bura halkı hayrü hase nata çok mütemayil olduklarm dan sevaptır diyerek ber te şebbüse yardım etmektedirler, i Ziraat Sapanca ahalisi kendilerine kadar mısır ekerler. Burada ar pa ve buğdayın kıymeti yok- tur. Halk meyvadan para ka- İ zandıkları cihetle bahçe ve tar | lalarmı hep yemişe hasretmiş- lerdir, Bir adamın iki dönüm bahçesi varsa yalnız elma mah sulünden senede iki yüz lira pa ra alır, Arazinin mevya yetiş- trmeğe olan kabiliyeti halkın gözünü açmıştır . Ragıp KEMAL ———— Fransız Tiyatroları Resmin tenzili müm- kün görülmüyor PARİS, 26 A.A. — M. Tardien, temaşa müesseselerinin murahhas larmı kabul etmiş tiyatro ve sine- malarla birlikte yapmış oldukları taleplerin bütçenin muvazenesini bozacağını söyliyerek (kabul et- mek imkânı olmadığını tebliğ ey- lemiştir. Başvekil, tamaşa murahhasları- — na, maarif nazırnın bir uzlaşma esası bulmağa matuf | telkinata dair yarn izahat vereceğini be- yan eylemiştir. Maarif nazırı bilhassa memle- ketin metalip ve arzusu ile gayri mütenasip bir halde bulunan ve Fransız sanayii arasında pek aşa- ğı bir derecede kalmış olan sine- MILLIYE1 PAZAR 77 MART skarıki resmin Holiyvooddam geldiğine şüpheniz yok deği! mi? Bu sinema, kadın ve moda diyarına | pek âlâ intizar edilebilirdi. Bahsinde Holtvwood'un o Parisi de bastırdığı iddiasındadırlar, bir de Amerikalılık inzimam edince, bu Amerikalılar o tuvsler çeşit örijinalitelere belediye Flotya plâjını satın alarak burada asri denm aamamları yapmak isteyor. Dört tarafı denizle çevrili İstanbulda senelerden beri şöyle yıka- pslabilecek bir plâj yapılamamışken, dünyanın hemen bütün sahil şehir. leri azami konfor ve temizlik içinde deniz banyoların yapmaktadırlar. Yukardaki resim Californiyadaki deniz banyolarında husus) kamaralardan »in dahil ve haricini gösteriver. Son zamanlarda Greta Garbo'nun kaybolduğu ve onun yerine kendisine benziyen Bir diğerinin oynadığı şayiasr çikarıldı. Halbuki bu haberin aslı olmadığı anlaşıldı. "yeni çekilmiş resimlerini göstermektedir. pak ALD Milliyet Matbaası NEFİS VE SERİ SÜRETTE Her nevi evrakı matbua tab'ını deruhte eder. Nvtere âit bilcümle evrak, mektupluk kâğıt, zarf, kartvizit, muhtıra, reçete ve faturalar renkli olarak el ve duvar ilânları yapılır, PFiatlar mutedildir. ADRES: Ankara caddesi dairei mahsusa Telefon: 24310 - 24318 - 24319 Yukarıki resim Greta ile John Barrymore'un en Toros yolcuları bir gün kazanacak Haftada iki gün o Haydarpaşadan hareket edip Adanadan geçmelite 0- lan Teros sürat katarı Haydarpaşa i le Nusaybin arasındaki mesafeyi alt- muş bir saatte katetmekte idi. 1 Mayıs tarihinden itibaren İş liyecek olan Toros sürat katarı bu mesafeyi on bir saat noksaniyle elli santte katedecektir ki bu suretle Bağdat ve Mısır istikametlerine ha roket edenler bir gün kazanımı lacaktır, # İskân lâyihası ANKARA, 25. — Takân kanun lâ yihası ikmal edilmiştir. Lâyiha da- bilin vekâleti tarafından beyeti ve- kileye verilmek üzeredir. Hazırlan- mış bulunan ekalliyetler kanun hi yihasıda İstanbulda bir teşkilitm mütaleası alınmak üzere İstanbu- la gönderilmiştir. Yolcu salonunda yeni bir tedbir Galata yolcu salonunda kaçak» çılığın önüne geçmek için yeni bir usulün tatbilcine başlanmıştır. Ga lata gümrüğü müfettişleri Kar ermeye li purlara giren yolcuları teşyis ge- İenlerin rıhtımda veya vapurda apılmakta ve bu bale gelenler de rıhtıma çıkarıl- mamaktadır. Yolcular (gümrük muamelesi bittikten sonra, salon- ya çık bulunan diğer rıhtım kapıla- rından kimse içiriye (alınmadığı gibi dışarıya da çıkarılmamakta- der. Diğer taraftan gerek Türk, ge- rek ecnebi vapurlar limanda ban- dıralarma göre ayrı ayrı yerlerde demirlemektedirler. Gümrükler ve inhisarlar vekâ- etinin yolcu salonları için bir ta- Tmatname yapacağı da haber ve- rilmektedir. lale M. Boissidre Şehrimize gelmiş olan Osmanlı Bankasmın Paris şubesi müdürü M. Bolasiğre, İzmire gitmiştir. Fransız sefiri dün Ankaradan geldi İki gün evvel Ankara'ya gitmiş olan Fransız sefiri Comte “de Chambrun bir gün Ankara'da kal dıktan sonra dün sabah şehrimize avdet etmiştir. eaşimen. Maliye muamelâtı nakdiye müdürü Maliye vekâleti münmelâti nak» diye müdürü Sum B. dün gehrimi ı ze gelmiştir. | ye Marmara adasındaki ocaklar Marmara adasında bir müddet- ten beri atıl bulunan mermer 0- cakları yeni bir şirket tarafından işletilmeğe başlanmıştır. Bu şir- E | ket ocaklarda fenni tesisat vüce- de getirmiştir. ride. | Tarihi evrak henüz tesellüm edilmedi Sel, tarihi ine çe Bu resimle | Yunanistanda Vaziyet Fırka liderleri M. Zaimis'in riyasetinde toplanıyor ATİNA, 26 A.A. — Fırkalar rüesası, dün © öğleden sonra Zaimisin riyaseti altında içtima et miştir, Maris geçen eylülden beri Yunanistan 'ın takip ettiği mali si- yaseti izah eylemiş ve Fransa ma- ha ye ve maliyesile vuku bulan temaslarından mütevellit in tibantını anlatmıştır. M. Venizelos da, Yunanistan, halen mevcut buhran muvacehe- sinde dayinlerden biraz yardım talebinde bulunmak için ne kadar dan mütevellit bütün taahhütleri- edemiyeceğine kani olduğu nu ilâve etmiştir. M. Venizelos, Yunan hüküme- © tarafından maliye komitesine teklif edilen tasarruflardan fazla: İ sını tahakkuk ettirmenin imkânı İ bulunmadığını ve bund. vergi mükellefiyetlerini daha a- İırlaştırınanın mümlcün olduğunu da söylemiştir. Bütün fırkalar rüesanı bir mili | Kafandaris ve Çaldaris ni ın tehirini talep eyl münakaşayi pazartesi günü tek- rar M. Zaimis'in riyaseti altında devam ettirmek kararı veri Ja i tir. Yalnız, M. Çaldaris, herhangi bir fikir izharından imtina etmiş- "Elefteron Vima gazetesi, nazır lar meclisinin, Yunanistan, mali diğini ve bir taraflı kararlar itti- n. eylediği takdirde kendine kar lacak mukabeleibilmisil me Selesinin tatkikile meşgul olduğu nu yazıyor. Mezkür gazete, hükümetin na- fiz erkânıadan birisinin bu endi- şelerin çok mubaleğalı olduğunu günkü Yunanistan'ın faal bir mu vazenci tüccariye ile münasebette bulunduğu memleketlerin muka- beleibilmisil yapmıyacaklarını ve bu memleketler tebaalarının. Ya nan tal sahibi bulunm. lere söylediğini zik- rediyor. Diğer taraftan o Yunan tahvilât ve eshamma malik olan memleketler de Yunanistan muvazeneli bir tcaret tesisi eyle- miş bulunmakta ve Yunanistanın kendi mallarma karşı piyasalarını kapamış olduğunu görmek sında bulunmamaktadırlar. ATİNA, 26 A.A. — M. Zaimis ve M. Çaldaris toplanan konsey, M. Venizelos'un milli bir kabine teskiline dair ©- arzu” seti altında lan teklifi hakkında herhangi bir karar ittihazından içtinap etmiş- tir. Müzakereye Pazartesi | günü devam olunacaktır. ap erir Ihtira beratı kanununda bir madde cektir. Ayni içtimada ihtira beratı kanununa bir madde zeyledilmesine dair liyiha da görüşülecektir . Bu lâyihanın son şekline göre 88- in resim taksitleri kamunda ta- tediye edilme- diğinden dolayı hükümden düşen ih beratlarının vadesi geçmiş sene- iki misli ceza ile birlik te verildiği takdirde hükümleri inde olunacaktır. Ancak bu suretle bükümleri iade Olunan beratların muayyen olan müddetleri biz bir suretle değiştir. a anamın hükmünden İstitede b çin berat müddetinin bitmemiş ol. ması ve kanunun neşri tarihinden &- tibaren bir sene zarfmıda m“ edilmesi lâzımdır. Yurt bilgisi ANKARA, 28. — Maarif vekâleti yeni ders senesinde mekteplerde 0- Tattaralacak kret Kitapları gibi yart bilgisi yeniden İmnzim ettirmeğe karar vermiştir. Kâzun Nami Beyin bu işa memur 6- 'dilmesi muhtemel. Kaldırılan telefonlar lıkla alâkadar olduğu cihetle dai ma polis ve inhisar takip memur- ları ile hali muhaverede | Sofya Müzakeratı ——— Muhtelit komisyon işini hayli ilerletti g JOFYA 2 (Milliye — zar dostluk ok ilerletmiştir. Bulgar beyi beyeti yanal sası bu maddelerin tefsiri hakkımda Bulgar moktai nazarms tahriren he- yetimize arzetmiştir. Bulgar noktai Bazar Ankaraya gönderilmiştir. O- radan gelecek cevap üzerine müzake rata devam olunacaktır. Alâkadar mehafilde yaptığım tahkikata maza- ran bu mözekeratın o maahedenin Şerçevesi dahilinde cok yakında ha- ğe bir netice ile bitmesi için her iki tarafta da büyük bir büsmüniyet vardır. Zaten H. iye Vekili Tev. fik Rüştü B, burada iken bu yolda beyanatta bulunmuştur Bulgar Trak ya teşkilâtenm aleyhimize olan neş- riyatine Bulgar matbuatında ve nede hükümet mehafilinde bir tesir icra etmemektedir. Bu neşriyata hiç kim se burada ciddi bir nazarla bakmı- Yor, Ve bu meşriyatın Trnleyn maa. hacir İcrinden para koparmak için ya pıldığı kanaati vardır. var hüki meti bu neşriyatı katiyen nazarı iti” bara almadığı ibi, emlâk ne arazi mesailini mahede çerçevesi dahilim- de kat'i suretle bitirmek ve Türkiya ile dostluğunu daha samimileştirmek azmındedir. Bu urmini ifade etmek için hülü- | met Bulgar heyeti murahasasının ri yesetine cok samimi bir Türk dostu olan ve Bulyar maibuatında her 2a- man neşrettiği makalelerle eski ve yeni Türkiyeyi şimdiye kadar big kimsenin cesaret edip te göstereme diği bir hakikatle Bulgar eflârı u- mumiyesine tanıtan ve bu hususta kâr umumiyeyi lehimize kazanan sabık Osmanlı meclisi meb'usan a- zssmdan M. Pancodorefi getirdi, M. Pancoderefi vazifesinde büyük bir büsmüniyet ile çalışmaktadır ve mü- aakeratı çok yakmda iki hükümeti de memmun edecek bir tarzda biti- receğine emindir. Türk-Bulgar dost- lal muahedesini Zgovor hükümeti imza etmiş idi, Bu müahedeyi şir di milli blok hükümeti de İmza ve tastik etmekle, Türk ve Bulgar dort kuğunu bötün Bulgar milleti imza etmiş olüyor. Çünki bu fnkalardan hariç, Bulgaristanda başka fırka kalmıyor. Böyle siyasi bir vaziyetin kıymeti çok büyük olacağı için ber ili taraf ta bu müzakeratın bir gün evvel bitmesi için büyük bir hösnü- niyet ile çalışmaktadır. Müzakeratın hitamından sonra Türk ve Bulgar dostluk muahedesi her iki hüküme- tin de millet meclislerinden tastik ©- yeti vekile tarafından tasdik olunma» caktır, Tardicu - Mac Donald Yeni bir mülâkattan İzmirde üç kişinin idamı istendi İzmirde Torbalı kazasında bakkal Süleyman Efendi tice Hanımı cerh ve mazmun asker Numan, muhacir Ah- met ve Mustafa haklarında yapıl- makta olan tahkikat neticesinde reken cerh ve katlettikleri muş ve hareketleri Türk ceza kanu- nunun 450 inci maddesinin 4 ün cü bendine muvafık / bulunmuştur. Maznunların Ağırceza mahkemesi» de muhakemelerinin icrasına kara: verilmiştir. Müstantiklikçe gösteri- len maddej kammiye, idamder. Tahranda imza edilen mukavele ANKARA, 26.— Tahranda imza lanan Türk - İran hudut itilifname- si ve hakem mushedesini hökümet ba hafta zarfında tasdik edilmek üz re meclise tevdi edecektir. İl