2 Ağustos 1932 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

2 Ağustos 1932 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

Ekonomi Ticaret odasında domate: Mlâtmizn artırılması ve Yapılması için tetkikat ve istihba İX #ubesi müdürü Hakkı Nezihi tarafından bir rapor hazırlan Bulğarlar domatesin mühim ve kürle bir ihraç maddesi olduğunu #nladıklarından domates ziraatını İevsi etmişler ve geniş ihracata dar. Holandanın başlıca ibraç mad Üllerinden biri de domatestir. İtalyanlar sırf domates propa için zengin bir broşür meş- Petmişlerdir. İrak üzümden güm- rük almayor İrak hükümeti kuru üzümden Nöhüe gümrük resmini ilga etmiş. Burdur halı tezgâh- ları kapandı Ticarte odası Türk balcılığı Muıkında tetkikat yapmaktadır. Gelen malümata nazaran, bü- Yük bir halı sanayli şehri olan Bur halı tezgâhları halınm pa- M etmemesinden dolayı kâmilen Ür edilmiştir. Bari'de Türk pavyonu , Bari şark sergisi heyeti turizm Türkiyeye on metre murab- bir müstakil paviyon o Ayır tar, İhracat Ofisi Türing klüple te- Masa gelerek memleketimizi - ec- | Bebilere sevdirmek için ve ziyaret ini teshil etmek maksadile bu pav Yondan istifade etmek niyetindedir. Ofis sergiye resmen iştirak edil- Sin edilmesin bu paviyondan istifa #decektir İtalyada zeytin Ofise gelen malümata nazaran, Malyada bu sene zeytin mahsulü er Bununla beraber İtal- eki zeytinyağı istihsa Sitenin seçen senay 'nlabetle az “lacağı tahmin edilmektedir. Memleketimizin bu seneki zey tin yağı mahsulü iyidir. İtalyaya Mu vene fazla miktarda | ihracat Yapılabileceği anlaşılmaktadır. Almanyada darı Ofise gelen malümata nazaran, mya dart munmelitimi inbi Mar altına almıştır. Afyon vaziyeti Ofisin topladığı malümata na- Almanyanın 1930 - 31 sene- başlıca memleketlerden Yaptığı afyon ithalâtı şudur: 1930 senesinde Türkiyeden 18000 kilo, İraı ugosl gi Bai Darülfünun ve yül İpler askeri kampları o dün bit- dönmüşlerdir. in dalebe şehre talimlerinin teftişini Müvaffakiyetle vererek askeri eh ır. Öyetname almış! “Irak hüküm Darülfünun talim taburundan bir grup: ağır silâh- ların himayesinde mevziden çıkış. Darülfünun ve Yüksek mektep ler talebesi kamptan döndül ik mek | mevzline keşif taarruzu icra edik Domates ihracatımızı arttıramaz mıyız? Bu kârlı ihraç maddesinin zeri. yatının tevsii düşünülüyor yadan 35,000 kilo ithal etmiştir. 931 senesinde Türkiyeden 90 bin kilo, Yugoslavyadan 250 kilo, Rusyadan 18,800 kilodur. Almanyanın umumi afyon itha Tâ 1930 da 187,000, 31 de 109 bin kilodur. Memleketimizin bu seneki af- yon mahsulünün 900 sandığı geç- miyeceği tahınin edilmektedir. Tekirdağ afyon rekoltesi Bu sene, kışın fazla soğuk goç- | mesinden, Tekirdağda afyon mahsu lü zarar görmüştür. Tekirdağ ve mülhakatında ekilen afyon miktari şunlardır: Tekirdağı o merkezinde 180, Hayrabolu kazasında 590,Çor- lu kazasında 180 dönüm kerşlık zeri yat vardır. Hayrabolu kazasında 35 dönüm de yazık zer'iyat mevcuttur. Tekir- ekilen afyon Afyonlar soğuklardan zarar gördü dönüm sfyon mahsulünden 1,5 oka afyon alınacağı tesbit edil miştir. Buna nazaran Tekirdağın 932 senesi afyon mahsulünün kat'i rekoltesi (1477) okka raddesinde Tahvtilât Elektrik 8— Trapevayı .. Tünei 5 Rahim w Asadele 1 3060 , MM ses Mümessil 82,80 Esham h Bankas Şa) $ Terkor “715 Aasdehi | VS İ Çimento Ak 1049 Beji 440 $ Ünyan dey. Sir.hayriye © idd0 ğ Şark der Yrnmyay 44503 Balya Uniumtalgorta 10,8) İ Şark m sema 240 Bemol | 1140 $ Telefon 1018 Çek atları Parts Prş 189483 Londra Viyana im Kiyork Made tep Milano Berlin üğas Brikyal Varşova 441 Ana Pepe er Bükreş 1031 Belgrat 490 Ainterdam i,17,07 $ Moskova | 1087.80 Nunkeut Çontığ) yen ge aramam VPLS $ 1 alin Am RE— ş imterin H6R— Ğİ penta 4 i mark m- ame az da w #— lam m ER s0 dhmi GA— $ sü diner 24 — 46 1. İevişre OR — $ 4 Çemeveş | — 40 era İri ane S4 ora M8 — $ 1 Medldiye 60 86 kur Çek) 198 — İ 1 Barimet 239— iştir. i "Maltepe atış mektebine gidile- tek yapılan manevra teyredilmiş, Yolda gelirken son sınıf tarafın- 'dan harp harekâtı yapılmıştır. Resimlerimiz Darülfünun tale- di östermek- besini bir manevrada & ye son sınıfı muvaffakiyetle yetişti van iha Seki Bevdir. Vilâyelle Suiistimal Mi? Sahte evrakile bir hane tapuya mı bağlanmış? Mülkiye müfettişleri (o iskâna ait iki meseleyi ehemmiyetle tet- kik etmektedirler. Bunlardan biri doğrudan doğ- ruya iskân idaresini alâkadar ede cek şekilde değildir. açıktan ga: pılmıştır. Meselede mahiranc bir hariçten tertip vardır: Bir evin, hacir namına teffiz gil rek tapuya bağlandığı söylenmek tedir. Bundan başka bir mesele de ba zı memurları alâkadar etmekte- dir. Tahkikat devam etmektedir. Kartalda orman yanıyor Kartalda büyük bir orman yan gını çıkmıştır. Vilâyete gelen ma- İümala nazaran yangın devam et mekte olup söndürülmesi için bü- tün vesaitle çalışılmaktadır. Maaş verildi Ağustos umumi maaşı dün ve- rilmiştir. İdare heyeti toplandı de toplanmış ve idari işlerle meş gul olrnuştur. Ziraat umumi müdürü Ziraat umumi müdürü Tevfik Bey şehrimize gelmiş ve dün Zi- raat müdiriyetinde bir mesgul olmuştur. Sinek mücadelesi müddet memurları sinek mücadelesine de- vam etmektedirler. Maliye müfettişleri Zat maaşları işlerinde tahki- kat yapan Maliye müfettişlerin. den Saffet Bey Antalyaya, Hak- kı Kâmil Bey Bursaya, teftiş için gitmişlerdir. Kğ leş Ağustos Yoklaması Ancak ayım 15 ine doğru yapılabilecek İnhisarlarda Merkez Teşkilâtı Yeni kadrosu ile faaliyete geçti İnhisarlar umum müdürlü- ii ar dün yeni aliyete geçmiştir. Mülhakat ire ei tevhit kadrolarmın tatbikma da baş- lanmak üzeredir. Tütün inhisarı kanununda | | tedilât icrasma memur komis- yonca seçilen tali encümen düü de toplanarak müzakeratına de vam etmiştir. Encümen bugün de toplanacaktır, Komisyon he yeti umumiyesi de önümüzdeki hafta içinde toplanarak, encü- menin şimdiye kadar olan me saisi üzerinde müzakeratta bu- Yunacaktır, er|Beşiktaş Hilâliahme rinin tertip ettiği büyük konser Tanburi Refik Bey 4 ağuntos 932 Vilâyet idare heyeti dün vali | İ muavini Ali Rıza Beyin riyasetin- Hıyaneti vataniye cür- mile mahkemeye çıkarılan adam Hoyban cemiyetinde aza olan Arif dün Ağırcezada muhake. me edildi ve Ağırceza mahkemesi dün çok mühim bir davanın rüyetine baş- lamış ve İntaç etmiştir, Davada mazmun Zağlı Arif Mehmet ismin de bir Kürttür, Şehrimize Amerikadan gelen ve üç günlük ikametini müteakip Polis kısını siyasi memurları t fından yakalanıp adliyeye tevdi edilen bu suçlü Ağırceza mahke- mesine Müstantiklik kararile ve Türk ceza kanununun O 128 inci maddesiyle sevkedilmiştir. Türk ceza kanununun bu mad- desi aynen şöyledir: ürkiye Cümhuriyeti toprak- larının tamamını veya bir kısmını bir ecnebi devlet idaresine geşir- miye veya devletin istiklâlini ten- kısa, veyahut memleketin bir par- gasını hükümet iduresinden çıkar- mıya teşebbüs eden kimse idama mahküm olur? Bu kadar ağır ve Vatan aley- hinde bir cütüm işlemekle maz- nun-olan suçlu iri kemikli, geniş siyle konuşuyordu. Mahkemeye Jandarmanın ö ini; bii ünde mütevekk yürüyor ve sanki ii cürmün günahından utanır gibi mahçup görünüyordu. Reis ilk evvel daulen vap etti, İsmini, yaşımı, okur yazar olup ol- madığını, kazancını sordu ve çok hafif bir sesle şu cevabı al- dir — Adım Arif, Ersurumluyum, Amerikadan geldim, memleketi- ime gidecektim. Romanya otelin- de üç gece misafir kaldım, dördün cü yakalandım. — Necisin? — Kürdüm efendim. Bu sorulan sualin cevabı değil- di, Reis izah etti: * — Kürt olduğunu anladık, A- meriknda ne iş yapar, ne gü alırdın? —— Amerikada fabrikada çalı- sir, rençberlik eder ve dört dolar yevmiye alırdım. 20 sene çalıştım. Biraz para biriktirdim ve memle- kete kardeşlerimin yanma dön mek için İstanbula geldim. İlk isticvap bitmişti. Rola latin» tak hâkimi kararının okunmasını emretti ve zabit kâtibi kararı oku- du: Kararda Arifin Türkiye toprak kısmının Türk vatanın- ndlı fesat dahil o komitanın faal azasından oldu- ğu için Türk ceza kanununun 125 İoci maddesi mucibince . İüzumu muhakemesine karar verildiği ya kesinin okunmasını emretti, Bu tahkikat fezlekesinde Ame- Detroit Hoyban şehrinde Dözsiyette eza buhunduğu, Arifin bu sıfati haiz olarak İstanbula gel iği haber alinmea nezaret altına — seri arandığı ozaman re hazırlanmış — lira para zuhur ettiği du. : Tahkikat fezlekesi de okunduk tan sonra, reis teticikk etti ve evrak arasmda Yeğil kaplı bir kitap buldu. Bunu tetkik ederek maznuna sordu: pal — Nasıl bilmezsin? Bu diğer evrakla beraber senin bavulundan çıkmadı mı? —Evet —E, kim koydu bunu senin ba- vuluna? — Ben koydum. — Adam ne olduğunu bilmedi- ği şeyi bavuluna koyar mı? S Boyban cemiyetinin. mizam- namesi bu. Ne işi var senin bavu- Handa? .... z © Anlatayım efendim. İli se- me evvel bu cemiyeti Det. maksadiyle teşekkül ettiğini söy- ediler ve yardım istediler. Esasen biz böyle hayır cemiyetlerine, Hi- karar verildi ediyorduk. 9 dolar da Hoybana verdim, O zaman in buz, bir defter ve mi Incak. Bu iş iki neden beri ne cemiyete on para verdim, ne de alâkadar oldum. Elinizdeki kitap ta o zamandan kalmıştı — Nasıl o zamandan kalabilir? Baksana üzerinde yazıyor, bu tap 1931 de yazılmış. Hem içeri- sinde Ağrıdağı hâdiselerinden de bahis var... — Olabilir efendim, fakat ba- na iki sene evvel verilmiştir. Çün- kü ben iki senedir Hoybanla hiç temasta bulunmadım. Bu son cümle mazmun vekili sinirlendirdi, he- İn Ihsan Nazif Beyi erinden fırl tmemiş, buraya po- üdürlüğü tarafından gönde- iştir. — Peki amma kendi bavulun- da çıktığını maznun söyliyor?. — Fakat o bu yeşil kitabım de makbuzlar bulunduğunu zai nediyor. azı tetkik edildi. Ev- mütalen olundu. Bu nizamnamenin o Hoyban cemiyeti, maksadı ve gayesi hakkında mi dei umumilik makamını tenvir mek üzere polis tarafınd derildiği anlaşıldı. Evra dan bi dı. loyban cemiyeti tarafından kürtçe yazı- larak Arife gönderilen bu mektu bun ne olduğu soruldu, şu cevabı verdi: — Bir Kürt ölmüştü. Gömmek in bankadan para almak lâzım- dı. Halbuki Hoyban (cemiyeti para sının sulistimal edilmemesi için beş kişilik bir heyet intihap elmiş ve bankaya bu beş kişinin çekte imzası bulur memesini emretmişti. ben de ithal edilmiştim.. Çeki im- 2a etmem için bu mektup bana yazılmıştır. Bundan sonra reis makbuzla- emretti. ta, Lavtı Kürta. Heft dolar, A- rif Mehmet efendi. Diğer makbuzlar da hemen ay- nik ri ihtiva ediyor, yalnız para miktarı değişiyordu. Mazmun bu makbuzlara baktı: — Evet, verdiğim 9 dolara mu- kabil bana verilen makbüz, dedi, sonra maznunun müstantikteki fadesi okundu. Arif efendi bu desinde 1912 senesinde Pake vapuriyle Detroit şehrin: tığını, fakat bu işlerde zarar ede rek nihayet amele olduğunu, Hoy- ban cemiyeti teşekkül edince ken- disini de aza kaydettiklerini, bu cemiyetin orada 15 kadar azası, ve 500 dolar parası olduğunu an- latıyordu. Müstantik ifadesinden (sonra Amerikaya gönderilmek üzere ya zılmış mektuplar okundu. Arif e- fendi bu mektuplarda: — İstanbulda 10 gün kadar ka- lacağım, fakat polisler beni biraz rahatsız ediyorlar, on gün sonra memlekete gidince size memleket ahval zi ır, hal ve ahvali şu mütaleayı serdetti: Arif ağa çok ağır bir cürüm le mahkemeye sevkedilmiştir. Arif ağa vatanımızın bir parça- smı Türk hâkimiyetinden çıkarmı ya matuf bir maksat ve gaye ile teşekkül etmiş o olan Hoyban na mındaki cemiyetin azası olmakla suçludur. Cemiyetin maksadı aziz vata- nımız için çok tehlikelidir. Arif ağa İstanbula geldiği za- man, üzeri aranı, Hoybama ait evrak ve makbuzlar çıkınca, hak- kındaki şüpheler kuvvetlenmiş ve hkemeye , Fakat eti üzümden gümrük resmi almıyacak Mahkemelerde Dünya Güzelliği Keriman H.ın intiha-| bı umumi bir mem- nuniyetle karşılandı 1932 Türkiye güzellik kraliçe- si Keriman Hâlis Hanımın dünya kraliçeliğine intihap edilmesi seh- rimizde ve bilhassa kadınlar mu- hitinde büyük bir memnuniyet ve sevinçle karşılanmıştır. “Dün bir çok kimseler kraliçe- nin burada bulunan validesini teb rik etmişler, kraliçeye ve pederi- zin göğsünü kabartabilecek par- #akiyettir. Ben kra- evvel . Kraliçenin #klüptüral Ur vücudu vardı. o Kendisinden böyle bir muvaffakiyet bekliyebi- Tirdik, Türk kadınlığının güzelli. ğini ve eski kapalı kadın olmadı- ğmı gösterdiği için Keriman Hâ- İis H. ayni zamanda milli bir zife de yapmış oluyor. tebrik ederim.” dımdan Bu müdafaanm aksi sabit değil parasının iadesini talep ederim. Müddei umumiden sonra müda faa vekili müdafaasını yaptı, o da beraet istedi ve heyet müzakereye çekildi. Heyetin avdeti ve verilecek ka- rar sabırsızlıkla (o bekleniyordu. Maznun oturduğu yerde e kendi kendine söyleniyor, garip garip işaretler yapıyordu. Nihayet mü- zakere odasının kapısı açıldı, he- yet ağır adımlarla içeri girdi ve karar kaimen lu. Maznun kararı boyununu ileri uzatmış, vücudünün ön kısımın mevkiinin kenarından (dışarıya sarkıtmış olduğu halde heyecanla dinli in. Zabıt kâtibi “Bernet” kelimesi ni okur okumaz: , —— Ohhh, çok şükür! diye derin Bir katil Mahküm oldu Tehdit edilmiş ol- ması esbabı muhaf- fefeden addedildi Unkapanında Yenihanda o- turan Salih Ef, bundan bir müd det evvel Hüsnü Ef. isminde bir adamı öldürmüştür.. Ağırce za mahkemesi dün bu cinayetin muhakemesini intaç etmiştir. Salih Ef. Hüsnünün kendisini « İdnima tehdit etmekte olduğu- Fransiz nu, ikide birde kendisile kavga ettiğini, bu hususta polise mü- teaddit müracaatları olduğunu söylemişti. . Bu cibetler sübut bulduğundan mahkemece esba- bı muhaffefeden addedilmiş ve Salih Ef. silâhsız bir adamı öl- dürdüğü için üç sene dokuz ay hapse mahküm olmuştur. Çalışmayan amele- nin yevmiyesidavası Hikmet B.i yarala- yan müşahedede.. 10 ay evvel Bandırmada — yaralı- yan Cevdet Bey son muhakeme- i hastalıklar Belediyede eee; Reglâtörler © || Konuldu | | ! Bütün otobüsler muayene ediliyor tinin dümden itibaren kine başlanmıştır. Dün Belediye bütür | | otobüsleri teftiş etmiştir. Teftişler || bugün de devam edecektir. i Regülâtör koymıyan otobüsler fanliyetten menedilecektir. Regü- lâtör koyunca tekrar işlemesine müsaade edilecektir . Asma mı, düz mü? Dünkü nüshamızda, bundan 36 ||| sene evvel Galatada bir asma köprü yapılması için projeler ib | olduğunu, bu projeler. | | rin şimdi bahriye mahzeni evra kında bulunduğunu yazmıştık. Dün bu hususta Belediye maba filinde tahkikat yaptık. Belediye | | | Küpeli Gazi le taraftar değil. Gazi köprüsü inşası meselesi ile | doğrudan doğruya o Muhittin B, meşgul olmaktadır. .Köprü işinin ne safhada olduğu bunun için #a- lüm değildir. Belediye reis mua vini Hâmit B. bir muharririmize t bu hususta demiştir ki- Köprünün formaliteye ait musmelâtı ikmal edilmiştir. Fa kat köprünün asma mı, yoksa baş ka şekilde mi olacağı hakkında bir şey söyliyemem. Bu işle Mur mağ B. bizzat meşgul olmakta» ur.” Sucular ve sakalar | Galatada Reşit Paşa hanmndaki “Memba suları ve sakaları” cemi in faaliyetine belediyece ni. yet verilmiştir. Suculukla temi ni maişet edenlerle kahveciler ga zinocular cemiyetine, dükkânla. rında tütün vesaire meyanında sü satanlar bakkallar | cemiyetine, memba suyu taşıyan oarabacılar, | arabacılar cemiyetine girecekler. | dir. Mahalle aralarında teneke ile su taşıyan sakalar hiç bir cemiye- ||| te kaydolmıyacaklardır. ğ Devrilen trendeki buğdaylar Dün Haydarpaşaya mühim mik © | tarda buğday gelmiştir.. Belediye — | bu buğday vazonlarını der. | tembir etmiştir . ! Vagonlar bugün açılarak ge / genlerde Beylikkö civarında vukua gelen tren daki ka tara merbut vagonların içindeki buğdaylar olup olmadığı ve eğer © buğdaylarsa istihlâkinde | sıhhi mahzur bulunap bu tet kik edilecektir. Eğer buğdaylar is thlâke gayri salih görülürse de- #irmencilere verilmesi menedile cektir . Bütçe tetkikatı ge Sery Devlet, divanı sruhate- £ gibi daha bazı dairelerce de tetkik edilmektedir. Fakat bu tel kikat uzun sürdüğünden muay- kanuni zamanda tasdik edilip lediyelerce tatbik edilememek. tedir. Dahiliye vekâleti bu daire lere birer tezkere göndererek tet- kikatm bir an evvel bitirilmesini istemiştir - Para cüzdanı üzerine ikraz Eytam, eramil ve mütekaldini te fecilerin elinden kurtarmak maksa. © diyin 931 senesi teşrinisanisinden &- tibaren Üsküdar bankası bu gibi ze © yatın maaş cüzdanlarını O mükabil bir sene için ikrazatta bulunuyordu... | Şimdiye kadar noterden musaddak temlik senedi almak suretile banka» dan 120 kişiye on bin lirayı müteca- viz para verilmiştir. Mamafi haber al dığımıza göre, banka maaş sahiple rinden gördüğü müşkilât üzerine bu ikea a muameleyi kesmiştir. Şimdiye muamelesi yapılanlara marta kadar muamelelerine devam edilecektir. bazı şahitler dinlendi. Gel. , miyen şahitlerin celbi için muha- keme perşembe gününe bırakıl maşlır. Neşriyat davaları Türk Spor mecmuası intişar gü nü haricinde ilâve çıkarmış oldu. * din, Prmiisipez bileli gesi tesi bir intihar haberi yazdığın- | dan müddei umumilikçe aleyhles,