5 Ağustos 1932 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

5 Ağustos 1932 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

Mektuplar Bahsi kaybeden Ame- rikalı yok oluverdi LA 7 Gazete idarehanesine taarri BRESLAU, 4 A. A. — Rosenberg'de çıkan ve merkez larınm fikirlerini reden echlesischer rier ei ilasıkamaskaz Sona iii gre ir ea el Konferansa Von Papen kabinesin- Hazırlıklar Herkes Alman güzelinin kıra. liçe intihabını bekliyordu Keriman Hanım Paris tarikile mem- leketine SPA, 31 (Milliyet - Gecikmiş tn meşhur su şehirlerinden bi- ri olan bu küçük Belçika kasa- basında umumi hayata yepyeni bir istikamet veren bir hâdise oldu: Dünya güzellik kraliçesi- nin intihebe... Bu münasebetle Spa hakkm da biraz malümat vermek iste- rim: Belçikanın Alman hududu da yakm şirin bir istirahat yeri olan Spa, 14 üncü asrın iptida- lsrnda, (milâdi 1324 senesi) parlamağa başlamıştı. Şifat has sası keşfedilen suları, buraya, binlerce ziyaretçi toplamakta gecikmedi. 17 inci asırda Spa kasabası, en büyük hükümdar- ların yazlığı idi, Yı sosyeteye mensup Heal meyanda Rusyanın meş hur Deli Petrosu ile İsveç kra- k Güstav ve Avusturya impera toru İkinci Jozef, yaz mevsimi- ni burada istirahatle geçirmeğe gelirlerdi. Spa, o tarfhlerde çok zengin bir idi, Her sene, otel- lsre srğmayan kalabalık bir sey yah kafilesi, Avrupanm muhte- İif memleketlerinden Spa'ya a- kın ederlerdi. Almanya Fransa ve Avustur yanın bir çok yerlerinde yeni y: ni kaplıca suları meydana çıl tıktan sonra Spa'ya da rağbet | id. Maamafih Belçika hükü meli, Spa'nın eski şöhret ve mevkiini inde için elinden gele ni yapıyor. Son senelerde, bazı siyasi konferansların burada toplanması münasebetile, Spa- nn İsminden sık sık bahsedil- mişti, Bu arada, mahut Sevr mua- hedesine Damat Ferit tarafın- dan güya yapılan itirazların da Spa'da tetkik ve reddedildi- ği hatırlardadır. Güzellik kraliçesinin intiha- bına sahne olması münasebetile değil yalnız Belçikanın, bugün dünyanın gözleri Spa'ya tevec- cüh ettiğini tekrar etmeğe lü- zum yok. Keriman Halis Hanım, na- sıl olduda 28 milletin güzeli ünya birincil ia umumi kanaat şu sız güzeldir, makyaja rağbet et memesi güzelimizin cildine em salsiz bir taravet verdiği, ha- kem heyetinin nazarı dikkatin. den kaçmamıtşır. Keriman Hanımın masum ve çok sade genç kız tipi, disini görenlerin üzerinde âde- ta hârikalı bir tesir uyandırmak tadır. Türk güzelinin dünya güze li intihap edilmesi üzerine Spa- lılar ve Spa'da toplanan bütün seyyahlar, Keriman Hanımı görmek için ikamet ettiği ote- lin etrafında lerce bekleş- mişlerdir. Keriman Hanem bir aralık balkonda görülünce şid- detli bir alkış tufanı kopuyor ve Alman intihabatı geçen pa- zar günü yapıldı. İntihabatın neticesi fırkalardan hiç birine hükümet teşkilini mümkün kı- lacak bir ekseriyet vermemiş- tir. Bu netice beklenmiyor de- gildi. Çünkü Reichstag meclisi, teşkilât itibarile aşağı yukarı ün (ikinci bir Geçenlerde Prus- | için yapılan intiha- bat ta ayni neticeyi (o vermişti. Yani ne sağ cenah zümre, ne sol ve vasat cenah ekseriyeti temin o edemediler. Komünistler de bu iki zümre- lerden hiç birile teşriki mesai etmiyeceklerinden o Prusya'da yeni hükümet teşekkül edeme- di, Ve idare eski o hükümetin ka Cİ ği a fırkalar | BERLİN, 4. A. A. — Kanunu e- sasi, Reichstag'ın en geci intihabat tan 30 gün sonra içtima davetini matik bulunduğundan Almanya hü- kâmeti, bu mühletin son güni ağustos'un 30 unda meci davet etmek tasavvurund. dönecek.. Koriman Hanım çekildiği za- man tekrar meraklı bir intizar devresi başlıyordu. Keriman Hanıma intihabın neticesi bildi rildiği zaman, kızcağız birden bire şaşalamış. ellerile yüzünü kapayrak: tihabına hasredilecektir. Parlâmen- to, mesaisi, ancak eylül bidayetinde lıyacaktır on Papen hükümetinin, yeni meclis huzuruna hiçbir suretle tadil ilmemiş olduğu halde çıkmak tn savvurunda olduğu söylenmektedir Hükümet, bazı fırkalerin talep et- mekte oldukları tadilât | projelerini - Ben... Dünya kraliçesi... İmkânı yok! diye küçük bir say | ba koparmıştır. Fakat bir daki- tör, da tatmin Hitler'cilerin metalibatı BERLİN, 4. A.A — Hugen berg'in maşiri eflderi olan Local An zeiger, Hitler'in ahiren muavinleri ile yapış olduğu müşavereler oesinde Nazi'lerin Alman kabinesin kak olduğunun anlaşıldığını yazmak tadır. İki başvekillik BERLİN, 4. A. A. — Alman mil iyetperverleri | mehafilinde Prusya Landtag'mın Prusya kabinesinin ka muni reisinin tayin etmek Üzere bir- kaç güne kadar toplanacaktır. Prusya meclisine hali hazırda Al manyanm Prusyadaki komiser mua. vini olan Essen belediye M. Bracht'in namzetliği arzedilmiyecek, belki bizzat M. ven Papen, hem AL İ manya federasyonunun, hem de en büyük Alman devletinin hülcümet reişi olacaktır. Şimdiye kadar bunlar ancak birer şayindan ibarettir, ancak şimdiki ka binenin 1919 senesindenberi Alman. ya ile Prusya arasındaki ikiliği iza İe ve harpten evvelki rejimi — ki imperatorluk tarafından Alman baş- vekili tayin edilen zatın ayni zaman da ve otomatik surette Prusya baş- vekili olmasından ibaret idi — her. hangi bir şekilde tesis etmekten İ- baret olan esnalı kaygularmdan bi rine tekabül etmekte olduğundan do İnyi nazarı dikkati celbe şayandır. Böyle bir temerküz lehindeki de illerin bütün siyasi fırkalarda o ve hatta sol cenah müntehasında bile müdafileri vardır ve çıkacaktır. Bundan tamamen bir sene evvel gerek Almanya ve gerek Prusya bü kümetleri Çelik miğferlilerin teşeb- İ büsü üzerine yapılan | ve aralarında koalityon vücude getirmiş Hitlerci- lerle komünistler tarafından müzahe ret olunan 9 ağustos tarihindeki â- rayı umumiyeye müracaat neticesin den ayni derecede endişenak olduk- ları bir sırada bir kararname ile Prusya muhtariyetini ilga etmek ve istikbalde Prusyanın doğrudan doğ ruya Almanya tarafından idare edil mesine karar vermek hususları cid- di surette düşünülmüş idi. Fakat Prusya kanunu esasisinin bir kararname ile bu kadar tadilât vücude getirilmesi meşri olamıyaca: ğından dolayi bu projeden sarfına- zar edilmiş, yalnız — ihzari tetkileet ürülmüştür. yetperver hafilinin başvekile izafe ettikleri ta. savur, doğru ise bu defa Almanya ve Prusya kanunu esasilerinin tadi- Ni mevzuu bahsolmryacak, belki Al. manya ve Prusya hükümetleri ara. sında gayet kuvvetli şahsi ve teknik bir vahdet vücude getirilecektir. Bizzat Alman başvekili, Prusyaya bir alman komiseri | tayin etmiştir İhtimal diyet, bu muameleye kanuni bir şekil verecektir ki bu da fon Pa. pen von Sehleicher kabinesinin usul dairesinde ve şiddetle takip etmek te olduğu devletin ihya ve tersini şinde atılmış yeni bir hat ve teşi edecektir ve bunun ehemmi ka sonra intihap salonundan dı şarı uğrayan yüzlerce kişinin kendisini tebrike koşması üzeri ne Keriman Hanma tekrar İ daline sahip olmuş ve kendisine pek yakışan cazip tebessümü | dudaklarında olduğu halde teb- riklere mukabele etmeğe çalış- mıştır. İntihabın neticesi anlaşıl. mazdan evvel, herkes Alman | güzelinin birinciliği kazanacağı nı muhakkak addediyordu. Hat tâ işittiğime göre iki Amerikalı rantiye seyyah harasında Türk ve Alman güzellerinden hangi- sinin intihaptan muzaffer çıka- cağı münakaşa edilmiştir. Mü- nakaşa neticesinde iki ahbap bir bahsi müşterek açmışlardır. Alman güzelinin — galibiyetine inanan Amerikalı, Türk güzeli birinci çıkarsa (arkadaşına on iki bin dolar vermeği taahhüt etmiştir. İntihabı Türk güzeli kazanınca Alman güzeline ina nan Âmerikalı, birden bire orta | dan sıvışmıştır. Kulaktan kula ğa işidilen bu hüdise, Spa'da e- yi dedikodu mevzuu oldu. eriman Hanımı, burada çıka rılan fotoğraflardan on binler- | İ cesi teksir edilerek elden ele do | laşmaktadır. Bazı zengin Belçi kalıların Keriman Hanıma he- diye edilmek üzere müştereken zarif bir spor otomobili hazırla dıkları söyleniyor. Dünya güze li, dünden beri Brükseldedir. Oradan Paris tarikile memleke te dönecektir. emmi Tadilât komisyonu 14 maddeyi bitirdi Tütün inhisarı kanununda ya pılacak | tadilât projesini | ihzara memur konferansın seçtiği ehcü- men, dün de İnhisarlar idaresinde toplanarak mesai günl. Komisyon, Alman me. leristlerin | koelisiyon imkânı 280 e baliğ olduğu halde sol cenahın koalisiyon imkân 250 sol cenah sağ cenahtan (daha zayıf vaziyette (demektir. Bu neticeye göre, Brüning | kabi- nesini iskat etmesinden dolayı reisicümhur O Hindenburg'a hak vermek lâzımdır. İntiha- bat © göstermiştir ki Hinden- burg'un bu hareketi müntehip- lerin temayülâtına uygundur. İntihabatın dahs o ehemmi- yetli bir neticesi şudur ki, 1918 ibtilâlile 1919 Weimar kanu- nu esasisine aleyhtar (o olanlar ekseriyeti temin © etmişlerdi Esasen asıl dava burada ii Brüning'in iskatı ve VonPapen in iktidara geçmesile idare Weimar koalisiyonunun den buna aleyhtar © olanların ellerine intikal ediyordu. İnti- Alman intihabatında da va- ziyet aşağı yukarı ayni çıkma za girdi. Ekseriyeti kazanaca ğı tahmin edilen — Hitleristler 229 aza intihap ettirebildiler, Bu ise, 602 mevcutlu bir mec- liste ekseriyetten çok uzaktır. Kendilerine en yakın olan Hu- genberg millicilerinin 37 meb'u sunu ve hattâ halk fırkasmın 20 meb'usunu alsalar (o dahi yine | ekseriyet temin £ edemiyorlar; Hitleristlerin koalisiyon teşki- İlinde (e gidebilecekleri en uzak yol da bu iki fırka ile | birleş- mekten ibarettir. Diğer taraftan Sosyalistler ve vasat cenah zümreler de ay- ni vaziyettedirler. Hattâ Hit. vice Gi de tadilât yapmayor Hitler nezaretlerin tevzii mese. lesinde ağır basmağa azmetti İlk celseler, riyaset divanının in- | ancak eylülün ikinci 16 günü zarfın | ye bile baliğ olmadığına göre, | İhzari bir komisyon programı tanzim edecek LONDRA, 4. A.A. — Hariciye nezaretinde İngiltere tarafından Ce miyeti namma mali ve ikti- sadi konferansa iştirak etmesi içim Amerikaya olan davete, Amerika'ca henüz resmen cevap iş ol duğu beyan edilmektedir. şümülünü tanımamak ihtiyatsrzlık olamıyacağından bana hücum et mek pek müşkil olacaktır. Bu hal suretinin tahakkuku yal nız bir tek müşkil rzetmektedi j bu müşkil, ehemmiyetsiz değil Von Papen, intihap edilmek için İ merkezin reylerini elde etmesi veya but en azı bu fırkanın müstenkif | kalmasını temin etmesi icap edecek- | tir. Halbuki merkez fırkası, bu anda İ kendi saflarından ne gibi şersit al- tında çıkmış olduğunu katolik rüe sanin hâlâ unutmamış oldukları bir başvekilin şahsına karx büyük bir tevsccüh göstermemektedir. Fakat | kat'i surette Prusya | başvekiletine tayin edilecek zat kim olursa olsun, Almanya hükümüetinin Prusya hü kümeti istiklâlinin manasma bir for mülden ibaret kalması için elinden geleni yapacağına muhakkak nazari | le bakılabilir. Şayet Alman hülüme ti bu işte muvaffak olacak olursa bu, Almanyanın dah mülü sahasmda gayet mühim bir ha dise olacaktır. M. Von Papen sayfiyede BERLİN, 4 A.A. Başvekil M. Von Papon, bir kaç gün hat etik üzere Sare eyaleti dahi linde Wallerfangen şehrine gelmiş, tir. 1 ve fakat gü- müş-maden meselesinin ipka edilmiş olduğu beyan edilmektedir. Davet name, alâkadar devletlerden ihzari komiteye bir murahhas ve 3 muta | hassıs izam etmelerini talep etmek- | Bu komiteye Cemiyeti akvam de 3 mali ve 3 iktisadi mu. gönderecektir. Konferansın programını bu ihzari komite tanzim edecektir. Komite, konferansın içtiman da- a mahalli ve tarihi emi | teye Cemiyeti İ sından olan davetli milletlerin yani Fransa, İngiltere, tlalya, Almanya, Japonya murahhasları ile Amerika, Belçika ve Norveç murahhaslarm- dan mürekep olacaktır. Pr. Piccard Hazırlanıyor 16,000 metre irti- faa çıkacak balo- nu Bern'e getirdi BERNE, 4A.A Profesacur Piccard, Kicfer ve Cosyne, Stratos pherede uçmağa mahsus olarak yapı Jan balonlarının o sepetini nakleden | kamyon içinde Berne'e gelmişlerdir. | Kurıyonun sür'ai saatte 10 kilomet İ reyi geçmemek lâzım geldiğinden bu seyahat, gün sürmüştür. rasimde hazır bulunmak üzere 1 a Hustosta Berline | dönecektir. Ve| in o günki içtimamda hükü İ met namına beyanatta bulunacak | ter | Yeni telhiş hareketleri BERLİN, 4. A A. — Almanyanın İ sark ayaletlerinde tethiş hareketl, endişe uyandıracak şekilde birbirini | veli etmektedir. İ Evvelki gece, şarki Prusyada Nor gand'da sosyalist belediye reisinin e ti z vine iki meçhul şahıs giderek kasa, | , Bunlar, seyahatlerini nikinci günü bada yangın yarmış behanesile mü- | Naney'den sabahleyin sant 4 de ha maileyhin kapısını çalmışlardır reket etmişler, akşam üzeri Berne'e Siz a gelmişlerdir. Geçtikleri yollarda bü Belediye reisi, kapıyı kimin çaldı- | Şök bir merak alâka ve derin bir ğını anlamak üzere pencereyi açtı- | muhabbetle karşılanmışlardır ği zaman iki el ateş edilmiş ve kur | © Parlak beyaz boyunmış olan s6pe şunlar mümaileyhin başına isabet et | gn üstünde Brüksel darülfununun, miştir. Mecruhun vaziyeti, ümitsiz. ilmi ve fenni taharriyat müessese — sinin isimlerinin ilk & harfleri yazılı bulunmaktadır Seyyar esnaftan resim alınmayacak İ Belediye şehirde dolaşarak icrayı | ticaret eden seyyar esnafın hiç bir resim vermeğe | labi olmadıklarına karar vermiştir. Zaten çok «z kaza nan bu osnaf bu £ karardan dolayi memnun olmuşlardır. Belediye s€y- İ yar esnaftan hiç bir resmi almıyaca Zabıta Silozyada Oppela yakının. de Ratcherdeki iHtlercilere ait bi nada taharriyat yapmış ve mühim bir silâh deposu meydana çıkarmış tar, |Türk tarihinin müf- redat proğramı Türk tarihini tetkik cemiyeti azası, dün de sarayda toplanmış- İ lar ve yeni Türk tarihinin müfre- | gı için, onlara ruhsatiye de İ dat programlarını ikmal etmişler | yecektir. Çünkü Tuhsatiye muayyen İ dir. Yarın da bir iç yapıla- | bir resmi ödemeğe bağlıdır. Seyyar İ rak program son defa gözden ge | esnaflık serbest olacak, ancak bir İ girecek ve bazı | teferrüatı tesbit | yerde durarak satış o yapamıyacak. edeceklerdir. İ lardır. | İzmirdeki rıhtım | davası IZMİR, 4. — Dün devam edilen Zuhtum Şirketi davasında iddia ma- karı mazmunlardan M. Jurdan ve müdür İv Gifrenin rüşvet, sahtekâr- hik, evrâkı imba s muhase beci Perenin evrükı imha, sahtekâr- lık suçlardan, maslahatgüzar Ga: lip Beyin evrâkı imha suçundan, &- | vukat Gat Franko ef. nin rüşvet | suçundan cezalarının - tayini ve M. | Frankonun evrakı imha suçu sabit olmadığından beraetini talep etti 16 ağustosta müdafaa yapılacaktır. Mevltdu Nebevi Memleketimizin o güzide tacirlerinden İzmirli Şerif Zade Süreyya Bey merbu- mun ruhuna ittihaf edilmek üzre bugün Maçka'da Teş- vikiye camiinde ikindi nâ- mazını müteakip mevlüdu nebevi okunacağından mer- humu sevenlerin teşrif bu- yurmaları rica olunur. tur. Bir takım şahıslar, hambaraları atmışlardır. Vuku di zarar ve hasar ika etmiştir. penceresinde bulan infilâklar, pek büyük Htalyanın yeni Ankara sefiri ROMA, 4 A.A. — Yakında İtalya sefaretlerinde vuku cak tebeddülât yalnız Paris, Vaşington, Madrit ve Buenös - res'e inhisar etmiyecek ayni zamanda Varşova, Brüksel ve K penhag sefaretlerinde de tebeddülât olacaktır. Ankara büyük çiliğine M. Lojaconu tüyin edilecektir, Azot konferansı dağıldı PARİS, 4 A.A. — Azot konferansı mesai Müzakereler mucibi memnuniyet | cek içtimalarda muallak meselelerin de halledileceği ümit ol maktadır. .Bolivya mutlaka har etmeğe karar verdi Teleplerinin tavassutlarla tat! min edilemiyeceği anlaşılıyof LA PAZ,4.A. A, — Hariciye na zırı, nezdine kabul ettiği Havas a- jansı muhabirine vaki beyanatında, Shaco ihtilâf: sulhperverane vasıta ve tedbirlerle halledilmediği takdir- de abloka tedbirine müracaat ede- İ cekleri hakkında komşu bitaraf hü- kümetlerin Bolivya (ve Parage hü- kümetleri nezdinde vaki tehditleri- nin muhariplere karşı | gösterilmesi lâzım gelen bitaraflıkla ittifak y. dilmesi lâzım geleceğini, çünki rage hükümetinin denize doğru ser best bir mahrece malik olduğunu söylemiştir Narır, beyanatına devamla Boliv. yanın Chaco ihtilâfını mutlaka euv- vete müracaat suretile halletmek ni yetinde olduğuna dair ortada dola- şan şayilara da temas ederek hiçbir | vakit harbe sebebiyet vermemiş, fa- kat meşru müdafaa hakkından da vazgeçmemiz olan Bolivyanın mev. cut ihtilâfın sulh dairesinde halli çin teklif edilen çareleri — bu & lifler ihtilâf hakikaten ortadan kı dıracak bir mahiyette olduğu tak. dirde — kabule hazır olduğunu kay detmiştir. Nazır, bizzat Parage hükümet rei sinin mevcut müşkilâtı hallişin harp ten başka bir çare olmadığını vak- tile beyan ettiğini de hatırlatmıştır. Harp havası BUENOS AİRES, 4. A. A, — As somptiondan gelen Kırmızı salip teşkilâtı, havadan bo ucu gazlar neşri suretile yapılacak bombardımanlara karşı hafaza için maskeler dağıtmağı baş- lamıştar. Puerto-Nuevo'da polisler Bolivya buğuduna doğru gitmekte olan bir gemiyi istilâ teşebbüsünde bulunan yüzlerce gönüllüyü karaya çıkarmak mecburiyetinde kalmıştır. İhtilâfın sebebi PARİS, 4. A. A. — Bolivya ile Parage arasında patlamak tehlikesi- ni arzeden harp, bu iki devletin hu | dutlurı meselesi hakkında 50 sene- denberi devam ( edegelmekte olan ihtilâfların meticesidir. ! İspanya imperatorluğu | fermanı, 1653 senesinde iki devletin arasında ki müşterek hududu Pileomayo ve | Paraguay nehirlerinin mültekası ola rak tesbit etmiş idi. Bolivya, memleketin garp kısmı am inkişafmı temine uğraşırken Gran Chaco denilen mmtakaya, hali hazırda Bolivyad: edildiği veç ler relip yerleşmişlerdir. 1927 senesinde Arjantin'in tavas- sutu sayesinde bu hudut nin halline dair bir protokol vücu- de getirilmiş ve fakat bu vesika hiç telifi müm- | habere göre: | halkı mu- | terakki göstermiştir. | bir zaman imza edilmemiştir, 1928 senesinde Parage kıtaatı livyalıların Vanguardin istihkâ | tahrip etmişlerdir. Bolivyalılar Bogueron istilikâmen; zaptetmişlef) | | Bu hadise dolayisile, Washi da toplanmış olan hakem komü nu, ber ilki memlekete mütekabilif! zaptedilmiş olan istihkâmların i simi emretmiştir. 1931 senesinde bir telifibeyn misyonu yeniden Washington'da lanmış ve bir protokol ihzar etmiğ di. Parage bu protokola karşı ihtirazi kayitler serdetmiştir. Nihayet Bolivya sefarethanesindil İ beyan edildiği veçhile bu sene Bİ ranının 29 unda Parage kıtaatı B#) Kvyanın Santa Cruz istihkâmmna “İ 15 ve 25 temmuzda ayni isti) küm ile Florida istihkâmma ettiklerinden zilmukabele Bolivya İ tnatı da Carrales, Taledo ve Bof | göeron istihkâmlerıni işgal etmif) tr Arjantin, hadudunun mi) hafaza altına alıyor TUCUMAN, 4. A. A. — Arjanti” lafın | da Arjantin'in bitarafl zasım temin için 20 W hududuna gitmelerini emretmiştir. Muhasematın tatili talebi VASHİNGTON, 4. AA, — Be Kvya ile Paraguay hükümetlerindef) muhasemat: tatil etmelerini talep * den bir tebliğ bugün akşama doğr! 19 millet mümessilleri | tarafındaf imzalanacak ve âcilen her iki muh#” sım memlekete gönderilecektir. Cemiyeti akvama verileN malümat | zasına aşağıdaki telsizi göndermeli” tir: Mütelenddim izahat talep ve harf in etmeden memleketime karşı a” i muhasemata girişmiş olan Bo- livya hükümetinin irtikâp etmiş ok duğu bu eşitilmemiş suikasti rttıla ve bu taarruz püskürtülmüştür. La Paz hükümeti bu taarruzu P# İ ragelilere isnat ve Florida istihl” mma karşı yapılmış olduğunu iddis etmektedir! er, Halbuki Florida isminde bir isti” kâm mevcut değildir. Bu suikastten sonra 28 temmuzda Cerrales ve temmuzda da Toledo mevzilerimis taarruza uğramış ve bu mevzilef mutsarrızların eline düşmüştür. Askeri tayyareler Coronel-Marti: nez ve İslapoi istihkâmlarma bos balar atmışlardır. Bogueron isti” kümmna da topçu kuvvetile taarruf edilmişti habat bu neticeyi tasdik etmiş- | le Almanya'nın dahili idare tir. Bundan böyle Almanya'ya | tarzı Hohenzollernvari olacak- hâkim olacak © sınıflar, harbi | tır. umumiden evvelki — zümreler- | dir. İntihabatm akibinde Hit- "Acaba bunlar Almanya'nın | leristler en kuvvetli siyast fırka idaresine ne şekil vere. | sfatile hükümeti ele geçirmek | , ; i |istediler. Fakat Von © Papen İva Von Sehleiker bu tüşebbük İnin Otoriter olacağına şüphe | se şiddetle mukabele * ettiler. İ yoktur. Nitekim bunun misal. | Gariptir ki intihabatın netice- İlerini son birkaç hafta zarfın. | sinde hükümet tek bir meb'us da gördük. Hohenzollern ha- | kazanamadığı halde vaziyetini İnedanmın iade edileceğinden | takviye etmiş bulunuyor. Hü- bahsedildiği gibi, & sabık veli. | kümet Reichstag'da ekseriyet ahdin reisicümhur sıfatile iş | temin edemiyecek. Fakat ade- mi itimat takrirleri de ekseri- yet temin edemiyeceğinden | Çünkü onlarla | iktidarda kalacak. Yani itimat beraber © Almanya'ya bir alay | beyan edilmesile değil, ademi daha kıral ve prens | gelmesi | itimat beyan edilememesile- lâzımdır. Ancak şu muhakkak- | dir ki, Von O Papen ve yahut tır ki Hohenzollernli olsun Ho- | onu istihlâf edecek o mahiyet- kül g | henzollernsiz olsun,bundan böy ! te her hangi hükümet iş başın- Ottava'daki o Dominyonlar konferansı pek yavaş ilerliyor. Ancak bu iki haftalık müzake- re İngiltere Dominyonları için iktısadi bir anlaşma zemi- ni bulmakta çok (O müşkülâta maruz kalacaklarmı gösterme- ğe kâfi gelmiştir. V dur: İngiltere sansyi tidir, Fakat yalnız huk için değil, dünya piyasala- rma eşya yetiştiren bir sanayi m idir. - Dominyonlar- dan bazıları ve bilhassa Kana da birinci derecede ziraat mem- leketidir. Ve ayni İngiltere'nin sanayi memleketi olduğu şekil de yani bütün dünyaya buğday yetiştiren bir ziraat memleke- tidir. Sonra ikinci (o derecede de sanayi memleketidir. Bunun müşkül oluyor . ingiltere ile Dominyonlari bir masa etrafında toplanıncaj Dominyonlar | İngiltere'ye v8 İngiltere de Dominyonlara kaf $ı ne gibi müfaadekârlıkta bur İunacakları görüşüldü . Domin- yonlar şunları istiyorlar: İngil aziyet şu- | tere et, tereyağı, peynir, kon” serva balık, yumurta, tütün v9 yun ile bakır gibi maadin hü imparator. | susunda kendilerine diğer mert leketlere nazaran aşağı bir ta“ rife tatbik etsin. o Buğday içi" bir tercih istemiyorlar. Çünkü Kanada bütün dünyaya buğdaY sattığından ellerini bağlamak istemiyor. Ancak (Rusya'yf İ karşr gerek © buğday, gerek | kereste ve gerek diğer her n£ vi eşya hususunda tem bir ab” luka tatbik edilmesini istiyor” lar, Buna karşı onlar da İngif