30 Eylül 1932 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

30 Eylül 1932 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

> Şimal memleketleri, bilhassa şimdiye kadar Türk emtia- doğrudan doğruya değil, — ar. Bazı İsveç müesseseleri tütün, halı, afyon, deri almak i- Ofise müracaat etmişlerdir. go sergisine iş- tirak edeceğiz 1933 senesi haziranında Şika- ni yüzüncü tesis senesi do- İe açılacak olan bu sergi al- devam edecektir. Dünyan büyük sergisi olmasma çalışı bu sergiyi dünyanm her tara gelecek 20 milyon kişinin edeceği muhakkak adde- bu sergi için şimdiden ba- larını Ticaret © odasına “ roma | * İş Bankasmdan alman cetveldir ) 29 Eylül 1932 Akşam Fiatları atikrarlar Tahvili teri ie Kekirik Tramvay Tümel Bam Anstein 1 rd m dinen 18,10 .— As, i.— 3040 ia 1 Meeldiye 54— 4 Benimse Ma7— 1 1928 den beri demirbaş me- elerden biri olmuştur. Son- << inhilel edecek olan üç mec- azalığı için intihabat yapı” vak. Malümdur ki meclisin uz muvakkat ( azalıkların- üçü her sene değişiyor. Bu Lehistan, Yugoslavya ve "nun ü üçer — senelik azalık etleri bitiyor. Bunların diğer azalar intihap Ancak gittikçe yer- olan bir taamül bu münavebe haline koy » Her inhilâl eden aza iç, yanın intihabı muhakkak- . Lehistan da mim daimi ya- tekrar ihtihap | sendika Avusturyay. İ emtianm mukabilini döviz olarak imal memleketlerile ticaretimiz artıyor eç mutavassıtlardan değil, dan doğruya mal alacak bildirmiştir. Yunanistandan Avusturyaya ihracat Avusturyaya Yunan malları ihraç etmek üzere Yunan İhraç, Milli ve Ziraat Bankaları arala» rında bir sendika yapmışlardır. 50 milyon Drahmi sermayesi bulunan ve icabında Yunan hükü metinden yardım görecek olan bu edilen çıkaramazsa Avusturya malı ola» rak alacaktır. Dünya buğday vaziyeti Roma beynelmilel ziraat enati tüsünün dünya buğday vaziyeti hakkında son neşrettiği | rapora nazaran Rusya ve Tuna memls- ketleri hariç olmak üzere Avrupa memleketlerinde bu sene buğday istihsalâtı geçen seneye nisbetle daha iyidir. Yalnız bazi taraflar. | da baş gösteren buhran hasebile Avrupanın bu seneki umum buğ- day istihanlâtı 1931 senesine nis- betle pek hafif derecede fazla- dır, 1932 senesinin 1 ağustosunda ki buğday ihraç eden memleket- lerdeki stok miktarı 171 milyon kentaldir. Halbuki geçen 4 ae bu tarihteki stok miktarı 166 milyon kental idi, Yunanistana balık ihracatımız Son günlerde Yunanistan mem leketimizden ber sene olduğu gi- ,ene mühim miktarda balık mübayaasna başlamıştır. Ihracat ol un raç edilen balıkların manasile taze ve iyi bir ilde vâml olması için tuzlama, buzla- ma ve ambalâja azami itina gös terilmesini balık ihracatçılarma ildirmiştir. Bari sergisinde arpalarımız nümunelik arpalarımız tacirlerinin nazarı dikkatini betmiş ve memleketimizden İtal- yaya arpa ithalâtı için — mühim miktarda siparişler vermişlerdir. İtalya bu sene külliyetle arpa alacaktır, Almanya ile ticaretimiz Ofise gelen o malümata göre Almanyanın 1932 senesi ilk altı ayı zarfındaki ithalât: 2,387 mil- yon Mark ve ihracatı 2,927 mil- na ih a tam yon Marktır. Ofisin neşrettiği istatistiklere göre Türkiyenin 1932 senesi m altı ayı zarfında Almi racatı 3,920 bin lira, ithı 6,5 milyon liradır. Ruslar tütün alacak Rusya'da bu sene tütün mah- nı Hariciye nazırı bildirmiştir. »»w Hafta arası Macaristanda bir kabine buhranı oldu ve ge çen senenin ağustosunda Beth- İen kabinesinin yerine geçen Karolyi (o kabinesi istifa etti. Kabinenin o İstifasına sebep son zamanlarda yapılan üç mevzii intihabatta © hükümet fırkasının kaybetmesidir. So- nuncu mevzii intihabatta Zi- Yaat nazırı bile muvaffak ola- mamıştır. Bu. hükümetin va- Ziyetini sarsmış ve istinat etti- ği fırkanın itimadını da kay- bettirmiştir. Esasen hükümet sabık Başvekil Bethlen'in zım- hi yardımile iktidarda kalıyor- du. İstifa üzerine kimin iktida- ra geçeceği henüz malüm de- ğildir. Tekrar Bethlen'in hü- kümeti teşkil etmesinden bah- sediliyorsa da sabık Başvekil şimdilik böyle bir teşebbüs i- çin zemini hazır bulmamakte- dır. Karolyi hükümeti şimdi- lik iktidarı muhafaza etmekte- dir. Muhalif fırka. bitaraf bir MILLIYET CUMA 30 O EYLUL Takas Tetkikatı Teşkil edilecek ko- misyon nizam- namesi hazırlandı Ticaret müdürü Muhsin, Ihra- cat ofisi Cemal, Ticaret odası umumi kâtibi Vehbi ve Ti kete takas suretile girebilecek eş ya hakkında £ tetkikat yapacak komisyonun teşekkülü ve mesaisi nizamname projesi ha- zırlanmıştır. Son kontenjan karar namesi mucibince takas kalkmak In beraber 1930 senesi veya on- dan evvelki senelere ait (o olmak şartile halı, tiftik, gülyağı, pala- mut ve hülâsası, kereste ve tra- vers, tütün ile lüzumuna göre İk- Usat vekâletince tayin olunacak diğer mahsuilerin ihracı mukabi- linde kontenjan listelerinde zik- redilmeyen mevaddan mühimleri- nin ithaline müsaadeye kâleti salâhiyettardır. Devlet büt gesi veya hususi bütçelerle idare olunan, âmme müesseseleri, hayır cemiyetleri ve imtiyazlı şirketler de bu maddeler mukabilinde it- halât müsaade ile yapabilecek- lerdir, Ticaret müdürü Muhsin Beyin riyaseti altında teşekkül edecek bir komisyonun bu işlere bakaca- ğı Vekâletten dün bildirilmiştir. Belediyede Bütçe Tasdik edildi Bazı inşaata he- men başlanacak vazene ve hesap ileri müdürlük. leri tarafından tetkik edilmekte- i vekâleti bütçede ba- yapmıştır. e Bu tadilât tesbit edildikten sonra yapılması müstacel bazı işlere derhal başla- nacaktır.. İnşaat mevsimi bitme. den bazı inşaata başlanılmak ü- zere hazırlıklar yapılmaktadır. Bu meyanda ilk iş o olarak Taşdelen suyunun sahile indiril- mesi için derhal inşaata başlanı- Jacaktır. Ücretli memurlar Belediye memurlarından ücret Wi olanların dün ücretleri verilmiş- tir. Maaşlar yarm verilecektir. BİR TAVZİH Harbi umumi içinde delâletimle Darülitama ve bilâhara esarette bu- lunduğum seneler kendi kendine po lis mektebine ve polis hizmetine gi- ren ve halihazırda İstanbul'da boşta gezen (Ahmet Hamdi) ismindeki şahsım bana hiç bir karabet ve müna sebeti olmadığını ilân ederim. Ewniyet İŞ, U. Müdürü Tevfik Hadi sulu az olduğundan OoRus tütün fabrikaları eksperlerinden mürek kep bir heyet yakında tütün al. mak üzere şehrimize gelecektir. Bu heyet İstanbul, Samsun İzmir piyasalarında ucuz nevinden tü- tün alacaktır. . Başvekilin riy, isyon hükümeti teşkil edilme- sinde ısrar etmektedir. ve ş Bir sene evvel teşkil edilen İngiliz kabinesinin sarsılmağa başladığı görülüyor. Malüm- dur ki kabine, Muhafazakârlar- dan Liberallerden ve Mac Do- nald'a sadık kalan ufak bir züm reli mesai fırkasından müte- şekkil idi. İngiliz lirasmın su- kutu ve İngiliz itibarının sar- sılması üzerine | teşkil edilen bu milli hükümet. Ottava kon- feransının himaye hakkındaki kararları üzerine © dağılmak istidadmı gösteriyor. Kabineye iki zümre Libe- ral iştirak etmişti: Hariciye na zırı Simon'un o riyasetindeki Muhafazakârlara çok yakın o- lan Liberaller | ile Samuel'in riyasetinde eski ticaret serbes- tisi an'anesine sadık kalan Li- beraller, Şimdi kabineden ay- rılmak istiyen bu ikinci züm- redir. Bunlarla © beraber milli amele zümresine mensup Snow setinde bir kon | yor. Simon Liberallerinin va- Mahkemelerde Çifte köşkler kasten mi yakılmıştı? Üç maznun köşkler yandığı zaman evde olmadıklarını söylüyorlar Ağırceza mahkemesinde şaya mı dikkat bir davanm rüyetine başlanmıştır. D m maznunları Yakup isiminde bir fırmcı ile hem. şiresi Feride hanım ve yegeni xım efendidir. Bunlar Üsküdarda Çifte ceviz lerde mutasarrıf oldukları 23bin liraya sigortalı çifte köşkleri kas tan yakmakla maznundarlar. Köşkler ayrı ayrı ve 12 saat ara ile yanmışlardır. İştintak hâkimi Yakup efendi- nin 370 inci, Feride hanım ve Na — sfendinin de 381 inci maddey le lüzumu muhakemelerine karar vermiştir. Dün maznunların isticvabı ya pılmış, hepsi de köşkler yandığı vakit Beşiktaşta bulundukları yanğını kastan çıkarmadıklarını söylemişlerdir. Muhakeme şahit celbi için başka güne bırakılmış- bır. 119 bin liralık ibtilâs davası Malülgazilerin 10 seneliklerini tevzi ettikleri esnada 119 bin lira ibtilâs etmekten suçulu Bakırköy malmüdürü Nail beyle sarraf Mehmet Salih beyin ve diğer 18 maznunun muhakemelerine dün Ağırcezada devam edilecekti. Fakat maznunlardan Abdülka dir efendi bacağı mahkemeye Ofis teşkilâtı Tevsi ediliyor İzmirde yeni bir şube açılacak Aldığımız malümata nazaran, İktsat vekâletince İbracat Ofisi teşkilâtmm tevsi ve ıslahı takar. rür etmiştir. Bu meyanda en mü- him ihraç limanımız olan İzmirde Ofisin bir şubesinin vücüde geti- rilmesi mukarrerdir. Bu suretle Ofisin daha nafi bir şekilde de- vamı mesaisi imkân: temin edil. miş olacaktır. Ihracat ofisi müdürü © Cemal Beyin yakında bu iş için İzmire gitmesi muhtemeldir. Nezlevi hastalıklar çoğaldı Bazı gazeteler grip hastalığı. nm çoğaldığını yazdılar. Sıhhiye müdürü Ali Rıza B. diyor ki; — Havaların değişmesi nezle vi hastalıkları artırmıştır.. Fakat gripten malümat yoktur. ziyetleri malüm değildir. İngiliz & kabinesinin dağıl- masmı tabii addetmek: lâzım- dır. Evvelâ inailkere de konliz. yon hükümetleri İngiliz siya- si an'anesine yabancıdır. Son- ra Ottava'daki kararlardan son ra liberallerin kabinede kalma- ları, a hikmeti mevcudiyetini r » etme leri mahiyetinde bir o hareket olacaktır. Eğer Simon Libe- ralleri kalırlarsa. bunları artık Muhafazakâr © fırkaya girmiş telâkki etmek lâzım gelecek- tir. Liberallerin © çekilmesile hükümetin mera vaziyeti kü Muhafaza zayıflamaz. Çi kâr fırka meclisin dörtte üçünü teşkil ediyor. Fakat milli hükü mel bir fırka hükümetine in- kılâp edecektir ki. tatbikatına başlamak üzere (o bulunduğu ehemmiyetli kararlar arifesin- de manen zayıflayacak demek- tir. Hakiki kuvvet muhafaza- kürlarda olmakla beraber, bü- tün zevahir şimdiki hüküme- tin bir milli hükümet olduğu rapor göndermiş, bu yüzden mu- hakeme başka güne kalmıştır. Balıkhane oktruva- sındaki ihtilâs Balıkhane oktruva memuru i- ken 9000 küsür lira ihtilâs etmek ten maznun İbrahi mefendinin muhakemesine dün Ağrrceza mah kemesinde devam edilmiş, oktru- va müdürü Mehmet Ali bey şahit olarak dinlenmiştir. Mehmet Ali B. müdürlüğü e»- masında yapılan tahkikatta İbra- him efendinin 8 bin lira ihtilâsı tesbit edildiğini, fakat tahkikat bitmeden kendisi / istifa ettiğini söylemiştir. Muhakeme daha eski oktruva müdürü Osman Beyle Balıkhane müdürü Salâhattin Beyin şahit o- larak celbi için başka güne kal- muştar, Çocuğu ezenler Tophanede Topçular caddesin de de Kibar isminde bir çocuğu oto zip çiğnemekten suçlu peni Hireirlaksi ve Vahe Ant- ranik isminde üç maznunun mev kufen muhakemelerine dün ağır- ceza mahkemesinde devam edil- miştir. Dinlenen şahitler otomobi | de 8 - 10 seneden beri bu mektep lin nizam haricinde ve süratle git- tigini söylemişlerdir. Muhakeme başka şahit celbi için başka güne kalmış, Vahe ile Adolfun kefalet- le tahliyelerine karar verilmiştir. Şekere Azami fiat Toptan küp şeker 9,5 kuruştur Ticaret müdürlüğü © gördüğü lüzum üzerine şeker fiatine aza- mi bir bat tayin etmiştir. Müdiriyet piyasada © yaptığı telkikat neticesinde küp şekerin toptan en fazla 39,5 kuruşa satıl ması lâzım geldiğine karar ver- miş ve bumu azami toptan satış #iati olarak kabul etmiştir. Alpal- İu şeker fabrikasının yerli şeker leri de çuvalda 38,5, 39,5 kuruştan satılmaktadır. Ticaret müdürlüğüne İktısadi- yatı koruma kanunu bu O hakkı vermektedir. Müdiriyet gene ay- ni kanunun verdiği Mek ve salâ- hiyetle bu fiatten yul — yapanları derhal lie ye dei umumiliğine tevdi Tisaret müdürlüğü icap eitikçe kanunda tasrih edilen şekilde fa- aralardan bu fiati kontrol ede- tir. Fırka kongreleri C.H. F. Eminönü nahiyesi Ho- capaşa ocağının senelik kongresi 210-932 pazar günü saat 17 de yeni postahane arkasmda Basiret hanı altındaki dairei mahsusede toplanacaktır. merkezindedir. çalışmaktadırlar, .“.. Hafta arası komşumuz Yuna nistanda intihabat yapıldı. In- tihabatın kat'i neticesi henüz tihap ettirmeğe muvaffak ol- muştur. Şimdiye kadar bildiri- len neticeye göre zelos ise şimdiye kadar 102 meb'us temin etmiş bulunuyor. Binaenaleyh cümhuriyetçi libe- ral fırka ile kral taraftarı Çal- | takip edeceği hattı harekete daris fırkası arasındaki fark | pağlı e görünüyor. Venizelosreisi ancak altı meb'usluktan ibaret- | cümhur Zaimis ve diğer cüm- tir, Muhafazakâr- | mücadele halini gom Yani lar bu zevahire büyük ehemmi- | rejim meselesinin mevzuu bah- yet atfetmektedirler ve şimdi- | sedilmiyeceği tekrar tekrar söy ki vaziyeti idame etmeğe çok nim olmasa rağmen. böy- e) mk ei yap mk DP âzasını temin etmiştir. Veni- | deri meb'usu da ber lie buriyet İntihabat dokuz kadar fır- | ris'ten rejim meselesini mev- Harici Ofis teşkilâtı genişletilecek! rifte Mekteplere Tehacüm İlkmekteplere dört bin talebe kaydedildi İstanbul ilk mektepleri yarm sabahtan itibaren derslere başlı- yacaklardır. Bu sene şehrimiz ilk mektepleri birinci smıflarma 4 bin talebe kayd. En fazla Fatih semtinde mek- teplere tehacüm vardır. Burada 800 yeni talebe o kaydolmuştur. Ramide, Unkapanında, Gazlıçeş- mede yeniden yapılan üç bina — ilk smıflarma birçok ilemi Fakat eden ta- tiap etme talebe buna rağmen müraca lebeyi mevcut sınıflar diğinden bazı semtlerde iki kısma ayrılmıştır. Bu talebe- den bir kısmı öğleye kadar, di- ğer kısmı da öğleden sonra tedri- sat yapacaklardır. . Darülfünunda imtihanlar bitti Darülfünun ve yüksek mektep lerde eylül devresi (o imtihanları bitmiştir. Bazı yüksek mekteplerde ted- rianta teşrinievvelin 8 inde, bazı- sında 15 inde ve Darülfünun fa- kültelerinde de teşrinievvelin 20 sinde © başlanacaktır. Fakültelere yeni talebe kaydü kabulü devam et- mektedir. Açıkta kalan muallimler Ecnebi ve ekalliyet mekteple- çinden açıla çıkarılan 180 i müte caviz türkçe hocan yazdıkları is- tidaları Maarif Vekâletine gön dermişlerdir. Bu muallimler için- lerde muvaffakiyetle der olu- Simdi “ğ iki lt döği imdi açığa çıkarılmalarını doğru olamıyacağını iddia etmektedir. ler, 1926 senesinde (çıkan orta | tedrisat kanunu © tarihten evvel bütün mekteplerde hocalık yapan ların vaziyetini tahkim etmiş, ki- dem ve ehliyetlerini o resmen tanı muştı. Nitekim, yani tarihte resmi mekteplerde hoca bulunan, men- şsi dahi gayri müsait bir çok orta tedrisat muallimlerinin kidem ve hakları mezkür kanunla tanmmış © Ecnebi ve ekalliyet mekteple- rinde son yapılan tasfiyede göz önünde tutulan esasların tamami le ve hakkile talbik (o edilmediği anlaşılmaktadır. Tıp talebe yurdu laboratuvarları Tıp talebe yurdunda bu sene den itibaren talebenin fakülte ve bat ücreti sıhhiye vekü- leti tarafından i Yart talebesi bulundukları mahal lelerden birer fakrü hal mazbata sı alacaklar ve bu ücretleri ver- mekten muaf tutulacaklardır. Bu vD ae masraf kısınına dahil edilecek, yani maarif vekâleti vermiş ola- Etıbba odasında Etbba odası idare heyeti dün mutat içtimamı aktetmiştir. İçti- mada bazı mesleki kararlar veril miş, gazetelerde kanuna muhalif ilân neşrettiklerinden dolayı bazı doktorlara tebliğat yapılması ka rarlaştırılmıştır. İe bir mübareze mahiyetine girdi, Esasen böyle bir mahi- yet aldığı içindir ki Venize- İos'un cümhuriyetçi liberal fır- maada ta- sius gibi Kafandaris gibi dev- Filhakika verilen reylerin mikdarı Yunanistanda cümhu- hükümet tarafından hesaba ka tılması lâzım gelen bir kuvvet- tir, Bütün vaziyet Çaldaris'in fırkaları reisleri Çalda- ka arasmda olmakla beraber | zuubahsetmiyeceği (o hakkında ' bir taraftan Çaldaris diğer ta- | vait almağa çalışıyorlar. Eğer | ratfan da Venizelos arasında bir | böyle bir vaitte bulunursa. Çal. Vilâyette İş Saatleri Yarından itibaren dairelerde kış saati başlıyor Dairelerde kış iş saatleri yas rinden itibaren başlıyacaktır. Me —. murlar sabahları saat 9 da başlıyacaklar 12 de öğle paydosu yapacaklardır. Bundan sonra 13 te işe başlı yacaklar ve akşam 17 de iş bit- miş olacaktır. Maaş yarın Teşrinievvel umumi maaşı ya» rm verilecektir . Defterdarlıkta imtihan Maliye Ne ne memurların imtihan: dün defter. darlıkta yapılmıştır. İhtikâr komisyonu İbtikâr komisyonu yarın Vilâ- yette toplanarak bazı gaz kum- panyaları hakkında tahkikatma devam edecektir. Şirketler hakkında Dahiliye Vekâletinin hizmetine bakan şirketlerden mü kaveleleri hilâfına abonelerinden para aldıklarından şikâyet olun- duğu hakkındaki tamimi benüz Vilâyete gelmemiştir. Tamim gelince ve şikâyet va- ki olursa tahkikat yapılacaktır. Vali B.in Gazetesi Dönüp dolaşıp nasıl matbaaya gelmiş? “Son Posta” refikimiz, 26 mi Tül salı nüshasından dedini Vali ve Belediye Mu hittin B. in Nişantaşmdaki kona- ğr adresine gönderilmek üzere İs- tanbul Merkez Postahanesine tev di etmiş, bu gazete . nüshası, 2 gün dönüp örüp dolaştıktan sonra, bu namda kimse olmadığı üzere ya. zılı olduğu halde matbesya iade edilmiştir. Bunu dün o mezunen Bursada bulunan İstanbul Posta Başmüdürü Hüsnü B.e Vekâlet e den muavini Hikmet Beye anlat. tık, O da, hayret düşereki — Çok tuhaf, dedi. Matbaaya iade edilen-gazete celbedildi, akşama kadar süren tetkikat neticelendi. Hikmet: B. bize bu garip e ait tötkis âmme rese yazılı olduğu — için evvelâ Pangaltı (o postaban-ine (gitmiş, Muhittin B. Sündiye'de yazı ge- şirdiklerinden oradaki ikametgâ- hıma bırakılmak üzere Pangaltı?- dan Erenköy Postahanesine sev- kedilmiz. Bu sırada Muhittin Bey işantaşmdaki konağı için Pangaltı Postahanesine iade edilmek üzere Merkez Postaba- zannile matbaaya Bu şayanı teessüf hâdise dolayı- sile dikkatsizliği görülen memur hakkında bittabi icap eden mua mele ifa edilecektir. deris'in cümhuriye! içi fırkaları la berabr hükümete iştirak et- mesi dahi mevzuu bahistir. Her halde şu muhakkaktır ki, Venizelos, bilhassa intihabatta cümhuriyet lehine verilen ek- seriyet reyinden sonra rejim meselesinin mevzuu bahsedil mesine razı olmıyacaktır. Cüm huriyetin muhafazası için bü- tün kanuni vasıtalardaı ifm- de edeceği gibi. diğer vasıta- lara müracaat etmekten de çe- Türk - Yunan münasebatı- na gelince; bu. intihabat ile alâkadar bir mesele değildir. Esasen intihabat, dahili bir mü cadele kadar da Türk - Yunan dostluğu lehinde bir tezahürat vesilesi olmuştu. Bütün fırka- lar, Türk - Yunan dostluğunun bir fırka meselesi olmadığını ve Yunanistan için milli bir si- yaset haline girdiğini teyit et- — fırsatını o kaçırmamışlar» Ahmet ŞÜKRÜ