18 Mart 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

18 Mart 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

CUwAKT>5i 18 MART 1933 £ irei sene No. 2551 NUSHASI 5 KURUŞTUR Sahip ve Başmuharriri Siirt Meb'usu MAHMUT Umumi Neşriyat ve Yazı Müdürü ETEM İZZET Kasti | Yangınlara Karşı —e— Son zamanlarda sık sık çıkan Yangınlar, zabıta ve adliyemizin teyakkuzunu icap ettirecek mahi- Yettedir. Bu yangınların İi bulun muayyen ve mahdut bir da iresinde mali vaziyetleri > ve tüccar geçinen adamların mağaza- larında çıkması, sebepleri meçhul ması ve mağaza mevcudu ile sigorta bedelleri arasındaki nis betsizlik bilhassa dikkati celbet- mektedir. Memleketin iktisadi a mahiyetinde olan bu hareketlerin önüne geçmek için derece derece fertlerin, zabıtamızm ve adliye. mizin vazife ve mes'uliyetleri var- dır. Ve bu vazifenin en mühimmi adliyemize terettüp (etmektedir. Filhakika adalet terazisi çok has- sastır. Ve şüphe daima maznu- nun lehine. kaydedilir. Ancak e- ğer adliyemiz alelâde sürümlerde &radıkları delilleri bu nevi cürüm- linde © yakalansın... hususi mahiyette bir cürümdür. Ve meşhut cürüm veya şahitten ziyade cürmün yapılması şartları dikkate alınmak icap eder. Mese- Ii yanan mağazanm içindeki eş- yanın kıymeti yirmi bin lira iken, bunun dört beş misli fazla bir mikdâra sigorta ettirmek, yangı nm sebeplerini iyice tesbit edeme- mek, sigorta sahibinin piyasadaki vaziyetinin bozuk olması, protes- to edilmiş bulunması, kasten yan- gm ikar cürmünde nazara alma. cak noktalardır. Vaktile Ceza Ka- Munumuz kasten yangın suçu için müebbet kalebentlik cezasını koy- Muştu, Cezanın ağırlığı. hâkimle- Yimizi, bu cezayı tayin ederken haklı bir tereddüde sevketmekte idi, Bu mülâhaza iledir ki kanun değiştirilmiştir. Ve yeni kanunda bu nevi cürümler için tayin'edi- len ceğa çok hafifletilmiştir. Piyasada yaptığımız küçük bir tetkik bize son sene. zarfında si- gorta şirketlerinin şüpbeli yan. gınlar için bir sene zarfında bir milyon liraya yakm sigorta bede- li tediye ettiklerini göstermiştir. şüpheli yan- gınlar için sirasile şu bedeller te- diye o edilmiştir: o 78.000 ira, 87.000 lira. 2.500 lira. 2.000 lira. 30.000 lira. Marpuççularda, 25 bin lira. 9.000 lira. 20.000 lira, 30 bin lira. 15.000 lira. 2.500 lira. Sultanhamamında, 30.000 lira. 83 bin lira, Bahçekapıda 99.000 lira. 30.000 lira, Bu yangınların hepsi de zabı- taca şüpheli görülmüş ve sigorta sahipleri hakkında takibat yapıl dığı halde mahkümiyet kararı ve- rilememiştir. Bu yangınların hususiyeti tet- kik edilince görülür ki hepsi de daima ayni muhitte, yani Mah. ve Bahçekapısında çık- mutpaşa maktadır. Sigorta sahiplerinden | vaziyetleri bo- | ekserisinin mali zuktur, Ve sigorta ettirdikleri eş- Yanın kıymeti sigorta bedelinden | aşağıdır. Zabıta ve adliyemiz tarafından gösterilen hassasiyet derhal akis. lerini edir. Geçenler. de Galata taraflarında da böyle bir yangın salgını baş göstermeğe başlamıştı. Zabıtanın ve adliye. nin teyakkuzu ile kasten yangın cürmünden dolayı esnaftan biri Üç seneye mahküm edilir edilmez , derhal yangın salgınmın önü alın- Muştır. Kundakçı, yalnız sigorta şirketlerini dolandırmak ve mem- leketin iktisadiyatına karşı sui kast yapmakla kalmıyor, ayni k Bite la elele üre Sekleri lacağına kaniiz. Ahmet ŞÜKRÜ teyakkuzun pek yerinde o- | CENEVRE, 17. (Milliyet) Mac Donald günlerden beri merakla bek lenen mutkunu söyledi ve silâhsızlanma konferansına 5 senelik bir plân teklif et. ti. Denilebilir ki şimdiye kadar konfe- i 'muavaffakeryeti: beraber, itina ile tetkik edecekle- rini söyleyerek, ihtiyatkâr davranmışlar dır. Plün beş kısımdır. Birinci kısımda devletlerin ordu mevcutları tesbit edil. mektedir. İkinci kısımda bombardıman tayyarelerinin meni istenmekte ve nske- ri tayyareler tahdit edilmektedir. Ü- muharebe Beşinci kısımda daimi bir konirol ko- misyonu teşkili istenmektedir. Ba ko- misyon plânın tatbikine nazaret etmekle beraber, beğ sene bitmeden evvel yeni bir kenferans içtimamı hazırlayacaktır. Mac Donald plâninm en bariz husu- siyeti, bu plânm mevcut muahedelerin yerine kaim olmasının istenmesidir. Plânda neler var? : 'ENEVRE, 17. A. A. — İngiliz plâ- Ordu Ma edildiği günler sayısının yasatisine göre hesap edilecektir. Bununla beraber memleketlerin kara İstanbul umumi meclisi dün cuma ol- i Silâhsızlanma konferansına mühim bir plân veren İngiliz Başvekili M. Mac Donald askerlik müddeti sekiz ve fevkalâde ola- kuvvetleri milis esasına irca | rak azami 12 ay olacaktır. Münakaşa hararetli oldu Umumi meclis Hasekide- pavyon | büsiere bazırlaniyer ANKARA, (Telefonla) — İş | yapılmasına ittifakla karar verdi ân evvel inşası lehinde di. Bir çok ha- tpler bu tahsisatın kabulü (için canla başla çalıştılar, Pavyonun inşa edilme- mesini istiyen yalnız Muhittin Beydi. Muhittin B. noktayı nazarında yalnız ini görünce, daha asabileşiyor ve in yapılacak diğer mübrem ihti- yaçları olduğunun ileri sürüyordu. Va- li B. en çok, kendi noktayı o mazarını İ müdafa için, belediyenin istimlâk borç | Marını ileri sürüyordu. Muhittin B. aya- ğa kalkarak dedi ki; | — Bütçenin bu şartları dahilinde Ha- İ seki hastahanesinde bir inşasma imkân yoktur, İstimlâk borçla | | azası hiç şüphesiz iltihak ederim. (Devamı 6 ncı sahilede) (Dün Alman konsoloshanesine merasim le imparatorluk ve Hitler bayrakları çekildi, Yazısı iç sahifelerimizdedir. naeeasasarsasansereerieea Sayılı ordu, sayılı tayyare M. Macdonald Türkiye için 100tayyare kabul ediyor, ordu mevcudu belli değil Bu plân silâhsızlanma konferansını kurtaracak mı? İngiliz plânr berri Avrupadaki mem- in kara kuvvetleri için vasati or- da üzre Şu suretle tesbit etmektedir: Birinci rakamlar ana vatan kuvvetle- rini, ikinci rakamlar deniz aşırı kuvvet- lerde unhil oldağu halde bulundurula - dak İvvetlerin yekünumu göstermekte : hemmesi» Danla maa Kuvveileri Kuvvetleri Sovyetler birliği ( 500000 500000 Fransa 200000 400000 İtalya 200000 250000 Almanya 200000 © 200000 Lehistan 200000 200000 İspanya 120000 170000 Romanya 150000 (150000 100000 100000 Belçikm 60000 * 75000 Felemenk 25000 — 75000 Bulgaristan, Yunanistan, Macaristan ve Portekiz hükümetlerinden her biri. nin ordu mevcutları top yekün 60000 kisiden ibaret olacaktır. İngiliz plânı yeniden yapılacak muta- harrik kara topları çapı için 108 milimet re, bugün mevcut bu kabil toplarm çapı İçin de 15$ milimetre tesbit eylemiştir. Deniz kuvvetlerine gelince, 1933 sene- sinde bu hususta bir konferans tonlana- esletır. Bu konferans bötün devletlerin deniz silâh kuvvetlerini o memnuniyeti mücip bir surette o kararlaştıracaktır. İngiliz plânı Fransa ve İtalyanm de- niz kuvvetleri hakkında kruvazörler ve (Devam 5 inci sahifede) Yeni iş sahaları İş bankası yeni teşeb- İ Bankasının Meclisi basılmıştır. Rapor, yalnız banka- nın faaliyetinden değil, memleke- tin umumi vaziyetinden de bahset mektedir. İş Bankasınm ihtiyatı, sermayesinin nısfmı (geçmiştir. Bilhassa Bankanın kömür maden- (Devamı $ inci sahifede) Ankara postası 8 inci sahifede Ankara ile İstanbul arasında başlıyan muntazam tayyare seter» lerinin iki şehri manen ve mad- deten birbirlerine bu kadar yak- laştırmış olması gazetemizi alâha- sız birakamazdı. e Otedenberi il- hamını ve neşriyatının özünü An- karadan alan “ Milliyet ”, bu ya- kunlığı göz önünde bulundurarak, bugünden itibaren bir ANKARA SAHİFESİ açmış > bulanuyor. An- karadaki hayatı, hükümet merke- sine ait her türlü haberleri, faa- diyetleri, fikir ve sanat hareketle” rini, milli canlılıkları, hulâsa bir gazetenin çerçevesi içinde bulmak istediğiniz her şeyi, bu sahifede günü gününe takip edebileceksi- niz, Gazetemiz o bu suretle neşir hizmetini Ankaralılar için daha siyade genişletmiş bulunuyor de- mektir, “ Milliyet ” iki şehrin birbiri olan içten bağlarına bu suretle tercüman olmak, taze haber ve i- yi yam okumak ihtiyacını daha sür'atle temin ettiğine kail bulun- mahla derin bir sevinç duymak- dadır, Anharalının defteri İnkılâp günlerine et bu merak- le hatıraları “ Akara postası ”* sa- bildir. Diğer taraftan öyle memleket vardır ki...). Vâki olan bu teshihten dolayı itizar öderiz. eeeraneaaeamasesaa ANKARA, 17. (Telefonla)— anketine gösterilen büyük rağbet ve a- lüika çok dikkati celbetmiştir. Bumum-i- in ilk tasavvurdan daha geniş mikyas- ta bir Osmanlıca - Türkçe karşılık kı- lağuzunun © şimdiden | hazırlanması kararlaşmıştır. Beyin riyaseti altında cemiyetin umu- ü merkez heyetinden bir kaç aza ile mütehassıs bir kaç zattan teşekkül ede- cek bir komisyon, bir taraftan anket cevaplarını toplayarak © sıralayacak, di- ğer taraftan eski dil encümeni zamanın 'da hazırlanmış Osmanlıcadan Türkçeye lüğat ve derleme işlerini gözden geçi- rerek 1000-1500 kelimelik bir karşılık kılavuzu hazırlıyacaktır. Osmanlıcadan Türkçeye Birinci ee karşılık i Bizzat Maârif o Vekili | Reşit Galip Diline gönül bağlamış her Türke gün doğdu. Şimdi Yer, yer genç, kocalmı herkes birbirine © soruyor, Yıp ünlediği sözlerin karşılığın riyor. Şu işe bu tutum ve bu usta yel verilirse dilimiz belinden, sarmalar'dan (Afet) kurtulacaktır. (Adap) yavuz Bu yüzde çalışün uyanık ve sezişli (Agâh) Türk çocuklarına ne mutlu! Türk dili düzenli (ahenk) bir dildir. (Devamı 5 inci sahifede) ; Dün saat 14 te Ankaradan kal- kan tayyare tam saat 16.20de Yeşil köye inmiş ve bir otomobil kulla- nılır gibi, meharetli bir manevra | ile hangarın önünde durup yolcu- | larını çıkarmıştır. Tayyare yolcuları biri Vali, di- geri Zabit olan iki erkekle, üç ha- nım ve 6 aylık bir . Tayyare durur durmaz yolcu- lar indiler. En küçük yolcu olan Ecran mı- | şal maşıl uyuyordu. Tayyareden indikten sonra bi- le uyanmamıştı. Annesine sor- duk: — Nasıl buldunuz Hanımfendi tayyare yolculuğ İÜ farsça kelimelerin yedi mumaralı lis- İl | onları birden fazla olanların her ma- Dil anketi Osmanlıcadan türkçeye bir kılavuz yapılıyor Bunun için Maarif vekilinin riyase. tinde bir komisyon çalışacak Yedinci Liste ANKARA, I7. A. A.— T.D.T. Cemiyetinden gönderilmiştir : Karşılıkları aranacak arapça ve tesi şudur; 1— GADİR-Gadr- ArLklI AİLE JALEBE 5—GANIMET 6—GARAZ 7—GAKIP 8—GAVAMIZ 9—GAYBUBET 10—.GAYE 11 —GIDA 12—GINA 13—GIRDAP 14—GURUR 15—GÜNAH Listelerde çıkan kelimelerden ma- İİ İnası için ayrı karşılıklar ileri sürüle Tayyare yolculuğuna rağbet cok Dün Ankaradan tayyare ile gelen Hanımlar ve 6 aylık Ercan Sevinerek cevap verdi: — Otomobilden çok rahat. Ço- cuk yolda uyudu ve hiç uyanmadı. Çok neşeli geldik... Diğer yolcu hanımlar da neşe- li idiler. Hiç yorğunluk duymadık larını, çok rahat gel lerini söyli Salim Beye gelince, hava yolculu- gunun çok hoşuna gittiği, tayya- reden inmek istemeyişinden anla- şılıyordu. Tayyareden en son inen o oldu vet — Oldu mu ya!.. Diye söylen- di, şimdi yürüyeceğiz. Evet uçanlar için ümek gü “ Avrupada ne gördüm?,, Falih RIFKI boş odayı bir iki hafta evelinden ki- ralamak tâzımdı. 1925 te Romanın ufak bir otelin- de ancak bir banyo yatak Ahmet İhsan Beyin Avrapasında- i kadınları halden havaç alır gibi, benim 1925 Avrupasının elek- trik kadınları garâjdan otomobil a- yordu.