18 Mart 1933 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 1

18 Mart 1933 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 1

İHALKIN" GÖZÜ HALKİN - KULAĞI HALKIN DİLİ “Son Posta Tam Çt akilrsa İteebel — 1US0S — CUMARTESİ — 18 Mat — 1933 Fiati $ kuraş BUYUK TEHLİKE UZAKLAŞTI Muharebe Tehlikesinin Azal- 5"” #:d 7 #arket-. dlğlnl SöyliyebiliriZ! duttaîı Geriye Atılıyor İngiliz Başvekilinin Teklifini Fransa Ve Türkiye - Suriye Hudut Komisyonunda Esaslı Meseleler Görüşüldü Sene 38 —No 951 Mare işleri telefenei İstaavel — 20203 Almanya Murahhasları Kabul Ettiler Cenevre, 18 (Hususl) — Silake ları tahdit komisyonunun harp kokusile gerginleşen havası, İngi- liz Başvekili- mister Makdonaldın son teşebbüsile açılır gibi oldu- gunu söylemek bugün için mu- muvafık — düşecektir. “Yarın ne olabileceğini — şimdiden — kestir- mek mümkün olmamakla be- raber bu şünlük ortada yatış- mış bir vaziyet göze çarpmakta. dır. Mister Makdonaldın oynadı- fa rol, silâhları tahdit komlayo- nunun derin bir uçuruma yuvar. lanmasının kısmen - önüne gçmiş gibidir, Komisyon müzakerelerinin ne- ticesizliğe —doğru yürüdüğü en Ümitsiz bir zamanda Mister Mak- donald'ın Almanya İle Fransanın talepleri arasında bir anlaşma ça- vesi bulmıya muvaffak olduğunu buradaki diplomatlar müttefikan kabul etmektedir. Hakikt vaziyet şudur ki İngiliz Başvekilinin tek- lifi, gerek Alman ve görekse Fransiz murahasları — tarafından esas itibarile kabul edilmiştir, Bu suüretle kısa veya — uzun bir istikbalde — müsellâh — bir Ihtilâfa yol açacak derecede şid- Cenevre'de M. Makdonald ve Fransıt Marahhası M. Bonkar dertlönen Alman ve Fransız ger- ginliği durmuş ve hatta azalmış demektir. Cenevre, 17 — İnymı Başve- kili Mister Makdonald silâh mesele- sinde şiddetli gerginliklerin önünü almak maksadile söylediği nutukta Ük söz olarak vaziyeti çok keskin bir bakışla görmek lazım geldiğini söyledikten sonra bil de- miştir. ki: * Eğer Almanya — yalnız hakkını kazanmak İçin uğraşı- yorsa bu düşünce, Almanyanın kendi menfaatlerini yanlış kavra- dığını gösterir. Silâhları elinden alman mil- letlerin hak ve hürriyet İsteme- leri çok tabildir. Fakat unutma- ( Devami İlinel sayfada ) Yirmi Sekiz Ha_ıydut İçin Cezası lstînildi Ölüm Ağrıâ;ğ—'.ı_ Visyan- cılarının son Mu- hakeı&sinde... Adana, 17 (Husust) — Şarkta Ağrıdağı haydutluğuna İştirak edenlerden bir kısmının muhake- melerine — şehrimiz Ağır Ceoza mahkemesinde devam olunmuştur. Bu kafile Emin paşa zade Ömer ile otuz iki arkadaşından mürek- keptir. Son muhakeme celsesinde marznunlardan Karakilisli Ahmet oğlu Reşonun söz söylemiyecek derecede ağır hasta olduğu anla- şılmış ve bunun davası ayrılmıştır. Yine suçlulardan Akbaşlı Te- monun öldüğü anlaşılarak dava- aa sukutüna karar - verilmiştir. Bundan sonra iddia makamında oturan müddei umum! — muavinl Halit Bey — iddiasını anlatmış, tuçlu'arın Ağrı isyanına İştirak ettiklerini, askerlerimizle muba- rebeye cür'et gösterdiklerini söye lemiş ve hepsinin de ceza kanu- aünun 125 ol maddesine * Muhakeme edilen Ağrıdağı marznun- larından bir kısmı ceza görmelerini istemiştir. Fakat iddia makamı bunlardan Kadır, Mustafa, Selim ve Temo İs mindeki — suçluların — kanuinun tayin ettiği yaş derecesini aşmış olduklarını söylemiş, bunlara ceza verilirken 65 inci maddenin de hazarı dikkate alınmasını — ileri #ürmüştür. Bu suretle İddia me- Devemi 1 S üsabakamıza ştirak Ediniz Vatana Hizmet Etmiş Olursunuz Birinciye (100 ) ikinciye (75) Uçüncüye (50) dördüncüye (25) lira, ayrıca (100) karle de birer hediye verilecektir. Listelerin hergün, hatta tek ko. lime ile doldurularak Yünü gününe matbaamıza yönderik mesi İâzımdır, Yedinci liste: T. D. T. Cemiye- tindent — Karşılıkları aranacak arapça ve farsça kelimelerin ye- dinci listesi şudur: Gadir-Gadr Gaflet, Gaile, Galebe, Ganimet, Garar, Garip, Gavamız, Gaybu- bet, Gaye, Gıda, Gına, Girdap, Gurur, Günah. İlk cevaplar 11 inci sayfamızda Berut, 18 ( Husust )— Türkiye | bir şekilde önüne geçilmiş ola- Suriye - hududuna ait muhtelif mesele'eri görüşmek Üzere Ada- na'da toplanan ve iki hükümet mürahhaslarından mürekkep olan komisyonun — mesaisi hakkında burada — yüksek — makamlardan bazı haberler sızmaktadır. Veri- len malümata göre komisyonun hükümeti — murahhasları — budut Üzerinde emniyet meselesine bu- sus! bir ehemmiyet vermiştir. Buna mukabil Suriye murab- hasları da Suriye İçin Üzerinde | çılık bâdiselerinin. kökünü kazı- durulması icap eden bazı mühim meseleleri göz önünde bulundur- muşlardır. Bununla beraber müş terek bir fikir şeklini alan en ehemmiyetli mesele, hudut civa- Yande bulunan fesatçı: ve muzur kimselerin — budutlardan - içeriye alınması ve bu suretle ikl taraflı bir. hudut temizliği yapılmasıdır. Bu suretle fesatçıların muh- temel — faaliyetlerinin — emniyetli caktır. Diğer taraftan komisyon- da Suriyeyi temsil eden heyetin reisi olan M. Lavastr'ın en esaslı olarak şu meseleler — Üzerinde müzakere açılmasını ileri sürdüğü haber alnmaktadır : | — Hudut — civarında — ve | hududun iki tarafında yerleşmiş müzakereleri esnasında Türkiye | olan iki hükümet halkının malı- sullerini Türkiyeden Suriyeye ve Suriyeden Türkiyeye geçirmeleri için kendilerine serbestii — veril- mesi, 2 — Hudut Üzerinde kaçak- mak maksadile kaçakçılık yapmal için fırsat gözettiği — anlaşılan kimselerin hudut civarından uzak- laştırılması, 3 —.Suriye hapishanesinden kaçarak Türkiyeye iltica eden Suriyeli şakilerin Suriye'yo ladesi, Bu meseleler hakkında nasıl bir karar ittihazı cihetine gidi- ( Devamı 8 inci sayfada ) Koca Bir TreniKıvılcımla Yürütmek Mümkündür! Sıtkı Bey, Keşfinin Doğru Olduğunu, İddiasında Sebat Ettiğini Söyliyor Bu koca lokomotif tek bir kıotlcımla yürür mü, dersinlz? Bir kıvılcım, bir kibrit alevi koca bir treni, bir gemiyi yürütebilir! Bu yüksek iddiadan geçenler- dede bu sütunlarda bahsettik, | lddianın sahibi olan eski fizik mu- allimlerinden Sıtkı beyin anlattık- larını yazdık. Fakat Darülfünun müderrislerinin bu iddiaya karşı verdikleri cevapları da ilâve ettik. Sıtkı bey, bür kıvılcım veya bir kibrit alevile koca bir tireni son | #üratlö yürütebileceğini, buna bu gün muktedir olduğunu söyliyor. Buna mukabil mülderrislerimiz, fen- cisimlerin en küçük parçası olan stom parçalanmadıkça böyle bir- şey düşünülemiyeceğini İleri «l- rüyorlar. Sıtkı Bey bu sözlere rağmen iddiasında sebat göstermektedir. Bu münasebetle bize uzun izahat veren sıtkı Bey şunları söylemek» tediri “ — Admerika'da, Almanya'da ve Fransa'da bülün profesörler ve fen adamları #senelerdenberl atom meselesini halletmek — için uğraşıyorlar. Fakat bu — mesele