18 Mart 1933 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

18 Mart 1933 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

. Hergün Cenevre Konferansı Dağılırsa ! * Cenevre'de toplanan silâhları bırakma konferansı aylardan beri altmış millet arasında bir anlaş- ma tesisine çalışıyor. Fakat her biri yalnız kendini düşündüğü ve silâhları bırakmıya yalnız kendisini sağlama bağla- mak suretile rıza gösterdiği için, şimdiye kadar müsbet bir netice elde edilemedi. Nihayet meclis bu hafta son dövresine — girdi. Dağılmak ve bütün — milletleri — silâhlanmakta serbest birakmak - tehlikesi baş gösterdi. Bunun Üzerine İngiliz Başvekili, Fransız Başvekilini de alarak Cenevreye koştu. Şimdi orada belli başlı devlet adamla- mnı kandırmıya çalışıyor. Fakat bir netice elde edebi- mesi pek varit görünmüyor. Çünkü: Almanya, şimdi ber vakitten rziyade diğer milletlerle müsavi nisbette silâhlanmakta israr edi- yor. “Silâhları bırakmıya razı olabilmem için ya siz de silâb- larınızı benim dereceme indirin, yahut müsaadae edin ben sizin derecenize — çıkayım,, diyor ve derhal bir karı iyor. Konfe- disşini serbest sayacağını ilân ediyor. Almanyanın bu istediği kabul edilmezse, © vakit Milletler ce- miyetinden çekilmesi, ve silâhları bırakmak — için verdikleri sözü tutmıyan devletlere karşı onun da Versay muahedesinin kendisine yüklediği yükleri atması muhte- meldir. Yani, Almanya derhal silâhlanmıya başlayacaktır. Son Alman hâdiselerinden pirelenen Fransa, — Almanyanın arzusunu kabule yanaşmıyor. Halbuki Fransa olmadıkça, si- lâhları bırakmıya karar verilmesi mümkün değildir. İngiltere iki tarafın arasını bulmuya çalış yar. Şimdilik, hiç olmazsa, ya beş sene İiçin bir Mmütareke İmzalanmasını ve yahut timdiye kadar kabul edilon esar- ların imza edilerek tatbik olun- masını teklif etmeyi düşünüyor. Halbuki Cenevrede bir am- laşmıya mani olan birçok sebap- ler daha vardr. Lehistan korku içindedir. Böy- le bir zamanda silâhları bırakmı- ya razı olması varit değildir. Rusya silâhların tamamen b- rakılması teklifi kabul edilme- dikçe Milletler cemiyetinin kara- Tına uymak fikrinde değildir. Japonya, Mületler cemiyetim den çekilmiştir. Amerika, Silâhları bırakma konferansının vereceği kararlara uymaya mecbur değildir. Hulâsa Silâhları bırakma kon- Feransının hiç bir şey yapmaksı- zın dağılması mukaddoı 60 millet silâhları bırakmak için bir karar vermeden dağılır- larsa netice ne olacaktır. İşte asıl mühim mesele budur: Görünlüşe göre bu netice, bir zamandanberi bütün cihan içinde için için kaynayan harp tehlike- sinl artlıracak ve yakınlaştıra- taktır. Almanyanın silâhlanmıya başlaması karşısında Fransa ve Lehistan tabü eli kolu bağlı bir Vaziyet ılıııyıuklırdıın' Zaten devletler birbirlerine Mlâhlarının — uçlarımı göstermiye başlamışlardır. Japonya Milletler cemiyetin- den aldğı Adalarda donanması- t toplamıştır. Amerika bu Adaların üstün- de 140 sefinesi ile manevralar Yapmıya hazırlanmaktadır. Hulâsa vaziyet şüphe ve er- dişe uyandıracak kadar teblikeli şekle girmiştir. Cenevre konferansının dağı- THası, tahmin edilemiyecek tehli- keler dağura bilir, Öyle tabil hâdiseler vardırki bize çok basit görünür. Halbuki — böyle basit — gözüken hüdiseleri İyice tetkik edecek olur- sake Bazan çok faydalı dersler- almak mümkündür. Hâdiseleri tetkik etmiye alışınız. 'SON TELGRAF HABERLERİ Bir Kaynana Gelinini Boğarak Öldürdü Bu Kadın Damadını da Öldürtmüştü DİYARIBEKİR, 18 (Husust) — Alipaşa mahalle- sinde bir evde oturan 50 yaşında dul Bezo İsminde- ki kadın yüzüne pudra sürdüğü Feride ismindeki gelini ile kavga etmiş, komşuların müdabhalesi ile bu kavga yatıştırılmıştır. Gece herkes uyukuda iken ihtiyar Bezo yata: ğından kalkmış, uyumakta olan gitmiş, gelinin saçlarını boğazına Dil Anketi Halkın Alâkası Nazarı Dikkati 'Celbetti Ankara, 18 ( Husus! ) — Dil Anketine gösterilen büyük alâka nazarı dikkati celbetmiştir. Or- manlıcadan Türkçeye büyük bir karşılık — kılavuzunun — şimdiden hazrlanmasına karar verilmiştir. Maarif Vekili Reşit Galip Beyin riyaseti altında teşekkül edecek bir komisyon anket cevaplarını toplayıp sıralıyacak, diğer taraf- tan eski dil encümeninin zama- müoda hazırlanmış osmanlıcadan türkçeye lügat gözden geçirilerek 1000 - 1500 kelimelik bir kılavuz hazırlanacaktır. Tekaüt Maaşı Ankara, 18 (Hususl) — Mali- ye encümeni hükümetin teklifi Üzerine tekaüt | kanununun bir mâaddesini tefsir ederek başka memuriyetlerden müktesep hak- ları olmadığı takdirde Millet Meclisi birinci ve ikinci reisleri ile reis vekillerinin birinci dere- ee tekalt maaşı alamıyacak- larına karar vermiştir. Dahiliye Müsteşarlığı Ankara, 17 (Hususi) — Da- hiliye Müsteşarlığına Konya valisi Vehbi Bey tayin edilecektir, İzmir'de Zelzele | İzmir, 17 (Hususl ) — Dün şehrimizde hafif bir zolzele daha | oldu. —— kadını ya Bezo eniştesi için 20 yaşında ' gelinin yatağına dolayarak boğs Yunan Hâdiseleri İki Ordu Kumandanı Tev- kif Ediliyor Atina, 18 ( Husus! ) — Ht- hümet bütün büyük memurları değiştirmek kararındadır. Atina, 18 ( Hususl ) — Ordu kumandanlarından Jeneral Klades ve Kimisis tevkif edileceklerdir. Bunların — Plastiras - hareketine işlirak ettikleri anlaşılmıştır. Atina, 18 ( Hususl ) — Yunan eshamının sukut etmekte - olduğu Londradan bildirilmektedir, — Matmazel Tina Babasile Birlikte Geliyor Atina, 18 (Hususl ) — Artist M. Papasla kaçan Matmazel Ti. na'nın buraya sahte Ppasaportla geldiği — anlaşlamamış, - dilediği yere gitmesine mlüsaade edilmiş, Mle Tina da babasile birlikte İstanbula hareket etmiştir. M. Şor Atina'ya gittiği zaman kızına M. Papas'ın vaktile do. landırıcılık - cürmile takip edi. diğine dalr iki resml vesika göş- termiş, Matmazel Tina bu vesi- kaları görünce kendisini bekli- yen M. Papas'a babasile geri döneceğini bi'dirmiştir, M. Papas Atina gazetelerinde vaktile ya plan bu takibatın neticesinde men'i muhakeme kararı aldığını tavzih etmiştir. muş ve öldürmüş, sonra da kaçmıştır. Zabıta cinayetten haberdar olur lamış ve Adliyeye teslim etmiştir. imın - oğlu bayram da katildir. O da Haliti öldürmüş ve yedi mahküm edilmiş mek için Bayramı bu cinayete Bezo kadının teşvik ettiği anlaş İmıştır. heyecan uyandırmıştır. olmaz Bezo uk seneye bulunmaktadır. Dı::âını ııdu!t- Cinayet burada büyük bir Avcılar Kulübü Ankarada Bir Federasyon Yapılacak Ankara 18 (Hususi) — Am kara avcılar kulübünün senelik köngresi yapılmış, Ankarada bir aycılar — kulüpleri — federasyonu yapılmasına, bir avcılık talim yeri ile bir poligon tesis edilmesine karar — verilmiş, Dahiliye Vekili Şükrü Kaya Bey kulübün hami relaliğine, Aka Gündüz Bey de reisliğine seçilmişlerdir. Jeneral Plastiras Ankara, 18 (Hususi) — Je- neral Plastiras'ın memleketii geldiği hakkında resmi mahafilde hiçbir malümat yoktur. Maarif Vekilinin Tetkikleri Ankara, 18 (Hususi) — Maa- rif V Reşit Galip Bey dün yanında bazı zevat olduğu halde Balâ kazasına gitmiş, mektepleri teftiş etmiş ve mağaralarda tarih tetkikatı yapmştır. Konya Lisesinden Yetişenler Konya lisesinde yetişip te İs- tanbulda bulunanlar aralarında bir cemiyet yapmak için dün Halkevinde toplanmışlar, nizam- namelerini hazırlamışlar ve Sadi, Rauf, Tahsin, Suat, Himmet, Beşir ve Cemil Beylerden bir idare heyeti seçerek — çalışmıya başlamışlardır. Sözün Kısası Münderecatımızın çoklu- gundan dercedilememiş- tir. Y Mısır Tahvili Dün Çekildi Kaire, 17 (A. A.) — Yüzde 3 faiz ve ikramiyeli Mısır kredi fonsiye tahvillerinin 15 mart 933 tarihli keşidesinde : 1886 — tahvillerinden 51742, 1903 tahvillerinden 502570, 1911 tahvilleriaden 395881 numaralar ellişer bin frank kazanmıştır. Hava Postaları | |— Çok Rağbet Buldu | Ankara, 18 (Hususl) — Tay- yare seferleri dört gün sonra muntazam bir programa bağla- nacak, meclisten lâyiha çıkıncaya kadar yolulardan alınacak ücret Tayyare Coemiyetine ait olacak her yolcudan 35 lira Ücret alına- caktır. Seferler çok rağbet gör mektedir. Hükümet bunun için on dörder. yolcu alacak iki bü- yük tayyare daha almak fikride- dir. Ankara, Adana, Diyarıbekir seferleri de iki aya kadar bap layacaktır. Dün Ankaradan şehrimize tayyare ile 3 Hanım, iki erkek ve bir çocuk yolcu gelmiştir. Şehir Meclisi Şehir meclisi dün cuma olma- | &ına rağmen toplanarak mart devresinin son içtimamnı yapmıştır. içtimada çok hararetli münaka- şalar olmuş, — bilhassa Haseki hastanesine bir pavyon ilâvesi meselesi etrafında Vali Beyin noktai nazarı kabul edilmemiş, bu bastaneye 65 bin lira sarfila yeni bir paviyon yaptlmasına itti- fakla karar verilerek bütçe tesbit olunmuş ve. mart İçtimalarına mihayet verilmiştir. Ankaraya Giden Avukatlar Avukatların kazanç vergisi için Ankaraya giden heyot dön müştür. Heyet C. H. F. erkânile temas etmiş, baronun dileklerini anlatmış ve İâyihanın encümen- lerde müzakeresi esnasında ken- dilerinin çağırılıp dinleneceklerine dair söz almıştır. Üsküdar'da 'Kooperatif Üsküdar halkı mühim ve faydalı bir iş üzerinde teşebbi- se girişmişlerdir. Verilen — bir karara göre Üsküdarda — bir istihlâk kooperatifi teşkil edile- cektir. Kooperatife hemen her Üsküdarlı aza olabilecektir. Ko- operatif halka ucuz gıda mad- deleri, odun ve kömür tedarik edecektir. Kooperatifin resmen teşekkülü için alâkadar makam- lara da müracaatlar yapılmıştır. Bir Çay Ziyafeti İki koaser vermek üzere geb miş olan Rus tenoru Semirnof dün Londra otelinde İstanbul gazetecileri şerefine bir çay ver- miştir. Almanlar İmparatorluk Bayrağını Selâmladılar Şehrimizdeki Alman Konso- loshanesinde dün sabah merasim aa n z ” aalarını bildirmiş. İSTER İNAN İiİSTER İNANMA! Helyatılar Cemiyeti İdare Heyeti, helvaların fazla parlak görünmesi için, helvacıların Tüzumundan fazla glikor - küllandıklarını görmüş. Bütün helvacılara bir tamim geçerek, bundan böyle daha ax glikoz kullan- Üsim bildiğimiz helvalar yeker veya pekmezle ya- pılir. Gükoözla yapılan helve sıhbat İçin zarar ıdır. Böyle olduğu halde He'vacılar Cemiyetm'n bu itira- finn mazaran, helvacılar şeker yerine gikoz kullan- maktadırlar. Artık korkmaksızın he.'va yiyeb leceğimize: İSTER İNAN İSTER İNANMAL yapılmış ve binaya Hitler ve İm; eratorluk bayrakları çekilmiş- tir. Merasim esnasında konsolos bir nutuk söylemiş ve şiddetle alkışlanmıştır. — Bayrak — Alman Kolonisi taraf.ndan selâmlanmıştır Paraşutçu Kız Pareşıtla yere inmekte dünya zekorunu k rmış olan Romanyalı matmazel Smaranda — şehrimize | gelmiştir. Pazar günü memleke: | tine dönecektir.