23 Temmuz 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

23 Temmuz 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

Konferanslarda Türkiye | H Her konferansta olduğu gibi yapıcı teşebbüsleri umumi dikkati celbediyor Temps gazetesinin İstanbul mu- | habiri yazıyor: “ Bir çok konferanslarda oldu- gu gibi, Türkiye Londradaki iktı- sat konferansma da umumi dik- kati celbeden yapıcı teşebbüsleri ile iştirak etti, Mamafi şu noktayi işaret etme- lidir ki tarife ve maniala- rmın indirilmesi çarelerinin Lond- rada müzakeresi arifesinde, Türk lerin Ankaradaki Omeclisi Oba- zı malların (o resimlerini yüz- de beşten yüzde yü- ze kadar çıkaran yeni gümrük ka- nununu kabul etti. | Amerikanın teklifinin umumen kabulü ihtima- li karşısında bu bir tedbirdi. Za- ten ithalâtın daraltılması ve kon- tenjanteman sistemi dolayisile a- zalan gümrük varidatını koruma- ğı istihdaf ediyordu. Türkiyenin Londrada bir çok defalar müdafaa ettiği iki taraflı anlaşmalar tezi, Fransa, İtalya ve diğer memleketlerin tezlerile de uygun düşüyor. Londrada Türkiyenin en ziyade canını sıkan şey milli dövizlerin kıymetten düşürülmesi idi. Türki- zerine bugün saat 17 de Halkevin de, bu iş için yardımları beklenen kimselerin iştirakiyle o büyük bir toplanma yapılmıştır. Yüksek komisyonun reisi C. H. Fırkası kâtibi umumisi Recep B , toplantıyı açarak yüksek komisyo nun tespit ettiği ana fil ve hazırlık çerçevesini, kısa ve vazıh cümlelerle anlatmıştır. Recep Bey bu izahatında, Cüm buriyetin onuncu yılını kutlulama isini, âlemşümul ehemmiyetine lâ- lık bir şekilde, yapmak lüzumunu | tebaruz ettirmiştir. Türkiyede Cümhuriyet kuruluşu nün ve bu küruluştan geçen on yıl içinde yapılan büyük işlerin, memleketimizdeki | tesirleri ka- dar, Türk ırkının tarihteki rolü i- tibariyle de dünyanın dört köşe- sinde akisler bırakmış olduğuna ve bu bakımdan değeri olan kıymet ve ehemmiyetiyle kutlulamak va- | zifesine işaret etmiştir. | Recep Bey, yüksek komisyona bağlı olarak merkezde vekâletler- de ve vilâyetlerde çalışacak heyet lerle komitelerin teşekkül ve ça- lışma tarzlarını, kaza, nahiye ve köylerde de ayni tarzda komiteler yapılacağını, yedi sekiz aydan be ri vekâletlerde ve fırkada on yıl i çitrde başarılan işlerin geniş bir. hölâsasının tespiti ile de uğraşıl- makta olduğunu izah ettil son ze, bütün kutlulama işine hâkim olacak ana fikir! i yesine uygun ve hâdisenin ifade et tiği büyük mana ile mütenasip bir hacimde olacaktır. Yapılacak me- rasime, ordu, gençlik, mektepler, kasabalara ve mühim merkezlere çağırılacak köylülerle en az bir bu cuk milyon vatandaş iştirak ede cektir. Kutlulama bhâdisesi ve bu hâdi- | senin en büyük şehirlerden en kü- çük köylere kadar yapılması, se2- , hareketli, renkli, kek manalı “mayanlar açıkça anlatır bir tarzda olacaktır. 5 — Bu bayramda spor faaliyetleri | de esaslı bir yer tutacaktır. Anka- rada Türkiye birincilikleri için mü subakalar yapılacaktır. Recep Bey, maksada ermek için Yüksek komisyonun düsündüğü teşki- lât ve tertibatı hülâsa etmistir. Yük- sek komisyonda iş bölümü yapılmış ve © yardımcı azaların da iştirmkile altr ye filvaki parasını daima sağlam tutmağa çalışmaktadır. Cü; yet merkez bankasını tesi: le de uzak ve yakın bir atide altın esasını tesis etmek (fikrindedir. Türk dövüzinin sağlamlığı zahiri değildir. Zira para tedavülü ihtiya ca kâfi olmasa da mütevali enflas yonlarla maliyelerini zâfa o düşü- ren diğer memleketlerden üstün- dür. Diğer taraftan Türkiye için ağır bir yük teşkil eden harici borç ları, mühim mikdarda hafiflemiş- tir. Dahili borçları ise hemen he- men yok gibidir. Hariçle siyasi münasebetleri son derece şayanı memnuyettir. Türkiyenin Londra konferansı. na iştiraki sulh içinde ve umumi iktisadi kalkınmada diğer devlet- lerle teşriki mesaiye hazır olduğu- nu bir defa daha göstermiştir. kusu kapatmak için bir çok dev- letlerle ticaret mukaveleleri oak- tetmektedir.” komite teşkil edilmiştir. Bunlar: 1 — Konferans ve inşat, Z — Matbuat, 3 — Dekorasyon, 4 — Tenvir, tezyin ve merasim, 5 — Temsil, 6 — Radyo. Ayrıca inkılâp için çalışan ve Am- karada bulunan sanatkârlardan bu gün için bir marş yapmaları istenmiş- Toplanma üç saal sürmüş ve mevzu lar üzerinde faydalı fikirler tenti e- dilmiştir. Komiteler yarından itibaren faali. yete geçeceklerdir. Yardımcı komitelar ANKARA, 22 (Telefonla) — Yük sek Komisyona yardımcı komite ola- rak şu zevattan mürekkep heyetler seçilmiştir: Konferans ve inşat komitesi: Ha- san Reşit, Reşat, Mümtaz, Cevdet Na- suhi, Aydozlu Sait, Şevket Mehmet Ali, Mitat Refet, Enver Behnan, Beh Beyi Matbuat komitesi: Hakkı Tarık, Mecdi Sadreddin, Aka Gündüz, Naşit Hakkı, Neşet Halil ve Behçet Kemal Beyler. Dekorasyon komitesi: İsmail Hak- kı, Ahmet Rüştü, Hakkı, o Mahmut, Vedat Nedim, Hayrullah, Malik, Şi- nasi , Sabit, Burhan Ümit ve Ra- sih Beyler. Tenvir, tezyin ve merasim komile- si: Ankara Valisi Nevzat Bey, Apti Paşa, Demir İbrahim, Demir Ali, Dr. Şuayip, Rahmi, Salâhaddin, Adli ve Salih Beyler. Temsil komütesi: Reşat Nuri, İb- mirrefik Ahmet Nuri, İbrahim Necmi, Halil Vedat, Enis Behiç, Servet $e- fik, Nahit Sarı, Yaşar Nabi, Radyo İçomilesi: — Hrki Posta telgraf Umum Müdürü Fahri, Mühendis Mazhar, Şevket Süreyya, Hilmi Malik Beyler. Aftan kimler istifade edemiyecek ANKARA, 21 — Cumhuriyetin onun- c yaldönümü munasebetile ilân edilecek | İtalya - e dostluğu İ nü niyetini ispat ediyor ve İtalyanın Kü- © Büyük uçuşlar Balbo filosu Nevyorktan hareket etmek üzere.. NEVYORK, 22 A.A. — Balbo ile 39 tayyare zabiti dün sabah Wachinğton”- verilen büyük bir kabul resmine iştirak ettiler. NEVYORK, 22 A.A. nin alkışları arasında Balbo ile 96 ari daşı Nevyork'un bazlıra caddelerinden otomobillerle geçmişler, Belediye bine- sma gitmişlerdir. Orada Belediye reisi bir nutuk söylemiş, tayyarecilere birer madalya ile birer meşin inket hediye et- miştir. İntizamı 1,500 polis temin edi. yordu. Bir büdise olmamıştır. Balbo'ya gümüş hediye ROMA, 22 A.A. — Jencral Balbo, faşist fırkası reisi M. Strace'n ği bir telgrafta Salt Lake madencilerinin 50 librelik gümüş hediye ettiklerini bil. Jeneral bu hediyeyi madenciler tara fından İtalyan olmak gururile yapıldığı. nı gözönüne getirerek kabul etmiştir. Balbo hediyeyi Roma'ya hayır cemi. yetlerine verilmek üzere göndermiştir. M. Strace bu parayı Ferrara hayır ce- imiyetlerinin emrine verdirmislir. Mattern yoluna devam ediyor NOME, (Alaska) 22 A-A. — Anadyr' den 600 millik bir uçuş yaparak gelmiş olan Mattern, dünya etrafındaki seyaha- beklemektedir. O da mı düştü? DAKAR, 22 A.A. — Kücük bir tayya- re ile Atlas denizini cenuntan Pernam- bouc istikamet geçmek üzere per- şembe günü Dakar'dan hareket eden Alman tayyareci Wirtachafi'ten henüz bir haber akmamamıştır. Postan tayyaresi FLAT, (Alaska) 22 A.A. — Tayya- reci Je Örcssin, Willy Post'un tayyare- sinin yere inerken zedelenmiş olan per- yenesinin yerine yeni bir pervane getir. ELAT, (Alaska) 22 A.Â. — Mahalli #aat ile 7,30 da Pont yoluna devam et- mek üzere uctu. FAİRBANKS, 22 A.A. — Buraya mahalli saat ile 10,42 'de inen | Post, 17,45 de Edmonton istikametinde uçtu. NEVYORK, 22 A.A. — Tayyareci Post şimalı Amerika'ya gitmek üzere saat 10,41 de Kanada'daki Edmonton". dan havalanmıştır. Düşen tayyare Torpitolar artık aramak- tan vaz geçtiler ATİNA, 22 A.A. — Yunan torpidosu Italyan deniz tayyaresimi artık aramak. tan vazgeçmiştir. ROMA, 22 A.A. — Falero'dan Ro- dos'n 18 temmuzda giden deniz tayyare sinden hiç bir haber al Tayyare iki yolcusu ve 4 tayfası ile tamamen mabvolmuş telâkki ediliyor. m ea Almanlar eski müstemle- keleri unutmiyorlar BERLİN, 22 AA. — Nimal ee ki denizaşırı müstemlekelerine kavuş- mak lüzumunu hatırlatmak için yapılan müstemleke sersisi dün Berlin'de açık #maşter. Berlin belediye reisi Almanya i- çin müstemlekelerini geri almanın ikte. ehemmiyetli sat cihetinden ne kadar ol duğunu süylemeliğ.. 5 PARİS 22 AA. — Temps gazetesi günün yazısında İtalya - Romanya dost- hak munhedesimin altı ay uzatılmasından bahsetmektedir. Gazete M, Titulesco'nun (tedbirli ve ciddi siyasetini methediyor. Dörtler mec lisi havası içinde iki memleketin dostluk misakını uzatmaları, her iki tarafın hüs- çük İtilâf tarafından acık bir kapı bulun durmağa dikkat ettiğini gösteriyor. Gazete, Fransa, diyor, muahedelere ri- ayeti teahhüt eden ve kolaylıkla tecdit edilmiş olan bu misaktan ancak memnu. niyet duyabilir ve Kücük Hülâf devlet. lerinden Fransız kabinesinde PARİS, 22 A.A. — Havas Ajamam- dan: Kabine, reisicümhur Lebrun'üm ri- yasetinde 16,30 dan 19 a kadar toplan muştar. M. Daladisr umumi vaziyet hakkında M. Paul Boncsur'un, beynelmilel usul- lere söre alâkadar devletlerin tasvibin- den sonra katileşecek olan mühim siyasi hareketlerle harici vaziyet hakkındaki izahatlarını dinlemiştir. a Alman gençliği teşkilâtı DANZİG, 22 A.A. — Pat Ajansmdan: Alman gençliği teşkilât dağılmağa karar vermiştir. genç azalar hücum lata- larma, daha yaşlılar milli sosyalist fer. kasın almacıktır. Amerikalı doktorlar Fran- Bu pm M. Mussolini başvekilliği, dahiliye, harbiye korporasyon- lar nazırlıldarını ve hava işleri nazır ve lim uhdesine toplamış bulunmakta. ERE Litvanya nazırı Roma'da ROMA, 22 A.A. — Başvekil, Litvan- ya hariciye nazırı M. Zammis şerefine bir ziyafet vertüstir, Nazır Acerbo, müiş- teyar Swih ve bircek çahuiyötler de ziyafete hazı; bulunmesle” sız kaplıcalarında NEVYORK, 22 A.A, — 38 Amerikalı doktor Fransa kaplıçalarını ziyaret et mek üzere ile Fayetle vapuruna binmiş- lerdir. Bunların arasında Amerika Mu- sevi tababet cemiyeti reisi ile Frans kaplıçalarında tetkikat yapmak istiyen bir takım Musevi doktorlar bulunmakta. dır. Bu seyahat Amerikalı doktorlar e yaptıkları üçüncü MİLLİYET, PAZAR 25 TEMMUZ 1933 ARİCİ HABERLER Atina suikastı Biri yüksek rütbeli iki zabit tevkif edildi ATİNA, 22 A.A. — Gazetelerin bil. dirdiklerine göre M. Venizelos'a karşı suikastan mazmun olam birisi yüksek ü ki zabit hakkında tevkif müzek- “ATINA, 23 M. Venizelos hükümet gazetelerinde mesredilen haheri tekzip iie kabul ötnediğini imei ve: «— Mevzum bahsolan si yasi bir cinayet değil, hukaku umumiye ye karsı irtikâp edilen bir cürümdür.” demi i 5 Amerikada iş Roosevelt ile patronlar arasında bir mukavele VAŞİNGTON, 22 A.A. — Relsicüm- bur M. Roosevelt tarafndan imzalanan ihtiyari umumi iş kanunu pa M. Rooseveli arasında bir nevi mukave- le mahiyetindedir. Bu kanuna göre pat- ronlar, 3I Ağustostan 31 Kânmmmevvel 1983 e kadar şu şartlara uymağı kabul etmiştir; 1 — 14 yaşından aşağı çocuk çalıştır rılmıyacaletır. 2 — 14 yaşından 16 yaşına kadar ço- cukların is günü azsmi 3 saat olaçaktır 3 — Memurlar haftada azami 40 sa- at çalışacaklardır. 4 — Fabrika işcilerinin haftalık me saisi 35 saati secmiyecektir. $ — Hiç bir sebep ile işçiler günde 8 saatten fazla çalışmıyacaklardır. & — Mağazaların açık duracakları 29 atler haftada 52 saatten fazla olmryacak tır, 7 — Ücretli memurar için haftada 12 dolardan 15 dolara. İşçiler için 14 dolar olacaktır. Bundan başka patronlar mallarını | tommuzdaki fintlerden fazlasına | satma- mağı ve fazla kâr yapmamağı teahhüt etmektedirler. Bu is kanunu, sonradan bir başkasile deyiştirilebilecektir. Buna da sanayiciler yapacak ve Reisicümhur imzalayacaktır. M. Mihalokopulos ATİNA, 22 — Hükümet mehafilin- den alınan habere göre, sabık Hariciye sazını M. Mibalakopular'un balk fke #ma iltihak icin Mi halakopulos'un bu husustaki la Karer keti henüz malüm değildir. eğin De Chamberun için agre- . man istenecek PARIS, 22 A.A. — Havas Ajansı teb ediyor: Münhal bulunan diploması vazifeleri- münhasıran hariciye nezareti memur- ın tayin edilecekleri ve âyanda M. Roma sefaretine tayini artık mevzuu bahis olamıyacağı malüm ise de “Romada M. de Jowvenel ve Tokyoda M. Demartele nazırlar meclisince kimlerin a tayin edilmiş oldukları bilinmemek şayilara göre Fransanın Ankara sefiri de Chambrunun İtalya hükümetinin ve hariciye mezareti ecnehi memleketlerde di Fransrz manrı servisi şefi M. Dila için de Japonya hükümetinin agremanı iste- mecektir. Macar Başvekil Romaya gidiyor Ludendorff'un gazetesi BERLİN, 22 A.A. — Eski Alman or- duları erkâm harp ikinci reisi tarafından neşredilen Ludendortf Volkswarte gaze tesi üç ay müddetle tatil edilmiştir. ——öe Şiddetli bir yangın BUENOS AİRES, 22 A.A. — Rio Se. In Plata'da çok büyük bir yanğın çıkmış tar. Burada bulunan büyük Gicari antre- poların hepsi bütün bütüne yanmak teh İikesi karştamda kalmıştır. —— « İspanya Sovyetleri tanıyor NE 22 A.A. — Kabinenin ge- perşembe toplantısında Sovyet mii İni ilikin, kama olması resmen bildirilecektir Cumhuriyet vapurunun maki- nası bozuldu İNEBOLU, 22 (A. A.) — Denizyolları İşletmesi Müdürlüğüne ait olup dün limanımıza gelmiş olan Cümhuriyet vapuranun makinesi bozulmuş, bu gece Kerempe açıklarında kalmıştır. Gemi bu sabah li- mana avdet etmiştir. İstanbuldan hareket etmiş olan Eğe ve Kızılır. mak vapurlarını beklemektedir. Çivril felâketzedelerine yardım ANKARA, 22 (A. A.) — Denizlinin Çivril kazasında zelzeleder müteessir olanlara Hilâliahmer Cemiyeti tarafından ilk ve acele yar- dım olarak 300 lira ve bugün de 5 bin lira ve 150 çadır gönderilmiş tir. Cemiyet, yardım işlerine nezaret için felâket yerine | hususi br müfettiş göndermiştir. Âli iktisat meclisinin içtimaına nihayet verilecektir ANKARA, 22 (Telefonla) — Âli İktısat Meclisi bugün heyetin- mumiye halinde toplanarak İş kanunu ile meclisin teşkilâtı etrafında alâkadar komisyonların hazırladıkları raporları müzekere eylemiştir. Meclis pazartesi günü ormanl arımızdan istifade çarelerini göste ren rapora do müzakere edecek ve ayni gün içtimaina nihayet oşrecel tir. 13 yaşında bir çocuk 60 yaşında bir adamı bıçakla yaraladı IZMİR, 22 (Milliyet) — Aydında iki çocuğun kavgasına karışan 60 yaşında Mustafa Ef. kavgacılardan 13 yaşında Mehmet tarafından biçakla kalbinden yaralanmıştır. Mustafa Ef. kavgaya tuluşan diğer çocuğun babasıdır. İzmirde bir zabitimiz kaza neticesinde boğuldu İZMİR, 22 (Milliyet) — Bir yelkenli kayıkla deniz spora yapan tayyare yüzbaşısı Zeki ve mülâzim Baki Beylerin sandalları e Yenikal: önünde devrilmiştir. Kazazedelerden yüzbaşı Zeki B. kurtarılmış ise de Bâki dalgalar arasında kaybolmaştur. Cesedi aranmaktadır. İzmir liman ve rıhtım şirketleri İZMİR, 22 (Milliyet) — Nakit İşleri Müdürü Sırrı Bey burada Li man Şirketile rıhtımın tevhidi ve bir İdareiinhisariye altında © idaresi şeklinin esaslarını hazırlamaktadır. Sırri ve Avni Beyler buna dair ve- kâlete bir rapor vereceklerdir. Tevhit işi yakında yapılacaktır. T.D.T. Cemiyetinin umumi merkez heyeti dün toplandı ISTANBUL, 22 A.A. — Türk dili tet-| vesaikin “ihzarı için icepeden kararları kik cemiyeti umumi kâtipliğinden: ittihaz eylemiştir. Osmanlıcadan — türkçeye. karşılıklar | | Maarif vekâleti müfettislerinden Ali klavuzunun bir sn evvel çıkarılması ve umumi merkez heyetinin yaz tatilinden evvel çalışmalarına devam etmesi cemiye Gin hami reisi Gazi Mustafa Kemal Haz- çalışmalara tahsis edilmisti Umumi merkez heyetinin Istanbulda bulunan azaları bugün umumi kâtip Kendini kurtaramadı! Ebulıslah vapurunun Kızkulesi önünde kayla sini my tima 25 temmuz 933 salı günü saat 14 tahlis ameliyesi müşkülâtla cere- yan etmektedir. Mamafi vapuru bugün olmazsa yarım kurtarılabi- leceği ümit edilmektedir. Tahlis ücreti vapur o kurtulduktan sonra Lindberg CARTWRİCHİ 22 A.A. — Lindbergh ile karısı Groeland'a uçtular. Vagner ihtifali e 22 A.A. — Volt Ajan vapurun kurtarmıya çalışan Sezar tahlisiyesinin de ka- raya oturduğu dün şayi olmuşsa da, bunun doğru olmadığı anlaşıl- mıştır. Avusturyaya bir propa- pe avci mr, hududun e yar irlerdir. v etmesinden tfal hususi bir ehemmiyet ve parlaklık almıştır. Başvekil M. Hitler birinci devreye da- hil bütün konserlerde hazır bulunacak- tır. Bir Alman başvekilinin Wagner ih- tifalinde bulunması ilk defa olarak | gö- rülmektedir. Muhtelif Alman hükümetleri bu kon- serlere gitmek için bilet alabilecek vazi- yette olmıyan değerli gençlere dağıtıl- yek ürere birçok bilet tedarik etmişler- yeni Milletler Cemiyeti misakı- mın himayesinde ve tcahhüdünde bulu- nan Avusturya'nın istiklaline ve budut- larının emniyetine karşı yapılan bu pro- pağanda taarruzundan dolayı büyük bir infinl vardır. Kabine derhal Almanya'ya karşı protesto çekmiştir. Berlindeki Yahudi ajansı BERLİN, 22 A.A. — Yakudi Ajan sinm Berlindeki merkezini polis kapat müşter