23 Temmuz 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

23 Temmuz 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

Patates meselesinde hava oyununa müsaade edemeyiz Gazetelerde okuyoruz: tihanızı tahrik etmesin, | etmeyiniz. Çünkü: Bu işle uğraşan İstanbuldaki patates aralarında bir anlaşma yapımış- lar: Patates fistlerini düşürmemek ve halkı kolayca istismar etmek içim... Yani bu adamlar müstahsilin, köylü” nün elinden patatesi 20 paraya, 30 para- ya alacaklar, Türkiye halkına - artık in 10 kuruşa mı, Patates, yüksek snf olduğu kadar halk sınıfının da o müşterek (gıdasıdır. Yani kuşkonmaz, bıldırcın eti, Karaku- İnk: suyu gibi yalnız müreffeh sınıfın gıdasından madut değildir. Yani pala- tes, Şişilinin, Ayazpaşanm, Taksimin yüksek konforu haiz apartımanları- nın emaye havagazı fırınlarında ken disine yer bulduğu kadar; Edirneka- pıdaki, | Kocamustafapaşadaki o çökük çatılı kulubelerin marsk kokusu neş reden mangalları üstündeki yamrı- yumru tencerelerde de mevki almış- tar, Karanlık sokakta karmanyolacı yolunuzu keser, kamasını çıkarır, “Pa ran: sökül!” der. Bu işte matazarrır olan bir ferttir. Kezalik bir hersiz, damdan dama atlıyarak, yahut kapı- nıza maymuncuk uydurarak evinize ikte hafif pahada ağır ele ge ç iği bir kısım eşyanızı çalar; bu işte de zarar gören bir evdir. Ferdin gibi görünen bu zarar, ha- kikatte cemiyetindir ve cemiyetin ol- duğu içindir ki, devletin adli, inzi- bati teşkilâtı derhal müdahale eder. * Zengininden fakirine kadar koca ci zaruriyesile oyna bir hırsız veya karmanyolacının filinden ne farkı vardır?. Birizisi cebinizden, diğeri rızkmızdan çalmaktan başka... Akşam rakı sofrasında bol tere- yağlı ince francala dilimi üstüne ka- İm bir tabaka havyar süren bir ada- mın havyar fiatinin 16 lira oluşundan şikâyeti haksızdır; ona pekalâ ya beyaz peynirle iktifa etmesini, yahut lüks bir gıda olan havyar den şikâyet etmemesini ihtar edebiliriz. Sonra akide şekerini beğenmiye- rek früiglâse yiyen ve fiatinin pahah | oluşundan şikâyet eden insanı da il- zam etmek kabildir. Lâkin patates, havyar değildir, balıkyumurtası de- ğildir, früişlâse değildir. Ait olduğu merciin bu iş üstünde ciddi bir tetkik yapmasını, ve halkın müşterek gıdası olan bu madde üstün de eğer hakikaten bir hava oyunu oynanıyorsa derhal müessir müdaha- lede bulunulmasını talep etmek hak- kımız ve vazifemizdir. Salâhattin ENİS Kalp sektesinden Karagümrükte oturan 55 yaşların da Mediha Hanım ekmek almak üze- re sokağa çıkmış ve üzerine gelerek kalp sektesinden ölmüştür. Yatak örtülerini tutuşturdu Tıbbıadii dairesinde müşahede al- unda bulunan İhsan yatakodasındaki örtüleri tutuşturmuşan da söndürül- müştür, ye Sandal devrilince Balatta oturan Mustafa Efendi ve 42 nci mektep hademesi Emine ve kr- 8 Memnune Hanımlar Beykozda san dalla gezerlerken sandal devrilmiştir. İçindekiler kurtarılmıştır. a ç a İİ Avusturya Akademisinden 50 kişi geliyor Avusturya akademi azsisından ve pro- Sesörlerden 50 kişilik bir grup yarın kon- vansiyonel treni ile Viyanadan şehrimi- se geleceklerdir. Seyyahlar tenezzüih i- çin iki gün şehrimizde kalacak - (İş Bankasından alnan cetveldir) 22 TEMMUZ 1933 Akşam Fiatları İstikrazlar İstikraz dahili 97,50 $ Elektrik 1933 İstilrazı $3.— $ Tramvay Şark d. yolları 235 £ Tünel D. Mavahhide 5350 | Rıhtm Gümrükler 375 Saydi mahi || sep Ae mii Se Kalı T, sakeriye 10 İ Mümessil Sergide pavyonlar Bitirilmek üzeredir. Bu sene sergi pek parlak olacak 1 ağustosta Galatasaray lisesinde açı” i Mallar Sergisine büyük mik- yasda iştirak eden müesseseler pavyon- İarını bitirmek üzeredirler. Bu sene ser- giye iştirak edecek olan firmalar ara sında biri dekorasyon ve diğeri de vit- rin birinciliği olmak üzere iki müsabaka yapılacaktır. Bu müsabakaların birincile- rine gayet kıymettar birer vazo verile- cektir. Bu münasebetle ik Girmaler dekor ve vitrinlerini biribirlerine göster. meden yapmaktadırlar. Geçen sene ya- pılan dekorasyon birinciiği müsabakasın da yerli mallar pazarı kazanmıştı. Sü- mer Bank bu sene de birinciliği muhafa- za için sergide işgal gayet muaz- zam pavyonunun tanzimi ve çok ebem- miyet veremektedir. Zımğal şirketi de Galatasaray Bisesi bah çesinde kücük küçük evlerden mürek- kep ufak bir mahalle halinde muazzam bir pavyon vücude getirmektedir. Bütün müesseseler pavyonculuktn digerlerin den aşağı kalmamak için çalışmaktadır. lar. Bu sene mektebin muhtelif sokak- lara acılan altı kapısından istifade ede cektir. Sergide bu sene de halkın ve kü- çüklerin eğlenebilmeleri için bir Luna Park ve bir de #azino bulunacaktır. Heyeti tertibiye buyün toplanacakt.rı Yunanistanın tütün ihraç ettiği memleketler Yunanistan, istatistiklerinde (muhte lif memeketlere) serlevhası altında tü- ün il ği memleketlerin nereleri olduğunu tesbit etmistir. Yunanistan'ın tütün ihraç ettiği bu muhtelif memleket- lerin Çin, Cemubi Amerika, Süriye, İs- tonya, Cezayer, Arjantin olduğu anla- şalmıştar. Odanın bir anketi a Meb Gare gelenin levhaların şirket, şerik komisyoncu ve saire gi- bi tahirler lığı görülmektedir. kerler çıkarılmıya başlanacaktır. Bu su retle ay sonunda piyasanm şeker ihtiya- cı karşılanmış olacaktır. Uşak fabrikası da 10 - 15 güne kadar yeni sene şeker istihsalâtma başlıyacak: tır. gün uzatılmıştır. Ihsan Rifat Bey Osmanlı Bankası heyeti iştirak eden Borsa komiseri İhsan Rifat B. Londra'dan avdet etmiştir. Adanadan alınan buğday Ziraat z Bankası, Adana mıntakasından şimdiye kadar 600 bin okka buğday se- Küçük bankalar Bankaların asrari sermayelerini bulun eden bültüm, 5 ağuslosta meriyete gire cektir. Bundan dolayı, muayyen mikdar dn sermaye temini için bazı küçük bam- kaların birlesmekte oldukları anlaşılmak tadır. Adapazarı Ticaret Bankasının ser- mayesini tezyit edeceği söyleniyor. Bir ilki ecnebi bankanın da faaliyetle rini tatil edecekleri haber verilmekte dir. Yılanları kim satın alıyor? Çekmece'den Tevfik EK. isminde bir dedi. | ler. Bunları tutmak kolay, bu sıcaklar- da beslemek güçtür, rica ederim, kim İ bunları alacaksa oraya götüreyim!z Ayni zat ofise de müracaat etmiştir. Tavuk fiatları Tavuk fiatlerinin yükseldiğinden şikâ- başlamış! yetler yapılmıya tur. Liman tarifesi 3,60 1525 * Şarkım, ceza Ri Şir. bariye ÇEK FİATLARI Prağ Viyana Madrit Liman Tarife Komisyonu, bugün top- lanacak liman tahmil ve tahliye ve san- cak ve remörkör tarifelerini tesbit ede- cekti. 23 temmuz bayram tatili münase- betile hu içtima tehir edilmiştir. Kahve çekme makinesi çekme dermek istediğini bildirmiştir. Ihlamur ihracatı ve Kk gk e Bn mar il tr. Bizim Ma için her noktai nazardan : vaziyette bulunduğumuz nazarı dikkate neki bu maddenin ihracatır m tezyit için tetkikat yapılmaktadır. Ali iktisat meclisine gidenler ; m toplanan Al İktisat Mecli- Ankaradan yl SN Yeni mahsul fındık Vilâyette Altı çocuklu Annelere nekadar ikramiye verilecek? Bir gazete altı çocuklu annelere ikrami ye verilmesi için emir geldigini yazmıştır Halbuki ikramiye verilmesi kanun iktiz asından olup bir kaç seneden beri veril. mektedir. Bu sene devlet bütçesine bü husus i- çin 7,000 ira konmuştur. çer ibi annelere ellişer lira ikramiye verilmek, 7,000 lira ile in memlekette 140 kadar altı çocuklu anneye ikramiye ve. rilebilecektir. Bağcılık konferansı Ziraat Odası namma Necatı Bey, Top- | çularda bağcılara bir konferans verecek. | Fatih malmüdürlüğü Fatih malmüdürlüğü binası Darülfü. | nuna verildiğinden malmüdürlük kısmen defterdarlığa taşınmıştır. ii Ziraat Vekili gelmedi Bir gazete perşembe günü Ziraat Ve- kili Muhlis Bey şehrimize geldiğini yaz #nış ise de doğru değildir. 10 - 23 temmuz bayramı Bugün 10 (23 temmuz bayramıdır. Daireler kapalıdır. Himayei Etfal rozet- leri dağıtılacaktır. Gümrüklerde İki bin defter sigara kâğıdı Cuma günü İskenderiyeye hareket eden Ankara v: İn İzmire uğra: | dığı zaman, dün, gümrük muhafaza memurları tarafından yapılan arama- 'da baş tarafta safra kumları içine giz | lenmiş 2 bin defter kaçak sigara kâğı- miktar esrar bulunmuştur. olduğu anlaşılan am- barcı Kahraman Ef, tevkif edilmiştir. Bu kaçak maddelerin, İskenderiye” den getirilerek burada karaya çıkar lamamış olduğu anlaşılmıştır. Antrepo buhranı yok Son haftalarda tüccar fazla mal getirilmesi yüzünden antrepo buhranı başgöstermişti. Gümrük Başmüdürü Seyfi B. bize, bunun doğru olmadığı- nı, bekleme yerinde dolu bir tek mav- na kalmadığını ve Beşiktaş antrepo- larında 45 mavnalık eşya almıya mü- li sait yer bulunduğunu söylemiştir. Mahkemelerde | teşhir edilecektir. Sergide mücessem Maarifte Onuncu yıl! Program komisyonu dün toplandı, sergi yapılacak Cümhuriyetin onuncu yıldönümü- ne tesadüf eden 29 teşrinievvelde ya- pılacak merasim programını tespit et mek üzere teşekkül eden o komisyon dün belediyede Hâmit Beyin riyase- tinde üçüncü içtimamı yapmıştır. An- karada toplanan büyük komisyonun vereceği direktif ve esaslar beklen- mektedir. Programda inkılâp propagandarı ve reklâm birinci işgal edecektir. Maarif Müdürlüğü bu hususta ge- niş bir program © hazırlamaktadır. Cömhuriyetin ilânından (beri geçen on sene içinde maarifte yapılan ısla- hatı ve vücude getirilen eserler çok canlı bir sergi halinde © Halkevinde şekilde bir çok tarih ve hâdirelerin izah ve tasviri bulunacaktır. Lehli alete dönüyor Şehrimizde misafir bulunan Lehli talebe AÂsârmtika ve Askeri mü- zeleri, Çinili köşkü, gezmişlerdir. Oğ- leden sonra da Floryaya gitmişlerdir. Lehli telebe burün memleketlerine döneceklerdir. Fazla elektrik | De lerin fazla elektrik sarfettikleri anlaşılmıştır. Fazla elele irik yakan mekteplerin tenviriye mas- rafları mektep basmuallimlerine öde- | tülecektir. Umum müdürü geldi Bursaya gitmiş olan Emniyet U- mum Müdürü Tevfik Hâdi Bey gel- Emniyet iş ve Emniyet Müdürlüğüne giderek Ez ai Müdürü Fehmi Beyle görüş- müştür. « Tevfik Hâdi Bey tetkikat ile meş- gul olmaktadır. k Bir gazete, müteferrikada yapılan teftişte bir memurun işten çıkarıldığı” mı yazıyordu. Böyle bir şey yoktur. Bursa şakileri Bursa şakilerini hâmil Cümhuriyet vapuru, bugün zevalde limanımıza gelecektir. Vapur, İnebolu civarında küçük bir ârıza delayısile yolda gecik miştir. Bir şahide tehdit mektubu o İMeteMehmedin muhakemesinde tevkif edilen bir şahit tahliye edildi tehdit mektubu aldığını söylemiştir. . Bundan sonra Mele içeri, maktulün kardesi Mehmet Ali de mab- kemeye bir istide vererek 10,000 ire | Bundan sonra iddia makâmmı işgal eden Kâşif Bey iddiasını serdederek Me- tenin 448 inci made ile. m sını, Nikonun tehdit ile ifadesini inin 6sas cürme İlinin verasetini ispat etmesine ve Niko- nun tahliyesine karar vermiştir. Unkapanındaki hırsızlık Unkapanında bir yece demir parmak- kıklarmı kırarak Zeynep Hanımın evine giren ve çaldıkl ve az aş vi met, Kürt Hüseyin, ve İbrahimin muha: kemelerine dün İkinci ceza mahkemesin de a Mevkufen muhakeme edilen suçlular cürümlerini inkâr etmişlerdir. Mahake- mede dinlenen şahitlerde mühim bir $€y söylememişlerdir. Muhakeme diğer $0- hütlerin ve yakalanan eşyanın celbi için başka güne N Mevkuf 'da gayri mevkuf muhakeme edilmek üzere serbest bıra- kılmışlardır. Beyanname dağıtanlar Bir mayısta beyanname dağıtarak ko- münistlik propağandası yapmaktan suç- lu Mehmet oğlu Besim, İbiş, Hulüsi, stafa, Osman, Ramazan vo Manmtafa e sağarine SA imei” caza | gin silâh attığını, havaya sıktığı kurg hanımın muhakemelerine dün dokurun- <u ihtisas mahkemesinde bakılmış, hep» bakılmışt Evraka nazaran kavga bir kadın kıs- kançlığı yüzünden çıkmıştır. İsmet Hanım isminde bir kadının şoför Reşütla arkadaşlık ettiğini İsmet Hanı min zevcine ihbar etmekten çıkmıştır. Enver Burhanettinle Haydarm kendilerine tecavüz ettiğini, istimdat i- isabet un İarın nasısa ederek öldü da davacıların sözlerini teyit etmişlerdir. Maznun vekilleri müdafa sahidi göster mişlerdir. İ Muhakeme gerek bunların, gerek di. | ğer hukuku umumiye şahitlerinin celbi için başka güne bırakılmıştır. 18 aya mahkümiyet Kaçak kumaşla yakalanıp muhafaza | memurlarına 21 lira rüşvet teklif eden Yunanlı Simon 8 inci ihtisas mahkeme- since 18 ay hapse mahküm edilmiştir. İngiliz kaptanı hakkında karar yarın İngiliz bandıralı Baktriya vapurunda derdest edilen kaçak müskirat ve tıbbi cezadan dolayı vapur kaptanı Mr. Çaris ve kaçak içkileri satın almakla maznun Mehmet Ali EF. nin 8 inci ihtisas mah- edilmi; Ef, mü Mir, Çarls'in müdafaası da avukatı tara- fından yapılmıştır. Karar Otefhim edil mek üzere muhakeme yarma kalmıştır. Kaçak ipekli İngiliz bandıralı Mihlâ vapurunun & makinisti Yunanlı İstrati, Kabataş sahiline çıkarken gümrük muhafaza me- tarafmdan üstü aranmış ve be- Belediyede Fırınlar Asri ölumlar" bırakılacak, üst tarafı kapatılacak Belediye şehrimizdeki fırınların ade- dimi tahdit etmeğe karar vermiştir. Bu hususta tetkikat yapılmaktadır. Tahdit- te asri ve fenni tesisatı haiz olanlar na- zarı dikkate alınacaktır. Fırınlar tahdit edildikten sonra sıhhi şernite daha iyi bakılabilecek ve ekmek lerin murakahası kolaylaşmış olacaktır. Yeniden farm açmak istiyenlere semti Belediye tayin edecek ve sermaye hak- kında da asgöri bir hat tesbit edilecek tir. Şehir meelisi teşrinievvelde içtima edince bu mesele görüşülecek ve bir ka- Tara bağlanacaktır. Ayasofyadaki kahve Belediye Ayasofya camii avlusundaki | kahveyi seyyahlara karşı çirkin manza- | ra arzediyor, diye kapatmıştı. Bunun ü- zerine de kahve sahibi Şurayı Devlete müracaat etmişti. Öğrendiğimize göre Şurayı Devlet bu hususta kararım ver- miş ve Belediyeyi salâhiyetli bulmuştur. Başka yerlerin otomobilleri Beiediye memurları dün sehrin muh- telif semtlerinde otomobilleri ani olarak mühleti 15 gündür. Birçoklarının bu müddeti yeçirdikleri halde plika alma- dıkları anlaşılmıştır. Bu gibiler cezalan- dırlacaktır, Nekadar ihtiyaç var? Belediye şubelere bir tamim göndere rek önümüzdek kışa devredlen teshin vesaiti kalıp kalmadığını, ihtiyacın ne kadar olduğunu sormuştur. Zeynep Kâmil hastahanesi yarın açılıyor Üsküdar Zeynep Kâmil hastahanesinin. | parası olsa köşkünü tamir eder, bo- lıdır. Zeynep Kâmil hastahanesi Üskü- darda büyük bir ihtiyaca cevap olacak- bır. Ekmek fiatları İstanbul Belediyesinden: Termmu- zun on dokuzuncu çarşamba günün- den itibaren ekmek yedi / buçuk ve francala on iki kuruştur. ———— a ——— Zabıtai ahlâkıye merkez memurluğu 'üğü zabıtaahlâki- ye merkez memu- ru Küzim B. ken- di arzumu ile kaüt edilmiştir. Yerine — Hukuk Fakültesi mezunla- rmdan © Mazhar Bey tayin edilmiş- tir. Mazhar Bey yan kesicilik kısmına 3a bakacaktır. Galatasarayın antrenörü Antrenör dün İngiltereden şehrimize geldi, işe başlıyor Galatasaray kulübü uzun zaman danberi İngiltereden bir antrenör getirtmek için uğraşmakta idi. İlk zamanlar İngilterede bulunan Ta- rık Sabur Beye Alek Cekson ile ko- nuşması için direktif © verilmişti. Sonra bu adamın hususi ahvalin- Çamı devirmeli mi, dikmeli mi?., , Çam ağacının hayat rini iyi tetkik eder: meselâ armut ağacından, kiroz o ağacından, erik ağacından fazla olduğunu görü. rüz. Darbımesellere kadar gircn çam dan başka ağaç hatırlamıyorum. Bu- unla çam devirmek diye mecazi ma- nada bir de fiil çatmışız.... Eski çam- ların bardak olduğunu Bilmiyen kal. dı mi?.. Dünkü gazeteler bize çam ağacına dair yeni bir haber verdi: “Erenköy ve civarındaki bazı köşk- lerde çam ağaçlarının tahrip edildiği, ağaçlara muxullat kurtların te- mizlenmiyerek çamların bakımsız be rakıldığı belediye zabıtası tarafından görülerek bu höşklerin sahiplerinin isimleri tespit edilmiştir. “Bu listeler üzerine ağaçlarına bak- mıyanlardan ceza alınmasının kanu- — imhânları sıkıfıkı araştırmakta- ar Evet! Ağacına bakmıyor diye ceza alacaklar... Ama çocuğuna, karısma bakmazsa cezm istiyen yoktur. Ben bu haberin gerçek olup olma- dığım bilmi; Lâkin eğer ger- çekse İstanbul bahçelerinde bir tek çam ağacı kalmıyacağma ve dikilmi- yeceğine kalıbımı basarım. Yabu! Bir taraftan mekteplerimiz- de çocuklarımızı cezasız okutmak ve terbiye etmek usulünü tesise çalışıyo- ruz, öte iarafta belediye hususi bah- çelerdeki ağaçlara üşen kurtları te- mizletmedi diye ceza almanın yolu- nu arar. Bu ne garip tezattır. Kü- çüklere ceza vermiyen insani pedage- jiye büyükler lâyık değil mi Erenköy ve civarmdaki köşklerin ne halde oldukları bu listeyi yapan- lar görmüyorlar mı?.. Âlemin, dünyar yı saran bu buhran sırasında çam a- ğacmı temizletmiye verecek (parası ve sarfedecek zamanı mı var? Eğer daki tesi- bun yar. Eğer belediye bu çamların ha- rap olmamasını istiyorsa kendisi a- dam tutar, çamları temizletir. Vaktile “İtfaiyeye yangın haber ve rilir de itfaiye geldiği zaman yangın sönmüş bulunursa 25 lira ceza alına- cakmış,, diye bir şayia çıkardılar. Bu yüzden yangın başlangıçları o haber verilmedi ve yangınlar büyüdü idi. Sonra belediye bu rivayeti ilânla tas hiha mecbur oldu... Şimdi de bu ceza rivayeti çıkınca ölem başıma belâ olup ceza vermiye sebep olan çam ağaçlarını bir yolunu v FELEK 47 tamirden çıktı 58 numaralı vapura çarpan Şirket hayriyenin 47 vapuru, tar mirden çıkmış ve dün seferlerini yap mıya başlamıştır. bunun üzerine başka bir antrenö: aranmıya başlanmıştır. Nihayet bugün şehrimizde bulu nan Padifut ile mutabık kalınmış ve getirtilmiştir. Antrenör Galata saraylılar tarafından karşılanmış- tır. Yeni antrenöre muvaffakıyet temenni ederiz.