23 Temmuz 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 5

23 Temmuz 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 5

Daha yaza Mevsime göre yazdayız ama hakikatte haziranda ve “Hut burc” undayız! (Başı 1 inci sahifede) mühim bir meseledir. Hava tahmini işlerinde fenni usâller haricinde, me- menfaat temin eden köylü sınıflarından bazı tecrübeli kimsele- rin de mütalealarmdan istifade edile- bilir, Meselâ yazm bulutsuz havada yıl- dızlar sararır gibi bir hal alırsa, yakm da fırtma zuhur edeceğine işarettir. Yıldızların mutattan çok büyük gö- rünmeleri havanm değişeceğini bildi- rir. Yazın, hava bulutsuzken ufukta şimşekler görünmesi havanın iyi ola» cağma, ve kışın görülen şimşekler de kar ve fırtmaya alârnettir. Kışın poyraz veya yıldız rüzgürile başlıyan bir kırağı, soğuğun pek sert olacağına işarettir. Yağmurlu bir kı- sı ekseriya kuru bir bahar takip eder. Kuru bir kıştan sonra, gelen bahar da rütubetli olur ve bazan yaza ka- dar havalar bep bu halde devam e- der, Sabahleyin kargaların bağrışmala- rı havanın iyi olacağıma işarettir. Ya- zan, arıların kovan etrafında pek ay- rılmamaları, boraya alâmet sayılır. Güneş battıktan sonra, sineklerin u çuşmaları da iyi havaya işarettir. Si- neklerin ısırmaları da bora alâmeti sayılır. Güneş battıktan sonra, sineklerin u çuşmaları da iyi havaya işarettir. Kur bağaların mutattan fazla ötüşmeleri yağmuru bildirir. İzzet Beye, eskilerin meteoroloji ile meşgul olup olmadıklarını sorduk. Şu cevabı verdi: — Cev hâdiseleri çok eskidenberi tetkik edilmektedir. Eskiler (o kendi memleketleri dahilinde iyi ve (o fena havaları kaydederlerdi. Her yerde, gerek kara ve gerek denizde sayılı frtnalar tespit edilmiş, alâimisema- ler, rüzgârlar, ay ağılları, yıldız ağ- maları tetkik olunarak türlü türlü ah- kâm elde edilmiştir. Hattâ bir zamanlar, bu ahkâm ile amel edenler bile zuhur etmiştir. Bu işlerde astroloji yani yıldız il- minin de büyük hizmeti olmuştur. Na- sıl ki yalancı kimya ( (alehimie) den (ehimie) ilmi doğmuşsa, astrolojiden de astronomie bilgisi hâsıl olmuştur. Astronomie ilminin 3000 seneden faz- la bir mazisi vardır, Mevcut ilimlerin en eskisi budur. Hava ve takvim işle» merkand mektebi ile rasathanesinin muhitindeki mesai ve Uluğ Bey ove arkadaşlarının ve bilhassa Türk râsıt- larından Al Kuşçu ve seir Türk âlim- lerinin âsârı sırasında söylenebilir. Diyeceğim şu ki: Gerek meteorolo- ji, ve gerek astroloji işlerinde biz de | ar çok meşgul olmuşüz. Memleketi. | mizin muhitinde vukua gelen sayılı fırtmaları ve cevvi hâdiseleri / tespit etmişiz. Eski Beyoğlu rasathanesi, M. Kum- bari ve hocam Emil Lakuvan'ın him- metile 40 seneden fazla tetkikatta bu- lunmuş ve bir hayli eserler bırakmış- tır. Namlarını hayırla yadederim. M. Emil Lakuvan Beyoğlu rasatha- nesinde hesap yaparken ekseriya 4öy- le derdi: “Avec ces vent: dominant; il n'ya pas les moyens pour Constantinople.,, Yani “bu hâkim rüzgârlar varken İs- tanbul için vasati erkam yoktur.,, Se- nelerden beri yapılan © tecrübelerin mahsulü, hocamin sözüne kıymet ve- recek mahiyettedir. M. Lakuvan, İs- l tanbulun en fena rüzgârları, garp rüz- | gârlarıdır, derdi. Bu noktainazardan vasati kıymetlerden bir büküm çıkar- makta İstanbul için pek fayda görmi- yorum. Tarih sahibi Cevdet Paşa merhu- mun Bebekteki yalısında küçük bir sasat odası vardı. Bir müsa esnasında bana şun- ları söylemiş — İstanbulda yalnız sayılı furtna- ların zamanları mazbuttur. Yaz ve kışı yapan lodos ve poyraz rüzgârları- dır. Eski rical, dut ağacı yapraklan- dığı zaman kışlılılarını çıkarır, ve dut yapraklarını döktüğü zaman kışlıkla- rını giyerlerdi. Erbaayne büyük kıy- met verir ve âdeta bir rejim takip e- öerlerdi... Cevdet Paşa da bu sözlerile — Emil Lakuvan'ın mütaleasını tastik etmiş oluyordu. Bugün, yokluk içinde varlık tesisi : çalışan Fatin Bey biraderimizin himmetile Kandilli rasathanesi (de tedrici tekâmülle bir çok muvaffakı- yetier elde etmiştir. Fatin Beyin tet- kikatı da seleflerinin tetkikatını te- | yit eder mahiyette olduğumu tahmin ederim. — Havalardaki itteratarzlık hakkım da umumi mütalcanızı öğrenebilir mi- yiz? İzzet Bey bu sualimize cevaben de- — Yeryüzünde yaşıyanlar, hayatla- rını güneşe borçludurlar. o Hayat ve muhitimiz güneşin faaliyeti ile alâka- dardır. Astronomi ilminin b: cü tetkikatına göre güneş sathında si kün ve faaliyet devirleri ve bu devir- lerin arz üzerinde tesirleri o vardır. Vaktile güneşin harareti sâbit zanne- diliyordu. Halbuki son — tetkikat ile anlaşıldı ki bu yıldızın harareti de de- ğişmekte, vasati her on. bir senede bir defa, güneş sathında görülen lekeler artmaktadır. “Güneş sathında lekeler ve facule denilen beyaz şuleler görüldi manlarda sıcaklığı daha müessirdir. Asım meteorolojisi üzerinde güneş- ten maada, müessir olan diger ie ri ge sile hülâsa edebil di decektir. gelmedik! 1 — Panama kanalı açıldıktan son- ra Şimali Avrupa havasında tahavvül- ler vukua gelmiştir. 2 — Arzın mahrekile semavi Hat- tüstüvanm tekatu noktasna (Bahar noktası (Point vernal) denir. Bu noktanın her sene (50) saniye kacar geriye gittiği ve neticede mev- simlerin ahengini değiştirdiği muhak- kaktır. 3 — Yeryüzündeki bazı radiotion' lar da arzm meteorolojisi üzerinde müessir olmaktadır. Meşhur Ruş jeoloğu ve tabiiyecisi Çehaçef'in (1812 - 1890) Bosphore namı altında bir kitabı vardır. Rus â- limi, bu kitabında İstanbulun tabii ah valinden ve meteorolojisinden bahse- der. Bu kitapta okuduğuma göre Süveyş kanalı açılmazdan evvel | Babrisefit havzası şimdiki kadar mutedil değil- di. Bunun gibi son zamanlarda (1904 - 1914) açılmış olan 80 kilometre u- zunluğundaki Panama kanalı da At- lântik denizinin sularile Ocean Paci- figue dediğimiz büyük bahrimuhit su- larını birleştirmiştir. O suretle ki fi- zikte Hydrostatiğve dediğimiz mayi- lerin muvazene kanunu mucibince her iki denizin suları seviye yapmak üze- re bir taraftan diger tarafa akıtmak- tadır. Arzın deveranmdan dolayı Meksi- ka körfezinde teşekkül eden ve sicak olarak Avrupanın şimaline doğru a- kan ve bütün İngiltere ve Norveç sa- hillerinin iskân kabiliyetini temin e- den meşhur Golf stream yani körfez akıntısının suları da zikrettiğim ka- nalın açılmasından beri hararetlerinin bir miktarını kaybettiğinden Avrupa- nm şimalini eskisi derecesinde ııta- mamaktadır. Bu sularla temas eden havayinesimi de hararetinden bir mik tarını kaybettiği için Kutup tarafların dan gelen buzlu bulutların hamulesini gözmeğe kifayet edemediğini (Osca- nografi) âlimleri bildirmektedir. Ne- tcede arzettiğim sevahilin cevviyatın- da vukua gelen bu tahavvüller dola- yısile o memleketler muhitinde şimdi. hava hâ- Kutpun bu- gelince; bu noktanm vaziyeti zaten itibari olan mevsimlerin şeraitini ta- dilde mühim bir amildir. Bir keru ihezkür noktaim geri ha- reketi Milâttan 130 sene v5 anla” slneter. Başhen tesirleri: yerini değişti: bin de bir devritam Bundan 6000 sene evvel Kutup Yıldızı simaldeki Dragon dedi grapunun bir yıldızı idi. sonra (Syre) dediğimiz bir en parlağı olan Vega yıldızı olmasi ba ve bu tahavvül devam edecektir. B) Bu hareket neticesinde 13000 sene sonra arzın m şimdiki vazi- yetinin mütenazırı vaziyet almış olacağından mevsimler de tahavvül edecektir. Nitekim tedricen de tahavvül etmektedir. Bugün şimalde de bahar ile yaz en uzun mevsim olduğu halde bunlar külliyen maküs olacak ve bu- na mukabil cenubi nısıf krürede sonba- har ile kış kısalmış olacaktır. Şimdi şöyle bir düşünelim: Bahar noktası senede 50 saniye gerilemesi yüzünden 20 asırda 27 derece kadar yani takriben bir burç miktarı geri- İemi; Bunun heticesi şu oluyor ki arz güneş etrafındaki (o hareketinde meselâ martta Koç (Hamil) burcuna girerek Nevruz olduğunu zannettiği- | miz halde hakikatte daha biz 27 dere- ce gerideyiz. Açıkçası henüz Balık (Hut) burcundayız! Bir de bugünü düşünelim: Vâkıa temmuzun 22 sindeyiz ama burçlara nazaran da henüz haziran içinde bu- lunduğumuzu da hatırlamalıyız. Ra- diatino'ların tesirlerine gelince; arz heyetiumumiyesile ciheti o muayyen bir mıknatıs gibidir. Yeryüzünde ©- lektriki, şuai bir çok radiation faali- yetlerile atmosfer dahilinde İnitation ler vukua geldiği şüphesizdir. Binasnaleyh gerek günes ile ayın tesirleri ve gerek yer yüzüne beyaz, sarı, mavi, ..- ziyalar gönde- ren bazı yıldızların bu inşialarının te- siratmubtelifesi ve burada sayıp dö- n olmıyan daha bir cevvi esbap ve avamil her y şeraiti tadil | suretile hava muhiti dahilinde hoşumuza git- miyen bazı hâdiselere sebebiyet ver- dikleri ve bunun da ihtimal ki bugün- kü hayatımızın icabatından mütevellit bulunduğu kanaati üzerindeyim.,, Maarif vekili geldi. (Baz, 1 inci sahifede) kili B. ay başına kadar İstanbulda kalacak, islâhat komitasma riya- set ve diğer bazı işlere nezaret e- Dün edebiyat ve ilâhiyat fakül- telerinin nakil işi ile Cerrahpaşa- da inşa edilecek anfinin münaka- sa ve ihalesi yapılmıştır. Yeni in- saat ve nakil işlerine ay başından MİLLİYET PAZAR 2 KEMMUZ, 1933 Sökede Polis teşkilâtı Faaliyete başladı, bik çok eyi işler yaptı SÖKE, (Milliyet) — Sökemiz- de de bu sene polis teşkilâtı yeni- den ihdas edildi. Polis kadrosu şim dilik bir komiser iledört polis e- fendiden mürek- tir. 17 mart 933 cuma gününde Aydm Emniyet Müdürü Şükrü B. in ve yüzlerce hal > kın huzurunda ve #8 polis dairesi önün de şanlı bayrağı- Komiser Hayri B. mız çekildi. Po- lis teşkilâtı Söke Kaymakamı Sadı ve jandarma ku- mandanı yüzbaşı Muammer Beyle- rin müzaheretlerile derhal faaliye- te geçti ve vazifesine başladı. Ev- velemirde şehirde aleni bir surette kama, saldırma ve gibi si- | lâhlar alındı. Çarşıyı baştan başa istilâ eden ve halkı iz'aç eden di- | lenciler kaldırıldı. Külhanbeylik ve üşera kısmı ıslah edildi. Han, hamam, otel, pansiyon ve bekâr odası ve emsali yerlerde tahkikihü | viyet kanunu tatbik edildi. Bir çok yankesici, papelci, falcı ve niyetçi cürmümeshut halinde y. adliyeye teslim olundu. O tarihten bu tarihe kadar sirkat vakası kay. dedilmedi. Genç çocukların kahvehaneler. de ve umumi mahallerde gezmele- ri menolundu. Şehirde batakhana halini almış ve dört tarafa hastalık aşılıyan bir kaç randevu evi ile mülâkathaneler kanun dairesinde seddedildi. Şehrimiz zabıtası me- e sevkederek yukarıda sayı- "a lan işleri nahiyelerde de tatbik et- Üç yolcuyu öldürdüler AKCEDAĞ — Vi bağlı elmalı köyünde feci bir öze ke | br lenmiştir. Köy aktı Orman Ağa yanda Ba İ rr ve gelini olduğu halde lerine dönerken Sürgü çayı eğilime bi bir pönuya düğürülmüşlerdi. Cinayet pek feci olmuş, pusuyu kuranlar hor üç vel- | cuyu öldürdükten sonra Ozman ad ayrıca bıçaklarla “da Cinayet yerine gidenler bir | de şahidi Atılan kurşunlarla Ezeli delik deşik olarak ölen gelin Hanımın iki aylık yavruya hiç bir kurşun isabet etmemiş, bu süt yelimi yavrucuk her tarafından kanlar sızan anacığının meme sini emer bir vaziyette görülmüştür. Vak'a duylur duyulmaz Viranşehir nahiyesi müdürü Mustafa Bey bizzat ta- kibata başlamış ve kısa bir zaman zar- funda katilleri tesbit ve derdest etmiştir. Bu rm srmn olmalı köyünde Kezer oğuk | İbrahim, Mehmet, Nuri, İbra hir, Hicr, kara Mehmet ve Mamodur, İtiraflarına göre cinayetin sebebi eski bir kin meselesidir. Katiller Kezer oğul- larından Hacı isminde bir adamın vakti- le Osman ağanm tahrik ve yn © dürüldüğünü ve bu oni eski kis nin intikamını almak için işlediklerini söylemişlerdir. > Bir düğün evinde on üç yaralı İzmire tabi Sultanhizarda bir düğün evinde eski bir dargınlık yüzünden kan- lr bir hâdise olmus ve 13 kişi ağır ve ha- fif surette yaralanmıştır. Hâdise şudur: Sultanhisarın Eskihi- sar köyünde Ali isminde bir genç evle niyor ve bu münasebetle yaptığı Me ne bir çok arkadaşlarını ve köyün ileri gelenlerini davet ediyar, Düğünde bulunanlardan ve evlenen Alinin akrabasından Hacı Hasan oğlu Mehmet ile Ali oğlu Mehmedin araları ötedenberi hir kız meselesi » günde karşılaşın- çalmış. biribirlerile kin alevlenmis, Hasan oğlu Meh- tu Mehmede çifte ile endaht Çifteden çıkan saçma on üç ki- şiyi yaralamıştır. Etrafa dağılan sacmalar Alo oğlu Meh medin göğsünde mühim “bir yara açmış Leylekler hastalık mı getiriyor? Bu sen: Adana ve havalisine gelen leyleklerden bir çoklarının ötede beride öldükleri görülmekte ve bunlarm bir hastalık o getirdikleri | anlaşılmaktadır. Çift olarak yaşayan ve beraber seyahat eden leyleklerden bir çiftin dişisi topcu kışlası arkasındaki tarlalardan birinde ölü olarak görülmüştür. Dişisinin ölme sine rağmen erkek İeyieğin günlerden. beri ölü dişinin etrafından ayrılmadığı ve arasıra on» yaklaırık kok'ar gibi hareketlerde bulunluğu hayretle ve prk Kuşadasından İhracat Şehrin mükemmel bir is- keleye çok ihtiyacı var AYDIN (Milliyet) — Vilâyetin Ku- şadasile iktisadi ve cari münasebeti gün geçtikçe ilerlemekte ve genişlemek tedir, Geçen sene Kuş adasında Aydın mah- #ulâtndan 4 buçuk milyon okka zeytin- yakı, 6000 sığır hayvan ihraç edilmişti. ke meralarında otlıyan kasaplık sü- völerin mühim bir kısmı da Kuşadasın- dan İstanbula gönderilmiştir. Bugünlerde Sökeye bir Türk ticaret- hanesinin memurları 4,5 kuruş bakla, 2,5 kuruş arpa ve 4 kuruş yulaf alarak Kuş siatand Maltaya gönderiyorlar, bu arpaların Maltadan e Biyasa sma gönderildiğini öğrendim. Bu suret- le Söke müstahsillerinin eline İzmir sa- taş fintlerinden fazla para geçiyor. Mapa Kuşadasına bağlıyan yol maa- lesef çok bozuktur. Bu yolun Söke ile Lı köprüsünden Germencige kadar olan kuçmn bam yerlerinin ardan evel op” Mlmltanmankiliyosi yapıdır” yi batak ei ai döşeme yaptırılabilirse kışm â- rızasız olarak bu yolda gidiş geliş temin edilmiş olur. Bu Slam kıştan evvel bitirilmesine ça- lışılıyor, çünkü bugün Aydın gaz ve benzin ihtiyacını da Kuşmdasından te min ediyor. Bir ecnebi kumpanyası Ku- yadasmda gaz depoları yapmak üzere “Yan iücene Kaşadasmn iskelesi ok ınız Lüccar mum iskelesi ol- mamasından şikâyetçidir. Mevcut iske- lenin denize pur ve mavunaların yanaşmasını dileyor- lar ki, Kuşadası a aya sadi inkişafını temin eden bu i; de alâ olacağını ümit ederiz. mmm Sökede fırtına SÖKE (Milliyet) — Bir haftadan be- ri mütemadiyen esen kuvvetli Poyraz gittikçe şiğdetlenmiz, furtuna halini al. mıştır, Bir çok evlerden ve yüksek bina- lardan kiremitleri uçur uçurmuştur. Aydında alyan e cinsi buğday i bıraktığı görülmüştür. ia ryan 28 val tohum atan bir rençber kaldırdığı haramdan 1075 çuval buğday almış- . Sökede güzel bir maç SÖKE (Milliyet) — Söke “CHF. aze klübü e gününde Aydı- ia, ini terk ha le ve hattâ seksen yaşındaki ihtiyar | nenelerimizde deyneklerini ellerine al- li Koşa futbol RR ez meydanlığa gelmişerdir. büyük heyecanla başla, dadı, Şökelilerin aleyhinde ara gol ile anl lerdir. Saat el Se veril- di ve aziz müsafirlerimize bir yemek zi- eml verildi. Yemekten sonra Fırka bi- tısı altnda gençlerimizi: Ns madıkları Milk ve Zeybek Do 4 gençler arasındaki samimiyeti bir kat daha takviye etti. Gece saat yirmi üçte halkın alkışları arasında Karabınsra ha roket etti. Kütahya çamlıcasında a. KUTAHYA, (Milliyet) — bye lisesi Kütahya er da kamp kurdu. Bu yıl çamlıcaya çok ziyaretçi geliyor. Şehre beş ki | lometre mesafede bulunan bu zen | gin çam korusunda bu yıl bir as- keri hastahane tesis edileceği, Ma arif Vekâleti sanatoryomunun da burada kurulacağı ulacağı işidilmektedir. Pehlivan gür güreş'eri KUTAHYA, (Milliyet) — Cu- ma günü burada Musalla mevkiin de Halkevi menfaatine büyün peh livan güreşleri yapılacaktır. Vali Sahip Behiç Beyfendinin himaye- lerinde tertip edilen bu güreşe Türkiyenin tanınmış güç erleri ça ğırılmıştır. arasında Türkiye başpehlivanı Kara Ali ile Dinarlı Mehmet, Kara Ahmet, Na mık pehlivanlar da vardır. Birinci mükâfat 50 liradır, y —— Define meraklıları AYDIN, — Eski lee. Ta yaslı Osman Efendi tarafından Sarayiçi meli imi ki le istemiş ve kendisine müsaade olunarak arama a- meliyatına başlanılmıştır. gaz alna Kütahyada mahsul KUTAHTA, (Milliyet) — Sr- caklar başladı. Buğday, arpa mah sulleri çok iyi ve bol görünüyor. Her iki mahsul de geçen seneye nisbet'e 9; 25 - 40 bir fazladır o- luyor. Köylü Ziraat Bankasınm veni yıl için satım alma işine baş- | MEMLEKE TTEĞİ Jİktasat konferansının defn hazırlığı bitmek üzere.. Komisyonlar ellerindeki meseleleri pamuk ipliğine bağlamağa çalışıyorla: (Başı 1 inci sahifede) âzundır. Bu sebeple umum (cihan vaziyetinde pek büyük değişiklikler dıkça konferansı burada defnet- farzedebiliriz. Tasfiyenin bu ğı muhtelif komisyonların tâli komisyonların raporlarını beklemesin- den ileri geliyor. Konferans reisi 27 temmuzda toplanacak heyetiumumiye raporlarını tevdi tmesini istedi. Şimdi her taraf faaliyet içindedir. Raporlar kısmen hazır, kısmen hazırlanmak ü- z6re., Bunlara bir gözatmak konfe- ransın İ 2 hazirandanberi nasıl havan göstermek itibarile lerinden biri olan 1 numaralı ticari siyaset komisyonunun saporu. Bu komisyon yaptığı mütead- dit içtimalarda bilhassa şu iki mühim meselenin müzakeresile iştigal etmiş- ti: A — Eşya mübadelâtındaki tahdi- datın ilgası veya tahfifi, ecnebi döviz- lerinin İsi. B — Gümrük tarife siyaseti ve en ziyade mazharımüsaade millet usulü. Komisyon raporunda bu meselelerin bir neticeye bağlanabilmesi için bida- yeten para istikrarının hiç olmazsa bile mevcut bulunduğu nazariyesine istinat edildiğini, halbuki hâdisat bu nazariyenin doğru olmadığını ortaya çıkarınca bazı hükümetlerin, şanj ta- havvüllerini görerek, gerek tahdidat ve gerek döviz ve gerek tarife mese- lelerinde tam bir serbestiihareket mu- hafazasma karar verdiklerini, diger bazı heyetlerin de bir para istikrarı in hususunda gösterdikleri mesaiye rağmen itilâf husulünün kabil olma- dığını tasrih etmektedir. Mübadeleye karşı mevzu tahdida- tn doğrudan doğruya veya bilvasıta olsun, sür'atle ilgası lâzımgeleceğinde bütüm heyetler mutabektır. Maamafih bunlardan bazıları beynelmilel istihsa lât İanzim edilinciye kadar zirai mah- sulâla karşı mevzu - kontenjanların muhafazasında kuyuduihtiraziye ileri Bir kısım heyetler ise, bazı nevi tah didatm muhafaza veya yeniden ihda- ai, ihtisal ve satış arasında bir muva- zene tesisini temin için tanzim edilen proaramlara icra v biri oldağünü Şiar dirmüşlndiz. Karalayana yapılan muhtelif teklif şunlardır: vi— ; balta karşı mevzu olan tah. kiye asüllerin bilâkaydüşart ilgi ler ame akti suretile ithalât inlarile döviz tahdidatının ortadan ldırılması. 3 — Tahdidat tedbirleri hakkında Lir mütareke ilânı, Komisyon bunlardan başka ticare- tin normal şeraite ircamı temin zım- yında kaleme alınmış bir projenin de wüzakeresine başlamış (ise de daha bidayetinde para istikrarı meselesi ortaya çıkarılı için tetkikat mu- E ddimeden il gitmemiştir. Tarife siyaseti meselesinde de komisyon ay- müşkülât karşısında kalmış eee dört gözle bekliyor. Af- yon, çok az, evelki yılların beşte biri kadar bir şey, buna rağmen fiyat yok. Alıcı ve satıcı tereddüt içinde, devletin afyon teşkilâtı bu tereddüdü izale edecek. Son gün- lerde tiftik fiyatleri yükseldi. Ok kası 60 kuruş ediyor. Meşhur Kü- tahya vişnelerinin erme zamanı geldi. Şimdiden alıcılar görünü- yor. Henüz fiyat kararlaşmadı. İn hisar odasının likörlük mübayatı. na intizar yi Kütahyada ada Tise z KUTAHYA, (Milliyet) — Kü tahya orta mektebi önümüzdeki ders yılından itibaren liseye çevril di. Muhtelif teşekküller namma a - lâkadar makamlara teşekkür edil di. Maarif Vekâletinin bu lüyfü halkı çok sevindirdi. Bu meyanda Simav kazası ikmal mektebinin or taya çevrilmesi de memnuniyeti mucip oldu. lime Aydında incir vaziyeti iyi AYDIN, Çeliliysi) > Vilkyetimi. zin başlıca mahsul, a eler lerin vaziyeti de çok iyi Ra in- cirlerimizi şimdiden lee İz mir piyasasının vaziyetidir. İzmirde incir ticarethanelerinin alıcı ve satıcı simsarları ayni adamlardır. Bu, müs- tashsili çok zarara soktuğundan bu hale bir nihayet verilmesi incircilerin bugün başta gelen dilekleridir. Alâka- dar makamların buna şimdiden bir ça re Sem ve alâkadar olacak İarını tabii gös iz. Maamafih buna bulunacak en iyi çare satış kooperatif. lerinin tez elden kurulması ve hiç ol- mazsa her mıntakada bir kooperatif diriltilmesidir. dı yette de bütün heyetimurahhasala trifelerin tenzili hususunda mütabı 4“rünürken tatbik usülleri taharrisi de mühim ihtilâflar başgöstermi; İleri sürülen fikirler arasında Sel bn bütün devletler tarafından imz edilecek bir tek mukavelename ile t muni, iki taraflı ve mütekabiliyet ese sına müstenit mukavelelerle icrası - bu iki teklifin bir arada tatbiki sure tile ifası otrafında bir çok münakaş lar cereyan etmiş ve hiç bir fikir üz rinde tam bir İtilâf temini kabil ola mamıştır. En ziyade mazharımüsanc millet muamelesi düsturuna gelince Ekseriyet bunun hiç bir şarta muallâ olmıyarak gayrimahdut şekilde muh, fazasını ve ancak klâsik istisnaların aynen ipkasını müdafaa etmişlerse « — çok. heyeti olmakla beraber buhran zamanlarında temin edemiy ceğini ileri sürmüşlerdir. Maamafil yeniden kabulü istenilen ae ler susunda da fikirlerde tehalı Komisyon bu muhtelif teldilleri ete etra file tetkik için icap eden vakti bula mamıştır. Bu izahat ta gösteriyor ki, ticari k misyon bir çok müzakere ve münak: şalara rağmen müspet hiç bir netice ye vâsıl olmadan raporunu tanzim 23 ruretinde kalmıştır. Bu sebeple kon feransın bu teşkildeki le akim addedilebilir. Diger raporla hakkında malümat alındığı zaman n ticenin her madde hakkında ayni çıp laklığı ile kendini gösterdiği de görü lecektir. Maamafih bütün bu müzakereleri heyetimurahasalar üzerinde manevi büyük tesirleri olmuştur. b bütün etlerin iktısadi il hususundaki içtihat ve tema- yillari meydâna çıkmış ve herkes bu umumi himayecilik devrinde kendi si yasetinin ne kadar doğru olduğunu ce akametine sebebiyet vermiştir. Gilmrük mütarekesi LONDRA, 22 (A. A.) — Amerika heyetimurahhasası, İktisadi komisyo. na, mevcut olan gümrük mütarekesi bitince yerine yeniden başkası yapıl masını teferrüatile bildiren bir mek- sandeye mazhar devetler maddesinir tatbiki için yapılabilecek istisnalardar bahsedilmektedir. 'Komisyon Reisi M. Colijin bu mek: tubun konferans azalarına dağıtılaca ğını fakat konferansın bu toplantının. da münakaşaya konmıyacağını söyle” miştir, Aydında tütün AYDIN, (Milliyet) — Bu sene vi- lâyet tütün mahsulleri ekişi geçen se nelere ni.petle az olmasına rağmen mahsül iyi ve bereketlidir. Ayni za- manda istihsal masraflarının azalına- sından maliyet fiatleri de geçen sene ler kadar kabarmamışi İnhisar İdaresi çabuk davranarak piyasaya hâkim olur ve kumpanyala- rın uyuşma ve kapatma © oyunlara meydan verilmezse müstahsilin yüzü gülecek ve iki senedir vilâyetimizde azalan tütün ekişi gene eski halini bulacaktır. Aydında fazla pamuk ekildi AYDIN, (Milliyet) — Bu öene vi- lâyetimizde pamuk ekimi geçen sene ye nazaran 3 misli fazladır. Japonla- rın İzmirden pamuk almaları yüzün- den pamuk piyasada bu hafta 55 ku- ruşa kadar yükseldi. Ve stok mallar umumiyetle İzmire gönderilerek satıl. dı. Ekiş.fazla olmakla beraber pa- mukların vaziyeti de çok iyidir. Piya sa bugünkü mevkiini muhafaza eder. “ nelerdir zarar gören pamukçuları: muzın yüzü bu sene gülecek ve zarar- larını kapıyacaklardır. lella Aydında zeytin AYDIN, (Milliyet) e ede Me tahmin e *“Pakak havaların kurak zeytin. lerin yağ derecesi ke ve 6 milyon okka yağ elde edilmiştir. Bunun 4,5 milyon okkası Kuşada- sından Avrupaya ihraç edilmiş, yaran milyon okkası İzmire gönderilmiş vs bir milyon okkası dahilde sabuncular tarafından sarfedilmiş ve edilmekte dir. 33 kuruşa kadar yükselen piyasa bu hafta 29 kuruşa düşmüştür. Piya» sanın müsait gitmesi noksanı telâfi et- miş ve zeytincileri güldürmüştür. Yes ni sene mahsulü de çok iyidir. Şim- di çekirdek büyüklüğünde zeytin görülmektedir.