7 Mayıs 1934 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 6

7 Mayıs 1934 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 6

POLSTE Bir camii Soyacaklardı! Hırsız yakayı ele verdi Eyüpte Camiikebir müezzini Re şat Ef. dün akşam üzeri cami ci - varında bir adamın dolaşmakta ol duğunu görmüş ve bunun vaziye- tinden şüphelenmiştir. Akşam na- mazı kılınırken bu adam da camie girmiş ve bir daha görünmemiştir. Reşat Efendi namazdan sonra her kes camiden çıktığı sırada kapıda beklemiş, fakat şüphelendiği ada- mı görmemiştir. Reşat Efendi bu- nun savuşup gitmiş olduğuna bük mederek camiin kapısını kilitler- ken içeride bir gölge görmüştür, ve bir direğin arkasma gizlenmeye çalışan adamı yakalamıştır. Bu - nun Raif isminde birisi olduğu ve herkes gittikten sonra içeriden ha lı ve saire aşırmak üzere camie saklanmak istediği anlaşılmıştır. Zabıta tahkikata devam ediyor. 199 lirası çalındı Küçükpazarda Limoncu soka- ğında oturan seyyar pazarcı Kâ- zım, odasında İyurken Mustafa ve Salâhattin girerek 199 lirasını çal mışlardır. İkisi de yakalanmıştır. Kâgıthans yolunu kapadı Cuma günü mezbaha önünde bir kaza olmuştur. Mezbahanın tam karşında arzuhal taşı deni- len büyük bir kaya parçası var - dır. Bu kaya vesaiti nakliyenin geçmesine müsait olmadığı için vaktile dinamit patlatmak suretile parçalanmasına çalışılmış ve an - cak orta kısmı kırılarak iki taraf- ta kayanın uçları kalmıştır. Şimdi vapurlar bu iki taş parçasınm a » rasındaki boşluktan gelip geçmek tedirler. Evvelki gün içinde beş ” bin tuğla yüklü büyük bir kayık denizde su almaya başlamış ve yü kü de ağır olduğundan bu kaya - nın arasından geçerken karaya o- turup kalmıştır. DAVETLER Matbuat cemiyeti fevkalâ- *de bir içtima yapıyor İstanbul Matbuat cemiyetin - n: İstanbul Matbuat cemiyeti umü mi heyeti 14 Mayıs 1934 pazarte- si günü saat 13 te cemiyet merke- zinde fevkalâde olarak toplana- caktır. Muhterem azanın teşrifleri rica olunur. i © Ruznames 1 — Bina meselesi, Z — Tekaüt sandığı meselsei, Kongreye davet 11 Mayıs 934 tarihine müsadif »*ki cuma günü Cemiyeti tedrisiyei islâmiyenin kongresi ak tedileceğinden muhterem azanın yevmü mezkürda saat ikide Darüş şafakayı teşrifleri rica olunur. > Könlerans Halkevinden: 8 - 5 - 934 salı günü saat (18) de evimiz Cağal- oğlu merkez salonunda profesör Dr. Fahrettin Kerim beyefendi ta- rafından (Alkol ve melekâtı ruhi- ye) hakkında bir konferans veri - lecektir. Konferans serbesttir. — Milliyet'in tefrikası: 2 MAHKEMELERDE Komiser Mücip Beyin cinayette rolü var mı? Kumkapı cinayeti için müdafaalar ya- pıldı, mahkemenin 3-9-932 tarihinde Kumkapıda asker Nuri Efendinin ölümüne ait davanın muhakemseine dün Ağır cezada devam edilmiştir. Mahke me pek kalabalık olmuş, bu kala- balık içerisinde muhakemenin se- lâmetini temin için Ayasofya mer kezinden iki polis celbedilmiş - tir. Davanın suçluları eski komiser Mücip Beyle bekçi Adil ve vekil- | leri Sabri, Sadi Rıza ve Nuri Bey- ler mahkemeye müşkülâtla gire- bilmişlerdir. Dünkü muhakemede müdafaa yapılmıştır. Evvelâ vekil lerden Sadi Rıza Bey söz almıştır. Sadi Rıza Bey hülâsaten demiştir ki: Maktul asker Nuri Kurban is minden bir zattan sigarasını yak- mak istemiş, Kurban ateşi olma - dığmı söylyeince küfür ederek bı- çağmı çekip üzerine hücum etmiş, Kurban kaçmış, o kovalamaya baş Jamış, bu vaziyette kendilerine bek çi Adil rastlamış, karanlıkta bir kişinin kaçtığını, diğerinin elinde bıçak onu kovaladığını görünce bıçaklı adama dur demiş, Nuri dur mayınca tabancasını çekmiş, iha - fe kasdile havaya iki el atmış, fa- kat çıkan kurşunlardan biri Nuri ye rastlamıştır. Vak'a budur. Nu ri de hastahaneye giderken: — Beni Kumkapı bekçileri vur du. demiştir. Vak'a mahallinde bulunan kur şun kovanJarı He maktulün cese- dinde bulunan kurşunların bekçi Adil Efendinin tabancasına ait ol duğu anlaşılmıştır. Bekçi de hava ya iki el silâh attığını itiraf etmek tedir. Her ne kadar Hüseyin minde bir adam asker Nuriyi Mü cip Beyin vurduğunu söylemiş ise de bu şahitliğin yalan olduğu di- ger şahitliklerle anlaşılmıştır. Mad di delilleri bu kadar âşikâr olan bir davaya Mücip Beyin isminin nasıl karıştırıldığını anlıyamıyo - rura, Vaziyet sarihtir. Morg ra - porları, şahitlikler, bekçi Adil Ef. i meydandadır. Mücip Be te zerrece alâkası yoktur. Beraatini talep ederim. demiştir. Sabri Bey de Sadi Rıza Beyin müdafaatına iştirak ettiğini söyle- miştir, Bunun üzerine davacı vekili kal karak otopside maktulün cesedin den kurşun çıkmadığını söylemiş - tir, Sabri Bey Morgun mevcut ya- | raların 8 milimetre kutrunda bir kurşun tarafından açılrığı tesbit edildiği cevabını vermiş, davacı vekili bu cevaba da: — Polis tabancası kurşunları dinin vekili Nuri Bey müdafaası- nı yapmış, maktulün bekçiye bı - çakla hücum ettiğini, bekçinin hem kendisini, hem de bir başka Tanıdığım Casuslar (Meli. Knokaert'in hatıraları ) Tercüme eden: evindeki fazla (o yatak takımlarını kaldırtmış, boş odaları eşyasız bı- rakmıştı. Binaenaleyh zabite evin- de kendisine münasip bir oda ol- madığı cevabını ve an za- biti evi gezeceğini ( söyledi tabii de evi istemiye istemiye gezdirdi. Düşman zabiti yatak odasını pek beğendi ve (Rou İers) şehri gibi berbat bir kasaba- da kalacağı muayyen müddet zar- fında bu odada yatıp kalkacağını ev sahibine haber verdi. Zavallı (Frans Moris) in hidde- tinden sanki dili tutulmuştu. Alman zabiti: — Emirberim yarım saate kadar bavullarımla gelecek. Odayı hazır- laması için lâzımgelen | kolaylığı gösteriniz! emrini verdikten sonra çekilip gitti. (Frans) bir iskemleye oturdu ve başını elleri arasına alarak yeis ve hiddeti arasında düşünmeğe başla- ir müddet sonra kararını ver- AHMET CEMALEDDİN ni verdikten sonra birahanesinin yolunu tuttu. İlk tesadüf ettiği kim seler şişe yıkayan amele kızlardı, kendilerine: — Bir zabit benim yatak odamı elimden aldı. Göreyim sizi kızlar yarın sabah erkenden biraz gürül. tülü çalışınız da zabit efendi sabah uykusunda pek tatlı rüyalar sin! emrini verdi. Kızlar ş ler. Bu emir biraz da kendi istek- lerine tevafuk ediyordu. Ertesi sa-| bah erkenden binbaşı efendinin ya tak odası altında müthiş bir gürül- tüdür koptu. Kızl lâtife ediyorlar, niyorlar; şişeleri yorlardı. Bu gürültüye diğer amele de karıştı. Ahırdaki atlar bile bu umumi neşeye lâkayt kalamıyarak kişnediler. Binbaşı efendi yatak o- kararı bekleniyor | adamın nefsini müdafaa vaziye - tinde kaldığını söylemiş, bu mü - dafaa kabul edilmediği takdirde hâdisenin nihayet tedbirsizlikle ölüme sebep olabileceği noktası- nı müdafa ederek bu suçun da af kanununun şümulü dairesinden bu lunduğundan takibatın devamına mahal olmadığına karar verilmesi ni istemiştir. Muhakeme kararın tefhimi için 14 Mayısa bırakılmıştır. Kardeş katili Şaban Ayvansaraydaki evlerinde yen gesi ile kavga ederek kardeşi Şa banı öldürmekten suçlu sandaler Cemil evvelce cereyan eden mu - hakemesi neticesinde 18 sene hap se mahküm olmuştu. Temyiz bu davayı muhtelif noktalardan boz- muş, ilin nakzen muhakeme- si başlamak üzere iken de Adliye yangını olmuş ve bu dosya tama- men yanmıştır. Cemil hakkında yangından son ra yeniden hazırlık tahkikatı ya - pılmış, dava yenilenmiş ve dün a ğir ceza mahkemesinde davaya yeni baştan başlanmıştır. Cemil mahkemede: — Şaban benim kardeşimdir. Kardeş kardeşi öldürür mü, yen < gem, kız kardeşim, ağabeyim tam beş kişi üzerine çullandılar. Şaban beni altına aldı, kafama tekme, yumruk vuruyordu. Kendimi kay betmişim.. Ne olduğunu bilmiyo - rum, Gözümü açtığım zaman ken dimi hapishanede buldum. demiş- tir. Dün çağırılan şahitlerin gelme diği anlaşılmış, yalnız annesi .şa- hit olarak dinlenmiş, bittabil!Cemi lin lehine şahitlik yapmış, uha keme başka güne bırakılmıştır, Yeni ölçüleri kullanmıyanlar Yeni ölçüler ve tartılar kapunu İ nun tatbikından beri 75 kişinin ka İ muna muhalif hareketleri tesbit e dildiği için müddeiumumiliğe ve- rilmişlerdir. Müddeiumumilik bun ları muhalefetlerinin derecelere vermiştir. Adliye dairelerinin nakli Adliye dairelerinin Yenipos - tahane binasının üçüncü ve dör - düncü katlarında muvakkaten bir araya toplanması esas itibarile ta- karrür etmiştir. Elyevm istintak da irelerinin işgal etmekte oldukları odalar asliye ceza mahkemeleri - ne tahsis edilmiştir. İcra dairele - ri asliye mahkemelerinin bulun- duğu üst kata, istintak daireleri kapıaltı karakolunun işgal eti büyük salona nakledileceklerdir. Müddeiumurriliğin işgal ettiği kat ta Asliye hul -k ve ticaret mahke- melerine tahsis edilecektir. Mah'- kemelerinin mobilyelerinin ve kür süle ihzarma başlanmıştır. Na kil işi bu ay zarfında tamamlan- mış olacaktır. BELEDİYEDE Buz sarfiyatı Azalıyor mu? İhtilâfın halli için Şüra kararı bekleniyor Geçen sene buz sarfiyatı azal- içi ız ser bayiliği beledi - la ber sene itasmı mikdarın muayyen bir hadde indirilmesini istemiş, bu talep belediye riyaseti, daimi encümen ve Şehir Meclisi kavanin encümeni tarafından kabul edil - diği halde Şehir meclisi bu talebi reddetmiş ve bayiin mukavele ah- kâmını aynen ifa etmesi İâzimgel diğine dair karar vermişti. Bunun üzerine bayi i dev lete müracaat ederek meclis kara rının nakzedilmesini istemişti. Ve bu suretle de makam ile meclis arasında çıkan ihülâflar Şurayi devletçe halledileceğine göre he- nüz şüradan bu hususta bir karar çıkmadığından meselenin ne şe - kil'alacağı belli değildir. Bayi buz mikdarı taahhüdü - nün azaltılması haklanda esbabı mucibe olarak son iki sene içinde şehrimizde Frigidaire'lerin fazla laşmasını göstermektedir. Bütün dünyada 2,5 milyon buz dolabı olduğu ve bunun iki bin tanesinin de İstanbulda bulunduğu söylen - mektedir, İtfaiyeyi ıslâh için Bundan bir müddet evvel bele diye tarafından getirtilen ve itfa- iyenin ıslahı hakkımda bir rapor | yazan Viyanalı mütehassısın raporu üzerine almacak ilk tedbirler üze- Finde bazı hazırlıklara başlanmış tır. Mütehassıs bilhassa raporun- da yangının itfaiyeye ihbarı üze rinde ısrar etmiş ve bu meselenin halli için bazı otom -“k makineler tavsiye etmişti. bim mikdarda masrafa ihtiyaç var dır. Belediye gelecek sene bütçe sine bu hususta tahsisat koyacak - tır. Tahs'sat devredilmiyecek Belediye şubelerinin elinde muhtelif şehir hizmetlerine ait tah sisattan şimdiye kadar sarfedilme yen paralar, yeni mali sene girin- ce diğer seneye devredilmektdir. Bu sene de ikmal edilmiyen bazı işlerden kalan bazı tahsisat vardır, bu işler nihayet mayıs sonuna ka- dar tamamlanacak ve mevcut tah £ gelecek seneye devredilmi - yecektir. Küşük haberler | Japon ateşe militeri Japonya sefareti yeni ataşemi- literi Topçu kumandanı M. Yos - hivaka Ankaraya gitmiştir. Muma ileyh Ankarada makamatı âliyeye takdim olunacktır. a Yüksek İktisat mektebi müdürü — Yüksek Ticaret ve Iktısat mek tebi müdürü Hüsnü Bey dün An karaya gitmiştir. Hüsnü Bey, mek tebe ait işler hakkında İktisat Ve kili Celâl Beye izahat verecektir. Bir terfi — Alemdar nahiyesi nüfus kâtibi Salim Bey, terfian E- yüp nahiyesi nüfus memurluğuna tayin edilmiştir. Roulers şehrinin belediye reisi (*) M. Jan Mahisu casus kadınla beraber mirberi gelince (Frans) £ çağırttı ve kendisine soğuk bir eda ile: — Efendi, dedi, sizin amele ma- şallah çok neşeli g üyorlar, — öÖyledirler efendim. Ben ken- dilerine hüsnü muamele ederim, i- yi bakarım. Onlar da neşeli neşeli çalışırlar. — Çek âlâ, çok âlâ! Ben bunla- dasında hiddetle geziniyordu. E- | rm masumane eğlencelerinde ken- dilerini rahatsız etmek istemem. Bu sözleri söyliyen Alman zabiti hızla odadan çıktı ve birahanecinin binanın cephesine nazır olan güzel oturma odasının kapısını açarak i- çeri girdi ve: — Amelenizin neşesini ihlâl et. mek niyetinde değilim. Bu oda da- ha iyi işime gelecek... dedikten sonra gene (Frans) m refakatinde Sd a Tayyarecilerimiz —— 2 Maksim Gorgi tayyaresini gezdiler ve fevkalâde takdir ettiler MOSKOVA, 6 (A.A.) —Dün Türkiye büyük elçisi Hüseyin Ra- gp Beyle başlarında Miralay Ce lâl Bey bullnan Türk tayyarecile - ri, Türk askeri heyeti reisi Erin Paşa ve Türk ataşemiliteri Enver Bey tayyare meydanına gitmisler ve (Maxim Gorki) tayyaresini te ferrüatına varıncaya kadar muaye ne etmişlerdir. Aero Hidro dinamik merkezi enstitüsü müdürü M. Harlamof ile bur tayyareyi inşa etmiş olan Pro fesör Tupolef tayyarenin inşası bakkında misafirlere izahat ver - mişlerdir. Bu izahat misafirler ü - zerinde büyük bir intiba bırakmış tr Celâl Bey, Tass muhabirine şöy le demiştir : — Maksim Gorki tayyaresi, Sov yet ilim ve tekniğinin fevkalâde kuvvetini gösteren büyük ve mu - azzam bir tayyaredir. Bu havai gemi, bütün dünyaya iftihar ile gösterilebilir, Emin Paşa şöyle demiştir: — Bu tayyare Sovyet Rusyanın malik olduğu bir çok muazzam e- serlerden biridir. Sovyet Rusya mil etleri, memleketlerinin bu büyük muvaffakıyetlerile iftihar edbilir ler. Biz Türkler de dost milletin bu muvafakıyetelrinden dolayı bahtiyarız, Enver Bey, tayyarenin her par» çasımın gayet ihtimamla vücude getirilmiş olduğunu söylemiş, in - celiğinden ve güzelliğinden bahset miş ve şöyle demiştir: Bir çok büyük tayyareler gör- düm. Fakat Maksim Gorki tayya- benzerini görmedim. isafirler, dün frounze imalât Adliye sarayının Enkazı köylüye Yaradı Tuğlayı civar köylüler satın alıyor Yanan Adliye binasının ank zı bilhastn mülhakatta yeni inş at yapılmasına vesile olmuştu Yangın sahasını altı ay zarfınd düz bir arsa hline getirmeği tas süt etmiş olan müteaahhit tuğl nm bin tanesini altı liradan 7 liraya kadar muhtelif fiyatlarla maktadır. Halkalı, Vidos, Litros, iki tel ve saire gibi İstanbula civar kö ler ahalisi bu an istifa ederek tuğla almaya ve evlerind tuğladan, üzeri beton gayet güz! evler yaptırmaya başlamışlardı Bu köylerde 49 metre murabbaı ha üzerinde 3,5 metre yüksekliğ de 28 metre uzunluğunda tuğla « var inşası ustalar tarafından 25 raya deruhte edilmektedir. Köyl ler için yedişer metrelik 3,5 me re yüksekliğinde murabba bir d var yaptırdıktan sonra bu mursl bam içersinde evin dahili taksi malını yapmak, dahili bölmele vücude getirmek işten bile sayıl mamaktadır. Tuğla, kum, kire çakıl, çimento ve dmeir çubu masrafları ile imaliyesi 200 lira; geçmiyen bu inşaat hemen heme civar köylerin kâffesinde taam müm etmiştir. Köylüler satın ald ları tuğlaları kendi arabalrı il nakletmektedirler. Bunun için şi di Sultanahmet, Topkapı ve Edil nekapı arası tuğla çeken köylü 4 rabaları ile doludur. hanesini de gezmişlerdir. Gece C lâl Bey ve Türk tayyarecileri Li ningrada hareket etmişlerdir. Gedikpaşada Jandarma Satınalma Komisyonundan; Mevcut nümunesi evsaf ve eb'adında “160” liralık hedef İ kâğıdı pazarlıkla 10 - 5 - 934 Perşenbe günü saat On beşten On altıya kadar satın almacak tır. Isteklilerin nümunesini gör mek üzere her gün ve pazarlığı için de pazarlık gün ve saatin de muvakkat teminat makbuzuyla komisyonumuza müraca “ atları. (2277) — Şirketi Hayriyeden: Mir. boy ZI - 26 santim kalmlık 6 - 9 Vasat çevresi 65 7-15 santimden yuarı 10x12 4-5 200 Meşe kiriş Yukarda ebadı yazılan meşe “Kereste şirketin adet 209 dörtköşe meşe kütük < 300 yuvarlak kabuksuz meşe direk Hasköyde kâim unbarına teslim edilmek üzere mübaysa edilacektir. Satıcıların ki lı zarfla 15 - 5 - 934 günü akşamına kadar Şirketi Hayriye Müdiri yetine müracaatları. Şehitlikleri imar cemiyetinden: iliğindeki otlar açık arttırma usulile satılacaktır. saat İS de Şehitlik te hazır bulunmaları, Gümrük Muhafaza Umum Kumandâanlığı Istanbul Edirnekapı Şehi (16474) Talipleri (16490) J Satınalma Komisyonundan: 1 — Deniz vasıtaları için “30” ton motorin 10 - 5 - 934 Perşembe günü saat 14 te pazarlıkla satın almacaktır. bir. ; 3 — İsteklilerin yüzde yedi buçuk teminat 2 — Pazarlık şartnamesi her gün Komisyondan almabi"| akçesi olar) “186” liralık vezne makbuzu veya teminat mektuplarile bel günde Komisyona gelmeleri olarak yatak odasına geçti ve emir- 'berine: — Merkez kumandanlığından i- ki nefer al bu yatak odasının eşya sını karşıki odaya; karşıki odanın eşyasını da buraya teşıt. Avdetim- de her şey hazır olmalı. Emrini ver di li Bu muamele karşısında hiddetin 'den kendini kaybetmek dereceleri- ne gelmiş olan (Frans) açtı ağzını, yumdu gözünü; Almanya ve Al - manlar hakkında düşündüklerini sayıp döktü. Ve netice olarak ta üç ay ağır hapis cezasına mahküm oldu. Mahbusiyetini ikmal edip evine, her günkü hayatına döndü. ğü zaman binbaşı efendi gitmişti. Lâkin Alman zabitinin bu muame- lesi bize mükemmel bir casus arka- daş kazandırmıştı. — Zira (Frans Moris) o haksız muameleye maruz kaldıktan sonra bizim en iyi adam- larımızdan birisi olmuştu. Sivil Belçikalılar bidayette müs- tevli düşmana karşı zoraki bir ita- at göstermeğe başlamışlar sonra bu vaziyet açıktan açığa şüpheye daha sonra zaptedilemiyen istihza ya inkılâp etmiş ve bunda bizzat Almanların hattı hareketleri sebep olmuştur. Ben, kendi hesabıma Alman mu- kabil casus teşkilâtına mensup me-. m örnekli ihl; â olma 5 25. 2 28 (2293) murlarmın bati ve henüz kâfi recede pişkin olmadıklarını çar6İ buk farkettim. Lâkin en b ik kimselerin bile sırf sevki tesadö”| en can alacak noktaya temas © bileceklerini düşünerek açık ds ranmıya, masumane gösterişle “ süller takibine karar verdim. hirane dalaveralardan tevakki yordum, görünmez mürekkep, ” susi kâğıt, gizli cepler, şifreli gibi usüller tamamile kıldı. Almanlar 1915 senesi ni#l nının yedinci günü bir beyanns”| neşrederek böyle şifreli Rati gizli cepleri hamil ol yakalanacak herkesin casus te” ki olunacağını ve hemen kur dizileceğini bildirmişti, Lökin © ha bu beyennamenin neşrindef vel bütün raporları el yazımla zar ve yalnız imza olarak kend, mim yerine (Laura) kelimesi?” yardım. Yalnız bir defa, oda lık devresinin başlangıcında 19 nayı (ordu), patatesi (topçu) melerile tavsif etmiştim. İngil?. susları (Laura) imzalı bir kâğ” ır almaz bunun her türlü şi falan muarra olduğunu bilirl€ açık bir mektup okur gibi ok! dı. Fakat hüviydtimi iyi sakli dum: Benim (Laura) dan baş” | # — Bitmedi