26 Mayıs 1934 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 7

26 Mayıs 1934 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 7

ln a eşli ve DEE EEE m YA LAM İETT eN e z Marmaris, Egenin incisi Üç beş kuruş toplayıp Avrupaya giden zengirle vatan köşesi MİLAS, (Mülliyet) — Lâcivert venkli berrak İsviçre göllerini, koyu #ölgeli İskandinav fiyorlarmı an- dıran bir körfezin yanma Marma- Tis'i tabiat bir inci gibi (o işlemiş. Güzel bir Weekend geçirmek için geçen günü bir kaç arkadaşla yap- tığımız bu seyahat, içimizdeki mem !eket sevgisini bir kat daha ateşle- wek için geldi. Koyu çam or. Manlarma vuran rüzgârın her nefe i: büyük kurtarıcımızın sözlerini terennüm ediyor: — Bu vatan, çocuklarımız için Sennet yapılmıya değer! İnsan bilhassa Ege kıyılarını gör dükten sonra bu sözlerin manasını daha derinden ve daha içten duyu: yor. Marmaris kazası, tesviyei türabi Ye-i yapılmış bir yol ile vilâyetin a- Da şosesine bağlanmış ve Milâs'tan iyi bir otomobil ile tam beş buçuk sâatte gidilebiliyor. Muğlanın is- kelesi Gökabat'a iniş, dünyada ma- dir tesadüf edilen güzelliklerden- dir. BO metreden, yeşil çam or - manları arasından güzel Ege'nin görünüşüne doyum olmuyor. Zik- zak bir otomobil yolu sizi aşağı in- diriyor, oradan Marmaris Yoluna siriyorsunuz. Her tarafından selâ- leler çağlıyan çam ormanları içi de bu yol daha iki saat | sürüyor. | Yüksek bir tepeden, bu güzel kaza mızın görünüşünü tasvir, değme ka lemin harcı değildir. Sünger, balık ve bal buranm, ge- sinecek üç mühim matahıdır.Çocuk doğumu, fevkalâde çoktur. Yalnız tahsil çağında bir çok yavru sokak larda başı boş dolaşıyor. İlkmekte- binde 350 çocuk var. Dar bir bina içinde bu çocuklar 70 - 80 kişi kü- çük ve havasız odalara rıkışmışlar. 300 den fazla tahsil çağında çocuk ta sokakta. Ancak iki bin nüfusu olen bu kaza merkezinde, tahsil ca ğına gelmiş bu kadar çocuk düşü- nülürse, halkındaki velutluk karşı» sında insan bir an duraklar. Sün - ger işini daha münkeşif bir vilâye- *€ getirmek mümkündür; sermaye- sizlik, bu işle uğraşanları durduru- rimiz bu güzel ni görsünler girilemiyor. Burada, kredi işlerile uğraşacak ancak bir Ziraat Banka sı sandığı vardır. Bu sandık ta fa- al eller bekliyor. Halkın ihtiyaçla- rmı hemen sezebilen ve bu husus- ta yeni tedbirler düşünen bir banka cı kafasına ihtiyaç vardır o da Mar imari:'te yok! © Bu mühim işimize i adalar rekabet ediyorlar. Bunun önüne geçmek lâzımdır. Marmaris senede 150,000 okka gayet nefis bal istihsal ediyor. Bal- cılık korunduğu takdirde, memle - ketimizin sayılı yelerinden biri o- lacaktır. Bu havalide çık: zul balığın lezzeti hiç bi yokmuş. Gayet güzel tabi var. Üç beş kuruş toplayınca Avru- paya koşan zenginlerimiz yurdu - muzun cennet köşelerini görsünler. Avrupada buldukları konfor, eğlen ce ve lüks, ancak onların rağbetile memlekette de ihdas edilebilir, Tarlada iki mütecaviz AYDIN, (Milliyet) — Nazilliye bağlı Daylaköy bekçisi bir kadına tarlaya deveci Okçu oğlu ile çoban Şükrünün deve ve koyun koydukla- ynı zamanda ekinleri biçtikle. rini görerek kendilerine tarlayı ter ketmelerini söylemiş, fakat deveci ile çoban bekçiye hücum ederek dövmüşler, kendilerini ayırmaya ge len bitişik tarlada çift süren ihtiyar Mehmet Ağayı da pa'akladıktan sonra tekrar bekçiye hücum etmiş- lerse de bekçi tabancasını çekerek ber iki mütecavizi yaralamıştır.De- vecinin yaraları ağıdır. Camide hırsızlar AYDIN, (Milliyet) — Bozdoğa- nın Direcikköy camisinde 15 gün evvel halı ve kilim çalınmıştı. Ev- velki akşam da Karahayıt köy ca- miinden 33 tane halı ve kilim ça- kamıştır. Çalınan kilimler arasın. da bir de (antika) kilim varmış. Kadıköylü bir antikacı 3 senedir birkaç defa köy heyetine başvura- rak bu kilimi kendisine vermelerini mukabilinde 3 halı vereceğini söy- lemiştir. Zabıta tahkikatına devam edi- Yor. Yüksek faizle para alarak işe ğe v Hasta çocuklarını muayeneye geti nın Horon Trabzon (Milliyet) — Halkevi Süzel sanatlar ve içtima muavenet Yibesi şehre iki saat dek lisu köyüne kadar bir gezinti *srtip etmişlerdir. su, Pört köy halkı hastalarile Tatlı- w köyünün düzlüğüne toplanmış - LE sehirden gelecekleri o evvelce b verilen Halkevi azalarını ekliyorlardı. am takım b-- *- dağları çim sesi ie beye - danla ği Köylülerle yakından faydalı temaslar yor. Aİ ren köylüler ve köy delikanlıları oyunları — Hoş gelduguz efendiler, sefa gelduguz. Cümlelerile mütemadiyen el $ı - kıp yakınlık, emsalsiz sıcaklık gös- teriyorlardı. O gün köyülerimizi çok memnun eden hasbihaller yapıldı. Şarbon hastalığı hakkında açık lisanla kon | ferans verildi ve şarbon hastalığına | mit eserler dağıtıldı. 70 hastaya ba kıldı. İlâçları Halkevi tarafından meccanen verildi Kuyuya düşen Çocuk Kimsenin yardımı olma- dan kendi kendine çıktı AYDIN, (Milliyet) — Dalama nahiyesinde çok dikkate şayan bir vaka olmuştur. Köy çocukları Kö- se Ali kuyusu başmdaki ağaçtan dut düşürürken, Çolak Mehmedin torunu 6 yaşmdaki Ahmet kuyuya düşmüş, kuyu 15 metre derinliğin- de ve içinde bir metre kadar su var mış. Ahmedin kuyuya düşmesi üzeri- ne çocuklar feryada başlamışlar etraftan yetişenler kuyuya girmeğe hazırlanırlarken Ahmedin sırsık - lam taşlara tırmanarak yukarı çık- tığını görmüşler. Ahmet başından hafifçe yaralan muştar. Kendisine atılan | ipi bile tutmıya lüzum görmeden 15 metre- lik kuyudan çıkan bu cesur çocuk ri . 15 metrelik kuyuya düşüp kendi kendine çıkan çocuk bugün gene kuyu başımdaki dut acını taşlamakta devam Vezirköprüde gizli nüfus VEZİRKÖPRÜ, (Milliyet) — Af kanunu mucibince mektum nü- fusların tesçil muamelesine devam ediliyor. Bugüne £ kadar yapılan tetkikat neticesinde 6143 doğum, 3412 evlenme tespit edilmiştir. Kay dedilen vefiyat tenzil edildikten sonra 1761 fazlalık görülmektedir. Bu suretle kaza nüfusu şimdilik 40823 e baliğ olmaktadır. Aydından İzmire tenozzUh AYDIN, (Milliyet) — Aydın Hi- lâliahmer Cemiyeti geçen sene ol- duğu gibi bu sene de İzmire bir te- nezzüh seyahati tertip etmiştir. Se- yahata iştirak edenlerden istiyen - ler İstanbula da gidebileceklerdir. Seyahat 7 haziranda başlıyacaktır. Tekirdağında kükürt ve göz taşına ihtiyaç var TEKİRDAĞ, (Milliyet) — Şeh- rimiz bağcılarınımn en mühim ihti- yaçlarından biri de kükürt ve göz“ taşıdır. Halbuki bugün Tekirdağın da kükürt tedariki pek müşküldür. Üzüm müstahsillerimiz bu kükürt buhranmdan şikâyet etmektedir. ler. Evvelce 450 kuruşa 50 kiloluk bir torba kükürtü tedarik ederken, bugün yedi yüz kuruşa satış edil. mekte, hem de matluba muvafık gelmemektedi İzmirde yerli kükürtlerimizin hi- mayesi için ihdas edilen şirket bil. hasta Tekirdağı mıntakasile de alâ kadar olmalıdır. Çünkü şehrimiz sarap diyarıdır. Burada bu gibi ih tiyaçlar daima nazarı ehemmiyete alınmalıdır. İzmirde kilosu iki ku- ruşa satıldığı istihbar kılman kü - kürtün burada kilosunu on beş ku- ruşa temin etmek mümkün ve fakat bu da müstahsilin sleyhine bir ha- reket oluyor. Üzüm maliyet fiatinin de yüksel mesine sebep olan bü vaziyetin iza lesi ve yerli kükürtlerimizin sürü - münü artırmak ve aynı zamanda bağcılığın inkişafına ve ihyasına saik olacak kükürt ve göztaşının u- cuz bir fiatle celp ve müstahsile tey zii iktisadi noktai nazardan İnhi- sarlar umum müdürlüğünce temini çok muvafık olacaktır, kanatinde- yim. Azmak bataklığı kurutuluyor AYDIN, (Milliyet) — Aydın i- çinden geçen e çayının husule getirdiği azmak bataklığını kurutmak için açılmıya başlanan kanal üzerinde faaliyetle çalışıl - maktadır. Osman Bükü çiftliği sahibi Ekrem Bey kanalın çiftlik çinden geçen 500 metrelik kısmın hafriyatını üzerine almış ve işe baş Jamıştır. A AYDIN, (M: bu şube mensuplarından bir köyüne giderek köylülerimizle kısım I yapmıslardır. Feci bir çarpışma Kazanın önüne geçmek isterken feci bir kaza oldu AYDIN, (Milliyet) — Perşembe günü İzmirden demir yükü ile ge- len Atça belediyesine kayıtlı Şoför İbrahimin idaresindeki kamyonla, İzmir belediyesinde yazılı şoför İs mail Efendinin idaresindeki içinde üç yolcu bulunan kamyon Torbalı- İzmir arasında Necipbaba yokuşun da karşılaşmışlar, yokuşun ortasın- da iki kamyon biribirine çarpma- mak için manevra yapmak istemiş lerse de çarpışmışlar, kamyonun içindeki 3 yolcudan biri daha evvel kendisini çukura atmış olduğundan otomabil üstüne düşerek devrilmiş ve ölmüştür. Diğer iki yolcu da yaralanmış, şoförlere bir şey olma- mıştır. Şoförler yolun dar olmasın- dan kazanın vuku bulduğunu söy- lemektedirler. Milâs-şeseleri yapılıyor MİLAS, (Milliyet) — Uzun za- mandan beri ihmal edilmiş olan Mi lâs civari yolları, muhterem vali - miz Ömler Cevat Beyin himmeti ile, yeniden yaplırılmıya ( başlanmış, bunun mühim bir kısmı bitmiştir. Küllük - Milâs şosesinin en ber- son parçası da bu tene tamamlana- rak bu yol güzel bir hale getiril - miştir. Valimiz Ömer Cevat Bey, vilâyetimizin her işile yakından ve bizzat alâkadar olmakta, sık sık tef tişler yapmaktadır. Kazamızda bu sene açılan Halkevi için kıymetli yardımlarını hiç bir zaman esirge- memişler kendileri de Evimizin gü zel sanatlar şubesine kaydolunmuş lardır. Vilâyet bütçesinden bu 8€- ne Evimize azami yardımı vadet- ükleri gibi, kaza (ihtiyacına kâfi gelmiyen ilkmektebimize de gele- iyet) — Halkevi Köycüler şubesi konuçmuşlar, ihtiyaçlarını tespit ederek sıhhi, ictimai, zirai ve köylülerin tarihi vaziyetleri hakkıda tetkikat bat yerleri geçen sene yapılmıştı; ' komite © heyetile aza Dalama nahiyesile Karahayıt Turhal fabrikası İnşaat sür'atle ilerliyor , (Miliyet) — Türkiye- ü şeker £ fabrikasının inşaatı gittikçe ilerlemektedir. Ha- len fabrikada 2400 amele çalışmak tadır. İnşaatın kânunusani nihaye- tinde biteceği tahmin ediliyor. Fabrikanın montajını yapan kırk kadar Alman ustası vardır. Ayrıca sabrika inşa edilirken şehrin plânını yaptırmak üzere de üç SAlman mütehassıs getirilmiş - Ihya edilen bağlar KARAPINAR, (Milliyet) — Na hiyemizin İsafakıh, Akmesçit ve . Meşeli köylerinde evvelce bir çok bağlar vardı. Bu bağlar harap ol- muş ve orman halinde idiler. Bu köy ahalisi üç senelik bir çalışma cek sene bir bina daha ilâve etme- yi söz vermişlerdir. Aydında peştemalla mücadele AYTS1, (Milliyet) — Aydın ka dınları bir (Peştemal ve örtülerle mücadele) komitası teşkil etmişler ve komita faaliyete başlamıştır. Ay dında hattâ köylerde peştemal ta- şıyan ve başka örtü örtünen kadın- ların sayısı gittikçe azalmaktadır. Trabyon mıntaka iktısat kongresi TRABZON, (Milliyet) — Kars, Erzincan, Erzurum, Ardıhan, Ço- ruh, Gümüşhane, Giresun, Ordu, Trabzon ve imülhakatı Oda murah- haslarının iştirakile Trabzon mın- takası iktisat kongresi bugün açıl- dı. Odalardan gelen raporlar ve di lekler okunarak tetkiki için iki en- cümen intihabı yapılmıştır. Tokatta yol işleri TOKAT, (Milliyet) — Yol çalış- ması faaliyetle başladı. Havaların iyi gitmesi dolayısile tamiri veya yeniden yapılması icap eden yollar da çalışma hazırlıklarına başlan- tır, Turhal - Tokat yolunun bu sene behemehal ikmal edilmesi mu karrerdir. Aydında mektum nüfus AYDIN, (Milliyet) — Vilâyeti - mizde mektum nüfus evlenme ve ölüm vukuatlarının tesbitine ehem- miyetle devam olunmaktadır. Bu - güne kadar 19055 doğum ve “evlenme ve 5923 ölüm vakası 1es- bit edilmistir. neticesi ekserisi Amerikan çubuğu- va aşılanmış olmak üzere 2000 dö- nümden fazla bağ ihya etmişler ve dünkü çalılık ve ormanlık yerler - den bugün hem ovalarını süslü ve hem de kendilerine büyük isti- fadeler temin eden bağlar vücuda getirmişlerdir. Karahayıt ormanı yerine meyva bahçesi DALAMA, (Milliyt) — Nahiye- mize bağlı ve evvelce nahiye mer- kezi olan Karahayıt köyüne, etrafı. nı çevreliyen tepe ve dağların ha- yıt ağaçları ile dolu olmasından Ka rahayıt ve hayıtlık köyü denilmiş- tir. İnce dalları sepet yapmaktan başka bir şeye yaramıyan ve çok verimli 1*> ovanm boş ve muattal kalmasına sebep olan bu hayıtlar | Okümak hevesi ei Bafrada birçok çocuklar mektep bulamıyor BAFRA, (Milliyet) — Bafrarın merkezi kaza nüfusu (10000) dir. Okuma çağındaki çocukların ade, di 1450 ye baliğ olmaktadır. Mev. cut üç ilk mektepteki talebe ye- künu ise ancak 650 yi bulmakta- dır. Şu sarih hesaba nazaren Baf- rada okutulması lâzımgelen yav- ruların ancak nısfından daha az mikdarı okuyabilmektedir. Mek- teplerin ademi kifayet ve istisbın- dan geçen sene bidayetinde yüz- lerce çocuk geri çevrilmiş ve tah. silden mahrum bırakılmıştır.Mual- lim mikdarınm azlığından baş- muallimler de birer sınıfı okutmak in tavsif kılınmışlardır. Bafra i, hem de üçüncü sınıf mual- lir. Yine muallim adedinin az. | lığından Gazi ve Kızılırmak mek- teplerinin beşinci sınıfları lâğve- dilmiş bu arnıf talebeleri Merkez mektebinin beşinci sınıfına veril. miştir. Bu suretle şimdi bu sınıf talebesi altmışa O yükselmştir. Bu sınıflardan tasarruf edilen mual- Jimler iki mektebin birinci ve ikin- ci sınıfına ilâve edilen şubele ve- rilmişlerdir. Bu sınıf talebeleri sı nıflarını geçince müteakip ( sınıf- larda şube bulunmadığından sınıf lar haddi istiabını geçecek ve hıncahınç dolmuş olacaktır. Baf- ra gibi münevver bir muhitte tah- silin nevama tahdit edilmiş olma- sı halkın pek haklı olarak şikâye- tini mucip olmaktadır. Maarif Ve. kâletinin meseleye icap eden e. vererek Bafranın maa- rif işleri yoluna sokacak tedabir alması ve yeni bir mektep açına- si mahalline masruf bir tedbir o- lacaktır. Esasen mektep ittihazına elverişli hazır boş binalar da mev- cut olduğu için bu iş büyük mas- raflar mütevakkıf değildir. limi Seyhan ziraat talebesi Malatyada MALATYA, (Milliyet) — Sez- han, ziraat akbal TED 4 muallimleriyle son sınıf | talebesi şehrimize gelerek iki gündenberi tetkikat ile meşgul olmakta idi- i ler. Halkevinde sereflerine bir çay ziyafeti verildi. haşarata ait koleksiyonları gördü- ler. Talebe saat 17 de Halkevi voleybol takımile bir oyun yaptı. Bugün Elâzize müteveccihen ha- reket edeceklerdir. Bafrada yeni bir spor klübü BAFRA, (Milliyet) — Bafrada aporculuğun ilk temel taşını 929 senesinde (Gençler Birliği) Spor klübü atmıştır. Klüp son — günlere kadar Bafranın yegâne spor teşek- külü idi, Gençliğin spora icap e tiği ehemmiyeti vermiş olması me- ticesi son günlerde (Bafra Spor) klübü namile ikinci bir teşekkül daha vücuda gelmiştir. Halkevi spor şubesi her iki klübü himayesi altına almış ve iyi elemanlar ye- tiştirmeğe o muvaffak olmuştur. Şube aynı zamanda saha mesele- sile de yakından meşgul olarak icap eden teşebbüslerde — bulun- muştur. Belediye gençlerin dilek: lerini hüsnü telakki ederek (Has- Bahçe) de (1700) metre murab- baımdaki araziyi istimlâk ederek sahaya tahsise karar vermişir Klübler Halkevi spor şubesinin yardımile bu yeri asri bir saha ha- line koyacaklardır. Belediyenin spora karşı bu de alâkası gençleri sevindirmiştir. kaldırılmakta ve yerleri (o köylüye taksim edilerek bağ ve meyve bah- çeleri vücuda getirilmektedir. Ka- rahayıt ve civarı yüke > iyi ve çok badem yetiştiren bir aylar şimdi bütün dağ ve tepeleri bağ ve badem ağaç- larile dolduruyorlar. Aydın mıntakası lik maçları AYDIN, — (Milliyet) — Aydın spor mıntaka: larının ilk devresi bitmiş, Söke spor kulübü altı puvanla birinci devre birincisi olmuştur. Son maç Aydın - Söke kulüpleri arasında yapılmıştır. Sö- ke maçı bir - sıfır kazanmıştır. Köyde bir cinayet ÇİNE, (Milliyet) — Kazamızın Kızıltepe köyünde bir cinayet oldu. Bu köyden Şakir oğlu 20 yaşların- da Salih eski bir aile kininden > layı muğber olduğu aynı köy: Göçken oğlu Salihi tarla arasında rastlıyarak tabancasıni çekmiş ve ağır surette yaralamıştır. Salihin bu suretle yaralandığını gören kar, i deşi Nuri de tabancasını çekerek ca rih Salihi sol ayağından yaralamış, her iki yaralı Salihler Aydın mem- leket hastahanesine getirilmişler - se de ilk yaralanan Salih yolda öl müştür. . Meyveciliğe ve