10 Temmuz 1934 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

10 Temmuz 1934 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

© TARİHİ TEFRIKA:84 İttihat ve Terakki! (BAHAEDDIN ŞAKİR BEYİN BIRAKTIĞI VESİKALARA GÖRE) “Onların nazarında hükümet, salfa- nat, halife ve hilâfet ayni şeylerdir,, Mısırlıların cahil kısmı ile uğraş- mak ise hem kabil değildir ve hem de neticesizdir. Çünkü onlarda a- kıl yok, para yok, muhakeme Mısırlıların münevver kısmı ken- di dertlerile, kendi siyasetlerile uğ- raşmaktadırlar, Bu da İngilizleri Mısırdan tardetmektir. Bu siyaset muktezası, bizim arzumuz hilâfma, bilâkis Türkiyeye, hilâfet makamı- Da ve sultana istinat etmektedir- ler. Orun için Mısırda, Osmanlı ve bilhassa Türk âlemi — ki ne kadar inlelâplar geçirirsek geçirelim hü: kümetimizin, saltanatımızın ruhu, esası bu kavimdir — için yapıla - cak hi #ey yoktur. eme Terakki ve İttihat Ce- miyetinin Mısırda değil şube halin- de çalışması, belki e; üzere haftada bir defa üç, beş Tü tâ Mısırdaki bütün Türkler birleş- seler bile iyi bir netice elde etmeğe muvaffak olamazlar, işsiz kalırlar. Ayni sebepten dolayı (o arapça neş-iyattan da hiçbir fayda çıkamı- yacaktır. Çünkü bu neşriyatm A - rap olmıyanlara faydası yoktur. A- rapların aşağı tabakasını teşkil e- denler o ZAM per bir şey anla - sek tabaka ise başka ir siyaset derdile meşguldür. I Yüksek Sk teşkil eden Mısırlılar kendile-4 için maddi faydalar te - © min etmek üzere uğ n ha- yali ve uzak bir gaye ala koşamıyacakları da pek tabiidir. Arapça neşriyat ile değil yali Mısırda, hattâ Suriye, Hicaz, Ye men ve Trabulus'ta bir hizmet gö- rülmesine imkân yoktur. Çünkü bu havalide yaşıyan © Araplar eyek Abdülhamidin fena idaresinden, gerekse milli fikirler beslemelerin- den ve ecnebi teşvikatına kapılma- larından dolayı zaten lüzumu ka - e lar. Onlara etin ayrı, mille- tin ayrı şeyler olduğunu anlatmak, bu maksatla beyannameler dağıta- rak yeni bir cereyan husule getir- mek, deveye hendek atlatmaktan güçtür, Onların nazarmda hükü- met, saltanat, halife ve hilâfet hep ayni lerdir. bla gelince bunların yüzde yetmişi Rusyalı ve garplıdır. Türk hacıların yüzde doksanı hazinci hatsan lütfile seyahat ( ederler. Geri kalanları da salabeti diniye sa bibi, yani halife ve (o Abdülhamit muhibidirler. . . ,, 2 M5 Arapça mepriymi la bu ne ticeye ei olanlar diyorlardı ki: “Türklüğün, saltanatm esası ve ruhu,olan Anadoluda heyecan hu- sule getirmek herhangi bir teşeb- büsten daha ziyade faydalı olur. Önun için bütün gayret ve faaliyet Anadoluya tevcih edilmelidir. Ora- ya muharrik, müşevvik gönderme- ğe matuf bulunmalıdır. Şayet böy- le yapılacak olursa, iş yalnız “Şü- rayi Ümmet,, gibi bir gazeteyi neş- re inhisar etmezse, derhal (opara bulmak kabil Buna, bu maksa- da para hazırdır. Fakat neşriyat ve &aire gibi işler için kimsenin para vermeğe arzusu yoktur, Abdülhamidi devirmek için bü- tün Osmanlı İmparatorluğunu aya- ğa kaldırmıya asla lüzum yoktur. Paranın, askerin membat olan A- nadolu işlenmelidir. Şayet burada muvaffak olunursa, o zaman neş- riyatı da arttırmalıdır. O zaman bir taraftan teşvikat, diğer taraf- tan da neşriyat ile hükümet müte- madiyen i iz'aç edilmiş olur. Bizim ni "ece göreceğimiz işlere Osmanlı “İmparatorluğunun matbu değil, tâbi milletleri karıştırılmamalıdır.,, Anadoluyu ayaklandırmak için orlaya atılan fikir doğru ve muhik olduğu kadar zordu ve tatbiki ka- bil değildi. Çünkü birçok defalar yazıldığı veçhile kimsenin kimse- imadı kalmamıştı. En hararet- li hürriyet taraftarı ve Abdülhamit aleyhtarı gibi görünen Karadeniz havalisi hakkında bile büyük ümit beslenmiyordu. Yapılacak teşkilât © hakkında o havaliden o gelen bir mektupta ehalinin haleti ruhiyesi hakkında deniliyordu ki:” “Hayli zamandanberi süküt edi- şime kimbilir ne manalar vermişsi- nizdir, Ben burada istediğ'niz gibi bir cemiyet teşkil etmek ve ondan © sonra size malümat vermek isti - yordum. Fakat maatteessüf muvaf fak olamadım, çünkü münferit. kal © dım. Cemiyetin o nizamnamesini © birçok kimseleri gösterdim ve teş vik dahi ettim, Neticesinin ne ola- ga bence malümdu. Çünkü bizim Türklerin hissiyatına ve ahval ve © harekâtına vukufum vardır. Otuz senedenberi istibdat altında zil miş, zulme, hakarete, sefalete ta- hammül etmeğe alışmış olan bir pi uyandırlması kolay değil- ir. Vatanımızın ruhu demek olan birçok mühüm varçalarını düşman larımız harpsiz olarak aldılar. Pa dişah onları babasının malı imiş gibi ötekine berikine bağışladı. Vatanm hakiki sahibi olan millet biç ses çıkarmadıktan başka, pa- dişaha hergün duada da kusur et- miyor. Padişahın herkesçe malüm olan seyiatmı saymağa ne lüzum var? İşte hayli zamandanberi bi- çare vatan padişahın çiftlikleri sı- rasına geçti. Vatansız, milletsiz ka lan biçare Osmanlılık heyetinin tutmuş olduğu bu meslekten ma - zarrattan başka ne beklenilebilir? Abdülhamit ordular be: Fakat bu ordular Abdülh in çiftliği olan vatanı müdafaa et - mek için değil, sirf Osmanlılık it- tihadını ezmek için besleniyor. Bu hain Padişahın vücudünü ortadan kaldırmak her Müşlümana farzdır. Buna teşebbüs etmek elzemdir. Hattâ bu mukaddes vazife yapıl- sa bile, millet gene ondan tama - mile intikamını almış olmaz. Bu - nunla beraber hiç olmazsa "İyi bir tesir hâsıl etmiş, uyanık ve canir olduğunu meydana koymuş olur. Acaba benim bu fikri, ve ona iştirak edecek müsli lar bulunabilir mi? on sene evvel de bu fikri ortaya atmıştım, Millete hizmet etmek is- tiyordum. Meseleyi birkaç arkada şa açmış ve teklif etmiştim. Onla- re ne kadar teşvike gayret ettimse de, muvaffak olamadım. Yalnız muvaffak olamamakla kalmadım, o arkadaş zannettiğim adamlar be ni Abdülhamide jurnal ettiler. Bu na taaccüp &dersiniz değil mi? Yalnız siz ve ben değil, be- ni ojurnal edenler bile o zamen benim kurtulabildiğime hayret et- mişlerdi. İsbatlar, delille ve müte addit şahitler olduğu ve Padişah ta benim kendisine karşı suikast yaptığıma kanaat getirdiği ve tev kifimi emrettiği halde bir gün son ra tahliyem emrini vermişti. Öyle zannediyorum ki ben o zaman bu tehlikeden hüsnü niyetim sayesin- de kurtulmuştum. (Bitmedi) Fransız Seyyahlar ş geliyor Buradan iteya ve İzniğede gidecekler Merkezi Pariste bulunan France - Orient komitesi tarafından Şarkta bir tetkik seyahati tertip edilmiştir, Seyyahlar; ağustosun 28 inci salı günü Loyd Triestino kumpanyasmın (Avantine) vapurile Ceneveden ha- reket edecekler ve Liboverto, Ni - Ti, Mesita, Katana, Pire ve Atinayi zi yaret ettikten sonra eylülün 5 inci çar şamba günü sabahleyin İstanbula mu vazalat edeceklerdir. Seyyahalr 9 Eylül papzar günü Mu danya tarikile Bursaya gidecekler, sehri gezdikten ve Uludağa çıktıktan sonra 11 Eylül salı günü İzniğe gide- cegkler ve avdette Yalovada bir gün kalacaklardır. Seyyahlar, 12 Eylül çarşamba gü- nü vapurla ve ayni yolla memlel lerine dönecekelrdir. 50 kişiden rekkep olan bu grupta Fransız rici linden ve fabrikatörlerinden pek mü- him zevat ve aileleri vardır. İki Amerikan Gemisi geliyor 15 temmuzda buradan Pireye gidecekler Amerika Birleşik Hükümetlerinin Ca- yuya ve Sebago sahil muhafaza gemileri bu sabah saat 10 da Cezayirden limanı mıza geleceklerdir. Gemiler 15 temmuz” dü baradaniPireye gideceldendir ça pil ber köri 000 ton mel ank diler Ken yüzbaşı Randolph ve Rilgely'dir. Gemilerde 25 zabit 110 Şönt sameei, 10 küçük sehit ve 120 tay Bu gemiler, 3 haziranda New Lom - don'dan hareketle 4 hazirandan 16 hazi- ran kadar Virginin'da Oumntico'da, 17 hazirandan 19 hazirana kadar gene Vir- ginia'da Norfolk'ta, 2 temmuzdan 6 term muza kadar Cezayirde kalmışlardır. 15 temmuzda limanımızdan hareketle Pire- ye gideceklerdir. Orada 21 temmuza kadar kalacaklardır. Gemieir sonra 23 - 29 tem - muza kadar Napoli'de, 30 temmuz - 11 ağustosa kadar Fransa'nın Ville Franche Bimanında ve 18 ağustosta Norfolk'a döneceklerdir. MİLLİYET SALI 10 TEMMUZ 1934 HARİCİ HABERLER Almanya hâdiseleri Fransa karşısındaki rat bürosundan : Berlin gazeteleri, prens ve prenses Kayanın Rcisicümhura yaptıkları ziya- ret münasebetile müşarünileyhi şatosu- nun taraçasında ve tam sıhhatta gös” teren fotoğrafilerini neşretmektedirler. Bu fotoğraflar Reisicümhurun basta» lığı halkında hariçte dönen rivayetler, için en kati bir tekzip teşkil eder. BERLİN, 9. A.A. — M. Hess, irat tiği bir mutukta ezcümle demiştir ki * Binlerce iyi Almanın ve hatta kadın suikastçıların ölmesi İzm gelmiştir. Hü cum kıtaları muhariplerinin bu ir azla alâkaları olmamıştır. o Hainler, bir kaç yüksek şef, ve mürteciden | ibarettir. Muhevipler Hitlere sadakatle hizmete de vam cdeceklerdir. “ Kolonyada söylediğim — nutukta i fikrile oynayanlara ih- im gibi, bugün de kendilerini tslarma hakaret etmek mevkin de zanhedenlere ihtarda bulunuyorum. Mücrimlerin tecziyesinden (sonra, hü- cum kıtalarıla münasebatımız evvelki gibi olmuştur. M. Hitler, Almanları sevk ve idare edecek yegâne selihiyettar 2- dam olduğunu ispat etmiş ve Alman ka - en M. Hess, 30 haziran hk diselerinin başlcalarını” hatırlatmış ve tenkilin şiddetin haklı göstererek şarki Prusya nazilerinin vasfı olan askeri ru- ha işaret eylemiştir, M. Hess demiştir “ O tehlikeli günlerde devleti ancak etli icraat kurtarabilirdi. Böyle bir etle hareket ettiği için M.Hitlere minnettarız. “ Tecziye ettiklerimizin hepsinin men fur ve marazi adamlar olmadığını kay- detmeği bir vazife telâkki ederim, Bun- ların bazılarını yalnız. il bir surette teselsulu yü mücrim olduklarını zannediyorum. Alman mil- letinin mevcudiyeti mevzuubahis oldu- ğu saatlerde şahsi o mesuliyetlerin şü- mülünü münakaşaya hakkımız yoktu. Hücum kıtaların askeri kıtaat ile hiç bir münasebetleri olmamakla beraber, in menfaat namma, inzibat nok- tai nazarından bunlar hakında da en şid- derli skerlik prensiplerinin tatbiki lâ M. Hess bundan sonra bütün (sabık muharipleri ve bilhassa sabık fransız müu- imi sulha davet ederek demiştir Bütün sulhun zamini olan | büyük asker Hindenburg burada, “şarki Prus- ya, memleketimizi kurtardı. Sabık mu- baripler tarafından idare edilen iki mem- lsketin, Almanya ve İtalyanın dünya sulhunu tesbil için en fazla bir hararet- le çalışmakta olmaları bir tesadüf ese- ri değildir. Keza, Venedikte sabık mu- barip Hitler ve Mussolini arasında sa- mimi şalısi münasebat tesssür etmesi de bir tesadüf eseri değildir. Lehli kom- Ihraç bankaları müdürleri Bâle de toplandılar! Almanyanın ha harici borç- ları işini de tetkik ettiler BALE, 9, A.A. — Beynelmilel tediye bankası müdürlerinin burün yapacakları iptidai içtima, hususi bir alâka ile ta- kip edilmektedir. Çünki bu içtiman Nevyork “Reserve Federale” — bankası umumi müdürü M, Harrison ile muavi « ni M. Spronl de iştirak etmektedirler. M. Schacht, Almanyı gu Norman, İngiltereyi lerdir. Müzakereler Son günlerde Almanya (ile İngiltere arasında, ve Almanya ile İsviçre ara” sında münskalelere ait yapılan anlaşma» ların, Almanyanın ilân ettiği tam mora- toryunda birer rahne teşkil etmiş olma» sr ve bu rahnelerin, buna benzer an- laşmalarla diğer alacaklılar hesabına da- ha ziyade genişletilmesi ihtimali mem- nuniyetle kaydedilmektedir. BALE, 9.A.A. — Başlıca emisyon bankaları dün öğleden sonra beynelmi lel tediyat bankası merkezinde toplan- mışlar ve ezcümle Alman moratoryumu ile Daves ve Yung istikrazlarının vazi- yetini tetkik etmişlerdir. Bu morutoryamda Almanya - İsviçre mukavelesile bir gedik açıldı memnuni « üşahede edilmiştir. - Alman mukavelesi de 5 surette tatmin etmektedir. Da- ves ve Yung istikrazlarmın mali ajanı olan beynelmilel tediyat bankasına ge: Habe, 16.10 tarihinde vadeli büll” odas Daves kuponunun ancak yarıyarıya ve 112 tarihinde tesviye lecek olan Yung kuponunun'da altıda nisbetin- de temin edildiği söylenebilir. M.Schacht — Mi bir çok suallere maruz kal- ebu sal Rezerve Bankası müdürü M. ıçtimada BERLİN, 9. A.A. — Alman istihba- / ve cocuğun ölümüne mani olmak için | “Hitler A Almanyayı idare edecek yegâne adamdır!,, — eee —— M. Hess birnutuk irat ederek son hâdiseleri ve Almanyanın bilhassa mevkiini izah şularımızla sulha müsait ahı | #iyet tesis ettik ve yine Lehistanda da bir asker, mareşal Pilsudeki, siyaseti i- dare etırektedir. Esasen Fransada da eski muharipler arasmda M. Hitlerin garp komşularımızla anlaşmak için yap tığı gayretlere müsait bir cereyan mü- şahede ettik. Biz sabık müharipler, ki- fayetsiz bir diplomasinin bizi bir kerre daha kurban gideceğimiz bir felâket içinde tahrip etmesini istemiyoruz. Her larafa, asker son barplen mesul olmadığını hissetmektedir. Fakat bu suretle söz söylemek için neden bugü- nü beklediğimi soracaklara şu cevabı | veririm: “ Bundan evvelki seneler | zarfında susmaklığımın sebebi cephe © askerinin mâsum olduğunu bir taraftan ilân eder- ken ayrı askeri diğer taraftan (tahkir İ eden Alman hanlerile birleşmemek ve sicdanlarında Versailles muahedesinin mesuliyetini taşıyanlarla birlik olmamak içindi. Bugün yükselen | çes dünyaya, sulh Almanyası ile müsalemet Almanya- Sını birbirine karıştırmamasını ihtar e- diyor. Şurası malüm olsun ki, Almanyada a5- keri bir tenezzüh yapmak isteyenler bir divara çarpacaklardır! M .Hess bura- da, bilhassa Fransaya hitap ederek de- * ki , harp esnasında Fransa, ara- cn küçük bir parçasını en son &- nerjizile müdafaa etti ve edecektir. Bunun için hâlâ, bir harp filerile oy- nayanlara £ “ Hele bize, hücum etmeye, Alman; ya girmeye cesaret etsinler, diye girdiğimiz zaman Fransız sabık mul bizi anlayacaktır. Dünya yeni Alman: yı anlamasını öğrenecektir. Fransız İeti bizzat kendi toprağınm nasıl müda- ia edildiğini bilir ve eski Alman muha- sibi de Fransız eski muharibine hürmet- ten geri kalamaz, zira müttefikler dava- rine şir de uymuyan sözler sarfettikle beraber, Fransa hükümeti- liği hakkındaki ümi- dmizi muhadaza ediyoruz. Selâhiyettr Fransız mümessillerinin Fransız milleti- muhariplerinin eski konuşmamaları münhasıran parlâmen- toculuğun kasurudur.” Mi Hani, handan #cerpi Mi Barter ziyade hararetle methusena et- möştir ki 3 “Bütün Fransız ve Almanların Fransa - Almanya anlaşmasında men- fsatleri vardır, M. Hitler Almanyanın, teslihatı meselesi de dahil olduğu hal- de, bütün sahalarda yalnız müsavi bir muamele istediğini teyit etmektedir. Al sanyanın şark hududunda, makül mi- saklar iki büyük komşu milletin sulhu- de, karşılıklı anlayış esasına o müstenit müsalemet- perverane muahedelerin bu memleketle- ve harp malzemesi tdarik tmekten da ha büyük bir mniyet temin edeceğini pek yakında anlamalarını temini ederiz.” Amsterdamda çıkan isyanda yedi kişi öldü! Şimdiki halde her ta- rafta sükün vardır 1 MİSTERDAM, BALA. — Daily Te- hun muhabirine göre, burada son e günlük isyanda ölenlerin? sayısı yilin. Bundan başka elidem fazla emre ci surette yaralanmışlar. şehir hastahanelerinde tedavi edilmek: itibarla bu fırkalar feshedilecek ve par- lâmen'oda temsil edilmiyeceklerdir. Büyük bir yangın LİBOURNE, 9 (A. A.) — Dün snat Gambetta caddesinde kâin KARASI, 9 (A. A) — Gandi bötün Hindistanda yaptığı propaganda soya hatinden sonra sıhhati pek ziyade hek duğu için temmuz uzun bir istirahat devresine girmiye karar ver - RİK napmam ken tetkik imkânı vermiştir. Ba nsz Amerika hükümeti ta- enüz tasdik edilmemiş olma Moskova ve Roma sefaretleri ANKARA, 9 (Telefonla) — Roma büyük elçimiz Vasıf Beyin Moskova büyük elçiliğine ve Moskova büyük elçimiz Hüseyin Ragıp Beyin Romaya tayini kararlaşmıştı r. Genç doktorların tetkikatı BURSA, 9 (Milliyet) — Muallim Nüzhet Şakir Beyin riyasetinde Bursa kaplıcalarile içmeler ve Uludağda tetkikatta bulunmak üzere ge len Gülhanenin genç doktorlarından 27 kişiden mürekkep kafile Gem- liğin Armutlu kaplıcasına da uğramışlardır. Tetkikat bir hafta de - vam etmiştir. Yarın İstanbula dönülecektir. Açıkta kalan Maliye memurları ANKARA, 9 (Milliyet) — Adana, Bursa, İzmir ve Ankarada ya pılan Maliye teşkilâtlarında açıkta kalanların başka vazifelere tayinle- ri için Maliye Vekâleti tetkikat yu pmaktadır, Harice £ ANKARA, 9 (Milliyet) — idecek yolcular için Harice giden yolcuların memleket da - hilinde arama, hammaliye, ardiye ve mekülât, meşrubat mübayaası gi- bi zaruri ihtiyaçlarına medar olmak üzere mukaddema ihracına müsa- ade edilmiş olan elli Türk lirası mi kdarın görülen lüzum üzerine bilâha ra 25 lira olarak tahdit edildiği gümrüklere tamim olunmuştur. İktisat Vekili seyahata çıkıyor ANKARA, 9 (Telefonla) — Iktısat Vekili Mahmut Celâl Bey ö- nümüzdeki cuma günü otomobille Eskişehire gidecektir. Celâl Bey ora dan Karaköy tarikile Bursaya geçerek sergiyi ziyaret edecek ve Bürsa dan İzmite gelecektir. İzmitte kâğıt fabrikası yerini tetkikten sonra bir kaç gün istirahat için Yalovaya geçecektir. Yeni fabrikaların temelat- ma merasimi İsmet Paşanın huzurıle 15 temmuzdan sonra yapılacaktır. Eski harflerle gönderilecek ya- zılar okunmadan atılacaktır ANKARA, 9 (A.A.) - Başvekâletten tebliğ olunmuştur: Bazı kimselerin resmi makamlara ve zevata eski harflerle yazılı müracaat - larda bulundukları görülmektedir. Mezkür harflerle gerek Başvekâlet makamına ve gerek zata gönderilecek yazıların okunmadan yırtılıp atılacağını herkesçe bilinmek üzere beyan olunur. İzmir panayırı ve ecnebiler IZMIR, 9 (Milliyet) — İzmir panayirinin neşriyat işlerile meşgul olmak üzere dört kişilik istihbarat komitesi teşkil edilmiştir. Bükreş konsolosumuzdan gelen bir mektupta Romenlerin büyük seyyah kafileleri halinde panayiri ziyaret edecekleri bildiriliyor. Edirne. İstanbul Asfalt yolu İstanbul kısmının yapıl- masına başlandı Başka nereleri yapılıyor? Istanbul - Edirne yolunun a3- falt olarak yapılması için hazırlık lara başlanmıştır. Bu yol ile alâ - kadar olan Kırklareli, Edirne, Te- kiwdağı, ve İstanbul valileri şebri- mizde toplanarak görüşeceklerdir. Fakat bu buluşmanın teahhüre uğ raması dolayısile, İstanbul Nafia başmühendisliği, yolun İstanbul vilâyeti hudutları dahilinde olan kısmının inşasına başlamıştır. Bu kısım Tekirdağa kadar uzanmak - ta ve uzunluğu 53 kilometre tut- maktadır. Fakat, İstanbul - Tekir- dağı yolu için beş senelik yol prog ramına konulan 250 bin lira tahsisa tın kâfi gelmiyeceği anlaşılmıştır. Müteakip beş sene için de 385 bin iira tahsisat konmuştur: Yol, bir buçuk senede ikmal edilecektir. Diğer kısımların inşası için alâka- dar üç vilâyetin mahalli bütçeleri kâfi gelmediğinden, Nafia Veköle ti bir mikdar yardım edecektir. Bundan başka, İstanbul vilâye- ti hududu dahilinde bu sene, da - ha bazı yollar yapılacaktır. Bu ime yanda, başlanmış olan Yeniköy - Büyükdere asfalt yolu allı aya ka dar bitisilecektir. Terkosas giden, 28 kilometre- Tik Edirnekapı - Dağ - Yenice as- falt yolu ile ikibuçuk kilometre- lik Bakırköy - İncirli, dört buçuk kilometrelik Yeşilköy « Topkapı - Silivri ilisak hattı bu sene yapıl. makta olan yollarm en mühimle - rini teşkil etmektedir. Yüksek tedrisat müdürü çekiliyor mu? Aldığımız malâmata göre, Yük- sek tedrisat umumi müdürü mit Bey ahvali sıhhiyesine bina- en vazifesinden ayrılarak mual - İimlik isteyecek- tir. Hâmit Beyin yerine o Yüksek Muallim Mekte - bi müdürü Mâcit Bey tağin edile- cektir, Eski mü- serelaleiidan Şe - sek muallim mek tebi müdürlüğüne tayin edileceği ümit edilmektedir. Ordu valisi tekaüt edildi ANKARA, 9 (Milliyet) — Ordu Va- Hâmit Bey Leh muallimleri Dün İstanbulu gezdiler, bugün ken- dilerine bir çay verilecek Lehistan ilk mektep pmuallim- lerinden kadın erkek 70 kişilik bir gmp şehrimize gelmiştir. yalı muallimler, İstanbul maarif erkânı tarafından karşılanmışlar - dır. Dün misafirlere şehrimizde şa Imabahçe sarayı gezdirileiiştir. Muallimler dün Maarif Müdürlü - ğüne gelerek gördükleri hüsnü ka bulden dolayı teşekkür etmişler - dir. Maarif müdürlüğü Polonyalı misafirlere mihmandar z mu allim Feyzi Beyi tayin Polotiyalı urallimnler Gis akşs iN sefarethanede Türk meslektaşları O) şerefine bir resmi kabul yapmış- lardır. Bugün de saat 15 te Türk muallimleri tarafından Halkevin - de misafir meslektaşları şerefine bir çay ziyafeti verilecektir. Misa firler bugün adaları gezecekler ve akşama Varnaya gideceklerdir. Varnada bir hafta kaldıktan sor ra, Lehistana döneceklerdir. Po - lonyalı muallimler, memleketleri - ne döndükleri vakit Türkiye fnaa- rifi hakkında konferanslar vere - ceklerdir. Misafir muallimler memleketi: mizi çok takdir etmişler ve De - dükleri terakkiyat ranlıklarını sm ij Bu husüsta demişlerdir ki: — Terakkiyatınızı işi iyorduk. Fakat bukadar ileri gittiğinizi tahmin edemiyorduk. Gördükleri- miz, ümidimizin fevkindedir.,, Hava kuvvetleri- mize yardım Ermeni ve Musevi vatandaşlarımızın, cıyan, Vahan Dikiciyan, Sisak Ağart- le m e m yan, . ” fendilerden Rum vatandaşlarımızı da böyle bir Tayare yardım Derneği teşkil ederek yakında faaliyete pir üzere bulum- dukları haber alınmıştır. | Bu hayırlı veşebbüsler memleketimizi? — ber tarafında memnuniyetle karşılanmış” tar. Senİ Güç bisikletçileri .Karaköse de KAARKÖSE, 9 (A.A.) — Muhafı£ gücü bisikletçiler dün saat 18 de Ka raköseye vardılar. Kendilerini şehir || haricinde vilâyet ve Halkevi namına bir heyet ve mektep bina” sına misafir i