22 Temmuz 1934 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

22 Temmuz 1934 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

© yaşayan Türkler dahi Abdülhami- © Avrupalılar doğrudan doğruya Pa > yorlar. Bundan sonra Giride evrak © cü bir zat Girit Hükümetile birle- şerek ahrar tarafından yapılan me$| iş o bi vakalarm emsali pek çoktur. © dülhamidin hal'ine kadar geçen o- 5 şâhın, kendisini Allahın yeryüzün- TARİHİ TEFRIKA:92 Htihat ve (BAHAEDDİN ŞAKIR EB Hami devletler çekilince Giridin “Yunana bırakılacağı anlaşılıyordu ettikle, yili. eri takip ve ted- çünkü onlar hıris- Eğer kıyam edenler | Türkler olsa idi, o anda onlara kar $ı en şiddetli tedbirlere başvurula- cağma şüphe yoktu. Triso asileri affedildi. Yeni isyana Okafşı da şüphesiz ayni suretle hareket edi. l tir. Şimdi Girit Hıristiyanla- rı hâmi devletlerin beyannamesin- den bil'stifade Girit Türklerinin de medeni haklara nail olmamalarına bütün kuvvetlerile çalışıyorlar. No tada Türklere ait olan maddeler Umumi Mecliste müzakere edile - rek kararlaştırılacaktır. o Ondan sonra büyük devletlerin vekilleri- ne bildirilecektir. O mâddelerden Türklerin istifa- de edip etmemeleri hâmi devlet - lerin elindedir. Vukua gelen cina- yetler Girit Türkleri için pek acıklı bir devir başladığına delâlet edi -| yor. Bütün hadiseler Girit'te Asayiş tekarrür ettikten sonra işgal asker- lerin'n çekileceğini ve Giridin baş | İı başına bir Yunan Hükümeti lacağını gösteriyor. Hâmi devlet. ler daha Giritte iken Hıristiyanlar bizi asıp kesiyorlar, Şayet işgal a3- kerleri çekilecek olursa, Türklerin hali neye müncer olacağını süt e - men b'r çocuk bile (o anlıyabilir Türkleri katlettiklerinden dolayı | senelerce hapse mahküm edilen hıristiyanların bazıları daha şim- len İzzettin hapishanesinden ka- çırılarak asilere iltihak ettirilmek- dedi Türkler artık köylerine gi- demez oldular. Bugün de Hanya “Giridi hima; ristiyanlar tarafından ayağından yaralandı. Acaba bu mezalimin ö- vakit alınacak?,, t postahanesine gelen ev - rak İngilizler tarafından müsade- iştir. Muzir olmıyan evrak sahiplerine iade edilecektir. Şu hal de türkçe evrak dahi teftiş altına alındı demektir. Anlaşılan Hanya- daki İngiliz zabitleri Meşveret ga- zetesinin son nüshaları alıkoy - muşlardır. Burada memuriyetlerde bulunan Türklerin hemen kâffesi Girit emaretine hafiyelik yapmak- tadırlar. Giridin Rum gazetecileri “Meş- veret” i mum ile aramaktadırlar. Bunlardan bazıları bize müracaat- İa gazete istedilerse de “Meşve « ret,, e abone olmadığımızı yemin- Içrle beyan ederek onları başımız- dâh #avdık. “Meşveret” te çıkan | Girit mekalesi Avrupalılara dokun muş olacak! Burada yaşıyan bazı risten “Meşveret,, gazetesi getirti- göndermek için en emin vasıta Fransız postahanesidi N Abdü'hamidin yetiştirdiği istib- dat adamlarınm memleket ve va - tan hislerinden ne kadar mahrum olduklarını ve günden güne felâ- kete doğru sürüklenen memleketi kurtarmak için çalışmak şöyle dur sun, çalişanların mesai: sıl sekteye uğrattıklarını Devletinin At'na Sefiri Rifat, Pi- redeki şehbenderhanemizde çalı - şan Sadrettin Beyler ve daha üçün riyatın Giride sokulmaması için lâ- © zumgelen tedbirlerin alınmasına karar vermişlerdir. Bu iş dolusu altın almaktadırlar.,, Demek ki Terakki ve Ittihat Ce- miyeti iktidar mevkine geçtiği za- man Atinadaki Türk Sefiri Rifat Beyin kim olduğunu biliyordu. O- nun meşrutiyet idaresi zamanında Paris Sefiri, Hariciye Nazırı ve U- mumi harpte Berlin Sefiri olması- na niçin müsaade etmişti? İttihat we Tterakki idaresinin zayıf nokta- ından birisini teşkil eden bu gi Girit'te olduğu gibi Türkiyeden ayrılmış olan sair memleketlerde di takdis ve tel'in etmek hususun- “da daima ikiye ayrılıyorlardı. Ab- tuz üç sene zarfında Zalim Padi- deki gölgesi olarak tanıtmak için raptığı propaganda o kadar derin ökler salmıştı ki onun koca Os - EYİN BIRAKTIĞI VESİKALARA GÖRE) i İ alyanın yeni gemileri i ve Vashington itilâfı Terakki! Parise gönderilen bir deniliyordu ki: “Allı yüz seneden beri satvet ve şevketini idame ederek fermanfer- ma olduktan -onra en nihayet | - kinci Abdülhamidin o bedbaht tah tı gasbetmesile inkıraza yüztutan Osmanlı Devleti , bugün © ecnebi devletlerin nazarında müteharrik bir ölü gibi görünmektedir. Mil - yonlarca ahâli istibdat boyunduru ğu altında envai tahkirlerle, bin türlü ıstıraplarla ezilmektedir.Bun ca zamandanberi Türklerin dereler gibi kan akıtarak meydana getir- dikleri devletin mahvolı na râ zı olmıyna vicdan ve hamiyet as- kabı tarafından otuz senedenberi müteaddit risaleler neşrile millete İâzımgelen ihtarat yapıldığı ve â- kilâne nasihatler verili hamidin meş'um idare: takip etmekte olduğu inkıraza kar şı metin bir varlık seddi teşkil et- mek üzere insaniyet namına bütün | Osmanlılar birleşmiye davet edil- diği, yoksa bu fena idare yüzün - den milletin ne büyük felâketlere duçar olacağı hatırlatıldığı bir za- manda, hâlâ Abdülhamidin hilâfe tinden, merhametinden, idares'nin | memduh ve meşru olduğundan bah seden kimseler vardır. Bunlar bir az utansalar gerektir. Osmanlı mem leketlerinde hükümetin gösterdiği cebir ve şiddet yüzünden gazeteler hakikati örterek sütunlarını yalnız Abdülhamidi methetmeğe hasre - diyorlar. Üzerlerine ölü toprağı sa- çılmış olan ahali ise gene Abdül- hamidin iblisane tedbirlerinden ol mak üzere hafiye namile milletin içine saldırdığı kudurmuş kelple - rin şer ve belâsından korkarak yek diğerine fikirlerini, arzularını söy liyemiyorlar. mizs3 | Fakat İngiltere gibi hür bir dev. | letin idaresi altında bulunan Kıb- rıs Türklerinin hilâfette değil, müs lümanlıkta bile zerre kadar alâka- sr olmıyan o Abdülhamit gil mel'una perestiş ederek ismini ap- tessiz ağza almak günah olduğu i- tikadında bulunmalarına, birinin ğı kazara taşa çarparak düşer- se, salimen kalktığından dolayı (pa dişahım çok yaşa!) diye bağırma- sına, namus ve hamiyet ashabına devlet haini nazarile bakmalarına ve onların vatan istikbali için bes- ledikleri fikirlerine hürmet etme leri lâzımgelirken © bilâkis o gibi gençleri gördükleri yerde dişlerile boğazlamağa kasdetmelerine ne mana vermeli.? mektupta — Bitmedi — Bulgaristanda vaziyet alt üst ATİNA, 21 (Milliyet) — Bulgaristan içerilerinden o malümata nazaran hükümetle komitecilerin arası çok açılmıştır. Hükümet orduyu tasfiye etmek is | todiğinden bazı isyanlar da olmuştur. Bu gibi isyanlar son günlerde Filbede vaki olduğu söylenmektedir. i MİLLİYET PAZAR Amerikadaki grevler /San Fransisko'da vaziyet düzeldi fakat 22 TEMMUZ 1934 IHARİCİ HABERLER diğer iki limanda grevcilerlerle polis arasında müsademeler devam ediyor Polis grevcileri dağıtmak için ateş açtı ve gazli bombalar kullandı, yaralanan ve ölenler var SAN FRANCISCO, 21 A.A. — Şe- bir, tabii hayata avdet etmiştir. İçlerinde muhtelif mahsuller olan kamyonlar, dün| sokaklardan geçmişlerdir. Fabrikalarda iye başlanmıştır. Sokaklarda neşeli bir İnaliyet vardır. Kahveler ve lokantalar, son günlerin mahrumiyetlerini ödemek için ağızlarına kadar doludur. Rıhtım işçileri henüz işlerine başla- mış değillerdir. Fakat birkaç güne ka- dar bir kal tarzı esası bulunacağı ümit ediliyor. Oakland ve Berkeley şehirlerini: ve dış mahallelerinde umumi grev durmuş” tur, Fakat arabacılar, rıhtım işçileri gre. vinin devamı müddetince münakalât yap. marağa karar vermişlerdir. Bununla beraber Portland'da vaziyet iyileşmiş değildir. Mil& muhafız kıtas işçi kullananların — sendikalara dahil olmıyan işçiler tarafından tahliyeye ka- leri üzerine seferber edilmiştir. ie sendikalara dahil olmıyan er işçiler arasmda | yapılan çarpışma esnasında dört polis yaralan- muş, 20 kadar grevci ağlatıcı bombalar- la zehirlenmişlerdir. Polis, mutaarrızları püskürtmüştür. Yeni çarpışmalar MINNEAPOLIS, (Mivesota), 21. A. A— İçinde yiyecek dolu olan bir kam- yonun, sendikalara dahil ölmuyan işçiler tarafından boşaltılmasına inani olmak is- tiyen grevcilerle yapılan bir çarpışmada bir polis yaralanmıştır. eri püskürtmek için ateş açmak mecburiyetinde kalmıştır, Yaralanan polis, bir arkadaşınm kur. şunu ile kazaen yaralanmıştır. MİNNEAPOLIS,21. A.A. — Kam- yoncular grevinin ikinci o gününde iki polis ile 33 kişinin yaralanması yüzü, den 2.500 milli muhafız şehirde toplan- mıştır, Grevciler, kamyonları durdur. mağa teşebbüs etmekte (ve kavgalara sebebiyet vermektedirler. işe başlandı SAN FRANCISCO, 2LA.A, — Rıh. tem usta başıları birliği 283 reye karşı 1.138 rey ile işe başlamağa (karar ver- mişler ve bu suretle resmen grev niha- yet bulmuştur. SEATTLE,21, A.A. Sendikaları dahil olmıyan işçil purları boşalt- malarına mari olmak istiyen 2.000 grev- ciyi dağıtmak için polis 200 ağlatıcı bomba kullanmıştır. Bunu, muntazam bir harp takip etmiştir. Dört polis, ağır surette yaralanmış, 12 grevci gazlarla zehirlenmiştir. Şark misakı ve M. Mussolini ROMA, 2.4.4. — M. Mussolini, Londra sefiri M. Grandi'yi, Almanyanın Roma sefiri M. Von Hassel'i kabul et- miştir. Bundan sonra M. Mussolini, İngiliz sefiri Sir Eric Drumond ile de uzun müddet Gla Bu mükâlemeler- de şark misalı etrafmda görüşülmüş- tür. İtalyada hava manevraları ROMA, 21.A.A— Şimali İtalyanın Sinai mmtakasında mühim tayare müd- fan manevraları yapılmıştır. Ve bu ma- merralarda düşman hücumun karşı ça- buk müdahale tecrübeleri yapılmaştır. Nev York'ta Gümrük amelesi ile polis arasında müsademeler NEVYORK,21.A.A.— Polis kuvvet- lerile 1500 gümrük amelesi arasında çı İl kan hadiseler dolayisile Seattle polis mü-j| dürünün istifası üzerine belediye reisi, polis kuvvetlerinin kumandasını kendi 6-| line slrar Belediye reisinin o idaresi altında 300 polis, ağlatıcı ve kusturucu bombalarla ve sopalarla 2000 gümrük a- melgsini dağıtmıştır. e Mücadeleye işti- (| rak edenlerin hepsi gazlerden müteessir olmuşlardır. Yaralananlar | MINNEAPOLIS, 21. lar netici Karışıklık yaralı ol RA San Francisco zrevi bittikten sonra Seatile ve Portland limanları, bahrimuhit sahil. lerinin iki karışıklık noktası olarak kal maştar, San Francisco'da 150.000 grevci işe başlamıştır. Yalnız 13.000 rıhtım işçisi greve devam etmektedir. Bridyes,de deniz ve rıhtim işçileri grev komitesi reisi, | vaziyetlerinin her zamandan daha kuvvetli olduğunu, unmu- mi grev tezahürünün bunu isbat etmiş bulunduğunu ve alınacak işçilerin kontro lunu temin etmekten ibaret olan mak- satlarınn tahakkukuna kadar mücadele edeceklerini bildirmiştir. kada tasrih edildiğine göre, dünkü ka- lar asnasında bir kişi ölmüş ve 68 kişi ağır surette yaralanmıştır. Bu karışıkıkıklar, kamyon şoförleri grevinde ilân edilmiş olan müüarekeye riayet edil- memiş olmasından ileri gelmiştir. Şoför- lerin lideri M. Dune şimdi bütün diğer i partisi liderlerinden, umumi grev ilân etmelerini istemiştir. Ancak, valinin, böyle bir vaziyet karşısında ör- İade MİNEAPOLIS, 21.A.A. — Burada hadis olan karışıklık esnasında 35 kişi telef olmuştur. 3.400 ki askeri bir kuvvet buraya gelmiştir. Örfi idarenin ilanı muhtemeldir. Hitlere ihanet eden ber- taraf edilmelidir HALLE, 21.A.A— M. Geering, M. Hitler'i metheden bir nutuk söyle- miş ve 30 haziran suikastine temas ede- rek demiştir ki : “— İhanetin müthiş bir vüsati vardı cepheden idi zira suikastçılar hem lere, hem Alman milletine bem de hücum İstalazınm sadık milislerine iha net etmişlerdi. Hitler'e İhanet eden herkes, bertaraf edilmelidir." Büyük bir yangın AVILA, 2L.A.A.— 300 nüfusa sahip Cizla katnbasında bir yangın çık- ır. Kasabanm temamile harap ol. imuş olmasından korkuluyor. Zam ( > Vaşington Star gazetesi, bahri me sail E yazdığı bir makalesinde di « yer Ber İtalya, 35 bin ton hacminde 'p gemisi inşası hakkındaki pro jes'ni mevkii icraya koyarsa, Fransa Vaşington bahri itilâfinın mefsühiye - | tini ilân etmek mecburiyetinde kala. caktır. Çünkü Fransanın emniyeti, Almanya ve İtalyanın bahri kuvvetiz risin mecmuuna müsavi bir bahri kuv vete ihtiyaç göstermektedir. Dunker- gue tipindeki gemiler, Almanların kü | çük hruvazörlerine tekabül ede! Fakat eğer İtalya, Vaşingtön bahri iti lâfının kendisine bahşettiği ton had - | dinin en nihayetine kadar yeni harp gemileri inşa ederse, Fransanın da bu yolu takip etmehi lâzım gelir, Ve Fra; sa ancak Vaşington itilâfının mefsa- hiyetini ilân etmekle bu yolu turtabi « lir, Filhakika İtalya bugün, üzerinde hakkı tanınan 70 bin tonilatoluk ge- miye mailk bulunmaktadır. Fransada Dunkergue'leri bin tonilâtoyu | sarfetmiştir. için 52 Vakıa | *Fransa (France) kruvazörü saf hari cine çıkarak kendisine verilen müsa- adeyi 22 bin tonilâto fazlalaştırabilir. Fakat bı a rağmen Fransaya daha 30 bin tonilâto lâzem gelmektedir. İngiltere bahriye nezareti, M. Mas soliniyi bu projesinden vazgeçirmeye uğraşınoktadır. Çünkü İtalyanın bu © imanlı Devletini tam bir inkiraza > sürüklediğini görmek ve anlamak istemiyenlerin adedi milyonlara baliğ oluyordu. Bu haleti ruhiyeyi © vek güzel tahlil eden ve Kıbrı*-» projesi ayni zamanda zırhlıların mün | feriden tonilatolarını 3S binden 25 bine indirmek isteyen İngiltere pro - jesine de muhalif bulunmaktadır. Di. ğer taraftan amiraller, yakında top - lanması melhuz bir bahri konferansı düşünerek, M, Mus'olininin bu konfe ransta Fransa ile seviye birliği alabil- mek için blöf yapmakta olduğunu ve İtalyanın o zaman yalnız kâğıt ü- zerinde mevcut olan bu gemilerin şasından vazgeçmeyi taahhüt edecej ni söylemekte ve İtalyanın bu ihi ge- miyi edebilmek için lâzım olan yetmiş milyon dolar sarfedecek vazi- yette bulunmadığını kaydetmektedir- ler. İstanbulun yen Üniversitesi İstanbul'un yeni Üniversitesinin tari- hi, yüksel mektepler tarihinde daima başlıbaşına bir nümune teşkil edecek- tir, Menşei Kayser Theodosius zama- | nına raci olan eski İstanbul Darülfü - nunu 31 temmuzda hükümetin bir ka- rarnamejile ilga edilmiş ve 1 ağustos | ta yeni İstanbul Üniversitesi açılmış tır. Yeni Üniversite ile yeni Türki; nin fikri kültür merkezi olarak mili sahada fikri bir Elite zümresi yetiştir. mekle tavzif edilmiştir. Bu Elite #üm- resine Mustafa Kemal'in ve mesai ar- kadaşlarının eserini sistematik bir tarz da devam ettirmek ve tam bir inkişaf devresine götürmek vazifesi düşüyor. Hükü: ün milli karuluş programı- nın çerçevesi içinde umirmiyetle bek- lendiğinden daha geç olnrak bu isla- hata girişilmiş olmasındaki teahhür, bu wlahatın heyeti umumiyebile hep birden halledilmesi icap eden mesele- ler heyeti mecmuasına bağlı kalmış bulurıması ile izah olunabilir. Kısmi bir slahat Türkiyeyi hedefi; | ne ulaştıramazdı, Zira Türkiye mo - dern yüksek tedris esaslarından mah- rumdu, Yani tedris elemanları, ensti - tüler, tesisat, mesleki literatür ve ilmi sahada lisan elemanları yoktu. CNEBi MATBUATINDA OKUDUKLARIMIZ rait altında Türk talebehi yüksek in - kişaflı dimaği kudretleri ve çalışkan- lıkları sayesinde yine bir hayli mükte- sebat ilmiye elde etmekle beraber Da- rülfünen modern bir jimnazyomun se- viyesi fevkine çıkamıyordu. Darülfünun uzun seneler süren mev cudiyetinde yegöne mühim bir yeni- lik 1903 te yeni Tıp Fakültesinin tesisi olmuştur. Fakat bu ıslahat dahi tesir itibarile gayrikâfi oldu. Fakülte de ht- liniklerin Marmara Denizinin Asya sa- hilinde Haydarpaşa'ya nakeldilmesi yüzünden İstanbul ve Beyoğlu'nun şe- hir hastaneleri ile rabıta ve münaseba- tı muhafaza lemedi. Türk Hükümeti yükhek tahsil ısla- hatı yapmak ânının geldiğini görünce | ahval ve şeraiti mahallinde tetkik ede rek bir ıslahat projesi yapmak üzere bir mütehassıs tacsiye etmesi İttihat hükümetinden rica etti, hükümetinin tavsiyesi ile meşhur peda goji mütehatsısı ve Cenevre Üniversi- tesi sabık rektörü Prf. Alert Malehe birinci defa olarak İstanbul'a davet €- dildi. Mumaileyhin hükümete verdiği rapor, heyeti umumiyesile — kabul ve profesör bilfiil ıslahatın tatbikina me- mur edildi. Yeni Üniversitenin açılış zamanı Alman yüksek o mekteplerin - | den yüksek liyakat sahibi ve meslek erbabının, bazılarının uzaklaştırılma- zamanına tesadüf ettiği için bunlar arasından zengin bir intihap yapılma: | sı mümkün olda, Yalnız Zürihteki “AL | man ilim erbabına yardım birliği, oa- sıtasile 35 profesör alındı. İlmi lisanın terminologie'sinin daha büyük bir kımı yaratılmak lâzımgel- diğinden Üniversiteler dahi lisan wsla- hatı faaliyetine koyulmuştur. Lisan 18- lahatı metodik ve ilerliyen bir kültür hereketi olup Gazi'nin en mühim te - | EZ vene ILehistanda yüzlerce kilometr. su altında kaldı. Ölenler çoi VARŞOVA, 21 (A.A.) — Cracovie mıntakasında Visti rini yıkmış ve yüzlerce kilometre araziyi su kaplamıştır. N. cesetleri ve ankaz sürüklemektedir. Su kaplamış olan ara tayyareler uçmakta ve evlerin damlarına, büyük ağaçların tepelerden teşekkül etmiş olan adacıklara iltica etmiş olan zak atmaktadırlar, Kurtarma ameli yesine iştirak eden 50 bi diye kadar binlerce ahaliyi başka taraflara nakletmiştir. atın adedi daha malüm değildir. M aamafih şimdiye kadar ği muhakkaktır. Vapurların alacakları köm ANKARA, 21 (Telefonla) — Deniz yolları işletme idi iç memleketlere insan ve yük taşıyan milli vaparların ala mürlerin maden kömürü müesseselerinin hariç memleketler kömür ihrak fiatı gibi nisbi resme tâbi tutulması tince kabul edilmi; M. Gücü ir. Icra Vek bisikletçileri Arda ARDANUŞ, 21 (A.A.) — Muhefızgücü bisikletçileri 11 relik çetin bir yüvüyüşten sonra A 'anuşa varmışlardır. Bisikletçilerimiz nahiye müdürü ve erkân ile halk tara müimi surette karşılanmışlardır. Makedonyada askeri manevı ATINA, 21 (Milliyet) — Eylülün ilk haftasında Maked neral Otonevsin nezareti altında ikinci ordu kıt'aları tarafı nevralar yapılacaktır. Manevralara ba kıtalardan maada 8 n | dalar fırkası, telgrafçı alay ve 3 tayyare filoları iş | manevralar 5000 asker ve zabita ve 500 asker larafından yı Bulgar komitacılarlarile müsa ATINA, 21 (Milliyet) uk ede Bulgaristandan gelen malümal osker ile komitecile; arasında kanlı bir müsademe olmuştur. tan birçok yaralı vardır. Jik kuru üzüm mahsulü IZMIR, 21 (Milliyet) — Menemenden bugün ilk Çekirde mahsulünden bir çuval Borsaya merasimle getirilmiştir. Yetiş hâlet verilecektir. Liselerde bu sene 12 sınıf us tatbik edilecektir “ANKARA, 21 (Telefonla) — Bu sene liselerde on iki s tatbik edilecektir. Lise müfredat programları tadil edilmeder neye taksim olunacaktır. Ancak bu pılmasına lüzum görüldüğ proşramlarda bazı esaslı € iğünden lu hususta hazırlanacak pro timaa davet edilecek yüksek maarif şürasında tetkik edilecek Bu sene liselerin birinci sınıfa gireceklere ikinci sınıfta b lar lisede dört sene okuyacaklardır. Üçüncü sınıfta olanlar d. fabileceklerdir. Umumi nufüs tahriri için ANKARA; 21 (Telefonla) — riri nüfusun muvaffakıyetle cereyanı için tanınmış ecnebi mü lar davet edilmesi mutasavverdir. Eytam ve. Emlâk banka- sının yeni şubesi ANKARA, 21 (Telefonla) — Em- lik ve eytam bankası Bursada şube aç- mağa karar vermiştir. İzmir borsa heyeti IZMER, 21 (Milliyet) — © Nizami müdeetini ikmal eden Bursa heyeti in- tihahatma başlanmak üzeredir. İntihap heyeti teşekkül etmiştir. Sudan hududu meselesi LONDRA, 21.A.A.— Bir taraftan İn- giltere ve İtalya hükümetleri, diğer ta- raftan Mesir ile Yahya hükümetleri ara- sında Libya-Sudan hududu hakkında bir itilaf hasıl olmuştur. şebbüslerinden biridir. Üniversite'nin idaresi (o altında ve Prof, Malehe'ın teşebbüsü ile bir ter - cüme heyeti organize edilmiştir ki, her bir ilim ve ihtısas şıri len lisan bi- len Türk mütehassıslarını burada top- lamak suretile en iyi ve modern ecne- bi standard eserler türkçeye nakil ve tercüme edilecektir. Tedris heyetinde ve ili debiyat sahasındaki ıslahat ile müvazi olarak yeni Üniversitenin teknik teçhi- zatı da ikmal edilmek lâzımdi. Bunun için evvelemirde mevcut enstitüler bir merkezde toplandı. Ve hepsi modern tesisat ile teçhiz olundu. Şimdiye ka - dar istismar edilmemiş olan Boğaziçi hayvanat ölemini tetkik etmek ve kıy metlendirmek için Boğaziçinde Biolo- gie Enstitüsü kuruldu. Ziraat Enstitüsünün tabii ilimler lâ- boratavarı ikmal edilmiş, Kimya Ens- ditüsündeki işler memleket sanayi ve bilhassa mensucat, şeker ve lüfün sa- nayi nazarı itibara alınarak tanzim olunmuştur. Tıbbi enstitülerin ve kliniklerin teş- kilât ve tekemmilâtı sıhhati umumiye için büyük faydalar temin etmektedir. Yeni Üniversite İstanbul'a fazla mik- tarda talebe çekmiştir, Şimdi dört bini mütecaviz yerli talebe ile yüksek liya- katlerin cezbettiği 'bir çok <cnebi ta- lebeler Üniversiteye mukayyettir. GAZİ: “Biz daha çok çalışmağa ve 100 senelik ihmalleri | telâfi etmeğe mecburuz,, demiştir. Yeni Türkiye'nin nasıl durbinane ve muayyen hedefleri gözönünde tutarak tempo ile çalışmak iste - diği hakkında yeni İstanbul Üniversi tesi kültür Esri ait güzel bir misal teskil etmekti (Pester Lloyd) ecek sene yapılacak w Maarif teşkilâ Ve sistemi , Vekil B. 934 senel değişiklik olmıyacağını sö ANKARA, 21 (A.A.) veleili Zeynelabidin Bey, A: sma şu beyanatta bulunmuş 934 senci tedrisiyesi esna rif vekâleti eski kadroyu, & sistemi muhafaza edecektir. de görülen birçok tebeddülâ his değildir. Her üç derecedeki tahsil sinde yapılacak takviye, ssl önümüzdeki sene zarfında Vistül nehri ti 13.000 kişi Açıkta kaldı VARŞOVA, 21.A.A. — Lej feyezan hâlâ tehdit edici mah bafaza etmektedir. Bununla bilhassa Çekoslavakya huducl da ve Terre Neuve, Krakovi fazla 16 kadem bir tereffü gö 13 mil genişliğindeki bir mul yesine lüzum görülmüştür. Bi İometre murabbalık bir saha 5 da kalmıştır. 13.000 kişi açıl lefat pek fazladır. Henüz ve tebliğ edilmemişi NE Almanyanın harici BERLIN, 21.A.A. — Harici Von Neuratlhı, Mareşal o Hin Almanyanın karici siyaseti ha rapor takdim etmiştir. dj Marienburg'a kadar tayare ile Mareşal'ın iknmetgâhma mobille seyyahat etmiştir. iyasi hi sefiri tarafından teldif edilmiş saklar meselesinde Almanyı nazarmı izah eyliyecektir.