4 Ağustos 1934 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

4 Ağustos 1934 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

RİHİ TEFRİKA: 104. İttihat ve Terakki! (BAHAEDDIN ŞAKIR BEYIN BIRAKTIĞI VESİKALARA GORE) Her hakkı mahfuzdur. Yazan: A. C. Ragıp paşa “Kudurmuş Arap,, tan dayak yemek “Sana evvelâ o Necip Melha- menin vahşetinden bahsedeyim: Yıldızda atılan bombadan dola- yı, bir istintak heyeti teşekkül et- miştir. Bu heyeti Necibin riyaseti altında, bir © başmüddeiumumi, müddelumumi Necmettin Molla Bey ve daha birkaç kişiden mü- rekkepti. Bilmem hangi taraftan yapılan bir ihbar (o üzerine o za- man Avusturya (o hastahanesinde kapıcılık £ yapan bir Ermeni de tevkif olunmuştu. z Necip Melhame bu kapıcıya bil- diklerini söyletmek için engizisyon zamanımda bile hatıra gelmiyen iş- kenceleri yapar, sivri bıçakla ka- pıcının her tarafını delik deşik et- tikten sonra o yaraların hâsıl etti- ği iltihaplar üzerine kudurmuş bir vahşi gibi basar sopayı; o derece- de ki zavallı kapıcının vücudü şif- miş bir tuluma döner. Bu halden müteessir olan Necmettin Molla Bey, bu işkencenin hukuku umumi- yeye muhalif olduğunu öne süre- rek başmüddeiumumi ile birlikte. şikâyet için Ragıp Paşaya müraca- at ederler. Ragıp Paşanm bunlara verdiği cevap: — Kudurmuş Araba beni de mi dövdürmek istiyorsunuz?,, dan i- baret kalır. Ben bu yakayı müştekilerin bi - rinden emin bir vasıta ile işittim. hiç bir isim zikretmiyerek yalnız Necip Melhame'nin kapıcı Ermeni üzerinde icra eylediği bu vahşi ne.muameleyi Ermenilere anlatı - niz. Makedonya meselesinde Türk- ler zannettiğimiz gibi kolları bağ- İı kalmamışlardır. Rum komitele- rine çok hizmet etmişlerdir. Efra- dı arasında Türk bulunmıyan Rum çetesi nadirmiş. Bu: çetelere giren Türkler tabii Rumların ( parasile çalıştıkları için milliyet hesabıma şayanı iftihar değilse de, Rumların menafii — bu meselede — Türkle- rinki ile bir gibi olduğundan çete- ye giren 'ürklerin sâyleri Türk milleti de doğrudan doğruya müstefit olmuştur. Türklerin sâyi buna o münhasır kalmamıştır. Vakalardan müteneb- bih olan islâm ahali birçok kaza- larda ittihat etmiş, aralarından gü- zide ifradı çete suretinde kazaları dahilinde gezdirerek islâm hakla- rını müdafaa etmişler, Tiküş, Doy- ran gibi kazalarda Bulgarlar tara- fından, öldürülen bir islâma muka- bil,otuz, kırk Bulgar öldürmüşler ve o derece şiddetle intikam almış lar ki o havalide bulunan Bulgar- lar. evlerinden dışarı çıkamaz ol - muşlardır. Bundan başka bize mensup ha- miyetli zabitlerden birkaçı, hattâ cebinden para,sarfile tedarik eyle- diği tüfeklerle çeteler teçhiz etm'ş ler, yaşi başka kat'i delillerin eksikliğinden dolayı resmen tevkif edemedikleri Bulgar müfsitlerini bu çetelere öl- dürtmüşlerdir. Ben bu yolda çete teşkil eden zabitlerden üç kişi ta- nıdım. Şimdi Doyran, o Koçana, Kökülü ve havalisinde gemici Hü- seyin, Martin Mustafa, Arap... vesaire kumandanlarından dört beş Türk çetesi vardır. Bu çeteler, Bulgarlar neröde bir Türk öldürür. lerse, orada ön aşağı beş Bulgar öldürmek üzere çalışıyorlar. Bu çeteler bir Bulgarı öldürdükleri za man ekseriya cesedi üzerine o ka- zanın kaymakamına (hitaben bir mektup bırakıyorlar ve (o diyorlar “Kaymakam Bey, bu gâvuru yahut M intikamıdır.,, Gemici yinin programı da şudur: Bir müslüman öldürüldüğü zaman ona mukabil on Bulgar dürmektir. Ve bunun için bir in- tihap tarzı yoktur. Önüne geleni, Bulgar kadını olsun, erkek olsun, ihtiyar olsun, çocuk olsun, on adet doluncıya kadar hiç bir Bulgar ge- mici Hüseyinin satırmdan yaka - sı kurtaramıyor. Gemici Hüseyin birkaç kazanm Allahr kesilmiş Bul garlar bu ismi işittikleri zaman tit. riyorlar. Tensikata memur zabitlerin ve sivil ajanların tazyikile hükümet Gemici Hüseyini öldüren veya tu- tan zabite iki rütbe birden terfi ile bilmem ne kadar nakdi mükâfat vadediyor. Gene gemici Hüseyin : : istemiyordu.. tutulmuyor. Geçen sene Sırp komitesinden yüz ki ir çetenifi icra edemir Gemici Hüseyin, tay t islâm ile beraber Bu çeteleriri Bulgar- tesiri o hükümetin çıkardığı (yüz bine yakın askerin tesirinden daha büyüktür, Çünkü bu çeteler, hükümetin tevkif ede- iği komite organizatörlerini öldürüp komitenin faaliyetine bü- yük sekte vuruyorlar. Ondan sonra Bulgarlar müslü - manları öldürmekten çekiniyorlar. Çünkü biliyorlar ki bir müslümanı öldürürlerse köylerinden hiç ol - mazsa on Bulgar öldürülecektir. Şimdiki halde Müfettiş Paşayı ziyade düşündüren bu Türk çetele- ri meselesidir. Türk çeteleri Bul - gar çeteleri gibi kolay kolay imha edilemiyor. Buna da birkaç sebep vardır. Esasen Türkler Bulgarlar - dan ziyade cesur, çevik ve nişancı ondan sonra çeteyi teşkil edenler ekseriya askerlikten firar etmiş, takip müfrezelerinin harekâlını ta- mamile bilir kurnaz adamlardır. Buna bir de icrayi nüfuz ettikleri havalideki köylü müslümanların ve takibe memur müfreze zabitle- rinin muavenetleri inzimam ediyor. Ekseri mahallerde Bulgarların kuvvei maneviyeleri pek ziyade kı- rıktır. Hudut boyundaki birkaç ka- za, ki burada Bulgarlar müslüman- lardan sekiz on defa fazla bulunu- yor, istisna edilirse diğer taraflar- da Bulgarlar fena halde ezilmiş - lerdir ve eziliyorlar. Müslümanlar uyurken yani Makedonya mesele- sinin bidayetinde komiteler islâmı hakikaten korkutmuşlardı. Lâkin bu korku pek çok zaman sürmemiş islâm dahi ekseri yerlerde uyanmış ölen müslümanların — şiddetli bir surette intikamını almağa başla - mıştır. O zamandanberi Bulgar es- ki kuvvetini kaybetmiştir. Bundan başka askerin de hali de ğişmiştir. Neferler o derece idman hasıl etmiş ki bir çeteye tesadüf et tikleri zaman nadiren (o çeteden bir kişi kurtulabiliyor. Askerin ise müsademede verdiği telefat Bul - garların telefatına nisbetle onda birdir. Takibata memur Türk za - bitlerinden hakikati şifahen dinle- dim. Yunanistandaki zabitlerin b'r kaçından ve dahilde bir köyde bu- ğum zaman ayni köyde o ge- ce gizlenmiş bulunan altmış kişilik bir Yunan çetesinin kumandanı bu lunan bir yüzbaşı Yunan zabitin- den kulağrmla işittim. Yunan zabitleri bana Türk aske- rinin cesaret ve çevikliğinden de- faatla bahsettiler. Muhterem Sezai Beyefendiye söyle, Türk askeri ge- ne eski bild'ği aslan yürekli asker- lerdir. Dört beş senelik takibat ve tecrübe neticesi bu askerler dünya- nın hiçbir milletinde bulunmaz bir dereceye varmıştır. Gazetelerde hü kümetin ilân ettiği telefat adedi yalan değil hak'kattir. Bu ilânlar- da Bulgarlarm telefatı 50 ise bizim askerin telefatı 4-5 tir. e lardaki ecnebi parası- nın drahmiye tebdili Bankalarda mevcut ecnebi parası- nın Yunan drahmisine tebdülnden do- layı Yunan Maliye | Nazırının dediği gt bankadaki matlubatı 250 milyon drahmi mi, yoksa muhalif fukaların tahmini veçhile 800 milyon- dan fazla mu olduğu M, Çaldaris'ten sorulması üzerine mumaileyh : yAha- li, bu meblâğın hakiki mi ba hususta olan kontrol neti- cesinde anlıyacaktır. Faydasız müna. kaşalara sebebiyet verecek olan bu mesele şimdilik Meclisi Mebusana ar. zedilmiyecektir. Hakiki miktarın tes- biti meselesi bir zata havale edilmiş- üç menfaatine terkedebileceğini düyün- mek kadar gülünç bir şey yoktur.” dedi. Aleyhtar mehafil, bu meselenin tet- kik ve halliki Yunan Bankasının i- kinci direktörü M. Varvaresoya ha vale edislceğine deir söylenen sözlere karşı şa o mütaleada | bulanuyorlar: « İhtisai ve liyakati ne kadar bö: olursa olsun, buu kadar azim pdra işi gayri mesul bir vale edilemez, konunun bahsettiği gibi bu mesele ain, hükümetin kendi mesaliyeti tah- Yunanistan'da banka-| ! #LLİYET CUMARTESİ 4 AGUSTOS 1934 İHARİCİ HABERLER Çinde karışıklıklar 5000 komünist bir şehrin üzerine yürüyor Ecnebi harp gemileri bir tedbir olmak üzere Foochov limanına geldiler » TOKYO, 3.A.A.— Reuter a Jansından : Foochor'dan 12 mil uzakta olan Faisha'yı işgal etmiş bulunan da- hili komünist kuvvetlerine karşı bir tedbir hareketi olmak üzere Foochova ecnebi harp gemileri çel- miştir. Çin hükümeti tarafından gön derilen kıtaat Foochov'a gelmiş- tir. Bir Japon harp gemisi de bu- gün gelmiştir. TOKYO, 3. A.A. — 5000 komü- kin ve Kanton kıtaatımm cenubi Kiyangti'deki muhasara ederek zabtedemedikleri bir komünist ka-| lesine tuz ve pirinç gönderilmeme- i içi in hükümetinin koydu- Lehistanda —— Başvekil hükümetin iktisat programını anlatıyor VARŞOVA, 3 A.A: — Başvekil M. Kozlowski hükümet blokunun içlimaımda Lehistanın iktisat pro- grömini anlatarak demiştir ki: “Bu program şu esesa istinat et- mektedir: Buhrandan evvelki şart- ların avdetine ihtimal olmadığın- dan yeni'şartlara uymak lâzımdır. Ve halkı geçindirmek için de yegâ- ne çare dahili kapitalleştirmedir. Bundan dolayıdır ki Lehistannın e- saslı ve şaşmaz siyaset! sağlam pa- ra ve mütevazin bülçe teminidir. Diğer esaslı bir prensip te memleke tin müdafaasını temin edebilecek bir ordunun idamesidi, Amerika grevi ŞIKACO, 3.A.A.— Hayvan ü- zerinde muamele yapanlar, grevci- lere meydan okuyarak, bu günden itibaren işlerine başlayacaklarını bildirmişlerdir. Alman gençliğinin BERLİN, 3. A.A. — M. Hitlerin mümessili M. Hess bir emirname ile Alman gençliğinin spor terbiye- si şartlarını tesbit etmiştir. Emirnamede milli sosyalist fır- kası azalarına spor cemiyetl girmeleri tavsiye edilmektedi. sıfatını takınmaları yasaktır. Gençliğin terbiyesi için Hitler gençliğinin inhisaranı kaldıran bu emirname, Almanya ile Papalık a - rasında, katolik gençliği teşkilâlı münasebetiyle yapılan münasebet- leri kolaylaştırmaktadır. Büyük bir yangın TULUZ, 3.A.A. — Büyük bir yangın, antrepo ile bir erzak an- barlarını yakmıştır. Hasarat, bir kaç milyon tahmin edilmektedir. Arc-en-ciel tayyaresi KAZABLANKA, 3.A.A.— Are-en-Ciel tayaresi mürettebatı, tayyarelerini burada bırakarak sa-! halk kitlesi, büyük askeri son deta| ye doğru Tarabyaya bahleyin Tuluz ve Parise ei cihen hareket etmişlerdir. tında halledilmesi i lâzımyelir. Yunan Bankasından şimdiye kadar 435,000 milyon alındığına dair hükümetin va- ki olan beyanatı, mesuliyetini tah- fif edemez. Çünkü henüz tahsil edil- meyip tedahulde kalan 400,000 mil- yon drahmi vardır.” 435,000 milyon drahminin tahsil €- dildiğine dair yapılan dedikodulardan | sonra hükümetin bu meseleyi dün ah- şam üşa etmesi şayanı dikkattir, (Ta Neotera) San Fransisko grevi- nin sebepleri Manchester Guardian * dan: San Fransisko grevinin asıl sebebi şudur; Bu şehir büyük bir limana ma- ilk olduğundan liman emelesi gayri muayyen mesaiden daimi surette :wi- tazarrır olmaktadrı. İngiltere de bu seyyienin yabancısı değildir. seleyi tetkik eden heyetler bu fena sistemi tenkit etmiştir. Liman amelesi- nin muayyen günlerde muayyen va- zifeler alamamasından eskidenberi şikâyet edilir; buna rağmen bu sis tem gerek İngiltere ve gerekse Ame- rihan limanlarında kök salmış bir vu- siyettedir. | San Fransisko dok âmelesi bu ha- talı sistemi kökünden kazımağa — a metmiştir. Bunun işin yegâne çareyi sıra ile çalışmak sisteminde bulmuş- | Fa-| kat bu cemiyetlerin milli sosyalist | lardır, VE bu stranın kendi memurla- Japonlar 20 den fazla Sovyet me- murunu tevkif ettiler MOSKOVA: 3 A.A. — Kaba- rowsk'dan bildirildiğine göre, şark Çin demiryolları istasyonlarında son zamanlı yirmiden fazla Sovyet memuru Japon andarmaları tarafından tevkif ed İmiş ve yeni- den kütle halinde Sovyet memuru ve amelesinin tevkifine de hazır- lanmaktadır. Bu tevkifatın sebebi meçhüldür. Ancak, bu tevfikatın Çin şark demiryollarının muame- lelerini bozmak için tertip edilmiş olan umumi plâna dahil bulunduğu zannedilmektedir. Amerikada Şiddetli bir Fırtına oldu 3 kişi öldü, zarar bir milyon dolardır DETROİT, (Mişigan), 3.A.A.— Şiddetli bir rüzgârla karışık bir fırtma dün akşam Mişizanm şar- kında 12 kadar şehri karanlıklar içinde bırakmıştır. Fortma, Flint” den Detroit'ya kadar ağaçları, ev- leri devirerek, münakalâtı keserek her tarafı berbat etmiştir. Flintde 10 yaralı, hastahanede cep elekiriklerinin ziyaları altın- da tedavi alma alınmıştır. Üç kişi ölmüştür. Zararlar bir milyon tahmin ©- dilmektedir. Rüzgâr bir vapuru karaya sürük lemiş vapur karaya oturmuştur Mareşal Lyautey'in cenazesi NANCY, 3.A.A. — Mareja; Lyautey'in Tabutu, halâ merasim- den sonra bırakılmış olduğu kilise- de bulunmaktadır. Bir çok çelenkler konulmuş ve kilise açılalıdanberi muazazm: bir olarak takdis etmek üzere, ânkıta- sız bir geçit yapmıştır. Zonguldakta bir ZONGULDAK:3 A.A. — Romanya için Kozlu ir vapurda yangın mint ikliyen Yunan bandralı 2,000 tonluk mazotla müteharrik AF ko şilebinin makine dairesinden yangın çıkmış iki makinisti ağır yaralanmıştır. Yangın söndürülmüş ise de henüz hasar miktarı a” laşılamamıştı: Muhafız bisikletğileri "Fütai ORDU:3 A.A, — Mahafız Gücü bisikletçileri bu sabah saat 8€“ kizde halkın samimi tezahürleri arasında Fatsaya hareket etmişlerdir» FATSA, 3 A.A. — Muhafız Gücü bisikletçileri çetin bir yürüyüşten v sonra saat 17 de Fatsaya geldiler. Uzaktan bisikletçiler ve Fatsa sp9f” nist Foochov üzerine yürümekte- | cuları tarafından, şehre girerken de kaymakam, belediye, C. Halk fır dir. Maksatları aylardan beri Nan-| hası şube reislerile kaza memurları ve halk tarafından | karşılanmışlar” dır. (Başı 1 inci sahilede)) sı icap eden fabrikalardan Kayseri Pamuklu mensucat fabrikasının in- şaatı ilerlemektedir. Nazillide ku- rulacak olan ikinci pamuklu men- sucat fabrikası malzemesinin Kay- seri fabrikası gibi gene Sovyetler- den siparişi için Sümer bankça ya- pılan etütler ikmal edilmiş ve Sov- yetlerle yapılan (temaslar netice- lenmiştir. Konya Ereylisinde üçün- cü bir pamuklu mensucat kombi- nası kurulacaktır. Buna ait tetkik- ler ikmal edilmiştir. Bu fabrikanın süratle kurulması için tesisatı dün- ya piyasalarından tedarik edilecek- ir. Pamuklu mensucat kombinaları bittiği zaman Türk pamuk istihsa- lâtına 65,000 balyelik yeni bir ta- sarruf menbar açılmış o olacaktır. Memleketimizin pamuk istihsalâtı asgari 80 azami 120 bin balye ol- duğuna göre bu fabrikaların sarfi- yatı pamuk istihsalâtını tabii ola- rak genişleyecektir. Bügünlerde temel atma merasimi yapılacak o- lan İzmit kâğıt Fabrikası içinde bulunduğumuz senenin en mühim hâdisesini teşkil etmektedir. 1934 yılı bitmeden Türkiyenin ilk kâğıt fabrikasının çıkardığı | kâğıtlar Türk piyasasına arzedilecektir. Kâ- ğrt ve selüloz sanayii | (ki buna kâât, karbon ve sun'i ipek fabri- kaları dahildir.) Memlekette yeni den 50 bin metre mikâbı kereste- nin sarfını temin edecektir. Bu su- retle kereste sarfiyatımız senevi 80 bin metre mikâbından 130 bin met re mikâbına çıkacaktır. Programın seramik sanayi züm- resini teşkil eden ş'şe ve cam fab- rikasının temel atma merasimi per- şembe günü (yapılacaktır. Ayni zümrede bu'unan Porselen fabrika- sının Kütahyada kurulması takar- rür etmiştir. Aglebi ihtimal gele- cek sene temel atma merasimi ya- pılacaktır. Yünlü mensucat zın ihtiyacı olan ipi fab ikanm kurulması işi de Sumer Bankın uhdesine verilmiştir. Su- mer bank bu hususta tetkikat yap-| maktadı abrikalarımı- Hariciye Vekili (Başi 1 inci sahifede) şehrimizde kalacak, istirahat ede- cektir. Bugünlerde Yalovaya git- ECNEBi MATBUATINDA OKUDUKLARIMIZ , meleri muhtemeldir. Hariciye vekilimiz, dün öğle- giderek öğle yemeğini Tokatlıyan otelinde yemişlerdir. / rı tarafından tayinini talep etmiş | füs cihazı bulunduruyordu. Mümai- Lehlir: Şimdiye kadar patronla; amı leyi intihap hususunda tam bir se tiye sahip bulunduklarından her gı istedikleri &meleyi istihdam ederler- di. Bu sistem şüphesiz patronlar için mükemmel bir tarz idi. Fakat amele bakımından iki büyük mahzuru var» dır, Gayri muayyen mesai usulünü i- lelebet sürükleyip devam ettiriyor ve mesai saatları veya ücret hakkın- da ameleye hiç bir talep hakkını ver miyordu. Grev meselesinin halli için bir çare tasavvur olunabilir. Evvelâ ihtidarsızları ayıklamak ve bilâhara sıra ile çalışmak sistemin'n tatbiki. Evvelâ iktidarsızları ayıkla mak ve biâhara sılra ile çalışmak sir teminin tatbiki, Her iki hareketin tat- bih ve icrasına bitaraf bir he. ret etmelidir. Böyle bir şekli halin Federal hükümetin siyasetin& de uy- gun düşeceği tahmin edilir. Sovyet Rusya'da tehli- keli bir paraşüt atlayışı 8100 metro irtifadan paraşüt ile kendini bırakan ve bu husustaki cihan rekoruna kazanan Res tayyarecisi Jevdakimov bu cesurane hareketinin leyh diyor ki : aKüçük ve iki kişilik tayyare 8100 metro | irtifan çıkınca tayyare meydanı üzerinde büyük bir devir yaptık. O esnada hava birdenbi- re değişti ve kesif bulutlar etrajı gör- meğe mâni oldu. O vakit tayyareden atlamağa karar verdim. atladım ve derhal bir hava anaforun« yakalana- rak 3,000 metre kadar başaşağı in- dim. Sukutun ilk 400 metresinde ha- sür'atle va anaforu beni büyük bir döndürüyordu. İlk bulut tabakasın- dan sıyrıldığım vakit 5500 metro ir tifada bulunduğuma zannediyorum. 4,000 metroya kadar inince tekrar bir bulut denizine dalarak 500 metro ka- üm. Bulatlar etrafımı gayet i u. Os görebilmek için yüzümdeki maske :!e gözlüklerimi attım. Ancak yer yüzünden 700 metro kadar yük- sekte bulanduğum sırada bulutlar. dan kurtulmaştum.” v Cessur pialt, evelden kararlaştıl rılmış plân veçhile tayyareden atla” dıktan ancak 142 inci saniye geçtik- paraşütü açmakla fc halâ. iştir. Pi ten sonra de müşkült çektiğini söyle, | lot yer yüzünden 200 metro kadar teferruatı hakkında çok enteresan haz. | berler vermektedir: Tayyareci daha | maritanberi bu hareket için hazırlan- makta idi. Uçuş ve atlayış esnasında mumaileyk yanında bir oksijen isnef- i yüksekte iken paraşütün ipini çek- miş ve paraşüt derhal açılıp ştır. Jev- dokimo» bir çayır üzerine / inmiştir. Mumaileyh ihtisasatı arasında tayya- reden atlar atlamaz kendisini fevka- Sanayi programı Tayyare Hücumlarına karş! (Başı 1 inci sahifede) yareleri, tayyare topları bulundur”, vzuubahis | mak gibi hazırlıklar me tir. Bütün bu hazırlıklar, halkı ve hattâ mektep çocuklarının hu susi bir tecrübe, terbiye ve talim tâbi tutulmalarını icap ettirir. Me deni memleketler, bunu düşünü" yorlar ve icabını yapıyorlar. Biz de bu nevi hazırlıklı tecrübe” lerden elbette müstağni kalama" yız. Hatırlıyoruz ki, bizde, bir ars” lık halkın zehirli gazlara karşı ke” runmasını öğretmek için bazı te şebbüs ve hareketlerde — bulunuk muştu. Bu hareket ve ü ri ciddi ve lüzumlu bir şey diye almıyan birçok vatandaşlar © gör” dük. Buna sebep, yalnız bilgisiz” liktir. Yeni harplerin, yeni tayya" re tahribatının kuvvetlerini, tesir lerini, Omaddi ve manevi ne gibi tahribat yapabileceklerini biç bil- memektir. Hülâsa: Hem tayyare filomuzü ve hava müdafaamızı kuvvetler dirmek, tekemmül ettirmek, mede nileştirmek için para fedakârlığı" nı yapmağa, hem de müdafaa har. linde verilecek vazifelere * alışmar ğa mecburuz. Kuru kuruya sulh ve insaniyet edebiyatı yapmakla, v8- tanı düşman taarruzlarından ko- ruyamayız. Siirt Meb'usat MAHMUT M. Mihalokopolos Şimdiki ha'de harbin uzak olduğunu söyliyor ATİNA, 3 (Milliyet) — Bera - yi tedavi Viyana hamamlarında bulunan ayan meclisi azasından vE sabık hariciye nazırı Mösyö An - dirya Mihalakopulos dün avdet et nistanm dahili vaziyeti hakkında beyanatta © bulunarak iki siyasi zümre arasında bir anlaşma yapık iması lâzım geldiğini söylemiştir. Bazı hükümet mahafilinden a yan meclisinin ilgası için savrula” tehditleri Mösyö Mil gayri mesul ve ehemmiyetten 8 ri telâkki etmektedir. Sabık hari- ciye nazırmın fikrine göre, ayan meclisi yalnız ihtilâlle ilga edile - bilir, Harici meseleler hakkında Mö9 yö Mihalakopulos havbin uzak ol- duğunu söylemiş ve maamalili memleketin müdafaası için hazır Irklar yapılması lâzım geldiğini bildirmiştir. Doktor Şaht Altı ay için ıküsat nazır” lığını üzerine aldı BERLİN, 3. A.A. — Alman ik” tisat nazırı M, Sehmitt, ciddi ser rette hasta ve istirahata muhtaç duğundan Rayşbank müdürü M- Schacht allı ay müddetle Alm iktisat nazırlığı ile Prusya iktisat vemesai nazırlığı işlerini tedvir€ şehrimize geldi Yüksek tedrisat umum rü Hâmit Bey dün Ankaradan rimize gelmiştir. Hâmit Bey yakınlaşmış ©l99 yeni ders senesinde, ekserisi 46” müdür, rimizde bulunan yüksek lerin vaziyetlerile olacak” hoş hissettiğini ve tatlı öir U” bu ihtiyacı duyduğunu söylemiştir. (Pester Lloyd) şeh 7 Ymm KIR Yİ e şia <> Se semi. »..m—ew 5 gi