5 Ağustos 1934 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

5 Ağustos 1934 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

Propaganda Politikası 5 Siirt mebusu: MAHMUT Avrupada bulunan Başmuharri- Pimizden — Harpsonu dünyasının Wühim, keskin bir politika siste- ka aa var: Propaganda peoliti - ae, Bu politikanın kumzeti; en ve müdafaa silâhların- an ziyade tesirlidir. ye memleket, kabiliyetine» göre bu | oritikayı yapmağa çalışıyor, keskin silâhm kuvvetinden isti- İade ediyor. “Kabiliyetine göre” yoruz; çünkü, muvaffakıyetli bir İ Propaganda politikası yapmak sa- İ| Mildığı kadar basit değildir. Bu bir , paganda politikası sayesin- “edir ki, yeni yeni prensipler, ye- yeni rejimler ortaya konuyor ve ou kuvvet sayesinde yaşatılıyor, İlkişaf ettiriliyor. Eskiden en gü- Propaganda; propaganda ya - Pıldığını hissettirmeden sinsi sinsi ve yazmaktı. Şimdi o kadar ince dikkat ve ihtiyata lü- Zin görmüyorlar. Çünkü yalana, akli ve © mantki olmıyan şeylere Hanmıyacakların sayısı pek azdır. Ekseriyetin aklı; gözünde ve kula- tndadır. Halk, bizzat gördüğüne Ve işittiğine inanır. Gördüğü ve İtitiği şeyleri tetkik ve muhakeme i düşünmez. Böyle bir mec- X iyet hissetmez. Propagandacı « için de asıl olan halk yığmları- Am inanmasıdır. © klâma verilen iyetteki . o sebep te bun- dan başka bir şey midir? Reklâm Sayesinde bir “hiç,, in ber şey ol- duğunu bir düziye görüyoruz. De- olmıyan ber hangi bir madde- Ye, reklâm sayesinde büyük kıy- Dahili propagandaların türlüle- var, Şü ki, an yl Medeni bir şeydir. Ancak bunun dahilde yapılan, memlekete fayda Seğil, zarar veren şekli vardır ki, İnsani ve medeni olmaktan uzak, İlrenç bir şeydir. Siyasi fırkaların, Siyasi şahsiyetlerin biribirine yap- Okları isnatların, politika adamla Timin biribirine attıkları iftiraların Siyasi basımları düşürmek için bi- “birine atılan çamurlarm, bâsılı iştirmelerin, arkadan kuyu kaz- Maların, politika hayatında olsa bile ahlâk kitabında yeri olmasa ir. Bazı memleketler, bu tür- küçük politikalara, sokak poli- fikasına müsait bulunuyorlar. Fi- ve vicdan hürriyeti namına, is- iftiraya meydanı boş bırakı- Yorlar, Bu halin; o milli hayat ve Penfaat sahasındaki zararlarmı etmek güç değildir. Başka- haysiyetini basamak yapa- Yak, Yükselmek istiyenler, milli ah düşürüyorlar: “Zavallı bürri- Senin namma me cinayetler Yapılıyor !,, i Her memlekette dahili politika- NE: dahili propagandarım bazı iğ- (9ç tarafları olur, Onları farket halkın aklıselimine kalıyor. anda politikası, mevzu- €n ziyade mühim olan cephe, politika propagandasıdır. ul mübalâğa etmek, haki- inkâr etmek, — hakikati oldu- büsbütün başka türlü gör- ve öyle anlatmak şahıslar için bir kusurdur; fakat harici ika mevzuunda bu bir fazilet vilıyor. Beynelmilel bünanelek. çok gergin, hassâs olduğu şu Şünlerde milletler arasnda henüz açılmış değildir. Toplar pat- , Fakat yayıldıkları muhit- top ateşinden, tayyare hücu- pan ziyade tesirini hissettiren NN aganda kuvvet ve politikası Milletler, kıyasıya biribirlerini Wi HEP ZEZE £ ii 4 i 1 # £ İİ 7 rlar, Halin ve mazinin mad. Vie manevi mes'uliyetlerini biri- Ne atıyorlar. Bu işi yapanlar, nci derecede diplomatlardır, taç Kacılardır, muharrirlerdir, ga- hç ilerdir. Bunlar, hem kendi çleketleri halkınm üzerinde Wigisir oluyorlar, hem de harici a, İTâr umumiyeyi kendi. lehleri- k,, $9viriyorlar. İyi re edilmiş Propaganda politikası sayesin- (Devami 6 ıncı sahifede) İstanbullular orduya üç tay- yare hediye etmişlerdir. Yeni tayyarelerin at koyma mera- simi 30 Ağustosta yapılacak. Sahip ve Başmuharriri : uncu sene No. 3048 PAZAR 5 AGUSTOS 1934 Siirt Meb'usu MAHMUT Hindenbura'un vefatından sonra Mösyö Hitlerin devlet reisi olmasının Alman halkında bir hayr Mareşal Hindenburg Neudecke defnedilecek BERLİN, 4 (A.A.) — Aym 19 unda yapılacak olan ârâyi umumi- yeye müracaat, 12 teşrinisani 933 de yapılanın ayni olacaktır. Maa- rif nazı, aym 6 sında talebenin mekteplerde toplanarak Reichstag da M. Hitlerin Reisicumhur Hin - denburg'un ölümü münasebetiyle söyliyeceği nutku, radyo ile dinle- melerini emretmiştir Ayın başın - da bütün dersler tatil edilecek ve talebe, Tannenberg âbidesinde ya pılacak cenaze merasimini radyo ile dinliyeceklerdir. Alman gençli- ği reisinin emriyle, bütün Alman gençlik teşkilâtları, ayni gün, meç hul asker âbidelerine çiçekler ko yacaklardır. Von Papen'in beyanatı BERLİN, 4(A.A.) — Mütevef- fa Reisicümhurun naşını selâmla- mek üzere Neudeck'e gitmiş olan Von Papen, Alman istihbarat bü- yekir eli artık Almanyanm mu - kadderatmı himaye etmiyorsa da ruhu daima bizimle beraberdir. Onun ufülü ile bir devrenin ka panmakta ve yeni bir devrenin a- ... —...... BE iz et uyandırdığı bildiriliyor İareşal Hindenbur g'un önünde yex- pılan son resmigezitten bir intiba. , Yeni Reisicumhur M. Hitlerin bir kaç pozu çılmakta olduğunu kabul etsek bi le, şurası muhakkaktır ki, millet. lere takip edecekleri yolu göste - ren Şey, ber devrin bakiki şefleri- nin mümeyyiz vasıflarını teşkil e- ü insani mesiyetlerdir. Hiç kimse Hindenburgun tari- Tramvaj ücretleri 16 Ağustos perşembe gür nündenitibaren ucuzluyor Mıntaka ne olursa olsun birinci mevki azami 8,30 para ikinci 6,10 paradır Tramvay şirketile 1926 sene. | kadar fazlalaşırsa fazlalaşsın fiat- sinde aktedilmiş olan mukavele- nin feshi dolayısile ortaya çıkan yeni vaziyet tamamen tavazzuh etmiştir. Son vaziyete göre, (elektrik tarife komisyonunun toplariması - na lüzum kalmadan doğrudan doğruya 923 mukavelesine istina- den tesbit edilentarife muvakka - ten tatbik sahasma konulacaktır. Binaenaleyh ayın 16 inci perşem- be sabahından itibaren bu tarifeye göre ücret alınmasına başlamacak- tar. Evvelce de yazdığımız — gibi, ücretler şu şekli alacaktır: Birinci mevki arabalarda 7,10 - 9,30 - 12 kuruştan 6,10 - 8,30 - 8,30 kuruşa, ikinci mevki arabalar. da 4,20 - 6,30 - 9 dan 3,30 - 6,10 - 6,10 kuruşa inecektir. Yeni tarifede azami ücret ver- gilerile beraber (| birincide 8,30, ikincide 6,10 kuruştur. Kıtalar ne lar bu hâddi geçmiyecektir. Hal- buki bugünkü © ücretler 12 ve 9 kuruştur. Şirkete aym 16 sma kadar bi- letleri değiştirmesi için müsaade verilmiştir. Şirketin iade edeceği paralar Tramvay şirketinin hat inşası için halktan fazla olarak © aldığı paraların (iadesi için 3 aylık bir mühlet tayin edilmiştir. Yapılan hesaba göre şirketin aldığı fazla garp miktarı 1,5 milyon lira » Ancak Edirnekapı hattı inşa- sına 300 bin lira (o sarfedildiğine göre, aşağı yukarı 1 milyon 200 lira geri verilecektir, Bundan başka, tramvay şirke- ti fesih kararma itiraz etmiyecek- tir, Ücret tenzili dolayısile icap e- den hazırlıklara da başlanılmış - tır, eemeeseseseaseneeme ler kadar ahlamiş değildi Yeni Almanyanın şefi olan Hit | ler; tarihin en hecip.inanesinin mu hi eserini ve azametini Adolf Hit- hafızı sıfatiyle, müteveffa Mareşa lin eserine devam edecektir. Bir - (Devamı 6 ımcı sahifede) eümüzesaekea zer 0e0as Hariciye Vekili Dün Kâzım Pş. ile konuştu sonra Yalovay a gitti Hariciye vekili Tevfik Rüştü Bey, dün saat 11 de Dol sarayma gelerek Büyük (Millet Meclisi reisi Kâzım paşa Hz. zi- yaret etmiş ve İki saat kadar gö- rüşmüştür. Bunu müteakip Tevfik Rüştü Bey, bir motörle başvekil hazret- lerine mülâki olmak üzere Yalo- vaya hareket etmişlerdir. , Pariste Tüik dalebesi şerefine ziyafet PARİS, 4 (A.A.) — Anadelü Ajansının hususi muhabirinden: Türk talebe ve muallimleri, pro gramları dahilin. de ziyaretlerine de vam (etmektedir. Bugün şereflerine hariciye © nezare- ti namına hariçte Fransız ssarı mü- kabul ve | çay zi- yafeti verildi, Res mi kabulde sefa- Beliçet Bey — erkânı hazır bulunuyor. | tir lü. M. Marka ziyafet esnasında i- — ettiği nutukta Galatasarayın ransayi ziyaretinden o hükümet namma duyduğu memnuniyeti, | zıhaneleri ile eczahaneler bunun dostluk bağlarını ve fikir yakınlığını takviye o bizmetinden ümitvar olduğunu söyledi. M. Marks talebenin zekâ ve | 23 te disiplininden takdirle | bahis ve (Devamı 5 inci sahifede) Salih Paşa Teşvikiyede Sağlık yurdunda bir ameliyat geçiren kolordu ku - mandanlarımızdan Salih Pş. bir « kaç güne kadar hastahaneden cı- kacaktır, Arşidük Ottonun Avusturya hududuna dahil olduğu şayı- asi devran etmektedir.Viyana da gene tevkifat yapılmıştır. Ti Dün Bolonyadan aldığımız bir telgraf İtalyan Başvekili M. Mussolininin yüksek faşist me- murlarından 20 kişiyi azlettiği ve 300 kadar da tevkifat yap- tığını büdirmektedir. Bu hava- disin mahiyeti hakkında henüz sarih ve kat'i bir malâmat alı- namamıştır. Şehrimizde temas alâkadar kimselerde bir Omalâmat e değildirler. Eğer bu tevkifat ve azil haber- leri:doğru İtalyada da her- him ve fevkalâde ine hüleme- dilebilir. Vaziyetin henüz manyada cereyan eden ahval ile mukayese edilmesine | ihtimal yoktur. Bunun için yalnız telg- rafı koymakla iktifa ediyoruz. BOLONYA, 4.A.A. — M. Mussolini, yüksek faşist memurlardan 20 zatı, azlet- LT Dil kurultayına hazırlık M. Mussolini 20 yüksek Faşist memurunu azlet- ti 300 kişi tevkif olundu Daily Telegraph muhabiri, Müdür : 24318, Yam işleri müdürü 124310 İdare ve Matban : 24310. M. Mussolini ayni zamanda 300 kişinin de tevkif edildiğini bildir- mektedir. Kurultaya iştirâk edecek iki Rus alimi geldi Türkçeyi mükemmel surette bilen alimler kurultaya iki mühim tez vereceklerdir Dün Odesadan Çi- çerin vapurile şehri « mize iki Sovyet âlimi gelmiştir. M. Masce - minof ve M. Samoilo- viç ismindeki bu âlim ler, ayın 18 inde top- lanacak olan Dil ku- rultayma iştirak ede- ceklerdir. Sovyet mi - safirlerimiz dün va « purdan çıkınca doğ « ruca Kontinantal ote İine inmişlerdir. T. D. 'T. C. Umumi Kâtibi Ibrahim Necmi Bey â Timleri dün otelde zi- yaret etmiş, kendile - rile bis müddet kinin viç, mükemmel bir şekilde türk-k çe konuşmaktadır. Ve memle - ketimizi beşinci defa ziyaret et - mektedir. M. Samoiloviç, dün ken Dün şehrimize gelen iki Rus âlimi: M. Mes- cenikof ve M. Samoiloviç disile görüşen bir muharririmize şunları söylemitşir: “— Büyük dostumuz olan Tür. (Devamı $ inci sahifede) Dükkânların kapanma saati Kararın tatbikine bu akşam başlanıyor Ahalinin buna dikkat etmesi ve alacağı şeyleri vaktiyle tedarik etmesi lâzımdır Dükkân ve mağazalar hakkın- daki erken kapanma (o kararı bu akşamdan itibaren tatbik edilecek- (* Yiyecek ve içecek satan dük- kânlar saat 21 de diğer bütün dük- kânlar saat 19 da kapanacaktır. z avukat ya Yalnız tüccar ve ie rar haricindedir- Bar, meyhane, lokanta ve em- sali yerler gene eskisi gibi saat kapanacaktır. Dükkânların akşamları kapa - nacakları saatlerin tahdit edilmiş olması bilhassa Adalar ve Boğaz- içi gibi yerlerde e bulunan dük- küncıları çok sevindirmiştir. Bunlar karardan dolayı bele- elmektedirler. Şehir gürültüsü ile mücadele Şehirde halkı rahatsız eden (Devamı $ inci Sahifede) Lİ