5 Ağustos 1934 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 6

5 Ağustos 1934 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 6

© Hindenburg'un vefatından sonra: (Başı V inci sahifede) gok hususatla bizi anlamak iste - miyen bütün dünyayı müteveffa - nm azame';i huzurunda süküta mec bur eden ve gölgesile Almanya - nm tarihini karalayan bu feci anda Hindenburg bize miraç olarak bi- rakmış olduğu ananeye ancak bir suretle tevfiki hareket edebiliriz: Büyük ölünün baş ucunda ebe- 'di Alınanyamızın ve onun Avru - padaki muslihane vazifesi namma Alman milletinin saflarını sıklaştır leri otorite bir fırka reisi ve bin- netice müsamahaya yanaşmaz bir adam addetmektedir. Hindenburgun Yahudilerle pro testar kilisesinde vicdan hürriye - © Tehindeki müdahaleleri, büyük bir tesir hâsıl etmiş idi. 30 kânu- musani 1934 tarihinde Rayiştağ ta rafından ittifak ile kabul edilmiş olan ve Almanyanın yeniden ihya ve imarına ait bulunan kanunun dördüncü maddesinde şöyle denil- mektedir: “Alman hükümeti, yeni bir Ka- nunu esasi vücuda getirebilir.,, Hindenburgun vasiyetnamesi BERLİN, 4 (A.A.) — Havas A jansı muhabirinden: Mareşal Hin- denburg'un © cenaze merasi- mi yapılması için verilen ve geri (alınan emirlerin sebebi, şayanı o itimat © membalardan alman haberlere göte, vasiyetna- mesinin bulunamamasıdır. Vasi - yetname, Berlinde, riyaseticüm - hur sarayında, ve miralay Oskar Von Hindenburg ile ailesi tarafm dan Neudeck şatosunda aranmak tadır. Nereye gömülecek BERLİN, 4 (AA) — Havas mu habirinden: Bazı haberlere göre, Hindenburgun Tannenberg'e gö - mülmesine ailesi tarafından mu - wafakat edilmemiştir. Çünkü Ma - reşalin son arzusu, Neck ti küçük kabristana gönülmektir. Bu şerait altında Tannenberg'de sak günü sadece merasim yapılacak - tir. Taziyeler VİYANA, 4 (A.A.)) — Salz- burg ve yukarı Avusturya valile - ri, Salzburg ve Linz Alman baş- konsoloslarını ziyaret ederek Ma- reşal Hindenburg'un ölümü müna sebetiyle taziyetlerini bildirmişler | Cenazenin başı ucunda NEUDECK, 4 (A.A.) — New 'deck'te bulunan gazetecilerin, dün "Hindenburg'un cenazesinin bulun duğu odaya girmelerine müsaade edilmişti. Mareşal, elleri kavuş - muş bir halde, uyuyor gibi görün- mektedir. Kuvvetli çehresi, balmu mu igbi olmuştu. Ayak ucunda bir çelenk bulunan basit madeni kar yolanın yansoda, ellerinde kılınç- arı, dört zabit nöbet beklemekte- 'dir. Cesedi örten beyaz çarşafın üzerinde bir kurşun vardı. Bu, Sa- 'dova'da, mülâzim Ven Hinden - burg'un miğferini delmiş olan 2 Mrlniş fahri doktorluk diploma- ları doludur. Dıvarda “harpteki kahramana 'ne vaziyetinden dolayı,, Japon hü kümeti tarafından Mareşale hedi ye edilmiş bir kılınç vardır. Ye - mek odasında, Alman hükümeti ta- rafından 85 inci yıldöümü müna- sebetiyle hediye edilmiş bir Sevr porslen takımı görünmektedir. Gazeteciler, akşam üzeri Mare- şalin gezinmeği sevdiği parkı ve aedadının medfun bulunduğu me- zarlığı ziyaret etmişlerdir. Sadakat yemini BERLİN, 4 (A.A.) — Ordu nazırı ceneral Fon (o Bilomberg, Führer Hitlere bütün kara ve de- niz zabit ve zabit vekillerile ef - radının 2 ağustos tarihinde Al - manyanım müsellâh kuvvetlerinin başkumandanı sıfatile kendisine sadakat yemini yapmış oldukla. rm Dünyada tevlit ettiği akisler PARİS, 4 (ALA.) Havas ajan- sından: Hindenburgun ufulünün ve Al- manyada bütün o kuvvetlerin M. Hitlerin elinde toplanmasının si- yasi neticeleri, bütün dünya ga- zetelerini meşgul eden mevzu ol- muştur. Leh gazeteleri, Hindenburgun öne di Fiğ ağ yatı üzerinde derhal bir takım ne- tceler tevlit etmesine ihtimal ver- memektedir. tesir icrasından hali kalmıyordu. Avusturya gazeteleri, endişele- ini gizlememektedir. Reichspost soruyor: o “Hitler suliyeti nihayet Ege yük- letilecek ve Mareşal Alman mille- timin ta; askeri ve siyasi çift felâketin âmili olarak görüne- cektir. Neue Wiener Tagblatt, diyor ki “Hitlerin bütün İnmwveti AL man ordusunun gölgesine sığm » mıştır.,, Ordunun rolü PARİS, 4 (A.A.) — gazetesi yazıyor: Alman siyasetinde Alman or- Metin dedilmektedir. Bu rol, iki günden beri biraz silik görünmekte ve bu hal, bu zevahir altında -“ceri sı- nıfın esaslı bir rol oynem:..'da ol. duğu şüphesini bihakkin © uyan- dırmaktadır. 2 ağustos tarihinde (yapılan ve herkesi hayrete düşüren hare- ket, ancak ordu ile mutabık ka- İmarak yapılmıştır. Ordu, millet nezdinde kendisinin sekhar bir tercümanı olarak Hitleri muhafa- za etmenin kendi (menfaatlerine uygun olacağına hükmetmiştir. Fakat Hitlerin ordu için & İarylarlaam bir müzahir olması şartile. Yem e rm ve hat- tâ müzabereti ile yükselmiş olan adamı orduya ne gibi itilâf bağ- hyor? “İtimada olan ihtiyacı ile,, Alman milleti, “Niyet ve mak- satları ile, Hitler ve muayyen ar- zuları ile ordu arâsmda derin bir uçurum açılmak üzeredir. Hitler, esiresinin esiridir. Her ne olursa olun Hitler şimdi mes- leki hayatmın © zirvesindedir ve bundan böyle tamamile (karışık iktisadi bir vaziyet ile mücadele halinde bulunan efkârr umumiye karşısında yalmız kalacaktır. Gazeteler, mumaileyhin bu im- tihanr nasıl geçireceği (| sualini sormaktadırlar. Figaro gazetesi diyor ki: Yeni bir tecrübe başlıyor. Bu- mun neticelerini şimdiden tahmin etmek mümkün değildir. 18 aydanberi Hitler ve üçüncü Almanya, demagoji ile şeniyetler arasında saplanıp kalmıştır. Bu feci nizam masrafını bedbaht Al- man milleti ve onunla (beraber ye mikyasta Avrupa ödemekte. | ir, BERLİN, 4 (A.A.) — Bugün ilen bir emirnamede 19 a- ğustosta yapılacak reyiâmin şek- Ni tesbit edilmektedir. Rey puslasının oOüstünde M. Hitlerin Dahiliye mazırma gön- derdiği ve içinde ün vanını taşımakla beraber mezkür vazifeyi deruhte ettiğini bildirdi- ği mektubun metni ve keza reyi âm yapılması hususunda büküme- &n kararı yazılı Bunun aşağısında da “Alman erkeği ve kadını, bu kanunda der- piş edilen tarzı halli tasvip ediyor musun?,, Suali yazılıdır. Birinde “evet, ve ( diğerinde “hayır, ibaresi (o yazılı iki hane vardır. Müntehip reyini bu hane- lerden birine koyacağı salip işare- tile gösterecektir. PARİS, 4 (A.A) — Fransa- nım Berlin sefiri, o Mareşal Hin- denburgun cenaze merasiminde Fransız reisicemhurunu temsil e- decektir. PARİS, 4 (A.A.) — Hükâ. met, Hindenburgun cenaze mg- rasiminin icra edileceği salı gü” nü umumi mebaninin bayrakla” rını matem alâmeti (olarak yarı çekmesine karar vermiştir. MILLIYEF PAZAR 5 | Propaganda | Politikası (Baş 1 inci sahifede)) de pek büyük siyasi muvaffakıyet- ler elde etmiş memleketler vardır. Zamanımızın politikasında asıl o- lan hakikat ve adalet değildir. Mu- vaffakıyet için her vasıta mübah sayılıyor! Sovyet Rusyanın o propaganda makinelerinin dünyanın her tara - fında ne güzel işlediğini biliyoruz. Hitlerizm'i müdafaa için a'nın Propaganda Nezareti tara mn ne emekler sarfedildiğini her gün görüyoruz. Faşistliğim, bütün dünyaya şâmil bir akide ve kültür mevzuu olduğunu anlatmak için Mussolini İtalyasının nasıl çır- pındığı gözümüzün önündedir. Fransaya gelince: bu sahada onun da geri kaldığı zamanlarda beynelmilel politka (sahasında Fransa'nın kazandığı muvaffakı - yetlerin çoğu; diplomatlarının di- İk ile ve matbuatının kuvvetle çok iyi idare ettiği propaganda peliti- kasına medyum olduğu muhakkak- tır: İngiltere'yi ve Amer'ka'yı, es- kidenberi istinat ii emniyet te- zine getirmek için Fransa'nm sar- fettiği mesai, başlı başma bir şahe- serdir. Almanya'yı dünya sulhü için ve Büyük Britanya'nın emni- yeti için bir tehlike halinde göste- ren sebep, yalnız Berlin'in siyasi hataları değil, Hitler Almanyası aleyhindeki menfi propagandalar. dır. Londra; bir Fransız hava or- dusunun hücumundan değil, daha çok silâhsız Almanya'nın tayyare filolarının taarruzundan korkuyor. Hitler'i in, Yahudilere karşı tatbik politika; herkesin bildiği bir şeydir. Nihayet Almanya'nın sırf dahili bir meselesi olan bu batalr siyaseti, dünyanın siyasi ve içtimai en büyük bir cinayeti gibi gösteren şey; Hitler'in aleyhinde mütemadi- yen işliyen tahrikât ve propagan - da makineleridir. Almanya, son zamanlarda mali ve iktrsadi bazı müşküllere maruz kaldı. öyle ki, bu büyük memleket, günün birinde birdenbire çökebi- lir. Bu ihtimali gözönüne alan Bü- yük Brilanya ve Amerika Hükü. metleri, Almanya'nın kalkınması, daha doğru “ayakta durabilmesi için yenilen ,bazı krediler temini- ne çalışıyorlar. Çünkü Almanya. nım yıkılması; bu iki memleketin mali ve iktisadi vaziyetlerine çok dokunur. Buna karşı Fransa mat- buatmıwaldığı vaziyeti ve açtıkla- rı mücadeleyi görmeli: Almanya'- ya yeni bir kredi verdirmemek için binbir dereden su getiriyorlar! Avusturya Başvekili Dollfuss'ün öldürülmesi; hasımları tarafından Nasyonal - Sosyalist Almanyası a- leyhinde şiddetli bir propaganda harbi açılmağa sebep (o teş- kil etti: Sanırsmız ki, mü teveffa Dollfuss'ü 'ün katili, biz- de Çumra mes'uliyetini bil- hassa İtalya'ya karşı tebarüz ettir meğe çalışıyorlar: “Mösyö Hitler, "Avusturya'nın istiklâline hürmet edeceğine dair Mösyö Mussolini”- ye söz vermişti. Sonra sözünü tuf- madı. Nitekim son Avusturya ka- rışıklıklarında Hitler'in parmağı var; Führerin bu hareketini, Duçe affedebilir mi? yolunda Mussolini Italyasını, fena halde kışkırtıyor - lar. Yakın vakitlere kadar, Anşlus meselesinin, Avusturya ( istiklâli davasının şampiyonu, Fransa idi. Şimdi Fransa, sahneden çekildi; onun yerini İtalya tutuyor. Musso- İini'nin nazarında Alman tehlike- sini ber şeyden büyük ve korkunç gösteren âmil, Fransa'nm propa - ganda politikasıdır. Propaganda politikasınm kuv - ders almamız lizımdir: Siyasi ve milli propaganda, zamanımızın medeni bir işi olmustur. Bu işte de medeni âlemin seviyesine çıkma- mız lâzımdır. Biz, propaganda sa. basında ne yalan söylemeğ, ne de mübalğaya gitmeğe muhtaç deği- liz. Türkiyeye, Türkiyenin dahilt ve harici politikasına, Türk inkılâ- bına dair olan hakikatleri olduğu gibi cihan efkârı umumiyesine an- l sek yeter. Türk Cumhuri - yetinin onuncu yıldönümü münase- betile gösterdiğimiz tenvir ve irşat heyecanmı; devamh bir surette ya- şalmalıyız, Sürt Mebusu MAHMUT AGĞUSLOS 1934 İstanbul kumandanlığı sa - tmalma komisyonu ilânları Istanbul O Kumandanlığı kıt'at ve müessesatı için 30 a det masası pazarlıkla seter © #lmecaktır, İhalesi 6-8-934 pazartesi günü saat 15tedir. — Taliplerin şart- nameyi görmek üzere her gün ve pazarlığa iştirâk içindeo gün ve vaktinde Fadıklıda İstanbul Kumandanlığı Satın alma komisyonuna müracaat- Tarı. (23) (4422) ... Hayvan Hastahanesinin nalbant kursu efradının kursu- na sarf edilmek üzere Ston nal Demiri pazarlıkla satın alma- caktır. İhalesi 6-8-934 pazar- tesi günü saat 15,30 dadır. Taliplerin şartnameyi görmek pazarlığa | üzere her gün ve iştirâk içinde o gün ve vak- tünde Fındıklıda İstanbul ku- mandanlığı Satmalma Koris- yonuna müracaatları. (24) (4423) Hayvan Hastanesi ihtiyacı için on ton kok kömürü pa- zarlıkla satm almacaktır. İha- yazılı Koyun de Sığır Eti Karyesi Cinsi Maltepe Tarla Küçükyalı B i Bahçeli Ku- Eski Va- Tübe par İs. Dolayoba Tarla (o Tavşan tepe Pendik OoOÂrsa Sapan- bazları ven Maltepe Tarla lk ai ba 53 pey akçeleri ve ihale bedelleri ten veya gayrimübadil bonosiyle ödenmek üzere , yazık gayrimübadiller şartnamesine tevfikan açık . 66000 kilo Koyun » ve Sığır | ö Marmara Üssübahri Kumandan Satınalma Hey'ti Reisliğindef| | Deniz Efradı için lüzumu olar yukarda cins ve kıpalı zarf usulle raüi vaz edilmiş ve 25 Ağustos 934 cnmartesi saat 14 de icra kıhmacağından taliplerin şartnamelerin almak ü tambul'da Kasımpaşada Deniz Levanm Satmalma v€ te Kumandanlık Satmalma Komisyonlarına co. € Istanbul Ziraat Bankasında Mevki o Mektarr M.2 3676 9ıs 9ıs 104 10371 Er 3m 761 1071 LE EE lesi 7-8-934 Salı günü saat | ile satışa konulmuştur. İhaleleri 18-8-934 Cumartesi 15 tedir. Taliplerin şartname yi görmek üzere her gün ve pa zaklığa ve iştirâk için de o gün ve vaktinde Fındıklıda İstan- bul Kumandanlığı Satmalma Komisyonuna müracaatları. (25) (4424) ... İstanbul kumandanlığı efrat mutbağı tamiratı pazarlıkla i- > edilecektir. e İhalesi 8-934 salı günü sat 15,30 | iş Taliplerin Keşif ve | şartnameyi görmek üzere her gün ve pazarlığa iştirâk için de o gün ve vaktinde Fındık- hda İstanbul Kumandanlığı Satmalma Komisyonuna mü- racaatları. (26) (4425) Kumandanlık Binası tami- ratı pazarlıkla ihale edilecek- tir. İhalesi 7-8-934 salı günü saat 16 da dır. Taliplerin keşif e şartnameyi görmek üze- re über gün ve pazarlığa iştirâk | içinde o gün ve vaktinde Fın- dıklıda İstanbul kumandan- hığı Satm alma komisyonuna müracaatları. (27) (4426) Istanbul (OKumandanlığı kıt'at ihtiyacı için kapalı zarf- la münakasaya konan 32,000 kilo sade yağma geçen ihale- de verilen fiat gali görüldü- ğünden pazarlığa konmuştur. İhalesi 8-8-934 çarşamba gü- nü saat 15 te dir. Taliplerin o gün ve vaktinde Fındıklıda Is- tanbul Kumandanlığı Satmal ma komisyonuna müracaatla- rr. (28) (4427) Fırka kıt'atı ihtiyacı için kapalı zarfla münakasaya ko- nan 18,000 kilo Sade yağma geçen ihalede verilen fiat ga- li görüldüğünden pazarlığa konmuştur. İhalesi 8-8-934 çarşamba günü saat 15,30 da dır. Taliplerin o gün ve vak- tinde Fındıklıda İstanbul Ku- mandanlığı Satınalma komis- yonuna müracatları. (30) (4428) ... Gümüşsuyu hastanesinde bulunan 15 adet mikroskopun tamiri pazarlığa konmuştur. İhalesi 9-8-934 Perşembe gü- nü saat İStedir. Taliplerin şartnameyi görmek üzere her gün ve pazarlığa iştirâk için deogün ve vaktinde Fm- dıklıda Istanbul Kumandan- lığı Satınalma Komisyonuna müracaatları. (31) (4429) Gümüşsuyu Hastanesi ih- tiyacı. için 500 adet Piliç ve 1800 adet Tavuk açık müna- kasaya konmuştur. İhalesi 9-8-934 perşembe günü saat akcelerini yatırmaları lerdeki İdare veznesine şarinameyi alabilirler. g- 1 — Kâzğıthanedeki terşih İa eksiltmeye konmuştur. meyi alabilirlirler. Bu Adet racaat etmeleri. (4416) 15,30 da dır. Taliplerin şart- nameyi görmek üzere her gün o gün ve vaktinde teminatla- riyle birlikte Fındıklıda Istan bul Kumandanlığı Satmalma © İstanbul liği e Alma Re İlânları stanbul Levazım Amirli - Zine bağlı kıtaat için 932 ton Tüvenan kömürü 22.8-934 mesini göreceklerin her gün . ve taliplerin belli saatten ev - vel tekliflerinin Tophanede komisyona vermeleri. (143) (4166) 4702 Bozcaada sulh hukuk mahkemesin- den : Bozca adada Yeni mahallede mükim ve sinni dolayisiyle daimi bir tekayyut ve munvenete muh! Karababa Meh met kızı 5 yaşında Şükran H.a omur ve muamelâtmi tesviye ve tedvir etmek ve bizzat hizmetinde bulunmak üzere kalâ- se Unsile zevci Ibrahim oğlu Ayni ma- ve münakasaya iştirâk için de | Çarşamba günü saat 14 de ka | palı zarfla alınacaktır. Şartna | halleden Musa efendinin dört sene müd- detle vasi tayin edilmiş olduğu kanunu on beşte yapılacaktır. Taliplerin mezkür saate kadar ir. Senei Haliye vergisi diye rusumları müşteriye aittir. (4262) Istanbul Belediyesi Sular İdaresindes, 1 — Kâğıthanedeki terşih havuzları için 6,600 mik'abr Sultan Çiftliği kumu satın alınması zarfla eksiltmeğe konmuştur. 2 — Eksiltmeye girmek isteyenler Taksim'de müracaatla birer Bira Teklif zarflarının nihayet 15-8-934 çarşamba $' saat on dörde kadar Müdürlüğe verilmiş olması J8” dir. Bu saatten sonra teklif kabul edilmez. (4457) İstanbul Belediyesi Sular İdaresinden havuzları için 3,900 wik'abı Küçük çekmece kumu satın almması kapalı # 2 — Eksiltmeye girmek isteyenler Taksim'de vilerdeki İdare veznesine müracaatla birer lira verip 3 — Teklif zarfların nihayet 15-8-1934 çarşambs nü set on dörde kadar Müdürlüğe verilmiş olması lâzu5#” saatten sonra teklif kabul edilmez. (4458) Galata İthalât Gümrüğü Müdürlüğünden! 8000 Granit parke taşı Yukarıda yazılr 8000 kusür granit taşları 5-8-1 hinden itibaren açık arttırma suretile | satılıktır. m7 24-8-934 salı günü saat 17 ye kadar Satış Kemiayenis Deniz yollar! İŞLETMESİ Mani Karaköy Köprü"? Tel. 42962 — Sirkeci Han. Tel 22740 İZMİR SÜR'AT İskenderiye veli EGE vapuru 7 Ağustos Yek 1 de Galata rıhtrmından kazak doğru İsmir, Pine; 2 deriye'ye gidecek ve dönet! Bartın yol ın yo BURSA vapuru 6 Ağ PAZARTESİ 19 da Si) rıhtımından kalkacaktır. Trabzon yolu VATAN vapuru7 Af SALI 20 de Galata rıhtım” kalkacak. a İnebolu, Sinop, Samsun, ir Gireson, Vakfıkebir, Tre't Rize'ye. Dönüşte bunlara il ten Sürmene Ordu'ya Wö” caktır. (4439) sille SE im si li ilân olunur. (1657 il