3 Eylül 1934 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 5

3 Eylül 1934 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 5

Eao arti Ben askeri, hüm ai zaferin remzidir. O gün nasıl luşumuzun e müjdeci üüşi varlığımız da bütün düny edildiği gündür: şi kutlulayalım. Çünkü bugün ik zaferi kazanan “Türk,, gene Ne bir varlık yaratı. Bü- ile kurulan “İş- 26 Ağustosta on yaşma bas- On senenin muhasebesini yapar- Sönlümüz iftiharla dolar. Nasıl Riyelim ki bundan on yıl evvel küçük, mütevazi bir bina iğ üçü, xe müteyazi bir odasında, Ye mütevazi bir sermaye İ Nim tecnolin — üstünde bagün “fp h gibi heybeti ve beton bir bi- ekl On yıl evvel dudak büktüğü bugün dallanmış budak- 0, Kece Biz gö bir gövde halindedir. jana kadar Türk bankacılıkta denemiş değildi. Bu bil: ve tecrübesizliğin verdği ümit- İL? yese kapılanlar bugün büyük inde ğilmişlerdir. Iş Ban cidalimiz. e iaifarla milli ve mali i millisidire,. Başl göğe Güzel yazı üsabakarmnız Bir haftalık dahili ve harici vakayii takip ediniz en şayanı dikkat bulduğunuz hadise hakkında bir yazı yazıp bize gönderiniz. En güzel yazılmış makalenin sahibine: S5 lir İkinci gelen makalenin sahibine: 2,5 lira Hakkı telif verilecektir. Bu musabakaya yalnız liseler, yüksek mektep talebeleri iştirak | “debilirler. Yazıların gazete yazısıyla azami tatır olması, kâğıdın bir tarafına yazılmış bulunması lâzımdır. Bu yazılar cuma günü akşamına kadar elimize geçecek taratie. postaya verilmelidir. en haftaki müsabakayı kazananlar üren haftaki müsabalamızda birinciliği “İş Bankasının onu ae serlâvhalı yazı ile Hayriye lisesinden Namık Bey, ikinciliği, “İm Bankası serlevhalı yazı ile Kadıköy lisesinden Ata Bey kazan lerinin hüniyet oarakalarila birlikin İavehanemize mülra ederek mükâfatlarını almalarını rica ederiz. İŞ BANKASININ ONUNCU YILI 75 ve asgari 30 müz bu büyük ve milli şeref gururu öle kabarıyor. Ellerindeki el apar parlak, süslü ve sevimli İarla mini mini yavrularımızdan ak saç ir dedelerimize kadar bütün Türk mil. İetinin akın akın koştuğu © bu iktısat mabedi obugün milletler (arasmdaki itibarmı yapan altın bir oluk halinde- dir. Bu verimli ve mutlu müss; huzurunda hürmet ve tekrim il ruz ve onu kuran bü; içi ellerimizle alkışlıyoruz. On sene evvel herkesin inanamıyacağı bir imanla bu işe başlıyanlarm (tahmin ve isabet kudretlerinin bütün dünya şahididir. On sene evvelki iki yüz ellibin lira bugün “elli milyon liradır.,, Bugün her adımda “İş bankasınm,, bir eserine rastlamaktayız. İpek, yün, kömür, demiryolu, ve en nihayet para, refah ve saadet. Bütün dünya buhran- dan kıvrılırken Türk parasının itiba rmı kaybettirmiyen varlık “İş bankası- dır., Kendisine müzehhep kumbara- lardan bir takızafer yapan bankamız! idare eden ellere ve onu kuran büyük kurtarıcıya bin şükran ve minnet Hayriye lisesi talebesinden sınıf on bir 429 Namık İŞ BANKASI | İ Mİ Bank, 10 ncu yılı münasebe: tâsarayda açtığı sergi, bütün İNİ v9 grafiklerinin yeni Türkiye İyatını ifadesi bakımından ş2- n krediye ihtiyacmı nazarı iti- “gene bize avuç açacak - » fikrine ne ka- ii saplanmalarının olduğunu, on senelik iki azminin bir keamnı Mereizlala. ber köşesinde, ken- tefevvukunu gösteriyor. Her X bankalarınn yaptıkları iş İ göleket iküzadiyatınm yürüyüşü- ki veya gerileyişini, ii yayi ifade eder. Bilhasan bizim Yeni bir savaşa girişmiş milletle- larında milli para ve iradenin denebilir ai savaşa iştirak etmiş ? Bankasının bu hususiyeti onu #plerinden çabucak ay- m safi kârı tetkik edilirse, daima müterayit bulunan Xe mbalir ifade eden a alı olduğu görülür. daima fazla kâr gösteren kapi- Nil, sihniyete hiç uymıyan rakamlar- Bankası milli kallınmaya her yel- olabilen her yardımda bulu- ir. Ve esasen onun kuruluşu - sebebi de budur. Bir keli. eli alkanmnya yardımcı diye a- nh “ bu bankanın bü yarammcı | eni ve maddi diye ayırarak jünkü ihtiyat skçesi ayırmıştır. Mevduat rakamlarının çek açık İ Biri İtimadını banles açtığı tasar çe krala ve azim İyayretleri N Vermiştir. Bu çalışmalar her İMüt0ya nlimune değer kudret nay, devamlı, muntazam ve her ci Se çalışmasını bu nümüne İsyık klan şu rukamlar şayanı a. 934 te İle 49 şube idare edilmiştir. a yer 10 hemen ilere iştirâki ile ifade elin Türkiye sanayii, mil- i meni tamamlıyan bir unsurdur. içtimai ve hattâ siyasi tesir- “kabul etmiyecek kadar açık- N m bünye tahavvülünün ve Gi my zam olan teli da #dunlermı sanayi — harekedleri ile atmağıa başlıyacaktır. Iş Bankasınm sanayi iştiralindeli hizmeti bu lez fabrikasının, — azsele e istihsal, iş ve ticaret hayatını tatesin ©- den, blönço yelünu, grafiklerinde şekil. leştiği görülebilir. Istihsallere filen işti - râk eden bı değerleri bahasında sürmek için temiz ve dürüsi iş görmeğe sayeden “İş Limitet” i kurmuş ve be muamelelere ay. mea Hamburg ve İskenderiye Şubeleri va sitasile yardımda bulunmuştur. Milli fir. #aların kariç pazarlarda yer bida ber öeyden evvel Türk malma yapılan bu itiberm, onun daha rasyonel şartlarla vü- cuda çekmesine, Türk firmalarını teşvike ve milli #icaret ve sanayiin inkişafına yar dım demektir. Bankanın bu değerli hiz- metlerinde “yerli malı kullanma,, hareke- tine öncü olarak piyasaya verdiği ipekli ve yünlü Kumaşları da saymak Gene ilâve edelim ki İş Bankasmın, bir- iki sene içinde milli iktisadıyatımız. zim tahavvüller vücuda © getirecek yeni maden İsleri iştiraki vardır. Bu de yaml: çalışmaların gayet tabii neticesi o lacsk olan, parlak istikbalde bu milli mü- esse3emizin de muvaffakıyetlerinin inki- #afını adım adım takip etmek her Türk işin vazife sayılan bir zevk olacaktır. ATA Kadıköy Erkek Lisesinden sınıf 11 de m ey Kadıköy halkı Memnun (Başt 1 inci sahifede) üyerek, yeni hattın şok büyük bir tercüman 2 geç, Methi Beyin mütku alkışlanmış - a sonra, şirket murahhası azası Necmettin Sahir Bey bir nu - tukla cevap vererek Üsküdar tram- vay şirketinin imtiyaz mıntakası da - hilinde bütün halkın vesaiti nekliye ih- tiyacını temine çalıştığını söylemiş, bu hususta halkın rağbet ve tevec - cühüne teşekkür etmiştir. Bundan sonra; şirket erkânına, Yeldeğirmeni halkı tarafmdan limo- nata ve pasta ikram edilmiş, tramvay arabasına konfotler atılmıştır. Resmi bir merasim olmamakla be- raber, dün Yeldeğirmeni caddesi bay. raklarla , defne dallarile süslenmiş - tir. Yeldeğirmeni halkı nara, tram- vay arabasına binen mahalle mümes. silleri Kadıköy iskelesine kadar türülmüş, oradan tekrar getirilmiştir. Arabanın gidip gelişi de yollarda bir çok tezahürata vesile olmuştur. WİLLİYE' UZAR Yeni kararname ve kam- | Yı biyo ihtiyaç listesi biyo ve nukuduna tahvil edilemezler. Bankalar ve bankerler cezai müeyyideleri Eşhas & Iunan eş parası üz Türke pa ö ve olan şirketler mevduatlarını bankalarda bulundurabilirler. Yolcular Yolcular zaruri ihtiyaçlarına karşılık olarak (25) liraya kadar olan Türk pa rasını serbestçe üzerlerinde ithal ve ihraş edebilirler. Bu miktardan fazlasının ithal ve ihracı Maliye Vekâletinin mezuniyeti" ne bağlıdır. Kıymetli mektuplar Posta idarelerine verileçek kıymetli ve- ya taahhütlü mektuplar diğer kıymetli paket ve eşya posta memuru huzurunda (Başı 1 > sahifede) | afından Türkiye dışımda bu- | ve müesseseler lehine Türk rinden kredi açılmıyacağı gibi | sı ile de tediyat yapılamaz. İm ermayesinde devletin iştiraki ancak bu | muayene edilir. Kambiyo ecnebi nukut işleri peşin olarak yapılır. Bunların tes- lim ve tesellümü ertesi sieia akşamına kadar muamelesi ikmal olunur. Ecnebi dövizini natık çek, bono, poliçe ve hesabı cariler, ancak bankalarca ciro edilir. Bankalardan gayri eşkasa ciro ©- dilebilmesi mürakabe mercilerinin muva- fakatile olabilir. Cirolu çekler ve * ticari senedat ancak bu mercilerin verecekleri müsaade üzerine bankalarca kabul olu - nur. Kambiya işleri yaptıranlar bu işleri Mıtiyaş Kerularile maruf; olduğuda pat edici evrakı kambiyo müdürlüklerine ibraz ve tevdi etmekte, istenilen malü - matı ve İzahatı vermeğe mecburdurlar. Bankalar ve bankerler nezdindeki dö- viz besabr carisinde — başka matlüpları mevcut olan eşhas ve mücsscsat mevcut larını ihtiyat sine tevafuk eden ihti- yaçlar için istimal © edebilecekleri gibi banka gişelerinde de yaptırabilirler. | Bu kararnamede yazılı ahkima muha | lefette bulunanlara 1567 numaralı kanun mucibince hükmolunacak para cezaları | yarısma kadar para cezası alınır. Kambiyo memuru bulunmıyan yerler- de müralabe vaifesini o mahallin en bü- yük malmecmuru tarafmdan ifa olunur. Ecnebi şirketler Türkiyede iş yapmak istiyen hariçte müessese cenebi şirketler yapacakları i için isi tiği sermayeyi bariçlen döviz olarak getirmeğe mecburdurlar. Başka bir iş icabı hariçten sermaye getiren in- şaat şirketleri ve müteahhitler bu işlerin ifası esnasında hariçten doğrudan doğru- ya voya bilvasıta gelirip barcetmeğe mec bur oldukları dövizleri Türkiyede hangi bankaya sattıkları sorulduğu takdirde is- pat edici vesaik bulundurmağa mecbur. durlar, Alivre mal satışlarının mükabili olan | dövizler bankalarca vadeli olarak satm &- Imabilir. Bankalar bu dövizleri de bor. saya arsetmeğe mecburdurlar. Bu akit | lerden mütev: iz borçları, döviz o İarak ödenir. Bu yeeki bankalar veya mm nezdindeki kam hahirl larımn istima! zesine bağlıdır. Eloko paralarm sureti istimali ie Vekâletince bir yi csret blânçaları Türkiyeyo karşı slreekir olup ta Türkiye ila ticaret muahedesi yap mamış olan memleketlerden maj getiren. ler ithal ettikleri malın esmamını Merkez Bankasına yatırırlar. Bu parayı yatırma dıkça malları memlekete sokulmaz. Döviz mürakabesi ikame edip te Tür- kiyeden memleketlerine yapılan ithalâlin dövizlerini vermiyen memleketler ile ül- kosi dahilinde Türkiyeden girecek malla- yen ithalini menetmiş olan memleketler. 'den Türkiyeye gelen eşya için döviz ve, rilemez. Bu memleketler mallarının Tür- kiyeye ithal etmek istiyenlerinden malla. rın Tüvk parası ile tutarı Merkez Banlım- sma verilmiş olduğuna dair vesaik ibraz etmiyenlerin malları gümrüklerle mem - leket dahiline sokulamaz. Bu suretle Mer kez Bankasına yatırılmış olan paralar an- cak o memleketlere ithal edilmek üzere ilk malın mübayaası hususunda kullanı- labilir. Türkiyeden ecnebi memleketlere eşya ve menkul kıymetler ihraç eden hakiki veya hükmi şahıslar bu eşya ve kıymetle- rin bedeli olan dövizleri emirlerine geçti- Yaa mecburdurlar, Kambiyo mü ü bu sebopleri muhik bulursa yeniden mühlet verir. Birinci kânun iptidasından şubat ga- yesine kadar ve diğerleri mütcakıp 3 ay- İk devreyi ihtiva etmek üzere her üç ay- da bir beyanname vermeğe mecburdur - bar, Mracatçılar, ihracat dövizlerine tanllük eden hususat hakkında kambiyo müdür- Tüklerince istenilecek malümatı vermek ve buna dair vesikalar tevdi etmekle mü- kelleftirler. Ihracat eşyası bodeli ile itha- Iât eşyası bedellerinin mahsubu seklinde takas muamelesi Maliye Vekâletinin mü- sandesi olmadıkça yapılamaz. Yalnız ih- raç edecekleri malı iştira etmek makas. dile hariçten dö ei öviz getiren ve iy tacirlerin ihraç real bedelinden bu dövizler tekalil eğri kısmı hükümetçe verilen mezuiyete bina en yapılan umumi ve hususi (akaslar için döviz talep edilemez. Menkul kıymetlerin takast ayni kre » İ darik eder. mete olmak şartile kambiyo müdürlük- lerinin müsaadesile icra olunur, Komisyon Ihracat eşyasına sit komisyon ve saire gibi mesarifin dövizi mesarif ibrazı su- Fetile kambiyo wrüdürlüklerinin müsaade- sile temin olunur. Yolcuların zati eş bükmüne tâbi değildir. Bankaların tâbi bulunduğu şerait di resinde gişelerinde yalnız ecnebi sey larından kambiyo ve cenebi nukudu alımı musmelesi yapmak istiyen yataklı vayun- lar ve saire gibi seyahat acenteleri kara- biyo müdürlüklerinden mezuniyet ala - caklardır. Seyyahlar Memleketimizden transit suretile ge « çen alelümum seyyahlar ve kısa bir memleketimize sı bu kararname müddet ii gelen ecne- biler yanlarındaki dövizleri |. na urlar, kaydettirmeğe Bunlardan memleketimizde ikamet ct- iz olanlar harice giderlerken moycat kambiyo müdürlüklerinin nanlar Türkiye dahil ve haricinde dövün leri mevcut ise kambiyo müdürlüklerinin müğaadesile, mevcut İse borsa ve banka: lardan mübayaa suretile temin olunur. Döviz talebinde bulunanlar beyanname lerinde bunu tasriha mecburdurlar. Merkez Bankasının kanun ve nizam - Bâmelerle verilmiş olan salâhiyetleri bu kararname hükmünden müstesnadır. Bu kararname 9 ve 10 numaralı kararname» ler yerine kaim olmuştur. Memlekete ithal olunan mal bedelleri için döviz irsaline lüzum görülen ahvalde bir beyanname ile muamele vergisi mak- buzu ve sair vesnik kambiyo müdürlüğü- ne verilir. Kambiyo müdürlüğü bu be - yannameyi tetkikten sonra eshabına ve- rilecek mezuniyete müsteniden döviz te- Konsinyasyon Konsinyasyon şeklinde itbal olunan veya bazı müesseselerin hariçteki şube- lerine irsal edilen mallar bu mücsses0- lerin anl vaziyetleri ve satış nisbeti ta yin edildikten sonra kambiyo müdürlüğü tarafmdan verilen müsaade ile temin a Bur, Transit eşya bedelleri Dövizlerin temin zamanı kambiyo mü- dürlüğünce tayin olunacaktır. Masrafı da dahil olduğu halde Transit etya belle ri üçansit dövizle ödenir. Transit eşyanın hariçten gelen bedelleti kariç borçlarının transit emtaa bedellerinin ödenmesi kam biyo müdürlüğünün nzü ba kayıt ve gene müsande İl tan ödenir, Yataklı vagonlar, ecnebi vapur acen- teleri ecnebi memleketlerde tesis edilmiş şirketlerin memleketimizden şubelerinin merkezlerine sevkedecekleri döviz mik - i, ün vizesile lâğm Retrasesyon suretile elde edecekler si mukabil primler bulunmadığı sabit rilmez. T sodar va bâmillerine tediyesi icap oden İnsel temettü veya faiz miktarı ve buna ve eden kambiyo ihtyaçları kambi- bit olumar. a geretle kübik olunan yöebilağın trans. feririn zama icresi ker sene umumi dö- viz vaziyetine nazaran Maliye Vekâletin- ce tayin olunur. Memurlar Hükümet devairile resmi müesseselerin vazife ile harice gönderilecek memurlara verilecek dövizler Icra Vekilleri Heyeti kararma bağlıdır. Daimi © memuriyetle gönderilenlere bir aylık maaşları nisbe. tünde, tahsil için gi leketin hayat pahalılığına göre Vekâletince tayin olunacak miktarda dö- viz. verili i ee pi veri len seilearın iki mii Mezüle > Meb'usların hususi surette Avrupa se- yahatleri için verilecek döviz miktarı ay- ık tahsisatları miktarile mukayyettir. Türkiyede mukim Türk ve eenebiler- evrakı müsbite aranılacaktır. Mesleki o malümatlnı tevsia gidenler de ayni muameleye tâbidir. Mezunen me- i kambiyo miktarları Avru- pe kane a Kohen lin ola mem- mahsustur, Türkiyede oturan © şahısların ecnebi memleketlerde davalarını hal ve takip et- mek istiyenlere, sergi ve panayıra iştirâk edenlerle, ticari, sınai, mali müesseseleri muayyen. bir iş için memaliki ccnebiye » | den celbedecekleri mütchassısların yol masrafları karşılığı olan kambiyo ihti - yaşları evrakı müsbitesi üzerine kambiyo müdürlüğünün müsaadesi üzerine ban- kalarca temin olunur. Seyahat edecekler, vizelerini ikmal e dip pasaportunu ibraz ve kambiyo mik- tarını beyanname ile bildirmeğe mecbur- İİ ede çalı ecnehilerin ailele- Türkiye lışan ailele- ça kambiyo ih tiyaçları ayl kazançların tev kifat, şik- tklan sonra kalan miktarın üçte biri için | müsaade çalışan ecnebilerin kambiyoları ise aynı şartlar dahilinde ol- mak şartile olur. Bunlar aylık irsalâtı Ma Tiye Vekâletinin müsaadesile üç yüz Türk | İ srken, su mühendislerine olan ihtiya- (Başı 1 inci » sahifede) haneleri gezmiş, salonda profesör - lerle tanışmıştır. Ali Bey, profesörlerle kısa bir has- bihalde bulunarak, telgraf, telefon ve telsiz memurlarının tabii mercinin bu mektep olduğunu söylemiş ve te- si şünülen “telgraf, — telefon ve siz mühendis mektebi için tet- kikaşta iilamulşanenı bildirerekt '— Son seyahatimde , muhtelif inşaatta çalışan gençlerde bir canlı- lık, çalışma ve iş yapmaya doğru foz- la uyanıklık gördüm. Bunu sizlere medyunuz. Fakat daha fazla faaliyet bekliyo- ruz. Mühendislik âlemine yeni bir is- tikamet ve istiklâl vermek kararın « dayız, Bundan sonra, şimendiferle - rimizi ve sair öylemi kendi leman. larımızla yapacağız. rgani misaldir. Afyon hattına da öyle (başladık. Bu sahada da muvaffak olacağımıza vardır,, demiştir. Vekil Bey, yeni açılacak mektep için icap ederse bir mütehassıs getir- tilebileceğini ilâve etmiştir. Bundan sonra, mektebin kütüphanesi gezil « miş, Vekil Beye rektör ve diğer pro- fesörl an mesl neşriyatı alel izahat verilmiştir. Nafia vekilimiz, koridorda mekte bin talebelerile kısa bir konuşma yap- mışlardır. Yeni bir hatıradan bahse- den vekil Bey gene mühendislere Pele. Unutma « ir vatan yapıyoruz. Te- mel kuruyoruz. Bunun imar ve inşa noktasından en şerefli hissesi bu mek- tebe ve sizlere düşüyor. Hep imanla çalışmalısınız. Memleketi yeniden ya- pıyoruz. Gayretli olunuz. Size bir ba- ba ve ağabey nasihati olsun; imanı nız şa olmalıdır: “Yetişeceğiz, mem» lekete hizmet edeceğiz!,, Bunu müteakip mektebin dolaşıl- masma başlanmıştır. Sırasile, yatak - hane, yemekhane, mutfak, su lâbora- tuvarı, malzeme dairesi, elektro me- kanik, müze, arziyat | lâboratuvarı, alâtı fenniye dairesi ile yeni inşaat gezilmiştir. Vekil Bey, erzak ambarında bu - lunan maddeleri bizzat tetkik etmiş, mevcut miktarın defterlere uyup uy- madığını gözden geçirerek talebenin yiyeceği ile yakından alâkadar ol - muştur. Ali Bey, su lâboratuvarlarını dola- yıllar ca işaret ederek, önümüzdeki da daha fazla mezun alınması lâzım geldiğini söylemiştir. Bu sene, Omü- hendiz mektebinden 7 su mühendisi mezun olmuştur. Gelecek sene bu kadar çıkarılacaktır. aksamı gezilirken şekild hat yermi işlerdir. saf İZ ebe ile Rasbü sörlerin de hazir hasbihalde Ali Bey, mühendisliğin memleketimizde geçirdiği safhaları an latmış ve demiştir kiz “.— Epey zaman evvel mühendis- lik memleketimizde dağınık bir man- österiyordu. Mühendislerimiz - den birçoğu ücretle ve gayri munta- zam şerait altımda çalışıyorlardı. Am- cak küçük bir kısmı meslek edinmiş- lerdi. Hülüsa, kendilerine o lâzım olan sağlam istikameti temin edemiyorlar- dı. Yeni Nafia teşkilâti o kanununu bundan mülhem olarak hazırladık.,, Ali Bey burada, mühendis mı tebi mezunlarını zetlik mevkiin. den nafiz müşavirliği mevkiine çıka- rabilecek esasları taşıyan bu kanuna bütün teferrüatile anlatmıştır. Nafia teşkilâtı o kanununa göre, Gizli nüfu (Başı 1 inci sahifede) enibir Vat tan yapıyoruz mühendislerin maaşları 30 liradan baş layarak 150 lira maaşı aslisi olan fen işavirliğine kadar yükselmekte - ir. Nafia vekili, bu kanunun diğer bazı kısımları — hakkında da izahat verdikten sonra sözlerine şöyle de - endizlik; | istikbaliniz ve memleketin imarı noktasından mü » him bir meslek olduğu için bütün teferrünt nazarı itibara almarak ha- zırlanan bu kanun lâyihasını arka » daşlarımıza örzettik. Kabul ettirdik. Bundan sonra, çalışan her efendi, yarınından emin olabilir. Memleke - te, ailesine karşı da vazifesini yap - mış olur. Bizde, Osmanlı mühendisliği ha- zin safhalar geçirmiştir. Ecnebiler ve ecnebi o mühendisler yol yaparken, mühendislerimi: gi gibi vazife devrinde bir deroce' görüldü. Fakat hiç bir zaman istik « lal am et devrinde şimendifer siyaseti başladığı zaman ilk işleri Al manlar ve Belçikalılar aldılar, Bi » zim , müteahhit olarak ve bazan mürakabesini yapmak üzere vazife alıyorlardı. Ni- hayet, mühendislik faaliyeti gittikçe inkişaf gösterdi. Son zamanlarda da ha terakki etti. İş daha intizam pey- dahladı. Artık, mühendislik âlemine ye bir istikrar vermek zaman: gel ne kanaatim vardır. Nitekim bu sene bir çok hatları yerli elemanlar delâletile başarıya - TUZ. Ali Bey, son seyahatinde genç âr- kadaşların iyi çalıştıklarını gördüğü mü anlatarak sözlerine şöyle devam etmiştir: © ahsil hayatının ehemmiyeti sizin için çok lekete karşı üni vazifeler alaca- ğymizi düşünerek aşk ile çalışmanız lâzımdır. Çok kuvvetli ümidim.z var- dır ki, ax zamanda şimendiferleri - mizi, Yimanlarımızı, oköprülerimizi diğimi başlamıştır; üzerinde yürümekteyiz. Çalışmak ve faydalı olmak milli va zifeler arasındadır. Memleketimizde buşünkü milli - di yet cereya, er memleketlere nü- munei imtisal olacak kadar iftihardır. Mektebinize, arzu ile göldim, göre düm, umumi veziyetiniz iyidir. Ho - calarmızın bazıları ile tanıştyordum, bazılarile yeni tanıştım. Hepinize elimden geldiği kadar faydalı olmağa çalışacağım. Sizden de yılmadan çalışmanızı, istikbal için parlak ze namzet olduğunuzu göstermenizi isterim.,, Nafia vekilinin bu hasbihali tele be üzerinde memnuniyet uyandırmış. tr. Ali Bey, bu görüşmeden sonra, mektepten ayrı ışlar, “Telgraf, telsiz ve telefon mü - hendisleri,, mektebi açılıyor Mühendis mektebinde açılması ta karrür eden “Telgraf, telsiz ve tele- fon mühendisleri, neektebi için icap eden hazırlıklara başlanmıştır. Bu cw retle, bu ihtisas şubesi do mühendis raektebino bağlanmış olacaktır. Mek. tebim tesisi için, Avrupadan bir mü. tokası getirtilmesi de takarrür et- Maden kolleksiyonu Bundan'bir müddet evvel Alman. lar tarafından Nafia vekâletine bıra- kılmış olan ve memleketimiz maden- lerinin sümunelerini ihtira eden kol- leksiyonun İktisat vekâletine veril » mesi kararlaştırılmıştır. Ancak, bur iye tefriki ve bir kıs mektebine verilme » şayanı sun isid muallimlere tebliğ edilmiştir. maması için vilâyet kaza kaymakamlıkla- rma da emir vermiştir. Kaza kaymakam- Bu emir üzerine köylerdeki munllim- ler de; köy muhtarları ve kâtiplerle bir » likte cetvelleri. dolduracaklardır. mahsus ta ayrıca cetveller bastırmıştır. Bu cetveller de kaymakamlıklar vasitasile muhtarlara gönderilmiştir, Köy muhtarları ve köy kâtipleri her evdeki gizli nüfusları sıra ile bu cetvelle- ve yazacaklar ve cetvellerdeki sünllerin karşısına cevap Bu se ber köyde Gülme o» nahiye nüfus memurluğuna gönde- Köylerdeki gizli nüfusların süratle mey şap çıkması İçin latanbul Viliyeti Maar lan cetveller kaza nüfus memurluğuna wi Müdürlüğüne verdiği emirde köyler- deki muallimlerin de nüfus yardım etmelerini bildirmiş, bu emir de emsaline iii il Urası tutarını geçemez. Başka memlekette oturanlara Türki. yedeki emlâklerini satarak ir bilmesi Heyeti Vekilenin dır. ap, gazete, elit ve edevat için ayda ii kambiyo ibtiyacı ser- içe olu - nur. Elli liraya kadar olan talepler kam- biyo müdürlüğünce tahkik © edildikten sonra temin edilebilir. Daha fazlası için Maliyo Vekâletinin müsaadesi lâzımdır. Ancak çok mühim © ve müstacel ahvalde döviz kambiyo müdürlüklerince temin 0- Tanabilir, Gerek ticari ve gerekse cari mahiyeti haiz olmıyan — her hangi bir ihtiyaç ve hizmet için alınacak döviz müsandeleri tamamen veya kısmen kullanıldığı tak - dirde Kambiyo idarelerine ibraz edilip iptal ettirilmesi mecburidir. Aksi hareket edenler hakkında kanuni takibat yapılır. | Dün nüfus işleri olan bir zat ile görüştük. Bize mek'um ——— yazılması etrafında şu malümatı verdi: bilmek in şunu söylüyeyii “Köylerde şimdiye kadar o kadar çok mektum nüfus bulundu ki... Her evde en az 3 - 6 hatti 10 tane mektum nüfus meydana çıktı, Bunun sebebi muhüelifti. Oyle köy evleri çıktr ki... Köylü evlen- miş, dört çocuğu olmuş, çocuğunun biri de evlenme çağına gelmiş, henüz ki nün evlendiğini gösteren kayıt bile yok. Nerede kaldı ki çocukların kaydı. “Fakat (affolmuş) © diyerek köylüler mektum nüfuslarını kaydettirdiler, Am - esk hâlâ garip köylü fikirleri var: “Adam sen de,, diyorlar, Işte bu son mühlet şim- diye kadar ihmal eden köy ve şebir hal- kına verilmiş son bir fırsattır. Bu fırsat- tan istifade edebilmeleri için bütün şehire lerde sort halis ve köylerde de köy muh- tarlarma sıkı #smbihat yapıldı. 15 teşri- nievvele kadar bir yekünun mek- tum nüfus olarak nüfusa kaydedileceğini ümit ediyoruz... mia sa nil Ağı LA. al eğ. akla lk