5 Ekim 1934 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

5 Ekim 1934 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

Kaz makinesi “Akşamcı,, arkadaşımız iki üç gün evvel yazdığı bir yazısında Tramvay Şirketinin getirttiği bir kazma makinesinin kazma ile çalı- şan ameleden daha pahalıya mal- olduğu için “amelden sâkıt,, olarak kenara atıldığını yana yakıla izah ediyor ve bunda bir takım iktısadi sebepler arıyordu. . . Filvaki “Akşamcı, arkadaşımı- zan dediği gibi bu kazma makinesi çok gürültü eden | belâ birşeydir. Geçen sene Balkan oyunları müna- sebetile Atina'da bulunurken bun- lardan bir ikisinin çalıştığı cadde üzerinde bir otele inmiştik. Gece çalışan bu şamatalı makinelerin gü rültüsü o kadar dehşetli bir şeydi ki ertesi günü bütün müşteriler uy- kusuzluktan şikâyetçi oldular. O - telci kalktı, Tramvay Şirketine git- ti ve kazma makinelerini susturdu- lar. Gürültülerini o zamandan ve kendilerini bir hayli evvel Avrupa- nın muhtelif şehirlerinden tanıdı- ğım bu makineleri İstanbula getir- mek zalen abesti. Çünkü bu maki: neler altı beton, asfalt caddeleri kazmak için kullanılırlar. Bu be - tonları kazma döşemez. Deşse de çok güçlükle deşer. Halbuki bizim sokaklarımızda paket taşı dediği- miz granit taşları kaldırınca altın- dan kum veya yumuşak toprak çı- kar ki bunu da kazma makinesi ka zamaz. Kazıları topraklar makine- nin sarsıntısından açılan yere tek- rar akar ve kazma kürek burada daha kolay çalışır, İşte makinenin laanbulden kaçmasına sebep bu - ar. , Bu fırsattan istifade ederek bi - zim şehrin bünyesinin buna benzer daha bir sürü yeniliğe ve hattâ bu | meyanda otomobile bile müsait ol- madığını söylemek isterim. Geçen- de beni İstanbuldan Beyoğlu tara- fına götüren yaşlıca bir şoför ba « na açıkça; — Vallahi beyim! Ben sizin yeri- nizde olsam bu sokaklarda bu ma- kinelere canımı teslim edip te bin- mem! dedi. Gerçek, şehrin sokakları çarpık olduğu için karanlıktır, aydınlar - mak için çok lâmba ister. Dar ol - duğu için seyrisefere müsait değil dir. Kaldırımlı olduğundan araba- lâr gürültü eder, mutlaka lâstik te- herlek ister, Asfalt olmadığından şamur olur, toz olur ve sıhhati bo- zar, Pis sokağı gören şehirli de o- ranın kirlenmemesine dikkat et - mez. Böylece bir çok medeni şehir. lerin meziyet o ve faydalarından mahrum olarak yaşarız. Bu mahru- miyeiler arasında ise bizi hiç tasa- landırmayacak olanı bu kazma ma- kinesidir. Umalım ki; Şehir Mecli- sine seçtiğimiz yeni âzalar İstanbu- lu yolsuzluktan, karanlıkta ve çar pıklıktan kurtarırlar, pe ağ, Sütçüler esnafı yeni idare heyeti Süştüler esnafı umunni heyeti dün top- ve yeni idare heyeti azalarını seç- A (iş Bankasından alınan cetveldir) 4 T. Evvel 934 AKŞAM FİYATLARI BORS İSTIKRAZLAR TAHVILAT Batilerazı dahili © #7 Ğ ahit 1748 4803 Ergani 97 İ Mümensil 4,75 Unitürk 4 5 “as an asi . Ee *. ESHAM İş Bankası Nama 10 $ Reji kupanauz. 225 “, Hami 10 $ Berlin 1,9120 2”, Müemeis © BE Terken 18 Türkiye Cumhu. Çimene 1305. #iyet bankası oo GS Ğ İrtihatdey | 1350 Tramvay 32 k Şark dey. 085 Anadohu hisse 2745 $ Balya 85 Şir. Mayriye © 1550 $ Şark mecra &— ÇEK FIYATLARI Londra M1E7S $ Prağ 19,030 1206 $ Belgrat 3a71s0 800) $ Moskova (| 108575 7 $ Berin 1S750 Varşov © “43945 Budapeşte BEKİ Madrit 55136 Amsterdam Bükreş 747 ya Viyana 42680 NUKUT (Satış) Kuraş Kuruş MP. Fransa 110 m8 PE 12 8 ix 106 49 i 2 2040 » sik 19 29 16 a B zn > ve pi ı “ 360 5 20 EKONOMİ Türk - Yunan Ofisi Yeni ticaret itilâfının esaslarını görüştü Türk - Yunan ticaret et ii kare mek i dün toplanmıştır. Bu toplantı: “Yunan ticaret itlifi etrafımda yeniden nazarı dikkate alınacak esaslar görüşül- müştür. Terziler sergi açacak Terziler Cemiyeti pek yakında bir ba- lo verecek ve bir de tergiler sergisi aça- calıtı. Bu hususta görüşmek üzere dün bir toplantı yapı , Bu toplantıda ser ginin Perapalasta açılmasına karar ve- rilmiştir. Hayvan Sergisi kapandı İyi yetiştirilmiş hayvanların sahiplerine ikramiye verildi! Viliyet Baytar Müdüriyeti tarafından Edirnekapıda temizlik (ahurlarında açı- lan hayvan sergisi evvelki akşam kapan mıştır, Vilâyet Baytar Müdürü Ethem Beyin riyasetinde bulunan 10 kişilik bir heyet müvacehesinde ikramiye kazanan hayvan sahiplerine (3) bin lira mükâ- fal verilmiştir. Sergiyi, | açık kaldığı üç gün zarfında on binden fazla ziyaretçi sahipleri şunlardır: KSRAKLAR: — Çırpıcı çayırında Hamit efeşidinin İstabul Aygır deposun- da saf kan Arap Şahin ismindeki aygırile losrağının mahsulü olan ve yanında gene İstanbul Aygır deposunun damızlıkların- dan vesikalı bir tayı olan Şahin isminde- ki kısrak ile. Üçüncü Kolordu Kumandanı Salih paşanın saf kan İngiliz aygırı ve taylı Glorya ismindeki kısrağı birinci dere- <eyi kazanarak 100 zer lira, Kireççi Hasan Beyin İstanbul ay- gır deposundan vesikalı ve Fakir i - simli kısrağı ile Fikret Beyin saf kan ingiliz Farinet isimli kısrakları ikin- <i dereceyi kazanarak 80 ner lira mü. kâfat almışlardır. Diğer on iki kurak © ta muhtelif derecede mükâfat almışlardır. TAYLAR; — Hakkı Beyin Oktay ismindeki Karacabey o mahsulü saf kan arap tayı ile Ayamama © çifeiiği sahibi Selim Beyin Bora ismile yarım kan İngiliz tayı birinci dereceyi ala- rak 80 ner lira ve yüzbaşı Ali Beyin Efesi, Hafız Hüseyin efendinin Mer- suku , Hâmit Ali Beyin o Trokinası, harp akademisinde birinci mülâzrm Ihsan Beyin Ceylânı ikinci dereceyi alarak 60 şar lira mükâfat almışlar. dır. Bundan başka 25 tay da rmuhle- lif derecede para mükâfatı oOkazan- mışlardır. ; — Matlüp evsafta buğa iştirik etmediğinden Ömerli kö- yünden Remzi efendinin boz boğası ikincilik kazanmıştır. İNEKLER: — İneklerden birinci dereceyi alacak evsafta inek olmadı- ğımdan Mehmet Rıfkı efendinin bu- zağılı ineği ikinci dereceyi alarak 50 lira almıştır. Diğer yedi. ineğe de muhtelif derecede mükâfatlar tevzi edilmiştir. MAHKEMELERDE Berast Manifesto hi mal gel den Zilberman vapur acentesi kmda takibat kemeye verilmiş! Dün ihtisas mahkemesinde © Yapı” lan o muhakemesinde M. Zilberman beraet etmiştir. ; Adli ıstı'âhların türkçesi Hemen hemen kâffesi arapça 0 İan adli ıstılahların türkçe mukabil leri bulunması ve Adliye : vekâletine bildirilmesi için baroda teşkil edilen ve avukatlardan müteşekkil olan ko- misyon dün ilk içtimamı yapmış ve mesaisine N Komisyon bir iki içtima daha ya- pacak ve tesbit ettiği türkçe muka - billeri Ankaraya Adliye vekâletine bildirilecektir, Adliyedeki komisyon da ilk içti- mar yarn yapacaktır. Mahmut Saim beyin hakkında ne karar verilecek? İş büroları, temsil heyetleri teş kil edeceğini ve neşriyat işlerinde kul- lanacağını ilân ederek memur alan ve bunlardan nakti kefalet tahsil e- den Mahmut Saim Beyin aleyhindeki delandırıcılık davasına dün birinci ceza mahkemesinde devam edilmiş, iddia makamı o Mahmut Saim Beyin cezalandırılmasını istemiştir “Makat Saim Bey müdafaasım İ yapış, bu nakti kefaletleri mukave- le ile aldığını, mukavelede iade var desinin tayin ve tasrih edildiğini, bu vade gelmeden paranın istenemiyece- ğini söylemiş, beraet talebinde bulum- Muhakeme karar tefhimi için baş- ka güne bırakılmıştır. | İmiş ve acente imah-| dün bize şu beyanatt MİLLİYET CUMA 5 TEŞRİNİEVVEL . / win o resimlerinden: oÇin demisinde, adti ıstılahların türkçe içtima VİLAYETTE Binalara numara Umumi nüfus sayımına şimdiden hazırlanılacak Sokaklara isim veya numara ve bütün binalava numara konması hakkindaki ta- İimatnme viliyete | bildirilmiştir, 1935 senesinde umumi müfse sayımı yapıla cağından bütün Türkiyedeki belediyeler o vakte kadar bu işleri | bitirmiş olacak - lardır. Belediye teşkilâtı olmayan yerlerde bi- nalara numara konması mecburi olup 80- kaklara isim konması ihtiyaridir. Sokak. lara isim verme ve binalara numara kon- ma işi vaktinde yapılmazsa belediyeler ve olmayan gierlerde ihtiyar heyetleri mev'ul tutulacaklardır. Vali ve kaymakam ve nahiye müdürleri bu işleri kontrol edeceklerdir. Bunlar da işlerine bakmazların mes'ul tutulacaklar. dr. Sokaklara isim yerine numara verildi- & takdirde numara verilmesinde bir s6- va gözetilecektir. Nüfus şuog.ari düze'tilecektir Yapılan tetkiklerde, nüfus şübelerinin dü- zeltilmeğe çek muhtaç olduğu görülmüş” tür, Ba hususta 934 mali senesi bütçesi- ne tahsisat konacaktır. Makineler geliyor Süme Bink umum mü- dürü Rasyadan döndü Sor, . masyada ve Almanyada bası tetkikatta bulunmak üzere Kusva ve Ai manyaya gitmiş olan Sumer Bank Umus Müdürü Nurullah sat Bey dün şehi. mize gelmiştir. 4Nk rullah Esat Bey b akşamı Ankaraya gi cektir. Nurullah E/ Bey Sovyet Rusyac. ki tetkikatı halkını. bulunmuştur: <> Sumer Bani ie Sovyet devlet trös tü Türketray arasın. deki teşriki mesaiye (Nurullah Esat B. taalluk eden işlerle meşgul olmak üzere ve evvelce vaki © lan bir davete icabet ederek Sovyet Rus- Yaya gitmiş idik. Bu seyahat daha ye- Bi mevzuların esaslı surette konuşulma- #na da imkân verdi. Bu ziyaretin mü- him bir kiymeti de Sovyet Rusyayı, bize muhatıp olduk. Bu tahassüsü samimiyet- İe ve teşekkürle muhafaza edeceğim. Sov- yet fabnkarlarna © ısmarlanınış olan büyük mensucat komfinasnın techizatı ve tesisatı hazırlanmış ve sevki» yata başlanmıştır. Bu makinelerin hususü Kayseri Vatandaş Belediye azalığı seçimi devam ediyor. Reyini kendi öz ülkün ve 8 fırkan olan C. . E rine ver. 1934 EHİR HABERLERİ : il MAARİFTE 4Maarif müdürlü. askeri heyeti Harp Aha- karşılığını arayan avukatlar heyeti halinde POLİSTE Arsada ölü Muayenesinde nezfi dima- giden öldüğü anlaşıldı Fatihte Kıztaşı © civarmda yıkık Musti aşa esmii arsasında bir ada- mın ölü olarak yattığı görülmüştür... | Yapılan tahkikat neticesinde ölü- nün Balatta deniz caddesinde 6 mu- maral evde 60 yaşlarında Polkof Yu- da efendi o isminde biri olduğu ve nezfi dimağiden öldüğü anlaşılmıştır. Çarpa: otomobil İstiklâl caddesinden geçmekte olan madam Antuvan ii deki dna şoför İsmail efendinin idaresin- deki 1833 numaralı otomobil çarpa- rak yaralanmasına sebebiyet vermiş- tir. Kadın hastaneye gönderilmiştir. Yangın başlangıçları hanımın evinin altındaki boş dükkân dan yangın çıkmış ve söndürülmüştür. Yangına sebep bu düki.ânda yatıp | kalkan Erzurumlu Nedim efendi is - imindeki şahsım gaz lkmbasını munye- Be ederken kâğıtları tutuşturmandır. Göksuda da bir yangın çıkmıştır. Halât fabrikasında işleyen ameleden Kadri efendinin elindeki parlamış ve ipleri tutuşturmuşsa da ateş amele tarafından söndürülmüş - tür, Türk tabiiyetine kayıllı m? Romanyada Hüseyin o oğlu Hilmi isminde akrabasından birini öldüre- rek şehrimize kaçan Salim oğlu Hü- seyinin Bandırmada (yakalandığını yazmıştık. Müddeiumumilik tarafından zabı- taca bazı tahkikat yapılması lüzum- lu görülmüşlür. Zabıta Bandırma kay-| mai lığına müracaat ederek Hil « | mininin sicili nüfusta o kaydı olup ol- madığını sonmuştur. Cevap beklenmek tedir. kamineto- Feci bir kaza Eyüple feci bir kaza olmuştur. Eyü- bün Üçşehitler mahallesinde oturan Mu- harrem efendinin on yaşlarındaki oğlu Recep evvelki gün © bahçeye çıkmış ve sarmaşıkları koparmak üzere duvara tar- manmıştır, Küçük Recep duvarın kenarı. ma çıktıktan sonra © duvardaki demir parmaklıklara da turmanmış ve parmaklı. ğm kenarına bastığı sırada ayağı kyıp düşmüştür. Bu düşme © sırsmda Recep e çi erken Ee sivri “ üne saplanmıştır. sirin ucunda ası kalan yavrucak can acisile bağırmağa başlamış ve evde kiler duyup yetişerek kendisini muhak- hak bir ölümden kurtarmışlardır. Fazla saplanan demir çocuğun böğründe büyük bir yara açtığından çocuk kal derılmıtıra, bir dikkat ve itinaya © mevzu olduğunu memnuniyetle gördük, Kayseri mensucat fabrikası yakım bir zamanda muvaffa kve müşterek bir eter olarak vücut bulmuş ii RM H. EF. namzetle- ğünde yeni teşkilât Yeni İDE cumartesi gününden tatbik edilecek Maarif Vekâleti İstanbul vilâyetinin hususi vaziyetini nazarı dikkate alarak İstanbul için yeni bir teşkilât yapmış ve bunu dün İstanbul Maarif Müdürüyeline teblig etmiştir. Yeni teşkilâta göre 9 bin kuruş maaşlı maarif müdürlüğünde Haydar Bey ibka İ| edilmiştir. Haydar Beyin vazifesinde gös- terdiği muvaffakıyetten dolayı kendi ay- mea tebrik edilmiştir. Bundan başka İstanbul Maarif Mü- dürlüğüne bağlı olarak iki müdür mua- vimliği ihdas edilmiştir. Evvelce mevcat maarif müdür maavini gene kalacaktır. Bu suretle İstanbul Maarif Müdürüyetin- de üş umavin olacaktır. Yeni teşkilât teb- liğ edilirken bu teşkilâta memur edilen zevatın isimleri bildirilmiştir. Buna göre etki Maarif Müdür muavini Nurullah Bey ibka edilmiş ve yeni mü- dür muavinliklerine Şevket ve Âdil bey- ler tayin edilmiştir. Teşkilâta göre şimdi- ye kadar ecnebi ekalliyet ve hususi mek- tepler işleri ile uğraşan o müfetiş Mu- harrem Bey müfettişlikte çalışacaktır. Bu vazifeyi müdür muavini Nurullah Bep i- dare edecektir. Esasen Nurullah Bey ev: velce Maarif Müfettişi olarak ecnebi ve ekalliyet mekteplerinde uzun müddet salıştığı için bu mekteplerin bütün vazi- yetlerine iam mânâsı ile vakıflar. Resmi mektep işlerine bakan müfettiş İzzet Bey de bundan sonra müygettişlik vazifesi ile uğraşacaktır. Bu işlere yeni Maarif müdür muavini Âdil Bey bakacaktır. arasında Haydar Beyin nezareti altın. da tavassut vazifesini görecektir. Bundan sonra bütün İiseler ve orta- mektepler Maarif müdürlüğü vasıtası ile Maarif Vekâleti ile teması temin edecek lerdir. Yeni kadro cumartesi gününden ilabaren tatbik edilecektir. Yeni Maarif Müdür muavinliklerine tayin edilen Şevket Süreyya ve Âdil bey- ler İstanbula gelmişlerdir. Maaş vermeyen ecnebi mektepleri Ecnebi ve ekalliyet mekteplerin - deki mmaalli baj maarif idaresine şikâyet gi Bu şikâyet üzerine maarif müfet- tişleri tahkikata başlamıştır. lik mektepler muallimleri kadrosu İlk mekteplerdeki muallimlerin kadrosu dün mekteplere tebliğ edil. miştir, değişiklikler pek azdır. allimlerin yerleri değişi Hudut Anlaşamamazlığı Hakem eiimir dün İrana hareket etti İran ile Afganistan arasındaki hudut ihtilâfim Türkiye hükümeti namma ha- kem sfatile halledecek olan Ordu Mü- fettişi Fahrettin Paşanm reisliği altında. ki heyet dün sabah Toros ekspresile A. kre hee ğe İstanbulda Ruam yok Muayene edilen hayvanla- rın temiz oldukları görüldü 12 hişiden © mürekkep bir heyet tarafından Fatih hayvan hastanesin- de ruam muayenesine devam edilmek- tedir. Belediye baytar müdürü Esat B. bir muharririmize demiştir ki: — Bugün 88 baş hayvan müayene edilmiştir. Alman kanlar temizdir. Mücadelenin istihdaf ettiği gaye bir malül hayvanım dahi gizli kalmama- sını temindir. Bir hastalıkla mücadele o hasta. lığm behemehal istilâi bir şekil al. masından sonra yapılmaz. Bulaşmı ğa ve bulaştırmağa müstai rm gösterdikleri tehlil mak için dahi yapılır. İstanbulda rüam münteşir bir ziyette deği Mısır kralının yıldönümü $ Teşrinievvel salı günü Mısır Kralı Fuat Hazretlerinin yıldönümü olduğun- dan © gün Mısır konsoloshanesinde bir resmikabul yapılacaktır. İktısat ve siyaset Zamanımızın siyaseti iktisatta- dır. Her memleket buhrandan do- ğan endişelerini diğer memleket- ler karşısında tanzim etmek için adiyatını siyaset edinmiştir. iyasi faaliyetinde iktisattan m adamları | kullanmakta. er, Nasıl bir ayçiçeği şık | gelen tarafa doğru teveccüh ederse, siya- set te her zaman için beşer cemi- yetlerini idare eden umumi cere- yanlara yüzünli çevirmistir. Onun için tarihe rsak her devirde muhtelif me. ex erbabın- dan diplomatlar görürüz. Meselâ efkârin gayet hassas ol- duğu, insanların edebiyattan ve sanattan Oo başka şey düşün- medikleri zamanlarda diplomat - lar daima şairler ve edipler ara sından seçilmiştir. Bu tabiattaki elçiler, muhtelif memleketler ara- sındaki hissi münasebetleri tanzim etmek çarelerini aramışlardır. Sonra zaman zaman bu diplo- matların çehreleri de vaziyetin i. cabına göre tahavvüle uğramıştır. Felsefenin, ilmin yüksek olduğu vakitlerde bütün elçiler aşağı vx karı bu zümrelerden intihap olun- muştar. Militarisme kuvvetini iktisap ettiği anlarda ise askerlik siyasete âhkim olmuştur. Bugün ise bütün siyaset âlemi iktisadi ve mali manivelânın kuv- vetile dönmektedir. Yirminci asrın meşgul olduğu yüksek meselelere bakın. Hemen hepsinin para ile, bir memleketin maddi manevi refahile, ticareti, sanayiile sıkı sıkıya irtibatı var- dır. Almanya borçlarını vermiyor. Sade harp borçlarımı değil, beynel. milel ticaretten mütevellit borçla- rem verebilmek için döviz bua- meyor. Gürültü, kiyamet hep ba: nun etrafında kopuyor. Filânca memleket işsiz'erine iş bulmak için bir çareye baş va- ruyor. Yabancı işçiyi mı ine sokmu Diğer bir devlet hariç- ten iti Teceği malları | tahdit ediyor. .a mukabelei bilmsisil yapılıyor. Onun için her devlet sulh muahedelerinin bile fevkin- mun | de görülen ticaret muahedeleri ve mukaveleleril, le biribirine bajıüa- yor. Iktisadi teşriki mesai, teşriki mere” ri müfarik? > yor... Onur. «ynelmilel siyaset, bugün du. .yuaaki kuvvetli banker- lerin, maliyecilerin ; iktisalçıların eline geçmiş (vaziyettedir. Her hangi bir silâh fabrikası meclisi idaresinin kararı, bir Basil Zaha- rof'un düşür ; si, bir doktor Scha- ht'in manev.. -ı, bir M. Rooswelt'in doları indirmek hususundaki ka- rarı ve yahut Cemiyeti Akvarmın uyuştarucu maddeler hakkındaki , bir tedbiri evvelemirde bütün bey. nelmilel ticari ve iktisadi münase- betlere ve netice itibarile siyasi ra- bıtalara tesir yapıyor. Çinde, Japonyanın himayesile Mançuko diye yeni bir devlet te- şekkül etti. Bu yüzden Şark Çin demiryollarında alâkaları bulunan Japonlarla, Sovyet Rusya arasın- da mütemadi hâdiseler çıkıyordu. Nihayet, Rusya büradaki hakkını 10 milyon İngiliz liarsına satma ğa razı oldu. Ihtilâf hemen tama- men haliedilmiş gibi idi. Fakat bu esnada Avrupanın bir ucunda iioli- lânda borsasında bir rivayet çık- tı; Fransızlar haklarını satmak w- temiyorlarmış. Dehşetli bir panik başladı. Görüyorsunuz ya Japonya ile Rusya arasındaki bir ihtilâfın a- kislerini, ve bitaraf maliyecilerin siyasi adeta lâzimi gay- Maliyeciler şimdi siyaset | ya- parlarken bereket versin müsbet vaktalar üzerinde oynuyorlar. Fa- kat gidiş iyi değildir, Ya hava o- yunu oynayarak siyasetle spdcw lation yaparlarsa o zaman dün- yanın hali nice olur ? Mümtaz FAİK Gümrüğe alınacak memurlar Gümrükler idaresinde çalışmak üzere alınacak 7 memur için dün imtihan Yapıl. mıştır. Bu imtihana © evvelce 57 talip vardı Fakat dün yalnız 13 ö gelmiştir. Çin askeri heyeti harp akademisinde in z ia rl öğleden sama Mi Al demisini ziyaret etmişlerdir. Saat 17 de