6 Ekim 1934 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

6 Ekim 1934 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

şa e Âciz bir yazıcının Naçiz öğütleri! Ey İstanbul şehrinin en akıllı, en uslu ve en becerikli 122 si, bir haç güne kadar bitecek olan bele- diye seçiminin sonunda artık Is - tanbulun 700 bin'nüfus içinde be- lediye işlerine en çok aklı eren İs- tanbula ve İstanbulluya en hayırlı iş görebilen siz olduğunuza kim - senin şüphesi kalmayacak. Uzak - tan uzağa: — Yahu! Falan aza olur miydi? Aldırmayın ve kervan yürüsün. Bilmem, siz hissediyor musu - nuz? Ben sizin hesabınıza o ka - dar gurur duyuyoram ki? Laf değil bu, 700 bin kişi için - den seçilen 122 den biri olmak... Aşağı yukarı 6500 de bir demek - tir. Tayyare piyankosundan daha az isabet ihtimali olan bir piyan - ko... Bu piyanko da değil. Adeta bir devlet kuşudur... Ne olurdu, Bu mübarek kuş benim de başıma konsaydı. Lâkin benim gibi bir kı- sım talihsizlerle kuşların yegâne münasebeti uğur diye başımızı hir letmekten ibarettir. Sakın inanma yın, pislikten uğur gelmez. O, zü- ürt tesellisi, daha doğrusu başı kirletilenin tesellisidir. Devlet ku- şu konarken böyle kötü şey yap - maz. Lâkin konduğu yerden kal- kınca, altı kirli çıkar. Yakında, pek yakında içinizden altmışınız Şehir Meclisinin ceviz sıralarına oturacak ve gözlerinizi kürsüye ge lecek zata dikeceksiniz. Benden size nasihat: i sevmek istiyor, Pi Meclisine devam etmeği öz- lüyorsanığ bu zatla hoş geçinin! Hoş geçinmek ahlâkı hamideden- dir. Biliniz ve unutmayınız ki İstanbul şehir azalığının (amentü) sü budur. Ondan sonra : Zinhar, Esnaf Bankası gibi top atmış müesseselerin ankazile oyna mayın. Böyle ankaz arasında mik- roplar bulunur. Adamı zehirlerler. Eslâfınızdan bu hastalıkla (ikmali enfas) etmiş olanlar vardır... Sizin vardır. Bu söz eğri olsun, doğru ol sun! Biz sizi oraya eğrileri doğ - raltmaya göndermedik... Dinle - mek büyüklüğün şanıdır. İlk işiniz şehirde gürültü ile mücadele olduğunu ve İstanbullu- ların her şeyden evvel sükânete ihtiyaçları olduğunu unutmayın ve bu mücadeleye ilk önce Mecliste (çıt!) çıkarmamakla iştirak edin!. ala İneihap devresinde her biri- nizin şehre ne gibi hizmetler yap- maya hazırlandığını bilmiyoruz. Çünkü tam bir ihtiyatla bize ne - ler yapabileceğinizi, neler yapamı yacağınızı söylemediniz. Hele bu- nun ikincisini söylemeye zaten im kün da yoktu, Uzun sürerdi. Baş- ka memleketlerdeki belediye aza namzetlerinin yaptıkları gibi uzun uzadıya programlar, projelerle kimsenin başını ağrıtmadınız. Bi - lirsiniz ki, evdeki pazar çarşıya uy maz, Sizden evvel neler vadeden ler oldu. Gelgelelim bu vaitlerden tatbik edileni pek azdı. Söz verip yapmamaktan ise hiç söz verme - mek yektir. Şehir Meclisi azalığı zevkli bir şeydir. Senede 800 lira kadar tah sisatı vardır. Bir br 2 üzel bir sayfi, ığıdır. Pa- ez da me tramvayda, vapurda, tünelde bir baş sallama- sile tereyağından kıl çeker gibi gi- der, Nüfuzlu adamlarla düşer kal - kar, kendini tanıtır, ilerisi vadır. Anlarsınız ya! Amma bunun için çok dikkatli davranmak lâzımdır. Ha! Bir de en çok dikkat edeceği- niz şey Meclis civarında pek çok karpuz kabuğu vardır. Hele dör - düncü senede... Dikkatsizlik etme yin. Gözünüzü basacağınız yerden ayırmayın!.. Yükseğe bakarken insan basar ve kayar, Haydi, yolu nuz açık kulağınız delik olsun. “ğer eliniz deyerse şu İstanbul sta- dile de uğraşın, Amma Yenibahçe İe yapılmasına karşı gelmeyin! O- Yası tekin değildir. Adamı çarpar. Bakalım dört senede neler başara Şak, neler başaramıyacaktınız? Bakalım dört sene sonunda kim - e» kalacak, kimler gidecek? Ara- #da adalı Avni Beye de rastgelir » benden selâm Deal Çin heyeti Ankaraya gitti Heyet reisi İstanbuldaki intıbalarını anlatıyor Şehrimizde bulunmakta olan Çin askeri heyeti, dün Boğaziçin - de bir gezinti yaptıktan sonra, ak şam üzeri Ankaraya hareket etmiş tir. İstanbul kumandanı Halis Pa şa, heyet şerefine Perapalas ole - linde bir çay ziyafeti vermiştir. Dün Londra otelinde ziyaret ettiğimiz heyet reisi Ceneral Şing Yu Tu, İstanbulda yaptıkları tetki kat hakkındaki intibalarını bize şu suretle hülâsa etmitşir: — İstanbuldan fevkalâde mem nun olarak ayrılıyoruz. Birçok yer leri gezdik, birçok müesseseleri zi yaret ettik, Bilhassa harp akade - misinde gördüğümüz intizam ve mükemmeliyet her türlü takdirin üstündedir.Bu müessesede muhtelif teşkilâtın bir çatı altında bulun - ması ve asri bir şekilde idare edil mekte olması bizi çok alâkadar et miştir. Burası sakin bir muhitte i- yi açlışabilen bir yerdir. Bilhassa kumandan Fuat Paşa ile görüşmek bizim için cidden istifadeli olmuş tur. Bu kıymetli askerden çok isti fade ettik. Harp Akademisi yalnız şarkta değil, garpte de emsalsiz bir mü - essesedir. İstanbulu ziyaretimiz resmi ma hiyette değildir. Seyahatten mak- sadımız bütün dünyada mevcut ye ni âskeri ve siyasi teşkilâtı tetkik etmektir, Buradan Mısıra ve ora - dan da Çine gideceğiz. Istanbulda askeri müesseslerden, Bey ile kumandan paşadan gördüğümüz hüsnü kabule bilhassa gazeteniz li sanile teşekkür etmek isteriz. Bu akşam Ankaraya gidiyoruz. Çarşamba sabahı İstanbula döne - ceğiz. Ankarada imkân olursa, şarkta yepyeni bir memleket ya ratmış kuvevtli bir şahsiyet olan büyük reisiniz Gazi Hazretlerini görmek isteriz.,, napları Japonyanın SM dagi ezen ii Çin - i tesiri nda sordu; suale cevaben dedi ki: iye — Japonlar fırsattan istifade e- e Çine girmişlerdir. Biz «e milyon kişiyiz. Japonlar Çinde lamazlar. Çin a yeri rmın vahdetini temine azmetmiş - tir, Çin, toprağından bir karış yer ayrılasına müsaade edemez!, Müessif bir irtihal Bir müddettenberi rahatsız o- lup Büyükadada tedavi edilmekte olan Sivas mebusu Rahmi Bey ve- fat etmiştir. Cenaze bugünkü cu- martesi günü saat on birde Büyük ada iskelesinden istimbot ile Eyü - be nakil ve orada ikindi namazını müteakıp cenaze namazı kılındık- tan sonra aile makberesine defno- lunacaktır. Rahmi Bey çok kıymet li mebuslarımızdandı. Daima mem leket aşk ve imanile çalışmış ve va tana daima mühim hizmetler gör- ür. Bu hizmetlerini temadi et tirebileceği bir çağda ölmesi vatan için büyük bir ziyadır. Matemli ailesine en samimi ta- ziyetlerimizi arzederiz. BORSA (iş Bankasından alınan cetveldir) 4 T. Evvel 934 AKŞAM FİYATLARI 1STIKRAZLAR TAHVILAT Tatikrazı dahili STİ Rahim 1778 1933 Ergani 87 $ Mümecsil «75 Vniürk mf , 465 Bünlle iseğiğ Hürmüz lll. ape) ESHAM İş Bankası Nama 10 $ Reji 7 Hikme" 10 İ Ba ağ SAĞ Terkon 18 ep İ Şem 1805 İ ias0 İZİ Şark de, me ZA $ Balya Yas 1/50 $ Şark m. ceza © 4 ATLARI Prağ 190340 Belgrat İATISO 108875 45 5106 Bükreş 7047 Viyana 42680 NUKUT (Satış) Kurun Kuruş 08 18 * 2050 19 “ sn 3610 30 - in Yakında sularımıza Guğpard ve Cassard isimlerinde iki Fransız torpido muhribinin geleceği bildiri lmektedir. Yunanistanı ve Akdeni zin muhtelif limanları tır, Sürat 43 mil 4 tür, Amiral Rivet'nin bayrağmı taşıyan Guepard'da 9 zabit ve 200 nefer var dır. Gümüş paralar On güne kadar basılması işine başlanıyor Yeni basılacak gümüş parala - rn darphanede hazırlanan made- ni nümuneleri Maliye vekâletince tasvip edilerek işe başlanması bil dirilmiştir. Kabul edilen nümuneye göre, 25, 50 ve 100 kuruşluk gümüş pa raların kenarı tırtılsız olacak ve kabartma şeklinde Türkiye cumhu riyeti kelimelerini muhtevi buluna Yeni gümüş paraların basılma - sına on güne kadar başlanması muhtemeldir. Maamafih şimdilik bunu kat'i olarak kestirmek imkân sızdır. Çünkü tatbikatta bir takım pürüzlere tesadüf edilebilir. 8 milyonlük gümüş para çıka - rıldıktan sonra nikel paralarin ba sılmasına başlanacaktır. Nikel pa. ralar 7 milyon liralık olacaktır. Bunların basılması iki sene sür- mek ihtimali vardır. Bu müddet zar fında eski ufaklık paralar tedri - cen piyasadan kaldırılacaktır. Yeni paralar çıkarıldıkça malmü dürlüklerine gönderilerek eski pa ralarla değiştirilmesi temin oluna - caktır. EKONOMİ idi İnhisarlar idaresi tütün mübayaasına başlıyor Mülhakattan gelen malümata göre, tütün mahsulü bu sene diğer senelere nisbeten daha çok verim- lindir. İnhisar idaresi her sene ol. duğu gibi bu sene de memleketin her tarafından tütün satın alacak- tır. İdare bunun için bir program hazırlamaktadır. Tütün alımı bu program dairesinde yapılacaktır. Portakallar standardize edilecek Bu sene portakal ihracatını art- tırmak için şimdiden esaslı tedbir ler alınıyor. İlk düşünülen şey por takalları standardize etmektir. Şim diye kadar bir sandık içine muhte lif cinste ve muhtelif boyda por - takal konuluyordu. Bu seneden iti baren portakalların cins ve boyla» rma göre ayrılması, sandıklara bu suretle yerleştirilmesi düşünülü - yor, Bu hususta hazırlanan nizamna me devlet şürasında tetkik edilmek tedir, Portakallar bu suretle tasnif edilirse Sovyet Rusya bütün mah - . sulü alacağını Türkofise bildirmiş tir. Odanın bir ziyafeti Şehrimiz İngiliz ticaret odası umumi kâtibi M. Smith Light evlen mek üzere olduğundan, yarın İs - tanbul Ticaret odası, İngiliz ticaret odası erkânile ve Maliye müessele ri erkânı şerefine bir ziyafet vere m âgıt mütehassısı Izmita gitti lan afından bali tesis edilmekte oran kâğıt fabrika $ı tesisatına nezaret etmek için bir Alman mütehassısı şehrimize gel miş ve İzmile gitmiştir. Kâğıt fab rikasınm demir aksamına ait mal- zemeler bir iki güne kadar Alman yadan gelecektir. Fabrikanın mon vi ameliyesine devam edilmekte- Sümer Bank telebe gönderiyor Sümerbank tarafından Avrupa ya sanayi tahsiline gönderilecek ta İebeler için İstanbul erkek lisesin- de imtihan yapılacaktır. Bu müsabaka © imtihanma 90 genç talip olmuştur. İçlerinden mu vaffak olanlardan 10 kişi muhtelif Avrupa şehirlerine sanayi tahsili - MİLLİYET CUMARTESİ 6 TESRİNİEVVEL Dünyanın en süratli torpitosu geliyor mı ziyaret eden bu torpidolar Amiral Rivet'nin kumandası altındadır ve limanımız da birkaç gün kali Cassard dünyanm en süratli tor pido muhribidir ve ui — 4 vi 1| #7 | yekorunu henüz BELEDİYEDE Kontrat Kâgıtları Kıymetlerinin kira mikda- rına göre pulla tamam- lamak usulü menedildi Kiracılarla mal sahipleri arasında yapılan kuntratoların kâğıtları, kira mildarma göre değişir. Yüz liraya ka- dar 20, beş yüz liradan yukarı mikdar- daki kiralar için de elli kuruşluk kâğıt kullanılması kanun hükmündendir. Son zamanlarda kuntrato kâğıdı sar tan bazı bayilerin kira mikdarı ne olur. sa olsun müşteriye umumiyetle, on ku- ruşluk kâğıt verdikleri ve kanuni mik- darı tutturmak için kâğığa ayrıca pul yapıştırdıkları görülmüştür. Bu vüziyet Maliye vekâletinin nazarı dikkatini celbetmiz, noterlere bir ta- sim göndermiştir. Maliye vekâleti ya- pılacak küntratolar kaç Bira keymetinde ise kıymetine göre kâğıt kullanılması. ni ve kiymetten aşağı kâğıt kullanılmak suretile yapılacak kuntratoların noter lerce tasdik edilmesini bildirmiştir. Belediye otobüsleri işlemeğe başlıyacak Şihirlerde otobüs işletmek hakkı bir kanunla belediyelere verilmişti. İstan. bal belediyesi, otobüs sabiplerinin zara- ra uğramamaları için, bu hakkını derhal kullanmak istememiş, mevcut otobüsler eakiyinciye kader beklemeği kararlaş- turenaşta, Son yapılan muayenelerde bu oto- büslerden çoğunun artık ömürlerini bi- tirdikleri ve tamir kabul etmiyecek ha» le geldikleri görülmüştür. Bunlar gm diye kadar amortisman parasını da çı- karmışlardır. Bu sebeple belediye eto- büs meselesini tetkike karar vermiştir. Belediyenin sene başından itibaren halkını kullanarak kendisinin otobüs iş- letmesi muhtemeldir. Belediye, şehrin en ziyade ihtiyacı olan yerlerine otobüs işletecektir. Kapalı çarşı Kapalı çarşının esaslı surette tamiri için bir müddettenberi belediyece yapı- lan tetkikat ikmal edikmiştir. Çarşının tamiri için belediye reisliğinin hazırladı. İğ proje yeni şehir meclisinde müzake- Şark demiryolu Banliyösünde Eşya nakliyat tarifesinin de indirilmesi kararlaştı Şark demiryollarında banliy5 hattı ile Edirne trenlerinde bilet ücretlerinde yapılmış olan son ten lâttan sonra eşya nakliyat tarife- sinin de indirilmesine karar veril- miştir. Bilhassa odun ve kömür nak liye fiyatlarının fazla olduğu gö - rüldüğünden bu nevi eşyanın nak liye ücretlerinin indirilmesi şirke- te bildirilmiştir. Son defa banli - yö blet ücretlerinde yapılan yüz- de otuz nsbetindeki tenzilât tatmin kâr mahiyette görülmektedir. Hat- tn bugünkü vaziyetine ve şirketin ihtiyar ettiği masraflara göre ya » pılan tenzilât kâfi addedilmekie - dir. Bilhassa son tenzilâtı otobüs rekabetinin kısmen önüne geçebi - lecektir. Edirneye gidip gelme bi- let ücretlerinde yapılan tenzilât ta şimdilik halkı tatmin edecek bir haldedir. VİLAYETTE © ihtikârla mücadele Komisyon müzdeki çarşambaya toplanıyor Dahiliye Vekâletinin emri üzeri ne teşkili takarrür eden ihtikâr ko nü toplanacaktır. Komisyona ölçüler ve âyar baş müfettişi Kudret Safa Bey riyaset edecektir. Komisyon vilâyet, bele- diye ve esnaf cemiyetleri namına iştirak edecek murahhaslar seçilmiş tir. Ticaret odası namına, heyetin mesaisine iştirak edecek iki misli buğün intihap edilerek ölçüler mü fettişliğine bildirilecektir. Bu va - ziyete göre, komisyon çarşamba gü nü çalışmağa başlıyacaktır. Ali Rana Bey geldi Gümrükler ve Inhisarlar vekili Ali Rana Bey dün Ankaradan şeh- egri gelmiştir. Ali Rana Bey bir gün şehrimizde kaldıktan son ra Ankaraya dönecektir. Bir İtalyan bestekârının yıldönümü Dün bestekâr piyanist Furlani- nin sanat hayatına girişinin 50 in- ci yıldönümü olduğundan akşam saat 17,30 da Beyoğlunda İtalyan işçiler cemiyetinde bir konser ve - rilmiştir. Sirkeci - Ramis otobüsleri olan otobüsler 29 teşrinievvel Cümhu- riyet bayramında başlıyacaktır. Şimdiye kadar Kadıköyünde işlemek- te olan Kadıköy — Bostancı otobüs leri İstanbula geçirilip Sirkeci ile Ramis arasında seyrüsefer yapacaklardır. Sut fiatları meselesi Süt müştahsilleri ile süt satıcıları ara- sındaki ihtilâf bugün son ve kat'i şek- ze edilecek ve meclisin müvafakati alın- dıktan sonra çarşının tamirine başlana. caktır. Bir gazetenin yazdığı gibi kapalıçar. şıda, yıkılma tehlikesi yoktur. Muayeneleri Belediye idaresi tali gö ye toscile tabi tutulan ve üç ayda bir masyonülari i icap eden mürebbiye, süt. kayıtsız ve müayenesiz olarak çalıştık. Jar vanlaşılmıştır. Aileler arasnıda bulu. man bu gibi hizmet erbabının muayene. siz çalışmaları sıhhati koruma mamma muvafık görülmemiş, bundan sonra müs. tahdemin idarehanelerine kendilerini tessil ettirmeyen ve muayeneleri yapıl. mıyan hizmetçilerin çalıştırılmamaları için alâkadar kaymakamlıklara ve bele- diye şubelerine sıkı surete tebliğatta bu- Yunulmuştur Sıhhi imdat otomobilleri Şehirde sıhhi imdat otomobilleri için yeni bir teşkilât vücude getirilmesi ka- rarlaştırılmıştır. Şimdilik İstanbul ve Be- yoğlu mmntakalarında işlemekte olan bir otomobil bütün şehrin imdat ihtiyacını temi etmektedir. Halbuki bu tek otos mobille yapılan hizmetlerin çok mühim olduğu son tetkiklerden anlaşılmıştır. Bunun için oterpobillerin adedi bu iş sür” ini alacak. Anlaşma imkânları olup l- madığı araştırılacaktır. Her iki tarafın mümeesilleri bugün son bir içtima ya- pacaklar ve fint ayrılığıma'inhisar eden bu anlaşamamazlığın ortadan kaldırıl. ması çarelerini arayacaklardı er. cektir. Aradaki rabıta bir şirket vaziye- tini almadığı için, buğün 12 kuruşa tes- bit edilecek süt fiatı, yarın hususi şe rait tesirile ya inecek, ya daha artacak» tr. Bu da bütün emeklerin boşa gitme sine sebebiyet verecek, hülâsa İstanbu» lun yıllardanberi halledilemiyen süt der- di yine uzayıp gidecektir. Maamafih, süt işinin bugünkü bula” nık vaziyetten kurtarılması ve hiç de- Zilse zemin ve şeraitin hazırlanabilmesi, belediyenin yerinde bir müdahalesile mümkün olabilecektir. İki tarafın anlaşmasını temin etmek ve kolaylaştırmak suretile, eski tecrü- belerden alman neticeleri de göz önün de tutarak bu işe son bir vecik vermek Günü İki hatıra İstanbul bugün kurtuluşunun on ikinci / yıldönümünü kutlulayor. Bu tarih bütün İstanbullular ve bü tün yurt evlâtları için yeni bir dev rin, bir feyiz ve terakki devrinin başlangıcı demektir, Ancak bu ta- rihten sonradır ki İstanbullular başkasının malı olan insanlar va - ziyetinden çıkmış, ve kendi kendi lerinin efendisi, hâkimi olmuşlar. dır. Hiç unutmam henüz çok genç de necek çağlarda idim. Bir gün sa - bahleyin erkenden elimde çantam mektebe gitmek için Kızıltoprak istasyonuna gitmiştim... Uzakta, koyunun ölesinde güze - lim denizin siyah bir dumanla ör- tülmüş olduğunu gördüm. Bir sü - rü gemiler, yüzen adalar gibi bü- yük gemiler, volkanlar gibi du - man saçarak Istanbula doğru iler - diyordu... O zaman içime acı bir ür perme geldi... Ufuklara baka ba - ka, hara dumanlara baka baka göz lerim karardı... Sanki kilometreler ce yermi rami bu sm gö züme ayri ihtiyari lar boşanıyordu... ayi Mektepte bir fevkalâdelik vardı. Ders zili, vakit geldiği halde çal - mamıştı. Bütün çocuklar bahçede idi... Herkesin yüzünde büyük bir teessür okunuyordu. İçimizde en haşarılar bile birer köşeye büzül - müşlerdi... Ölü çıkmış bir evin ye- is ve ıztırabile, ölü almış bir mezar sükütunu biribirine mezcederek düşünüyorlardı. Nihayet zil çaldı... Müdürümüz bizi konferans salonuna topladı. ve vaziyetin fecaatini gözyaşları içinde anlatarak: — Hadi dedi, şimdi uslu uslu evlerinize gidin. Mektep tekrar a- biz size ilân ederiz. Gene hep beraber toplanırız... Aradan seneler geçti. Mek tebi | bitirmiştim, | hukuka de vam ediyor ve ayni zamanda gaze tecilik yapıyordum... Tahrir müdü rü, beni işgal ordularının İstanbulu tahliye etmeleri münasebetile Top hanede yapılan merasimi yazma - ğa göndermişti. O merasimin hâtırasını hiç bir zaman unutmıyacağım. > Sokaklar hıncahınç kalabalıktı. 'ophaneye giden yolu geçmeğe imkân yoktu. Polisler, jandarma - lar her tarafı tatmuşlardı. Herkes, her İstanbullu bu fevkalâde günür heyecanını tatmak istiyordu. Elim deki vesikanın yardımile birçok mâniaları, setleri atlatabildim ve Tophaneye vardım... Bir müfreze Fransız askeri, bir müfreze İtalyan askeri, bir müfre- ze İngiliz askeri ve nihayet bir müf reze Türk askeri büyük meydanda bir murabbaın dört dıl'ını vücude getirmişlerdi. Türk askerleri önlerinde şanlı bayrağımız olduğu halde gayet muntazam ve sert adımlarla üç müfrezenin önünden geçtiler ve giden düşmanlarını selâmladılar. Sonra yerlerine getip durdular, Ve nihayet bu müfrezeler birer birer muntazam adımlarla ve trampet, boru çalarak şanlı askerlerimizin önünden geçtiler ve bayraklarını indirerek şanlı bayrağımızı selâm- ladılar... Mütareke senelerinde bin türlü ıztırap ve felâketler karşısın- da içime akan, içime sinen kanlı yaşlar, önünden seddi çekilmiş bir mehi. gibi tatlı tatlı akmağa başla “a Gözyaşının ilk zevkini © ande tattım... MO Günler bişe külürkee ler geçti. Şimdi Türk bayrağı önün zesi de - Kemal, Kâzem İsmail, Bürhanettin, Ri- fat Hamdi, Ömer Vasfi ve Feridun Şev- ket Beyler davet edilmişlerdir. Türk hekimleri kongre müzakercle- rine asli âza sıfatile iştirak edecekler. dir. Kendilerine gelen davet mektupların da Bükreşte istedikleri ameliyatları ya- parak kongre azalarma göstermeleri ri- €n edilmiştir. Kongre sonunda, Balkanlılar arası il lag edeli a La