6 Ekim 1934 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 5

6 Ekim 1934 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 5

İ /PEKTE Görünmeyen adam Bu hafta peri çin ma ilarına benziyen garip bir film gös. ilmektedir. Yalnız bu im teyzelerimizden lardan farkı, bir az & i bi tılsım yerine adam hiç göze ü marifetler yap, mdiferleri raylardan çıkarır, oto- obilleri uçurumlara düşürür de na- İ heyecanlı olmaz? Mevzuu kısaca anlatalım: Evvel zaman içinde, kalbur saman adamair öldürür, saman içinde demek doğru ola- kü birçok kar sahselerinin man savrulmasna ben » ediği muhakkaktır. Ne ise, ası bize lâzım değil, asıl işelim bir kimyi esai ve tı ikat netic m göze ez bir 5 ke Ve bulduğu i #<rübelerini kendi üzerinde yapıyor. “kat heyhat! İlâç tesirini gösteriyor ma genç kimyaker de artık aklımı |, betmiştir. Bundan sonra ne deli - ikler yapmıyor neler etmiyor. İnsan- ları boğuyor, kâinatı korkuya veriyor. 5 Fakat işin garibi şadur. Bu adam Grünmez olmuştur. Fakat elbiseleri Hrınxa edilmemiş ya, onlar meden haihemiiyor? Zahir çırçıplak dolaş - adı, Fakat karlar üzerinde bı - izler ayalekalı na aktl ermiyor. Yet uzun boylu tetkikelrden izleridir. İşte taharrilerden sonra polis karlar üzerin de yürüyen izlere ateş ediyor ve bu görünmeyen adamı vuruyor. Sonra görünmeyen adam hastaha- neye kaldırılıyor. Kendisini tedavi e- den doktor artık ümidi kesmiştir. Lâ- kin bir mesele daha var. Mademki doktor bu adamı göremiyor, nasıl olu yor da ümidi kesiyor ve nasıl oluyor 1£ olmadığı halde görünmeyen adamın öldükten sonra görüelbileceğini keşfediyor. Bu rasıma da akıl erdirmek kabil değil! Masal bu ya, işte oluyor. Görün - mez adam görünür adam oluyor. Ve yor... Bu filmin senaryosu Ingiliz muhar- rirlerinden Vels'in romanmdan alın - bu roman türkçeye de . Film baştan aşağı sinema dalavereleri, bokkabazlıklari- le doludur. Bu itibarla eğlencelidir. Hele polislerin bu görünmeyen ada - mu yakalamak için sarfettikleri gay - retler seyircileri meraklandırmaktan ziyade kahkahalara o güldürmektedir. Tasavvur edin ki polis görünmeyen a dami yakalamak için balık ağı bile kul örünmeyen adam birçok ka pıları kendikendin& açıyor, dolapla - rı, elbiseleri dansettiriyor... lanıyor. Polis bu adamı nasıl yakalayamıyor orası şayanı hayret... Fakat yakalar - sa film biter. Bu da filmcilerin işine gelir mi? İşte görünmeyen adam böyle bir ma cera filmidir. Macera meraklıları için seyredilebilir denebilir. Yalnız film i ide bi daha gösterilirken ikide bir kopmasa dah iyi olur. Vakıa bunda da belki bir hik £ vardır. Belki görünmeyen adam da şırınga etmi se Olabilir a... pa gi GÖLGE SUMERDE Prensesin çılgınlıkları SUMER bu hafta "Prensesin çılgın- lıkları” isminde fransızca sözlü bir film göstermektedir.. Mevzu şudur: Prenses İrene çok şımarık, avuç do- lusu para sarfeden fakat çok güzel ve çok genç bir prensestir. Gün geçmez ki şatosunda bir müsamere tertip etmesin... onu makul bir kadın yapacak olan er- keği herkes dört gözle beklemektedir. Nihayet bu erkek te gelmekte geçik- mez, Bu erkek Andre Marten'dir. Ede biyat doktorudur. Ve şatoda bir iş bul. mak ümidile gelmiştir.. Kütüphanenin tanzimine memur edilir. Andrö bir pa- zar günü Yazı yazacağı için, bir vapur gezintisine iştirak eder..Onun yakasma bir gül takarık sokağa çıktığını gören prenses kıskançlığından ne yapacağını şaşırır. O da peşinden vapura gider, Vapurda prensesi gören Andrö çok şa Şırır. Fakat prenses kendisinin prenses olmadığını sadece bir kundura mağaza» sında işçi olduğunu söyler. Andrö bu müşabihete hayretler içinde kalmıştı Çok beğendiği fakat çok hoppa buldu. ğu prensesin mütevazı bir eşini buldu ğuma memnundur. Nihayet sevebilecek- tir. Sevinçle şatoya döner. Prensesin parınağında da kunduracı kızm parma» ğında gördüğü yüzüğü görür. Prenses izahat verir. 12 kardeşi varmış kendi sâyi ile hayatını kazanmak iste. miş, silesini terketmiş, bu yüzük te âile efradının hepsinde mevcutmuş. Marten ertesi gün kundura mağaza: sına gittiği zaman sevgilisini orada bu: Tur. Kız kardeşinin söylediklerini tek. rar eder, onun müsrif hoppa şımarık ol. duğunu ve kendisinin mütevazı hayatı muhteşem bir hayata tercih etmesine bayran olduğunu söyler. İzdivaç tek. ye MİLLİYET MELEKTE Kadın asla unutmaz Melek sineması bü hafta “Kadın aa la unutmaz” isminde bir melodraı güs- termektedir. Mevzu göyledir: 1929 da Amerikadaki mali ve iktısa- di buhran geticesinde iflâs eden imilyo- nerler arasında Jim Emerson'da vardır. Kendisini hayata bağlayacak ne kuvvet- Ii bir aşka ne de bir çocuğu olmadığın. dan intihara karar veriyor. Karısma bir veda mektuğu yazıyor, rovelverini çıka- rıyor, Tam bu surada, gözüne, yazıha- menin üzerine bırakılmış, kendi namına ve üzerine “mahrem ve hususidir” kay- dı yazılmış bir mektulp ilişiyor; zarfı çıyor, Mektup şöyle | başlamaktad “Şüphesiz Mary Lane ismi size hiç bir seyi hatırlatmaz.. Büyük harbi unuttu. Buz mu?.” Jim mektubu okudukça ha- tıraları canlanıyor ve Mary Lane'ı tanı- dığı gecedenberi geçen hayatını tekrar yaşıyor: Harpte bir müsamere gecesi... Jim de bu müsamereye davetlidir. Ev sahibi bü- tün tanıdığı genç kızlarn ellerine birer kart dağıtmıştır. Üzerlerinde birer zabi- tin ismi yazılı.. Bu genç kızlar bu zabit. lerle meşgut olacaklar., Jim, Mary Lane' bu suretle tanıyor fakat Mary, Jim'i iki senedenberi tanımakta ve sevmektedir. Jim de Mary'don hoşlanıyor... Belki ile- ride evlenecekler. Fakat o geceden sön- ra bir daha görüşmeğe bile vakit kalma- dan Amerika askerini Fransaya sevkedi- ya "idary yakınla anne olacak- Babası Wi£ eder... Kız razı olur fakat eğer kız kardeşi de razı olursa. Prenses, Andrö gider gitmez şatoya döner biraz sonra tekrar dükkünın önün. den geçen Andrö kızı dükkânda göre- mez, Patrona sorar.. O da “Kız kardeşi- nin cenazesine gideceğini söyle: baber verir.. O zaman Andr& prensesten başka birisi olmadığını an. lar, Çok müteessirdir. Bundan sonra ar- Lık şatodaki vazifesine devam edemiye- cektir. Eşyalarını almağa gider. Pren- sele karşılaşır. Anlaşırlar. Prenses artık bundan sonra müsrif, hafif meşrep kıs. kanç olmayacağına söz verir. Nişanlar nırlar. Film hareketlidir. Şendir, Marie Bell prenses ve işçi kız rollerinde muvaffak olmuştur. Albert Pröjean Andre rolün. de çok şirindir.Bu rolü ondan daha iyi edebilecek bir artist göremiyoruz. ir Paris çocuğudur. Söylediği şar» kılar çok güzeldir. Mükâlemesi de iyi- dir. Bu filmi hoş bir vakit geçirmek iz teyenler zevkle seyrederler, Marie Bell bu filmde iki şahsiyeti birden temsil e- derken, muhtelif mevzularda roller tem- $il edebildiğini pek ölü isbat etmiştir, kan HOLANTSE BANK - UNI N.V. Holantse Ban-Uni N. V. bankası müdüriyeti umumiyesi tarsfmdan 22 teşrinievvel 934 tarihinde o Amsterdam da vukubulacak hissedaran heyeti umu- içtimaında 3 ©, hissei temettü tevzi teklif edileceği haber alınmıştır. Felemenk Bahrisefit Bankasile vaki olan ittihaddan dolayı beklenen seme- reler tamamen elde edilmiştir. Bütün şubeler nezdinde muamelât adedi teza- yüt etmiştir. Malüm olduğu veçhile mez- kür banka tarafından ahiren Hayfa (Fi- listin) de yeni bir şube açılmış ve 1 teş- rinievvelde icrayı faaliyete başlamıştır. ” adi | nın evini terkediyor. Nevyorktaki genç teyzesinin yanma gidiyor, Mütareke günü küçük Jimmy doğ. müşter. v Bir iki ay sonra ordu Nevyorka dör nüyor, Mary Lane, Jim'in kendisini sev- diğinden ve bu kavuşma gününü kendi- zibi heyocanla beklediğinden emin 0- nu karşılamağa gidiyor, Yanına yaklaşı» yor. Etrafında bir çök genç kadın var- der, Jim bunların hepsile meşguldür. Hattâ Möry'ye bile iltifat ediyor, Fa- kat yanındaki bir kadın “kimdi o kız” |, diyince “bilmem tanımıyorum” diyor.. Artık Mary için ıztırap günleri ba mıştır. . Oğlünun istikbali için çalışıyor, Bir terzihane açıyor. Çek kazanıyor. Bir gün Jim'in evlendiğini gazetelerde görüyer.. , Aradan on sene geçmiştir. Küçük Jimmy büyümüş. Asker mektebine gi- diyor. Mary Lane ile evlenmek yen dürüst bir adam var., Bir yıl başı gecesi Mary teyzesi ve, ahbaplarile bir baloya gidiyor.. Gece yar ısı kendisini seven adama cevabını ve- recektir. . O gece Jim Emerson da ay« ni baloya geliyor.. Uzaktan kendisine dikkatle bakan Mary'yi beğeniyor., Evi- ne davet ediyor. Onu yabancı bir ka- dın zannetmektedir. Bu geceden sonra bir sene daha geç- miştir., Mary bir daha Jim'i görmemiş. tir.. Şimdi ağır hastadır. o Ona bütün hayatını içine sığdırdığı bir mektup ya- RESİMLER vsağıda: Öröünmiyen Ada: iste. | u Haftaki Filmler | Yukarda: Kadın asla unutmasılan, ortada: Prensesin Çilginliklarında, musarlek: Tür.te ziyar. Ve., ölüyor. İşte Jim tam intihar edeceği sırada bu mektubu alıyor ve vazifesinin oğlu- nun yanında bulunmasını icap ettirdiği- ni anlayarak ona koşuyor. John Boles her zaman olduğu gibi rolünü çok iyi benimsemiştir. Fakat bu filmde de yeni bir artisti Margaret Sullaven'i tecrübe ettiğinden biraz nas zarı dikkati celbedememektedir, Marga- ret Sullaven bilâkis çok kuvvetli bir fa cia artisti olduğunu isbat etmiştir. Küçük Jimmy rolünde Jimmy But- ler çok muvaffak olmuştur. Diğer vol ler de iyi taksim edilmiştir. Artistler kendilerine düşen vazifeyi cidden iyi ifa etmişlerdir. Senaryo da fena dir. Ancak Mary Lane'ın ölüm döşeğinde can çekişmesi. Oğlunu görmek isteme si. vasiyeti, biraz daha yaşayabilmek için doktora yalvarması biraz fazlaca uzatılmıştır. Bize kalırsa, filmin heyeca mını, tevlit edeceği tesiri arttırmak için bir hastanm hali ihtirazımı, otrafında hisim akrabasnın ağlaşmasını uzun W- zun göstermek hiç doğru değildir. EL bet ölüm sahnesi, insanı müteessir eder, Onun içindir ki seyircilerin kısmı azamı film esnasında fazla ağiamışlardır. Her kesin gözü yumuk yumuk şişmişti. Bir çok şık hanımlar kirpiklerindeki rimel. rinden olmuşlardı. Ölüm sahnesi olma- sa veya kısaca gösterilse idi Film k tinden bi rşey kaybetmez bilâkis kaza» nirdı. “Kadın aslâ unutmaz” fransızca dable edilmiş bir Amerikan filmidir. Dublüj ço kfenadır. Mükâlemelerden he- men hemen hi çbir şey anlasılamamak. tadır. , Marie Beli, birer sihae kac