21 Şubat 1929 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 18

21 Şubat 1929 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 18

190 UYANIŞ “ No.1697—12 Bir makale münasebetile : MATLI ÇI Kafkaslı Türklere Azeri demeli mi, dememeli mi ? Kafkaslı Tüklerin ayrı bir bayrağı olmalı mı, olmamalı mı? Bu süale Sabih İzzet B. «hayır» demişti. Halil Fikret B. ise «evet » şeklinde cevap vermektedir. Resimli Uyanış mecmuasının 3 Kânunusani Türkün, Marsi birliğinden haklı olarak nüshasında Sabih İzzet Beyin «Malçı» makale- iftihar duyan Sabih İzzet bey,hars birliğinin si çok ciddi ve vakıfane bir tahlili ihtiva ne yaman birleştirici bir âmil olduğunu, en ediyor. karekteristik bir memleketten, Almanyadan Vatan muhabbeti gibi en aziz ve mukaddes misal getirmekle ispat ediyor. Bu noktada Sa- hislere tercüman olan ve kanayan kalplerin bih İzzet Beyi, makul bir Türkçü sıfatile tak- ümitli mahsulü olan «Şiirler mecmuası»nı ben dir etmemek mümkün değildir. de büyük bir hararetle ve mükerreren okudum. Hele makalenin: taksim et, idare et, düs-. Her okuyuşumda Azerbaycan Türk münevver- turunun Rusyada tatbik edildiğini ve Türk lerinin istiklâl uğrunda çektiği istirabı ve bu unsurunun ne Suretle parçalandığını, ;Sabih istiraba rağmen gösterdikleri metanet ve azmı İzzet Bey bütün vüzuhile gösteriyor. Bu kadar hayret ve takdirlerle alkışladım. Gültekin Beyin: hakikatbin olan Sabih İzzet bey, üç renkli İstiklâl, o sönmiyen müebbet bir meşnle Azerbaycan bayrağı mevzuuna temas edilince Gönüllerde tutuşnr, gözlerde sönse bile gayrıihtiyari müteessir oluyor. Ve Türklerin Şiiri, vatan ve istiklâl aşkının ne güzel, ne tek bir bayrağı olması lüzumunu ileri sürüyor. hazin ve ne ümitbalış bir ifadesidir. Ben bunun ne lüzümuna ve ne de imkâni- Kalplerinde ateşli hisleri yaşatan Azerbay- na kailim. Türkleri kalplerdeki ateş ve bilhassa can Türk gençliğinin, ergeç tam bir istiklâle harsi ve manevi birlik birleştirecektir. kKavuşmayacağını iddia etmek, tarihi hakikatlere Bunun en canlı misali, Sabih İzzet Beyin inanmamaktır. Ben Azerbaycan istiklâl Omey- misal olarak aldığı memleket, Almanydır. vasının epice olgun bir safhaya dahil olduğuna Saksonyalılar, Bavyeralılar, Prusyalılar ayrı kuvvetle iman edenlerdenim. Zulüm ve imha bayrak taşiyorlar. Halbuki bayraklar ve bayrak- siyasetinin ve tazyik demirinin; mefküre ateşi ları taşiyan insanlar harp sahnesinde kardeş altında erimemesine imkân ve ihtimal yoktur. gibi yanyana öpüşürler ve düşmanla bir kalp Sabih İzzet bey, tenkidi makalesinde bu gibi çarpışırlar. Asırlarca ayrı ve yekdigerinden hakikatleri güzel bir ifade ile söylemiştir. Ar- uzak yaşamış olan Türk kardeşlerimizin aynı kadaşımızla mutabık kalmadığımız iki nokta suretle hareket etmesi tabii görülmelidir. vardır. Kalplerde, fikirlerde, dil ve yazıda vahdet Biri, üç renkli Azerbaycan bayrağı, diğeri ve iştirakin, insanları ezeli ve füsunlu bir bağ «Azeri Türkü» tabiridir. ile bağladığını uzun uzadıye ispata hacet yok- ekime işi ihata ettiği için, devlet ban- bu sahadaki ihtisası büyüktür. Kendisi, harp kasile vaziyeti işe hakim olacaktir. Bu gibi esnasında oTürkiyede bulunmuş; (| Alman ve bankalar | reiskont | muamelesi yapar, devlet 'Dürk dostluk yurdu | nda çalışmıştır. o Onun namına karşılığı altın ve kıymetli esham olan tecrube ve ihtisasından istifade olunmak iste- bankinotları çıkarır; karşılıksız bankinotları nilmiştir. | valörize, revalörize ve stablize | eder. Senai Esasen devlet bankamızın Almanyadaki si- teşebbüsleri himaye eyler. Bu muameleleri ya- steme benzeyerek teşkili çok doğrudur. Çünkü pabilmek için memleketin faal sermeyesi kadar bizde ziraatimizi inkişaf ettirmek, memleketin bir sermayeye ihtiyaç vardır. Ve muntazam maddi servetini işletmek mecburiyetindeyiz. bir idare şebekesi lâzımdır. Resmini dercetti- Türkiyenin karşısında Asya gibi muazzam bir gimiz Alman maliyecilerinden Dr. | Şaht | ın pazar vardır. S.E