21 Şubat 1929 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 7

21 Şubat 1929 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 7

4 » -o elim No. 1697— 12 UYANIŞ 179 Misafirimiz «“EMDEN> Gitti «Emden,, ve suvarisi Limanımıza gelen kruvazör Almanların umumi harpten sonra yaptıkları ilk harp gemisidir Emdeni Ziyaret « Emden » İstanbuldan cumartesi günü ay- rıldı; Eimdeni ziyaret eden gazteci arkadaşlarımla beraber gidememiştim; fakat, bu dost harp ge- misini ziyaret edememiş olsaydım, çok mahzun kalacak idim. Kruvazörün harket eyleyeceği günün sabahı için bir randevu aldım; dolmabah- çe rıhtımında bekliyen ufak motorbot beni oraya götürdü; Emdenin merdivenlerine avak attığım zaman yüregim çok canli hislerle ve bin türlü helecanlarla dolmuştu... İstanbul limanında, düşmen gemilerinin türlü ütrlüsünün bize karşı top ağızlarını çevirerek demir attıkları sularda, şimdi hakiki bir dost milletin harp gemisini ilk defa görüyordum... Bu sularda neler gör memiştik ?. Mahut «Averof»un bile tam bu yerde azgın ve yılışık heyülâsını seyretmiştik; şimdi zamanlar uzaktadır! yürek yaralarını tazelemiyeceğim; «Emden»lerin macerasını, bu namı taşıyan üç harb gemisinin yararlıklarını hörmetle hatırlıyodum. «Eimden» kruvazörleri Alman denizçilik tarihinde çok mühim kahre- manlık sahifeleri yazmıştır; kruvazörde baş kaplanın kamarasına, girince bu kahramanlık- ların şanlı yadigârlarını müze halinde seyrey- ledim ve gözümün onünde büyük muharebe tarihinin sahifeleri çevrilmeğe başladı... İşte böyle hislerle misafir kruvazörü gezdim; beni kabul eden nazik zabitlerin ellerini sıkarak ayrıl- dım. Motorbot beni karaya getirirken, düşmen gemilerini bu denizlerden tardeden milli hare- ketin ulu kumandanına car ve gönülden teşek- kürler eyliyordum. z Ahmet Ihsan ZE Veni “Emden ,, bu ismi taşıyan üçüncü Kruvazördür. Birinci “ Emden ,, Harbi Umumi bidayetinde yalnız başına Okyanoslarda 100bin tona yakın düşmanın tüccat gemisi ile Rusların 3500 tonluk İmçug ismindeki Kruvazörünü batıran ve nihayet Koko Adalarında İngilizlerin “ Sindey ,, Kruvazörleriyle şanlı bir harpten sonra batan meşhur gemidir. Bu şanlı ilk emdenin hatı- rasını geçen nushamızda göster- .dik. Bu hafta yeni Fımden misafirimizi sahifa- mizda selamli yoruz. İkinci *“ Emden ,, inşaatı ikmal harbin son senesinde edilmiş olan bir kruvazördür. mütareke şeraitine tevsikan İngilizlere teslim edilen Alman donanmasıyla beraber * Kapa- İlov ça gitmiş, orada Amiral ** Jon Reüter ,, in amiral gemisi olarak meşhur ** Gemileri- nizi batırınız ,, işaretini çektiren sonra diğer Alman gemileri gibi oda mürettebatı tarafından batırılmıştır. Limanımıza gelen üçüncü Emden ise 1995 senesinde yapılmış olan ilk yeni Alman krur- vazörüdür. Versay muahedesi Almanlara 6000 tondan büyük kruvazör bapmağı menetmiş ol- duğundan Emden 6000 tondur. Resmen 29 mil sur'ati olduğu tahmin edilmektedir. 8 ta- ne 45 çap tulünde 15 lik top, 2 tane de 8,8 lik tayyare topü ve 4 tane de 50 lik torpito kovânı ile mücehhezdir. Makineleri 46500 beygir kuvvetindedir. Hen kömür, hem ga? yakar tam mahrukat aldığı takdirde 6500 mil katedebilir. Mürettebatı 483 kişidir. inden, 1925 senesinden beri seyahatler yaparak bütün dünya denizlerinde dolaşmaktadır. Bu kuruva» zörün inşazında Almanlar umumi harpte aldık- ları bütün ders ve tecrüberleri tatbik ettikleri için Eımden son sistem, mükemmel bir gemidir. Almanlar Versay muahedesinin kendilerne müsaade ettiği 6 tane 6000 lonluk kruvazörü, kâmilen tecdide karar vermiş oldukları için <Emden» den daha kuvvetli < Karlsruhe» isminde iki kruvazör daha yapmış- Könisberg » ve lar ve iki tanesini de yeni inşaya başlamışlardır. < Emden in süvarisi Alman tahtelbahir kaptanlarının en meşhurudur. Kumandan «Ar- nauld de la periere» umumi harpte kısmı âza- mı Akdenizde olmak üzere 10 seferde 400,000 tonluk birtaraf Otüccar gemisini batırmak suretile en çok gemi batiran Alman tahtelbahir suvarisi olmrk şerefini kazanmıştır. <Arnauld de la Periere» ikinci bir rekor daha kırmiş, bir tek seferde 91,000 tonluk gemi batırmıştır. Bu meşhur tahtelbahir kumandanı evvelâ 690-870 tonluk V 85 işaretli küçük bir tahtelbahirle harbetmiş, muahharen harbin son aylarında 1930-2480 tonluk U 139 işaretli büyük tahtelbahir kruvazörüne süvari olmuştur. Kumandan « Arnauld de la Periere » genç Alman ;bahriyesinin en muktedir zabitlerinden biridir. düşman ve