14 Mart 1929 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 13

14 Mart 1929 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 13

No. 1700—15 UYANIŞ 233 ettiği gibi, maymunlar arasındaki uzun tetkikatta bu iddianın doğruluğunu göstermiştir. Dünyada bir çok maymun tipleri vardır. Bunlardan yapılan bir kaç can- lı koleksiyon'ytetkik o edilince, Urang- utan, Gorilla ve Sampanze maymunla- rının insane yetiştiklerini görürüz. Çünkü, bu üç maymun dımağının hac- mi, kafa taslarının ayrılığı, zekâlarının derecesile bir birinden ayrılarak in- sana yaklaşimaktadır: Urang-uton, Borneo ve Sumatra adalarında bulunur. Bu maymun, re- simdeki şekillerde görüldüğü üzre, insana az benzemektedir. Henüz, kendisinde alın inkişaf edememiştir. Sonra, bel kemiği doğrulmak isti- dadını gösterememiş, eller * düzelmemiştir. Fakat Gorilla da öyle değildir. Onlarda in- sana doğru bir hareket vardır.Alın, bel kemi- gi ve ellerde amudilik başlamıştır. Insana çok benziyen Sampanze maymunuğ Nihayet, Sampanze de maymun- ların son tekâmülünü görüyoruz.Bu hayvanın alın şekline bakınız,âinsan- laşmıştır. “Beldoğrulmuş, zekâ faz- laca'inkişaf etmiş ve iki ayak üze- rinde amudi yürümek başlamıştır. Bu maymun, taşataır, sapan kul- Sampanzenin insan kafasın- lanır, insan gibi güler ve ailesi : > 2 dan farksız olan kafa tası arasında 38 kelimelik bir lisanla görüşür. Bu hal, bu maymunun vah- şi ormanlardaki hayatıdır. “Terbiye elildikten sonra, insan- ların bir çok adetlerini, taklit değil, öğrenmektedir. Mama- fi, her üç hayvanda da bu terbiye kabiliyeti vardır. Gorilla ve Sampanzedeki insani inkişaflar fazlalaşınca insan teşekkül etmiştir. Şimdi hatırımıza mühim bir süal gelmektelir. İnsanların maymunların inütekâmil halefleri haline gelmeleri, bu fizyo- loji ve maddenin istihalesi nasıl imkân dahilne girmiştir?. Acaba Sampanze ile insan arasında başka bir mahluk yok m? Mutahassislar, böyle bir mahlukun olduuğna kanidirler, Fakat bunun hiç bir eseri yoktur. İnsan nesli teşekkül eder etmez, bu niminsan mmahlukla mücadele ederek, nes- 7 a lini imha eylediği mühtemeldir. İnsanın aklına gelen şey ise, Ip canbazlıkları yapan bir Sampanze o masallardaki (Dev) lerin bu mahluklar olmalarıdır.