14 Mart 1929 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 17

14 Mart 1929 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 17

No. 1700—15 UYANIŞ 947 Tirenleri aktarmasız denizlerden geçirmek Denizler, karalar arasındaki irtibatı te- minde müşkülâta sebebiyet vermekteydi. Halbuki, şimdi, muhtelif nakil vasıtala- rını hususi tertibatlı vapurlala sahil istas- yonlarına nakletmek mümkündür. Beşeriyetin tarihini tetkik edecek olursak, ticaret fikrinin ilk insanlarda da mevcut ol- duğunu görürüz. Paranın henüz icat edilme- diği devirlerde de, eşyaya mukabil eşya sat- mak üsulü, insanların bu husustaki tabii se- zişlerini göstermektedir. Nitekim, devlet ve cemiyet sistemleri olmıyan Avusturalya ve Afrikadaki vahşi kabileler urasında, aynı tarzda alım, satım muamelesi yapılmaktadır. İnsan, zekâsını inkişaf ettirirken, kendi- sine daha iyi, daha güzel bir hayat yapabil- mek istemiştir. İşte, içtimai nizamlar, bu ih tiyacın ifadesidir. Yalnız başına yaşıyamıyan insan vazifelerini otaksimetmiş, karşılıklı istifadeyi de paranın kiymet hükmü ile müm- kün kılmıştır. 'Tarihte pek çok tüccar imilletlere rasgel- mekteyiz: Fenikeliler, Kartacalılar, Venedik- liler, Cinevizler gibi. Fakat, denizler, tiçaret yollarını uzatmakta, maddi zararlara sebebiyet vermekteydi. Fırtınalarla kossanları, fikrimize güzel bir misal olarak söyleyebiliriz . Tiren nakliye vapurunun dahili Buharlı gemilerin icadı, bu mahzurları Oo Resmin ön tarafı sahille gemi arasında irlibatı te'min eden kısmı göslermekledir dır. Bir zamanlar, Sirkeci ile Haydarpaşa arasın- da da böyle bir sür'at ekspresi işlettirilmesi mevzuu bahs olmuştu. Fakat bu teşebbüsün fiil haline gel- mis bir neticesini görmedik. Halbuki ihmal edilmemesi lâzım gelen şeylerden biri de budur. Tiren nakletmek için yapılan muazzam vapur. Berlin ile Kopenhag arasınde seyrüsefer etmektedir kaldırdı. Lâkin, kara ve deniz nakil vasıtaları arasındaki tahmil, tahliye müşkülâtı yine devam ediyordu. Küçük iskeleler arasında işliyen araba vapurlarının ehemmiyetleri ise, zikre değmi- yecek kadar azdır. Fakat, son senelerde bununda çaresi bu- lunmuştur. Oda, tirenleri, raylarla döşenmiş vapurlarla karşıdan karşiya nakletmektir. Res- mini dercettiğimiz |Sehverin| vapuru Berlin ile Kopenhag arasında işlemektedir. Arkasındaki müteharrik kapak vasıtasile, şümendüferler va- Tertibatı itibarile bir istasyondon farksız olan prua girmekte, vapurdan istasyonlara çıkmakta- tiren gemisinin içinden bir kısım