14 Mart 1929 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 19

14 Mart 1929 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 19

No. 1700—15 UYANIŞ 230 (231) inci sahifeden devam. karlar ve soğuklar olmada iken Lizbonda, hurma agaçları altında yaz havası hüküm sürer. Fransa- nın şimalinde Genuba körfezi kenarında Gran- vil limanı ile Amerkada Ternöv adası bir derece arzda iken kışın Granvilde hava latif va mn- tedil, Ternöv ise kışların şiddetile, buzlarile meşhnrdur. Bahrimnhitte ılık sularıle Avrupaya tevec- cüh eden Goifistrim, hattı istivadan beri ısınmış suları ve rüzgârları sürükledikçe tabii ki bunların tutmak, husule getirmek için soğuk sular ve ruzgârlar hücum edecek.. İşte bu suretle de bir takım akıntılar meydana gelecek, bunlardan biri Kutup akıntısı, ki şimali Amerikada bunlarla dolu Bofen denizinden gelir, yerini muvazeneyi Labrador yarım adasının şark yamacını, şimali Amerikanın şark sahillerini takiple cenuba doğru gider, Müttehidei Amerikanın şark tarafındaki memleketlerde kaşların pek sert ve so&nk olması bu sebeptendir. Golfistrim hakkında iktibas olunan şu kadar- cik malümat da göstermeğe kâfidirki, Bugün farz ve tahayyül etsek ki Golfistrim yoktur, Avrupa için meydandan kalkmıştır, Avrüpanın iklimi müthiş surette tahavvüle uğrar, yazları taham- mülfersı bir raddede boğucu sıcaklara maruz kalır, kışları gayet soğuk, pek şiddetli ve sü- rekli olur. Şn halde Avrupanın müstesna kışlarında Golfistrim hiç kale alınmamak caiz olur mu ? Arzın yazlarını, kışlarını güneşin lekelerine tabi tutanlar, isterlerse desinler ki : güneşte faa- liyet az olduğu seneler arza gelen harareti de binnispe az olur, hattıistiva mıntakalarında deni- zin suları da azısınır, Golfistrime bu hal biraz sarsıntı verir, Avrupada kış de şiddetli olur. Kışa böle bir tevil bulsunlar, fakai Golfistrimi hesaba katsınlar. Hakikatte pek aykırı düşmiyen fantezilere girişmeğe mesağ vardır: İngilizler Mısra karşı yatışmaz bir hiddete kapılsalar da intikama kal- kışsalar Nil nehrinin mmecrasını değiştirirler, Porsudan Bahriahmere akıtırlarsa Mısır arada hayat kabil olmıyan bir çöl hayatını alır. Eğer Amerikalılar, Avrupalılara kızsalarda .onlardan intikam almak isteseler, Golfistrimin çıktığı topu topu 60 kilometre arzındaki Flo- rida kanalını kapatırlar, Meksika körfezine dolan sicak suları gerisin geriye çevirirler. Florida yarım adasının cenubundan küba ada- NESİR Uyanmasın Susunuz uyanmasın: hicran uyanmasın, ve istirap haykırmasın...Susunüz ümitler, emeller, hepiniz susunüz, hayal uyanmasın... Dudaklarımda bir sarkı var benim, tuhu- mun sevincini besteliyen bir şarkı... Ve ben çok neş'eliyim, fakat niçin rüzgâr öyle hazin hazin hiçkiriyor.? niçin sema bulutlu, gece parlak değil... tabiat niçin neş'esiz?.. Halbuki ben nekadar neş'eliyim, daima gü- lüyorum. Ve içimden taşıp gelen kahkahaların bestelediği bir şarkı var, dudaklarımde benim... Yalnız siz, ruhuma hayal fısıldıyan ümitler siz susunuz ve his uyanmasın, elem hiçkırma- Bakın sonra yorgun, bitap uyuyor o! SAM, uzun zaman çirpındıktan Ağlıyarak uykuya dalan çocukların süküne- tile uyuyor'o, susun uyanmasın! Alnımda bir ziya var benim, gurtırla ışıldı- yan bir ziya.. ve ben çok sakinim. Fakat niçin rüzgâr o kadar şiddetle inliyor? Niçin hava fırtınalı, tabiat niçin öyle hırçın ve isyankâr?.. Halbuki ben nekadar sakin, nekadar neş'e- liyim.. Daima şarkı söylüyorum. Ve ruhumun sevincinden kuvvet bir ziya var alnımda benim.. alarak şıldıyan mağrur Lâkin siz, bana bin bir emel telkin eden hisler ve ümitler, siz susunuz, hepiniz susünuz ve kalbim uyanmasın! İnci Serap sinin şimaline, altmış kilometrelik bir mesafe- ye bir set inşa etmek, kanalı kapamak husu- sunda bugün fen ve san'at aciz izhar etmez. Avrupalıların iktisadi hayatına yavaş yavaş Amerikalıların hakim olmağa telâşe düşen Avrupalılar, Amerikalıların elle- rinde Avrupa içtimai ve iktisadi hayatını alt üst edebilecek dehşetli tabii bir silah mevcut olduğunu düşunseler!.. başlamasından Mahmut Sadık pa