11 Nisan 1929 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 13

11 Nisan 1929 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 13

* No. 1704 —19 Sorbon darülfünununda umumi konferanslar e UYANIŞ Sorbon darültünununda Dekart kürsüsünde müderris «Fortunat Strowskisnin bir hitabesi Son zamanda Fransada umumi halk konferans- larına pek ziyade bir ehemmiyet atfolunmakta- dır. Bilhassa Pariste Sorbon darülfünununda en büyük müdetrisler tarafından verilmekte o- lan konferanslar kadın, erkek mühim bir samiin kütlesi bulmaktadır. Bu konferanslar bugün a- deta bir moda halini almıştır denebilir. Bir fransız mecmuasında gördüğümüz resim- leri bu sayfamıza iktibas ederken ayni ilim alâkasının bizde de taamümü ve darülfünunu- muzda bu şekilde devamlı konferanslar verilerek ayni rağbetle' karşılanması arzusunu oduy- duk. En büyük inkilâpları (obaşaran memle- ketimiz için böyle halk konferansları her halde çok müfit olacak- tır. İnşallah bu temen- nimiz de az zamanda bir parlak hakikat olur . Darülfünunların her memlekette yapacağı pek çok hizmetler vardır. En derin fel- sefi veya ictimai düs- kaynaklare ilim turların hep bu yüksek müesseseleridir. Hatta en asri haraketler yi- ne darülfünun sinesin- den feyzalabilir. Bu sebepten (o darülfünun kürsülerini yalnız kla- sık “fikirlerin memabi zannedenler: pek bü- yük bir -hataya düş- mektedirler..- Meselâ «feminizm» bilhassı bu son yirminci asırda inkişaf eden bir cere- yandır. Sorbon darülfününü 1914-1919 seneleri kihayetine kadar bu cereyana bütün varlığı ile bir mihrak olmaktan da geri kalmamıştır. Genç kızlar edebiyat ve felsefe şubelerini adeta istilâ etmişler ve bu istilâdan muzaffer çıkmışlardır. Yüksek darülfünun tahsiline karşı kadınların ve genç kızların gösterdikleri bu hararetli rağbet onları gittikçe diğer ilim şubelerine de yaklaş- tırmıştır. Bütün bu güzel neticelerin istihsalinde de, bilhassa ilk zamanlarda, umumi konferans- ların pek büyük tesirleri görülmüştür. Sorbon darültünunu edebiyat şubesi dehlizinde dersin küşadını bekliyen hanım kızlar