9 Mayıs 1929 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 2

9 Mayıs 1929 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 2

UYANIŞ 349 No. 1707—22 zuniyet müddetinin geçtiğini unutmuştu bnndan sonra hiç bir ;vakıt Kahiredeki vazifesine dönmedi. İlk defalar Feysalın musahibi olarak hareke- teden LaWrence sonraları onun arkadaş ve reisi oldu; Bir kaç ayın içinde on bin kişilik unun- tazam bir ordu topladı; iki arap arkadaşı ile beraber, kabile kabile dolaştı, bir çok arap şeyh- lerini ikna etti. Araplar, bütün ümit ve cesaretlerine rağmen yılgın bir haldeydiler. Bunu anlıyan Lavrence başıbozukları idare edecek tetbirlere tevessül etti. Pilânında iki şey vardı: 1. Türkleri, mümkün oldüğu kadar işgal ederek, kuvvetle- rinin bir kısmını garp cep- hesinden çekmek. 2. Propa- ganda ile bir çok arap asker kabilelerini türk ordusunadn çekerek asilere iltihak etti- rmek. Lavrence tirenleri berhava etmeyi bir san'at haline ge- tirmişti: Casusları kendisine, bir erzak tireninin geçeceğini haber verir vermez, (Lâle) ismini verdiği dinamitlerini | alır tek başına, çölde yola çikardı. Ayak izlerini deve tüyü bir firçaile imha eder, elektrik telleri- ni kumlar al. tına saklar, di- namiti demir yoluna yerleşti rerek uzakta bir çalı, yahut, bir kaya arka- sına gizlenirdi. Lokomotif iste- diği yere : gel- diği zaman €- İlindeki elektrik. düğmesine ba- sardı. o dakika- Miralay Lawrence Kahire bürosunda mesai reliklarinden biri ile müşaverede . Lawrence şerif kıyafetinde çadırı önününde . le da bütün tiren berhava olurdu; “bu suretle or- dusu için lazım olan zahire ; malzemeyi de Lavrence, «79 tren ve elde ederdi. Bu yolda, köprü berhava etmiştir. Epi ugraştıktan sonra, bu meşhür casusun idaresi altında araplar, Süleyman peygamberin limanı olan Apabayı aldılar; en sonunda Şama yetiştiler. Çok zamanlar, Lavrence ölümle karşılaşmıştı. Bir kaç kere, tepdili kiyafetle türk hatları içerisine girmiş, İslam ve şark adetlerine vukufu sayesinde hayatını kurtrmıştı. Bir defa bir şeyh kıyafetine girdi; fakat Dera sokaklarında yakalandı; talii kendisini bu kurtardı. Arapları, bin türlü hilelerle sefer de ölümden kandıfıyordu. Bir gün bin millik bir seyahet yapmiştı; bir araba yolu sordu; arap yolu gösterdi, Lavrence arka- sını dönerdönmez atını aldı, onu öldürmek istedi, sonra başına bir taş vurup bayıl- tarak nesi varsa aldı. Lavrencç binicilikte, bir arap kadar mahirdi. Bir kabile reisi onun için bazı zamanlar insandan daha başka bir şey olur demiştir. 7 ği Mr. Lovell 'Thomasın <La- vrence ile Ara- bistanda» isimli eserinde o arap isyanı hakkında çok tafsilat va- rdır. Bu kitapta Lavrence arap- lar hakkında diyor ki: (Mr Lowejll Thomas) ın (Lawrence, beraber