9 Mayıs 1929 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 26

9 Mayıs 1929 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 26

No. 1708—23 Bu sayıfamızdaki ilk resim, Mongolistanda Uzersky-Dazan mabedinde bir üluhiyet gibi taabbüt olunan iki yaşındaki bir bebeği göstermektedir. Aşağıda, soldaki mukaddes çoçuğun dini kıyafetli ğrafisidir. (Yanındaki (odiğer resmimiz de bu rakkaselerden birisinin nasıl coşup zıpladığını vuzuhla anlatıyor. i resmimiz etrafında yapan rakkasların rakıslar Her sene, sonbaharda, Tibette olduğu gibi Mongolis- tanda da büyük dini ayın şenlikler yapılmaktadır. Bu şenliklerde, halkın"üç- te birini ve temsil eden bütün manastırların rahipleri - hazır bulunmaktadır. En son şenlik- ler son büyük lama olan Ban- dito Kambanın ve mukaddes çocuğun huzurunda yapılmıştır. İşte sayfanın aşağısında, solda gördüğümüz resim, mukaddes şehir addolunan Ourga şehrinde- ki manastırın avlusundaki rakıs- lara iştirake koşan bir kafiledir. Bunların yüzlerindeki korkunç maskeler şeytanları ve hayva- Mukaddes çocuk etrafındaki danslara iştirake gidenler . UYANIŞ İlâh çocuk Henüz iki yaşında canlı bir buda! 365 nları temsil ediliyor. İştirak edecekleri dans ta sahada iyi- likle (o fenalığın tasvir edecek olan ve mücadelesini tasam tabir edilen timsali bir rakıstır. Mabetteki musikişnsların ku- lakları patlatıcı boru, zil ve çarpare sesleri bu garip neş- elere refakat eder. Fakat Avrupalilar bu merasimin tara- fından temaşası memnudur. Muhteşem rahip elbisesi giymiş olan lamalardan birini irae eden üçüncü resim bilhassa dikkate şayandır. Bu lamanın yüzü insana korkudan ürperme veren bir maske ile örtülüdür, ve resimde gördüğünüz üzere Tasam dansını oynamaktadır. Bu resimler Mongolistandaki bu ilk defa alınabilmiş olan fotoğraflardır, Buna muvaffak olan da M. W. Pudawkin namındaki bir rus kâşifidir. Bu adam bu ali mü sadeyi ancak kendi «esrarengiz kuş» unun esrarından birincisini nevi merasimin göstermek omukabilinde elde edebilmiştir. Bu «ösrarengiz kuş»ta sey yahın rakibi olmuş bulunduğu tayyareden başka birşey değildir. Libası fahire giyinmiş ir dansör.