9 Mayıs 1929 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 5

9 Mayıs 1929 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 5

352 UYANIŞ Bugünkü kadın aceba dünkü kadın mıdı ? Aceba aklu ktan asms gözlükleri ve üstüste giyilmiş çifter çifter yün çoraplarıyle divan minderleri üzerinde bağdaş kurarak dantelâ ören ninelerimizle, gece gündüz danseden, raket kullanan,'çeşitçeşit sporlarla ugraşan yeni neslin kadınları arasında bir fark yok mudur?Bu günkü kadın dünkü kadın mıdır? Şu iki Suale amerikalı bir mütehassıs bu cevabı vermektedir: — Hayır! Bu günkü kadın dünkü kadın değildir. Hatta daha ileriye giderek diyebiliriz ki, bu günkü kadını istihlâf edecek olan yarınki neslin kızları, kadın addedilemeyecek derecede başkalaşmış olacaklardır. Çünkü kadın cemiyet içindeki mevktini degiştirmiş bulunıyor. Yirminci asrın başlangıcına kadar kadında muayyen bir cinsi hususiyet vardı. Kadin zarif ve şirin bir mahluktu. Eviuin harei ile alâkası sathi ve düuyanın her hangi bir tahavvülüne karşı lakayıttı. Eyi yemek pişirir; çamaşır yıkamkta, evinin tozlarını almakta mahir bir mütahassıs addolu- nurdu. Halbu ki bugün kadın her şeyle meşgül olmakta ve yalnız evile alakadar olmamaktadır. yirminci asırda, bilhassa İngiliz ve Amerikan kızları artık kadınlıktan uzaklaşmışlardır. Bunun en büyük sebebi spordur. Spor yapan kizların vücudu son derece sert ve adali oluyor. Spor ise artık tam manasile salğın halinde hüküm sürmektedir. Bu salgına tutulan kizların ekserisi sıska denilecek kadar zayıf, kayış gibi vücutlu ve kalın kemiklidir. Ahmet Ihsan Matbaası Limited Şirketi No. 1707—22 El ve ayaktaki zarafet te tamamen mahv- olmuştur. Bilhassa deniz sporları ve yüzgeçlik yüzenden kızların elleri birer dev pençesine benzemek- tedir. Manşı yüzerek geçen Mis, (M. Ederle) tam dokuz numara bir çeyrek eldiven geyer. Yeni kızların geçen nesillerdeki kızlardan farkı her şeyden evel kadınlıklarının kaybetme- leridir. Izah edelim: Spor bu kızların bedenlerini sertleştirmekle kalmamış, ruhlarını da katılaştırmıştı. Hemo kadar müthiş bir surette ki... 1 — Spor, kadını müthiş bir mücadeledeci yapıyor. Sporcu kadın erkek tahakkümüne isyan ettigi gibi, erkekle kendini bir addetmiyerek, erkeği daha küçük görüyor; ona tahakküm istiyor. 2 — Spor kadının n cinsi insiyakını teptil ediyar. Kadın kadınlıktan nefret ediyor, erke- kleşmek ve hatta en behimi hırslarını bile erkekce tatmin etmek istiyor. Bugün ne kadar İngiliz, Amerikan kadını vardır ki; zevcine veda etmeğe lüzüm görmek- sizin evini terkedip devri âlem seyahatına çıkıyor; ve aylarca zevcinden bilamüsade uzak kalıyor. Halbuki kocalarının haddi varsa onlardan izinsiz kulube kadar gitsin. Derhal talâk davası hazırdı. Bunun sebebi hiç şüphesiz bu kadıların spor yapmasıdır. Sporcu kızların yüzde sekseni evlenmek is- temezler. Bunun neticesi olarak ta, İngiltere ve Amerikanın hemen her noktasında, müştrileri yalnız kadın ve kizlardan ibaret olan gizli sefahathaneler açılmıştır. Bunlardan mada spor yapan kadının bedeni- nde tahavvüller olmaktadır. Şayet salgın halinde devam eden bu spor faaliyetinin önüne geçilmezse, bütün İngiliz ve Amerikan kadinliğını on sene zarlında tam istihale geçirmiş bulacağız. Mes'ul wüdürüz MAHMUT SADIK