24 Aralık 1931 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 11

24 Aralık 1931 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 11

No. 1845—160 SERVETİFÜNUN 59 Anket iptilâsı için. Bir müddet evvel, bir gazetede « Güsüdeleri imti- hah / » tecrübeleri yapıldı. Bu şekilde ifade edilen şey, bir ankettir, « 20 güzide » ye 10 sual tevcih edildi. Fakat, bu 7 den 16 a kadar rakkamlanan snaller, sual içinde sual şeklinde, hakikatte « 40 suni» di. Numaralı suallerin çoğu, dal, budak salmış bir tarzda, kismen ayrı ayrı bahislere dokunarak, bir sual yığın teşkil ediyordu. Sualleri tertip eden, anketi hazırlayan ve yapan, gazetede göze çarpan tabirle Güzideleri imtihan eden gazeteci arkadaşlardan Cevat Fehmi Hi. gazetecilikte çok ileri, yepyeni, orijinal şeyler yapmak meraklısıdır. Amerikantari şeyler yapmaktan pek hoşlanır ve yapar da. İşte, arasındasÜldükten sonra yakılınak işler misiniz # Niçin 7 « gibi ahret suali de bulunan bu anketteki sual mevzuları ve çokluğu da buna bir işaret oldu. Fakat, bukadarla kalmadı. yerat Fehmi B. ilk an- keti neşrederken, şöyle başladı: seyin Rahmi Beyle mülüketim, Babtalönin meşhur anket mwharrirlerinin. klâsik tarzlarına vygun olmadı, Üstadin. yazı odasındaki. wmöbleyi görmedim. Kullandıkları kahve fincanlarının. markasını bilmiyo rum, Eulerine giden yolun dozlu olup olikadığının farlndir değilim. Maahaza bunun için milteeksir de olmuyorum, Ben iyi bir çerçeve takamıyacaksam key metli bir tabloyu çıplak muhafaza vimesini tsleriyi. «Kendilerine bir maktup yazdım. Tertip olliğim on suali bildirdim. İşlerinden beş tomesine ocpap verme- lerini rica eltim, Aradan iki üç gün geçmeden. istedil- evim geldi. Aynen naklediyor.» Cevat Fehmi B., ankete cevap veren zevatın mu- hitlerini bir, iki çizgi ile tasvir etmek tarzım, istihfafla karşılıyordu. Bu da kendisine göre, bir yenilik olâ- caklı. Daha evvel, başkaları tarafından, - meselâ bu aradu Mefik Ahmet B.i hatırlıyorum - eşe, dösla gönderilen birer mekluba alınan cevaplarla külfetsizce anket silsilesi vücude getirilmiş olmakla beraber! Fakat, bu başlangıca rağmen, Cerat İehmi E. de “ belki Farkında olmadan - 4. Sırı, Hikmet Feridim, AM, Salâhattin (B. Terin anket yaparken ekseriyetle tercih ettikleri usulü takip eti. Müteakıp anketlerden birçoğu, Cevat Fehmi B. inde diğer meslekdaşları gibi, cevap istediği zevatın bulundukları yerlere kadar zahmet ederek, onlarla konuştuğunu ve konuştuğunu yâzarken. yazısını . çerçevelediğini “gösterdis. “İşte'iki nümuüne : 1. < Galata'da Merkez Haham, , hanaman, » birinci katında, buz serbayiliğinin işyal, attiği dairedeyiz. Müştak B, in odası küçücük. Mobilye bir iş ada- manın. mabilyeşi, Yalnız. pencereleri örten kalın. keten perdeler © hem odays yölgelendiriyor, hem de ahengi bozuyor, » 1 — < Samiye Burhan Cahit Hf. nin erindeyiz. Nişantaşı'ndaki Emek apartmanının mükellef bir dai- resi ,. Bu mükellef dairede sade fakat güzel bir çalışma odasi. Arasıra bir cümle sonundaki ufak tecakkufu fırsat bilerek geniş pencerelerin önüne yayılan mu nansarayi seyrediyorum, Gözün alabildiğine kadar uza nan deniz, Adalar, Kadıköy, Üsküdar .. » Mazhar Osman BR. i ziyarete gittiği zaman, kapı- cisile olan muhaveresini de, fazla uzun olmasaydı, iktibas edeceklim ! Cevat Fohmi B. in, - kendi tabirile - klösik anketler yapan meslekdaşlarının oalına uğradığını söyleğe imkân veren bu vaziyeti, Amerikantarı gazetecilik yapmak iddiasında bulunmamamla beraber, «Güzideleri imtihdu * » biteli epi olduğu İçin, biraz geç olarak notetmek, ihtimal dostumuza lâtifemi gecikmiş telâkki ettirir. Ancak, bunu notetmek için, başka bir vesile- den istifade ettiğimi söylersem, böyle düşünmez, sanırım. Bu başka vesile şu: Corat Fehmi B., bu birçok sualli meşhur anketine başlarken, bazı zeval: * Galiba, Üsrat Fehmi B., başka meslekdaşlarınn ankel mevzu bırakmamak güyeşile harekete geçmiş! » demişlerdi. Halbuki, ondan sonra iki gazete iki anket yaptı. Mev- zuları, şunlar; «Nesil par kazandıms fe, «Kız tapımızda, gençlerimizde we gibi bümürler buluyor. sunuz 7 » Anlaşılıyor, ki gâzetelerimizde anket iptilasi varken, ne yapilsa boşuna, Cepat Fehmi B. gibi etraflı düşünen bir gazeteci bile, bütün gayreline rağmen mevzu tüketemedikten sonra, * Bu, tedatişi mümkün olmıyan bir hustalık ! » demek, yerindedir | Düşünüşler Bir fikir, onu söyleyen kimsenin güzel ve yü Tena olmasına tabi ise o fikrin hiçbir kıymeti yoktur, Güstav Löbon İki günü birbirine benzeyen, hayatta aldanmışlır.. & j ed .. En yebi şeyler, her vakit en sahih ve en eğin şeylerdir. © Çişeron Diyojen şahitlerin ağ ; Aşk, işsizlerin işidir.. Akliselimin #ekzip ettiği bir şeyi zmdan bile işittem. inanmam.. Volter Hücuna marız kaldığı zaman istihza eden bir kadın mağlup elilmekten zevk duyar.. * Adolf Rikar