24 Aralık 1931 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 6

24 Aralık 1931 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 6

50 SERVETİFÜNUN No, 1845—160 DAHİLİYE VEKİLİ Şükrü Kaya Bf. nin Anadolu seyahati ve Kaçakçılık felâketi ile bunun çareleri Günün meselesi ikidir: | — Tasarruf, yani israftan, selühatten kaçmak. Yağımızla kavrulup yorgana göre ayak uzatarık paramızı, Olabildiği kudar üz miktarda hudullürdan dişarı çıkarmak. 2 — Memlekette mükstevli ve umumi mahiyet alan kaçakçılığın önüne geçmek çok lâzımdır. Kaçak- çılık adeta mubah ve nmumi, korkünç bir şekil aldı. Kaçakçılığın adı açıkgözlülük ve ticaret etmek oldul! Yani va tasnrril ve yahat sanayii teşvik kasdile onlam karşı gümrüklerde yüksek tarifeler yapılmıştır; işte kaçakçılar bu tedbiri eçnebilere taratıyorlar, yıkıyorlar, seryetimizi şekerin yük&ek gümrüğe tabi olması dahi hazi- neye irat aramakla beraber yerli şeker fabrikalarını himaye içindir. Bazı eşya İse sırf hazineye irat aramak için yüksek gümrüğe tabi tutulmuştur; ve bunların düşünülerek hepsi memleketin faidesi ve selâmeti Dahiliye Vekili Şükrü Kaya Bİ. Hozat'ta ( Dersim merkezinde ) Halbuki kaçakçılar ecnebi malmı gümrüksüz hudut lardan içeri sokuyor, girdiğini istemediğimiz sefahat ve israf mallarını halka gizli satıyor, milli paramızı ve bilhnssi Anadolunun Cenup ve Şark hudutları civarındaki yerlerde, surada burada sakh duran gümüş ve altınları tarayıp dışarı götürüyor! Acabu İleti soyan ve umumi fukaralığımıza sebep olan bu hareketi yapanlar, yaptıkları işin ve büyük cürüm olduğunu düşünmüyorlar mı? Dışardan gelen ipekli eşya, şampanya, oyun kâ- Zıdı gibi bazı mallara niçin fasla gümrük konuldn? Sade hazineye varidat olsun diye mi? Asla'! Güm. rüğü yüksek olan malların çoğu ya sefahat eşvasıdır, yahut mümasili memleket içinde yapılan mamulâttır, yapılmış olduğu hulde kaçakçılar, hasis ve şalsi kâr uğruna bu tedbirleri kökünden bullalıyorlar! Şükrü Kaya Binin son yaptığı Anadolu seyahati idari, içtimai ve siyasi birçok tetkiklerle beraber Cenüp hududumuzdaki kaçakçılık azaınlığını da ya- kından görmeğe hizmet etmiş ve çok pratik faidesi olmuştur. Dahiliye Vekilimizin hükümete ve Millet Meclisine verdiği izahat sön derece kıymetlidir ve bundan memleket çok istifade eyliyecektir. Bundan dolayıdır ki Mecliste Fırka — grüpunda bir komisyon yapıldı ve Dahiliye Vekili ile işe nlâkndar olanların bütün fikirleri alındı ve mühim neticelere varıldı, Simdi kaçakçılıkla pentik mücadele yollar tesbit olunuyor,