24 Aralık 1931 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 20

24 Aralık 1931 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 20

64 SERVETİFÜNUN No.1845—160 Urfa Hastanesi >. 9 ŞAFTALIK e İMLÂDA ŞAKAVET Bizde eski bir itiyattır: İmlâ, yanlışsız yazı yaz- mak o kadar ehemmiyetli bir şey telâkki edilmez. Burada ehemmiyet kelimesini tam yerinde bile kul İanmadım. Daha doğrusu, bizde imlâ meselesi diye, bir mesele mevzuubahis değildir. Arap harflerini Kullanırken mevcut imlâ ihtilali şimdi mevzii isyanlar şeklinde devam ediyor. Fakat, bana öyle geliyor ki, bu isyan başlangıçları en yakın bir âtide yine umumi imli iğtişaşları Ooçıka- racak. Evvelce mazbut bir yazı şeklimiz yoktu. Herkes bildiği gibi harileri yan yana diziyordu. Hattâ herkesten ayrı ve aykırı yazı şekilleri kullan» mak bir pevi allâmelik de addediliyordu. Yeni Türk harfleri, bütün bu hercümerce nihayet verdi. Bir imlâ lügati vücude getirildi. Tespit edilen bu yazı şekli, bir çok muarızlar tarafından muvafık (bulunmadı. Herkes gene istediği ogibi kalem oynatıyor. İmlâ lügati, kütüphane Tafla- rında tozlanmış bekliyor. Bir nokta var ; İhtimal bu lügatteki bazı kelimeler lsanımızın telâffız tarzına uygun değildir. Bize gayri menus gelmektedir. Kelime Şekilleri tespit ölünurken Oo üzerlerinde fazlaca o durulmamıştir. Bunlar güzel. Fakat şurası teslim edilmeli ki bir türkçe imlâ lügati vücude getirilmiş ve resmi bir a mahiyet almıştır. Biz, her ne olursa olsun, kendimizin bu imlâ şekillerine ittiba etmek zaruretinde olduğu- muzu hissetmeliyiz. Başka türlü, imlâda ahenk ve insicam nasıl temin edilebilir? Simdi beğenilmiyen filân ve filân kelimelerin yazış şekillerini, ileride gelâhiyettar bir heyet, veya tesia edilecek bir Oakademi tadil o edinceye kadar, aynen kabul etmek zaruretini bissetmeliyiz. Hiç kimse, bunun haricinde, bir kelimeye bir harf ilâve etmek selâhiyetini kendisinde görmemelidir. Başka memleketlerde, bir kelimenin lisana sokul- ması, yahut bir kelimenin imlâsının tadili için, aka demilerde nekadar uzun zaman münakaşalar yapıl- diğıni duyuyor, okuyoruz. Bugünkü hayatta, taassup ve muhafazakârlık mef- kumları, kismen ve yalnız imlâ kaideleri üzerinde eski galtanatlarını sürüyorlar. Ahlâk meselelerinde kuvvei müeyyide vicdanı ammenin nefretidir. İmlâyı bozmak da bir nevi ahlâk meselesi addedilmeli ve bozuculara nefret etmelidir. İmlâmızı #aptürapt altına almak için,ilk safta münevverler, mevcut kaideye hürmet etmelidir. Bir ei raporunda, bir müfettiş, bir müdür yazısında, üessese evrakında birçok imlâ yanlışları bula- bilirsiniz. Bunlar neden.. Ehemmiyet vermeyiş ve lâkaydiden... Münevver zümrenin Yyalnışlarını şüphe yok ki, halk kitlesi tashih etmiyor, bilâkis o yanlışları artırıyor. Bazı müteşebbislerin «Kitap sevenler» isimli bir cemiyet teşkil etmek üzere olduklarını haber aldım. Fikrimee, daha evvel, bir «İmlâ sevenler» cemiyeti teşkil etmek, yerinde ve faydalı bir hareket olur. RF. "AHMET İHSAN Matbaası Limited