4 Şubat 1932 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 16

4 Şubat 1932 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 16

160 İlmi bahisler : A LİN, Yazan: SERVETİFÜNUN Meşhur İransız riyaziyecisi Csmille Flammarion mâkadar olduğu nis- Kendi bilgi telâkkisini tabiatın meçhul kuvvetleri il bette hey'etle de uğraşmıştı. bütün aile efradına da aşıladığı şu süretle ânlr- şplhyor ki Gabrielle Ca mille Fiammarion da bu meöbahisle iştigalden geri durmuyor. Troposferin, yani hava tabakalarının süflâ kıs- mının üzerinde Siratoafer dediğimiz mıntaka vardır, Son zamanlarda Fran- sızların « Farman » inşa- atı havaiye şirketi bu mıntakada uğacak Oo ve Nevyork'a altı saatte gi- No, 1851—İ16Ö Stratosferde 26000 metre yükseklikteki 4 Bülent sedefi bulutlar. Nuri Malümdur ki heş'etşinasın en bianman düşmeni bulutlardır. Muazzam teleskopların önünde elini ko- lunu bağlayarak bulutun geçmesini beklemekten başka, çaresi yoktur. Yer- den, âletleri ile yapmakta güçlük çektiği şeyleri Pic- card havada ve yakından emniyetle icra ederken hey'etşinasın o sevineceği tabil idi. Nitekim öyle oldu. Filhakika bu bulut- lar havai gemisinin hayli yukarısında idi, lâkin ne İsveç'in merkezi olan Oslo'da 1929 senesi 13 ikinci (Ode olan yerdekilere nisbet- kânunuda gurup zamanı kem sedefi bulutlar ir cam Üzerine profösür Carl Störmer otoğrej ki, tarafından fotoğrafı çekilmiştir. ) İzli ( Kurmızı bir perde ile pankromatik b le o daha yakındı. Resimlerde gördüğü- müz bulutlar sedefi bulut- Bunlardan biraz bahsedelim : debilecek bir tayyare inşası ile meşgul. Şimdiye kadar yapılan tetkikler ve elde edilen netayiç Strotoslerin mütecanis bir terkibe mâlik olduğunu bildiriyomlu; Orada sükünet hep ayni idi. Profesör A. Piccard'ın bu mıntakada 15.781 metreye yükselmesi hadisesi bütün nazariyelerin sıhhatini ihlâl etti. Filhakika, havanın bu İhsm- ları hakkında yapılan ölçüler muvakkat ve tak- Tibi neticeler veriyordu. Oraları gidip görmek ve mahallinde tetkikatta bulunmak lâzımdı. Profesör Pictard bunu kismen yapmış bulunuyor. Yeni de- haların taze ve sıhhatli teşebbüsleri bize 15.781 metrenin üzerindekileri bu âtide söyliyecektir. e Oslo'dan resmi alınan manzara Oscarsborg'tan resmi alınan manzara di di Profesör A. Piccard'ın gördüğü bu bulutlar yepyeni bir müşahede mahsulii değildir. Son zamanda Norvecin merkezi hükümeti olan Oslo darülfünunu profesörlerinden Carl Störmer de ba hususta muhtelif tetkiklerde bulunmuş ve gördüğünüz resimleri çekmi Bu bulutların ilk kâşifi M. Mohn'dur. Mohün 1871 ve 1892 denöletinde bnnları görme- ğe muvaffak oldu. Bu bulutlara Geethe'nin li- sanında Perlemorskyet yahut Perlömutterwol- ken ismini verdi ki biz buna sedefi bulutler diyoruz. Bunların irtifaları ancak 1929 senesi 13 Kânunusanisinde gtörmer ve asistanları tarafından 25.000 ile 23.5000 metre arası olarak tesbit edildi. 30 kânunusvel 1926 müşahede- leri 26 ilâ 30 kilometre bulmuştu. Resimlerde Yunus cümlesi ve yıldızlar arasında « Bitair » yıldızı”parlak şekli ile gözükmektedir. 1929 da görünen sedef! bulutlar (ortada, Kartal manzumesine dahil olan güzel Altair yıldızı göze çarpıyor)