17 Mart 1932 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 12

17 Mart 1932 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 12

252 SERVETİFÜNUN No. 1857—172 Çin - Japon Mücadelesi TEZATLAR Japon taburlarının Harbin'e girişi Şarkta cereyan etmiş olan hadiseler artık ni- hayete ermiş addediliyor. ondokuzuncu orduya Çinlilerin yeniden iki fırka asker ogönderdikle- ri söylenmekle beraber Cemiyeti Akvam Çin— Japon kavgasında neticelerini tesbit ve mütevavizi tayin etmekle meşgul bulunuyor. Malümdur ki, Cemiyeti Akvamda âzâ bulunan 55 hükümette Akvam meclisinin tasdik ve meriyete wazzettiği beyneddüvel mukavelename ahkâmınt ita- ate meoburdur, Mugayir hareket ânında alınması lâzımgelen Oo muhtelif tedbirler ve mütecaviz tarafa verilecek ceza şekilleri vardır, Harp sahasından el âysk çe- kildiği şu zamanda Cenevre mahafili kaba- hatliyi arıyor, Acaba kabahat kimdet Bida- yette de bu Bütunlarda yazıldığı gibi ilk hare- &fât Japon kuvvetleri tarafından icra eğilmiş ve bilahare Nankindeki Çin milli hükümeti vaziyete müdahalemeç- buriyetinde (o kalmıştı. Demek oluyorki Man- şuri sahasında alevle- Çin halkının beynelmilel mıntakaya nefyi men ve şimdi sönmekte bulunduğu söylenilen yanğın Japon bir eserdir. Şu halde Çin hükümetinin ahvali tetkik edilmeden evvel Japon devletinin beynelmilel havalide muvafık bir şekilde hareket edip etmediğini anlamak lâzımdır. Devletler arasında aktedilmiş olan mukavele- namenin 10; 11 ve on ikinci maddeleri sulhun temin ve muhafazasına matuf bulunuyor. Bilhassa 12 nci madde ve fıkraları mevznu bahis meselede en mühim rolü oynamaktadır, Ja- pon hükümeti bu mad: deye muvafık bir şekilde hareket etme- miştir. Bu maddeye görâ Akvam Meclisi âzâları adli bir karar veya bir konsey raporu tarihi tebliğinden üç ay sonra harbe girişe- bilirler. Japon noktai nazarının izahına göre yapılan harekât «harp» diye tavsif edilemez. Bu, sadece Mançuri ve Şanghaya kuvvel sev- kinden ibarettir. Bu hareket ise eşkiya ten- kili ve milletdaşların himayesi gayesi ile icra