7 Nisan 1932 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 12

7 Nisan 1932 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 12

300 SERVETİFÜN UN No. 1860—175 Faik Sabrı B.in eseri JÜL VERN Coğrafya mütahassısı bir eser neşretti, olduğu kıymetli ve derin izahat ve muallim Faik Sabri Bey « Jül Vern » isminde çok güzel, istifadeli Eserde Jül Verm'in bilâhare fen âleminde kâşiflere ne suretle müessir resimlerle ayrıca gösterilmiştir. Bu mükemmel eserin son babını bilhassa mecmuamıza alırken muharririni samimiyetle tebrik ederiz, Meşhur seyahat rumuncısı azasından Jül Vern Fransa akademisi azasından Maurice Donnay Jül Vern hakkında şöyle yazıyor: «Bizim çocuk- luğumuzda ciddi geçinen adamlar Jül Verm'i gençliğe yanlış fikirler telkin ediyor diye sev- mmezlerdi. Çünkü Jül Veri tahtelbahirler keşfe- dilmezden evvel «Deniz altında seyahateini yaz- mış; Nansen kutup denizlerinde dolaşmazdan evvel Kaptan Haiterası neşredilmiş ve bir ga- zete muhabiri elli günde dünyanın etrafını do- laşmadan evvel Seksen günde Devriâlemi tasav- vur etmişti, Halbuki ciddi geçinen bu gibi adamlar nihayet gülünç mevkide kaldılar. dül Vern'in romanlarında yazdığı şeylerin hemen hepsi birer birer hakikat oldu... Bunun içindir ki zamanımızın edebi tarihini yazan kalemin bir nevi ilim peygamberi olan Jül Verm'i unat- ması büyük bir haksızlık olur». »— Jül Vern'in Paris civarındaki evi Jül Verm'in hayallerinin hakikatlere inkilâbında çalı- şanların goğu çocukluklarında bu eserleri okumuşlar ve bu tesir altında kalmışlardır. Hoursk isminde bir kartograf: «Bizi mesaimizde teşvik eden, bize gayret ve heves veren bep Jül Vern'dir» diyordu. Nansen'den, Philippe d,Orldans?- dan sonra meşhur kutup söyyahı Jean Charcot ta: «Hari kulâde seyahatler serisini büyük bir zevk ve merak ile okudum ve el'an da arasıra okurum. Pourguoi pas gemi- sinin kütüpbanesinde tam bir koleksiyonumuz vardır ve değil zabitler hatta gemiciler bile en müşkül zamanlarda bunları okuyarak cür'et ve cekaretlerini tazelerler.» diye yazıyor. Fransa'nın büyük müstemlekecisi sabık Fas Fransız umu- mi komiseri Mereşal Lyantey, <Tontin'den mektuplar» isimli eserinde, bazı yeniliklere bir türlü ısınamıyan köhne ruhlu bir memurundan: «Bütün bu dedikleriniz, Jül Wem'kâri hulyalar!» sözlerini işitmesi üzerine «Evet, de- diğiniz doğru, bunlar Jül Vern'kâri hulyalari amma,