7 Nisan 1932 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 16

7 Nisan 1932 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 16

, SERVETİFÜNUN No. 1859— 175 Karışıklık esnasında bir kö- şeye iltica eden Hintli müs- lüman kadın ve çocuklar Uzun zamandanberi bütün matbust Çin-Japon ihtilâfı ve Şangay mıntakasındaki harplerle meşgul olmakta idiler, Bu kargaşalıkta hiç kimse dikket edip te Hindistan ahvali ile alâkadar olmadı. Evveldenberi devam edegelmekte olan Hint-İngiliz adenii imtizacı izale edilmek maksadile toplanan yuvarlak masa konferansı müspet bir karar vereme- yincö husumet yeniden tazelendi. Gendi İngiltereden ayrılmadan evvel kendisile gek mühim bir mülâkatta bulunan Feuner Brockway Şöyle bir süal sormuştu: — Eyaletlerin müstekil idareleri esas olmak üzre İngiltere hükümeti ile mümkün olabilecek bir anlaş maya ihtimal veriyor musunuz? Mahatma bu süale kat'i bir lisanla cevap vermişti. Netice itibarile söy- lemek istedikleri şu noktalara müncer oluyordu: Hindistan'da bir milli isyan esnasında Palak'a doğru yürüyen “Pun Yab, ın bir bölüğü İngiltere hükümeti ile anlaşmak imkânsızdır. Ben, eyaleğlere hakiki bir istiklâl verilmesi ile bunu mü- teakip merkezi bir hükümet tesisi cihetlerini teklif ettim. Razı olmadılar. Hint miiliyetperverleri şimdi- ye kadar beklemişlerdir. Mücadele sahasında bir kaç zaman daha intizar edecekleri tabiidir. Asri peygamber vatanına döner dönmez İngiliz otoriteleri tarafından tevkif edildi ve hapse konuldu. Lord Wilingdon Büyük Britanya. makametı namına hareket ederken belki de isabetli işler yapı- yor. Lordun düşünceşi rüesayı ayrı ayrı hapsederek kitleyi başsız ve binnetice ideresiz bırakmaktır. Lâkin acaba, erdlarında lisan ve mezhep farkları bulunan 300 milyon Hintli ayn: gaye için birleşemezler mi? Hint camiasının halihazırda İngiltere hükümetine göstermekte olduğu en zahiri ve asan aksülâmel İngiliz emtiasına karşı yapılan boykotajdır. Bidayette buz meselesi ile başlayan bü hal bugün |Bombay şehri caddelerinde İngliz kumaşlarının yakılması vaziyetine kadar gelmiş bulunuyor. İngilterenin Hindistan gibi zengin bir :kıt'ayı Hintli polisler tarafından hapishaneye nakledilen Gandhi taraftarları nasıl hırs ve kıskançlıkla elinden bırakmak isteme-Ş yeceği kolayca görülebilir.