7 Nisan 1932 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 8

7 Nisan 1932 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 8

296 SERVETİFÜNUN NO.1860—175 ANKARA'DA İş Bankası hissedarları heyeti Umumiyesi içtimal İş Bankasının hissederler heyeti umumiyesi An- kara merkez binasında Banka İdare Meelisi Reisi, Siirt Mebusu Mahmut Beyin riyasetinde toplandı. İçtimada evvelâ bankanın sekizinci (faaliyet (senesine (1931 ) ait idare meclisi ve murakipler (raporu okundu. Sonra biri bılânçonuu tasdiki ile idare meclisinin ve mura- kiplerin ibrasına diğerleri te- mettüatın tevziine idare mec- lisi azaları ve reisinin huzur haklarına, murakıp ücretleri- ne, ve yeniden murakip inti- habına ait olmak üzere dört karar kabul edildi. Kararlara göre ; Banka hissedarları 1931 senesi temettüü olarak (10 ita kıymetindeki hisseleri için yüzde on iytibariyle (bir) müessis hissedarlar beher mü- essis hisse senedi için (on beş) lira temettü alacaktır. Ve te- mettülerin tevziine (10 nisan- da) başlanacaktır. İdare meclisi azelarının buzur hakları ayda yüz, merak meelisi reisinin huzur hakkı ayda yüz elli i Murakiplere ikişer bin lira verilecektir. Yeniden murakipliğe Trabzon Mebusu Hasan, Edirne Mebusu Şarkir, Beyler seçilmişlerdir, Heyeti umumiyenin igtimaımda okunan idare mec- İş Bankası heyeti umumiye içtimaıdan bir intiba lisi raporu, biri bankanın mali vaziyetine diğeri 1931 deki dünya buhreanına ait olmak üzere iki kısımdır. Rapor iki kısımda biribirini ikmal eder. Ve 1931 İş Bankası heyeti umumiyesine riyaset eden Siirt Mebusu ve Banka dare Meclisi Reisi Mahmut Bey senesihde dünya mikyasında, hissedilen ıstırapların, devam eden inbidamların, Türkiye'ye göre, ayni olmıyan sebepleri üzerinde dikkatle tevakkuf et mektedir. Raporda hülâsa edilen sebepler şunlardır: Büyük sanayi memleketlerinde sanayi grupları tekâmul Mineli son noktalarına varmışlardır. Bunların temerküz şekilleri en gayri tabii mikyaslara kadar genişlemiştir. Bu memleketlerde bankalar esham ve tahvilat üzerine geniş ve speküllatif iş yapıyor- lardı. Buhran bn memleketlerde evvelâ :'büyük sanayi grupla- rının istihsal kudretlerine tesir yaparak, sonra da bu grupların aksiyonları üzerinde iş yapan mali müesseselere ( aksiyon kıymetlerinde (O husnle gelen tenezzül nispetinde bazan * 60) zarar vererek «1931» sene- sinde cihan mikyasında şahidi olduğumuz meli inhidamların vahim bir âmili olmuştar.