5 Mayıs 1932 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 12

5 Mayıs 1932 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 12
Metin içeriği (otomatik olarak oluşturulmuştur)

304 SERVETİFÜNUN No.—1864 179 Büyük muvaffakiyet kazanan Resim Sergisi Saip Muallâ B. in portreleri takdirle karşılandı Genç bir ressam, bir müddet, evvel Beyoğlunda «Aerokulüp» salonlarında bir sergi açtı. Baştanbaşa portreler gördüğümüz bir sergi. Ressam Saip Muallâ B.in gergisi... Sergi karşısında, bü- yük bir alâka duyuldu. Genç ressam, arada bir gok tanınmış kimselerin porireleri de bulunan eser- lerini, gok muvaffakiyet- le vücude getirmiştir. Tablolarda, ressamın karşmuda duran veya oturanlar, tam manasile canlı bir şekilde tespit olunmuştur. Fırçasını mâ- haretle kullanan Saip Mualiâ Bey, rengi, göl- geyi isabetle vurmuş, san'at heycaninı maddi ifade vasıtasına mezcet- meği bilmiş, aslına uy- gun oanlılıkta akisler çer- apn Denilebilir, «Re&tamın tabloları, resmini yaptığı kimsele- rin birer aynasıdır,» Bu sergiyi görenler, Saip Mualiâ Beyin ky- metini iyice anladılar, muvaffakiyetini Jâyıkile takdir etmek imkânını buldular. Sergiyi gezerken, genç ressam orada idi. San'at hakkındaki şabsi düşün- cesini öğrenmek istedik. Arzumnzu tevazula karşıladı. Israr ettik. Nihayet söy- ledi: — Bence, hakiki san'atkâr, moda ve paradoks tesirinden âzâdedir. O, yanlız zamanina değil, gelecek asırlara da hitap eder, San'atin iyisi ve fenası vardır. Mesele, tarzda değil, gösterilen neticededir. Ben, kendi hese- bıma maziye bağlı bulunmuyorum. Her asrın kendi- sine mahsus yenilikleri iğmekeiğin, bulunduğunu inkâr etmem. Fakst, yenilik namına garabet göster- mek ve cehaleti yaldızlamak taraftarı da değilim. Mm. POST'un portresi Benim &gan'atte bütün gayem, samimilik ve ta- biiliktir, İşte Saip Muellâ Beyin san'at hakkındaki düşün- cesi, kısaca, bu... Genç ve kıymetli resşa mın muvaffakiyetini, tak- dirle kaydederken, sergi- sinden gelâhiyetle ve edaalı surette bahseden ressam Ratip Tahir Beyin bu husustaki yazısını iktibas ediyoruz: «Beyoğlunda oAeroç- kulüp üzerinde genç res- sam Saip, bir sergi açtı.. Bu çocuk, üstatların, bü- yük ressamların dehala- rını bir araya toplayan Galatasaray (sergisinden daha güzel, daha zengin ve nihayet daha kıymetli bir sergi yaptı. Saibin yaptığı altmıştan ziyade portre, iki odanın duüvar- larını süslüyor. Birbirinden güzel © lan bu eserleri, üçe ayı- rabiliriz: Yağlı boya, pa8- tel ve füzenle yapılmış portreler. Çok değerli büyük üstatların ortaya attığı, senelerce çalışan, fakat san'at yolunda bir tek adım atamıyan zaval- lıların da benimsediği mo- dern tarzlardan uzak ka- lan Sajp, hakiki bir sây ve iktidar mahsulü eser- ler meydana getirmiştir. Bunların işinde bir kaç tanesi var ki hakikaten kusursuz ve çok mükemmel şeylerdir, Saip hakkında bir fikir edinmek için bun- lara gözümüzü yumup bu eserler içinde en az mü- vaffak olanlannı tenkit etmek istemek, büyük haksızlık olur. Resimleri tetkik ederken düşündüm: «Acaba ressam hangı sahada daha ziyade muvaffak oluyor? Füzen mi, pastel mi. yoksa yağlı boya mı» Uzun

Bu sayıdan diğer sayfalar: