5 Mayıs 1932 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 9

5 Mayıs 1932 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 9

No:1864—179 SERVETİFÜNUN 361 Moskovanın meşhur kırık çanı lerine ilk beyanatında: «Türkiyeden Sovyet Rusyaya şelâm ve muhabbet getirdim.» demiştir. Moskovanın en büyük gazetesi olan İzvestin ga- zetesi «Sovyet münasebatının merhaleleri> ünvenile yazdığı bir makalede Türkiyeden fevkalâde bir dost- luk ve samimiyetle behsediyor. İzvestin gazetesi Falih Rıfkı Beyin Sovyet Rusya hakkında neşrettiği kitabı mevzuu bahsederek diyor ki: s-«Türkiyede Yeni Rusya hakkında intişar eden bu ilk kitap burjuva ecnebi telgraf ajanslarının hi- kâyeleri hilâfına olarak Yeni Rusyanın hakiki ve doğru vaziyetini göstermektedir. Parlak bir muharrir ve dikkatli bir müşahit olan Falih Rıfkı Bey kitabına, hakikati tamamen aksettiren sanatkârane tablolar çizmiştir.» İzveztin gezetesi bu kitap hakkında bazı Türk gazetelerinin yazılarını .mevzuubahsettikten ve bil- hassn Yunus Nadi Beyin türklerle ruslar tarihin sayıfasında, birbirlerini tanımalıdırlar, yolundaki mü- taleasını zikrettikten sonra diyor ki: — «Başvekil İsmet Paşa Hazretlerile birlikte Sovyet Rusyaya bir çok Türk gazeteci ve mubarrir- lerin ve bilhassa Falih Rıfkı Beyin gelmesi, Türk »—> Moskova civarındaki metruk sarayın bir kısmı ve oraya giden caddenin manzarası matbuat mehafilinde Rusyayı tanımak yolun- daki tavsiyenin bilfiil tatbiki için en iyi çaredir.» «Le Journal pour Pindustrialisation» Tür- kiye hakkında yazdığı bir makalede diyor ki: — «Türkiye, askeri ve siyasi zaferlerinden sonra milli iktisadiyatını takviye için işe ko- yulmuştur. Türkiyenin ancak milli istiklalile kabili telif şartları kabul edebileceğini tanı- madılar. Türk hükümeti ve Cumhuriyet Halk Fırkası bu bariz tehlikeyi nazarı dikkate ala- rak milli iktisadiyatı takviye ve Türkiyenin garbe karşı olan iktisadi tabiiyetini azaltmak için ellerinden geleni yaptılar. Meselenin halli fevkalâde büyük harici ve dahili müşkülât srzetmiş olmasına rağmen Türk milli sanayii cihan bubranı patlamadan biraz evvel hükü- metçe alınan tedbirler sayesinde mahsus bir derecede kuvvet buldu.» Mezkür gazete Türkiye sanayiinin muhte“ lif şubelerinde husule gelen inkişafı etrafile tetkik ederek Türkiye Cümhuriyeti hükümetinin demiryolları inşaatında hususi bir ehemmiyet vermiş ve hâlen âe vermekte olduğunu ve bu baptaki programının da kısmen tahakkuk ettiğini kaydederek diyor ki: — «İsmet Paşanın milli hükümeti, müs takil varlığın mesnedi olan üssü iktisadiyi kurmadaki azim ehemmiyeti ve bingenaleyh bizzat kendi sanayiini tesis lüzumunu idrak etmektedir. Bu iş ecnebi kapitalizminin şiddetli muhalefetine uğramaktadır. Fakat Türkiye milli mücadele esnasında ve siyasi sahada ol- duğu gibi bu işte de tamamen muvaffak ole caktır. Türkiye şimdi iktisadi sahada ,bizzat kendi vasıtalerile garp emperyalizminin taâr- ruzlarını defetmek ve iktisadi Dumlupınarını elde etmek için çalışmaktadır.» —