5 Mayıs 1932 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 7

5 Mayıs 1932 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 7

No.1864—179 Kalemin Ucundan Eser Baharın güzel günlerini yaşıyoruz. Kış biti. Neş- riyal mevsimi de sonuna erdi, demektir. Sıcaklar kütüp- hane vitrinlerini yakıp kavuracak, renkli kitap kaplarını solduracaklır. Geceleri, koltuğunuza gömülüp, artık kilap okuyamazsımz. Düşünüyerum: arkamızda bıraktığımız bu bir saison da kaç yeni eser rahibi olduk?.. Cevap olarak söylene cek rakam hiç le yüsümüzü ağarlacak mahiyette değildir. Bir kaç kuvvetli eser müstesna, neşredilen kitapların çoğu Asli ile Kerem masalları elasse'ına dahildir. Bu taş basmaları yeni Türk harflerine çevirmekte niçin bu kadar acul davramyoruz, bilmiyorum. Yeni harfleri ilk kabul ettiğimiz zamanlarda, irfan hayatımızın büyük bir boşluğa düşeceğini iddia edenler olmuştu. Bu gibiler Arap harfleri ile yazılmış bir çok eki ve kıymeltâr eserlerin yeni harflere çevrilmesi lâzım geldiğini, bunun da uzun zaman ve çok paraya muhtaç olduğunu söylemişlerdi. Enter Balkanik Konferansı çig z Mayısın beşinci günü Enler Balkanik konferansın sıhhi komisyonu Balkan hükümetleri deleğelerinin iştirakile Balkan haftası içtimalarım Atinada aktedecektir. Bu konferaneta başlıca Balkan memleketlerinde veren mücadelesine mütedilik mesele- eden umumi hıfsıssihha lerle işbu hükümetleri alâkadar tedabiri konuşulacaklır. Memleketimizi bu konferansta Gülhane seririyalı muallimle- rinden Operatör Murat Bey temsil edeceklerdir. Türkiye namına Enter Balkanik konferansına MURAT Bey. edecek olan Operatör M SERVETİFÜNUN iştirak 359 Bu iddiayı orlaya atanların başında kitapçılar vardı, Şimdi garip bir tezal sahnesi var: Bülün kitap- çılar el birliğile, halk masalları basmakla ddela yarış ediyorlar. Bu işe sarfedilen paraya acıyorum, Yeni harflere çevrilme işi bunlardan me başlıyacaklı? Halkı okumağa alıştırmak, iyi ve güzel eserin bütün memlekette rağbetini temin etmek işin iyi ve güzel eser basıp, okulmağa çalışmalıyız. Halkın seviyesini yük- seltmek igin, san'atı halka indirmek asla /erviç edilemez. Bu kış başlarken, bize ümit verecek bazı hadiseler oldu. Zanneltik ki hummalı bir neşriyat saison'u geçi” reotğiz. Meselâ kitap sevenler cemiyeti isimli cazip ve vail veren bir teşekkülü haber almıslık. Fakat bu cemiyetin, kasleltiği gaye uğrunda, ne propagandasına ne de reklâmına tesaüf edemedik. Müspet iğ sahasında da bir tezahür göremedik. Yalnız gazelş sülunlarında bu bahxe gil uzun dedikodular okuduk. Bu memlekette şimdiye kadar çok şeyden bahsedildi, dedikodusu yapıldı. Fakat pek az iş yapıldı. Sam'attan bahsetmek, dedikodusunu yapmak artık kâfidir, zannediyoruz. Şimdi yapılması iizım gelen yalnız sam'atlır, Yeni Türk harfleri kökleşmiş, okumakla, yazmak- taki müşkildt ve acemilik bertaraf edilmiştir. Önümüz- deki saison'da hakiki san'at eserleri beklemek hakkımızdır. Buna şimdiden hazırlanmağa başlamalıyız. k »- olarak görmek ve una göre tedbirler almak imkân- sızmış gibi hareket edenler gülünçtürler. Bugünün gençliği demokrasi terbiyesini ne kitapların süküti gahifelerinden ne de ailelerinden alamazlar, demok- rasi ve ilim zihniyeti birbirile çarpışan kuvvetleri barıştıran ve gençlere tefekkür ve ilim zevkini yaşatan organizasyonlar ve hayati vasatlarla telkin edilebilir, sefahat hayatının, ferdi ve ani zevklerin yanında, fikri ve içtimai faaliyetlerin menfaatlerini; saadetlerini ruhlara gösterecek imkânlar araştırılmalı, mücerret formülleri savurarak spontane hareketleri bekliyerek vakit kaybetimemelidir. Genç nesil oku- yacak eser bulamıyan, karşısında kendisine menfaat yolunu gösterecek ışık ve içtimaileşmek için vasıta bulamiıyan nesil, bugünkü rejimin halaskâr elinden daha çok saadetler beklemekte haklıdır. .