17 Kasım 1932 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 12

17 Kasım 1932 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 12

SERVETİFÜNUN No.—1899 207 Mısırın Pompeisi GEM e a Hermepolis'te kireç taşından yapılmış mezarlardan biri. ( Mübedin önünde bir mihrabın bakiyeleri. Milâtlan sonra ) inci asır) a Kahirenin 250 kilometre kadar cenubunfa Eski Mısırın dini ve siyasi tarihi itibarile çok mühim bir şeliir bulunuyordu. Mısırhların Tock dedikleri Mabudun namına inşa edilmişti. Mısırlılar buna Tock kemenov yani sekizler, yani sekiz mabutlar mahallesi diyorlardı ki dört ilâh ve dört ilâheye delâler ediyordu. 'Thot şehri seneler geçtikçe büyüdü. Ticaret hayatı çok terakki etmişti. Bu şehir altın gibi bugdaylarını mavi çinilerini, rengârenk nakışlarla süslü kâselerini Nil üzerinden Deltaya gönderir ve mukabilinde yiinlü kumaşlar alırdı. Milâdın üçüncü asrına kadar bu şehir ayinler ve dini merasimlerle at yarışlarile müsabakalarile şöbret bulmuştu. Thot, Mabut Ra'dan baber getiren ve bütün beşeri bilgilerle sibirin sahibi idi. Remil ve saire hakkındaki çizgüieri okurdu. Yunanlılar Thot'yu kendilerinin büyü ilâhı olan Hermes ile ayni eddet-- mişlerdi. Müteakiben mıatın resmi lişanı olan Yu- nancada Thot şehri Hermepolis diye işimleniyordu. Hermepolis şehri Deltanın en mübim şehirlerin- den biri olmuştu. Bu şehir ayni zamanda coğrafi mevkii ilede meşhurdu. Hermepolis Nil'in sol sahi- linde münbit bir ovanın ortasında kâin idi. Şimdi Nilin eski bir kolu olan Josepb kanalına doğru gidelim. Bu kol Deltanın meşhur şehirlerine kadar uzanır: Söis, Mendâs, Namcratis bu kanalın garbinde Hermepolis sakinleri (nderopob ) lerini tesiş ve inşa için intihap ettikleri mahaller mevcuttur.. Buralarda güneş her akşam tepelerin arkasından kaybolur. Mısırlıların itikadına nazaran insanlar için ölümle birlikte her şey bitmemiştir. Ve ölüm diger bir mev- Hermepolis'te kumlar içinden çıkan, boyalı bir evin hardbesi, endiyete intikal için bir ( passag ) geçitten ibarettir. İşte bunun içindirki bir mısır mezarı bizimkilere çok az benzer. Hermepolis bu şekilde bir mezardır. Bir evin iç teryinatı. Mermer ve işlemeli halı taklidi. Milâttan sonra İl inci asır. Bir ürü ortasında birydtak, duvarlar resimlidir, —— eşyası in kucreler vardır. Milâttan sonra HI üncü